Permalänk
Medlem

Powerline eller trådlöst?

Hej!

Jag ska flytta till en ny lägenhet där jag tyvärr inte får dra kablar från routern in till min dator utan måste istället hitta en alternativ lösning. Lägenheten är byggd på 40-talet men båda uttagen där jag eventuellt ska koppla in powerline-adaptrarna är hyfsat nydragna (max 10 år gamla) och kommer endast att användas till powerline-adaptrarna. Om båda uttagen ligger på samma fas vågar jag inte svara på. Mellan router/fiberkonvertern (sitter på samma ställe) och min dator är det ca 10 m samt två gipsväggar.

Jag inser ju att det här är långt från en optimal lösning, men i detta fall går det tyvärr inte att lösa på något annat sätt. Jag måste alltså försöka hitta det minst dåliga alternativet. Det jag värdesätter mest är att Internet-anslutningen ska ha hyfsat konsekvent svarstid men hastigheter över 30 Mbit/s kan kvitta så länge som det är så stabilt som möjligt.

Då mina tidigare erfarenheter av trådlösa lösningar är minst sagt tveksamma, speciellt då man vill uppnå någon form av stabilitet i uppkopplingen svarstidsmässigt. Kanske kan en ordentlig router med DD-WRT eller Tomato kan råda bot på detta? Powerline-adaptrar har jag aldrig tidigare använt så där vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Om alla förutsättningar i elnätet är perfekta borde ju detta vara det ultimata? Dock vet jag inte hur det kommer att påverkas av olika ting som kopplas in i elnätet i övrigt. Hur manifesterar sig eventuella problem? Nedkopplingar eller bara tappade paket?

Om någon skulle ha erfarenhet av ovanstående tekniker så skulle det vara väldigt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Jag kör med powerlineadaptrar i lägenheten för att slippa dra kabel överallt. Min internetuppkoppling är på 100Mbit och jag får väl ut en cirka 85Mbit via powerlineadaptrarna. Svarstiden verkar inte direkt påverkas vad jag har märkt. Stabiliteten är bra, inget att klaga på där.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en fiber uppkoppling i min lägenhet och vart skeptisk till att förlita mig på Wifi till både min Intel NUC, PS4 och stationära dator. Och mycket riktigt så vart det riktigt taskig signalkvalité med flera väggar emellan. Så till slut gick jag och köpte 2 st Powerline adapters med AV2 standarden för att testa, och till min stora förvåning så fungerar det utan problem i samtliga rum.
Har samma hastighet ut mot internet som med TP kabel enligt alla tester jag gjort sedan de inköptes. Visst man kan se att hastigheten går ner lite ifall man ansluter fler saker på samma uttag som där adaptern sitter, men det är sällan jag behöver ansluta något just där dessa sitter.
Så är själv mycket nöjd med detta inköp och att jag slapp dra TP kablar överalt för att få stabil anslutning till mina enheter.
När det gäller ping tider i spel så har jag inte kunnat uppmärksamma någon skillnad alls, och då har jag verkligen suttit och testat med en TP kabel liggandes över golvet ifrån fiberuttaget och jämfört. Så absolut värt att testa skulle jag vilja säga. Sedan är det givetvis ens elnät som avgör hur kvalitén blir på anslutningen. Själv bor jag i äldre lägenhet som byggdes 1908, så självklart har elen dragits om under modern tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Jag körde trådlöst länge innan jag bytte till ett par powerline-adaptrar. Det är en av de bästa köpen jag gjort! Jag har väll kört med dessa i ca 2 år nu och inte haft det minsta problem. För mig är trådlösa lösningar och powerline som natt och dag. Trådlöst är bara problem efter problem. Medans minna powerline adaptrar bara funkar. jag skulle villja säga att de har funkat så bra för mig att om jag inte visste hur de var kopplat så skulle jag tro att det var kopplat med vanlig ethernet-kabel (så stabilt är det).

Jag skulle säga att det är värt att changsa på powerline-adaptrar och se om de funkar bra i ditt hus. Om du nu kör massa portabla enheter så som telefoner och tablets så kanske du ska ha trådlöst också.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla bra svar!

Är helt med på att det kan fungera alldeles utmärkt för er men rent ut sagt skit för mig med powerline-adapter, men nu har jag i alla fall någonstans att börja! Enligt era beskrivningar låter det ju som att det kan bli riktigt drägligt med en liknande lösning och skulle något annat vara fallet så finns ju alltid öppet köp. Känns som att man kan minimera störningar genom att dedikera ett av vägguttagen till att bara köra powerline-adaptern i eller skaffa en bättre powerline-adapter med inbyggt nätfilter för vidarekoppling (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2114468).

Tanken är att det ska kopplas på detta vis: Fiberkonverter -> Router -> Powerline - - - - - Powerline -> Switch/AP

Som jag har förstått det så verkar Devolos powerline-adaptrar som hyfsat säkra kort. I alla fall de nyare modellerna som inte längre verkar lida av överhettningsproblem... Vad har ni för adaptrar själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hattfisk:

Vad har ni för adaptrar själva?

http://www.dlink.com/uk/en/support/product/dhp-307av-powerlin...

Permalänk
Medlem

Powerline funkar skitbra, stabilt och snabbt och smidigt. Jag ska snart uppgradera mina till lite snabbare, men jag är helnöjd med powerline.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hattfisk:

Vad har ni för adaptrar själva?

Jag kör på ett par ZyXEL PLA-5205 som följer AV2 standarden (upp till 600 Mbps).
http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/pla5205.shtml?t=...

Tycker dessa fungerar kanon som jag tidigare skrev. Ligger på 98-102Mbit/s ut mot internet när jag mätt emot både Stockholm och Malmö på min 100Mbits anslutning via fiber. Exakt identiska tester som med TP kabel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Zyxel är på G med, på pappret i alla fall, riktigt snabba saker. Har inte sett något om dom förutom på deras hemsida. Ska kunna leverera GB prestanda. http://snag.gy/bnXpE.jpg

Permalänk
Medlem

Kör med Devolo 650+ och 1200+ och ligger på 100-120Mb/s beroende på modell. Min el är ca 15 år gammal och punkten jag mätt till ligger på en annan fas. Ska testa någon gång att kolla när de sitter på samma fas. Har fått ett mycket stabilare nät än det trådlösa jag hade innan.