Permalänk
Medlem

Router, Telia Fiber

Hej! Om en månad ungefär flyttar jag hemifrån och behöver då en router. Jag tänker inte släppa in helvetet till "router" som Telia erbjuder så tänker därför införskaffa en själv.

Som jag har förstått, då jag endast kommer ha internet via fiber, att jag helt enkelt kan koppla in en router istället för Telias gateway?

Att köpa router en månad i förväg kanske är lite tidigt, men jag såg detta erbjudande idag:
https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...

1200 är fortfarande rätt saftigt, men jag vet inte vad en vettig router kostar ärligt talat. Jag vill däremot gärna inte betala om det helt overkill.

Jag kommer antagligen ta Telias 100/100, köra en filserver för att streama blu-ray rips och musik över nätverket och det som kommer finnas på nätverket är den bärbara (trådat och trådlöst), eventuellt en stationär, mobilen och eftersom jag känner mig själv kommer det garanterat bli en surfplatta i framtiden.

Mjukvarumässigt i routern skulle jag uppskatta om man kan ställa in VPN t.ex för netflix via Chromecasten. Asus routrar brukar väl dock ha rätt schysst mjukvara så möjlighet till det borde väl finnas?

AC som denna har är ett krav.

Så... Vad skulle jag få betala för en router som möter mina behov (och lite till) och håller ett antal år framöver? Snackar vi 400 är ju de extra 800 inte så intressanta att lägga. Pratar vi istället 800 så kan ju de 400 VARA intressanta att lägga.

Hoppas inte jag förvirrade någon med min röriga text skriven på telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du måste köra på Telias låsta router. Den är dock inte dålig, bara att man inte kan administrera den särskilt väl, eftersom det är så många som inte vet vad de håller på med och förstör mer än vad de "fixar".

Det du däremot kan göra är att ringa Telia och be dem aktivera bryggning så deras egna router bara agerar passthrough.

Router? Asus N66U eller vad den heter har väl AC.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du måste köra på Telias låsta router. Den är dock inte dålig, bara att man inte kan administrera den särskilt väl, eftersom det är så många som inte vet vad de håller på med och förstör mer än vad de "fixar".

Det du däremot kan göra är att ringa Telia och be dem aktivera bryggning så deras egna router bara agerar passthrough.

Router? Asus N66U eller vad den heter har väl AC.

Man måste inte alls använda Telias router.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av LeonHart:

Man måste inte alls använda Telias router.

Aha, jag måste det i alla fall, annars kan jag inte titta på TV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Aha, jag måste det i alla fall, annars kan jag inte titta på TV

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju för att du har tv

Har du telefoni eller tv som måste routern vara med. Annars spelar det ingen roll.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Du får absolut inte en vettig router för dina ändamål för 400:-

AC66an du länkar till är förmodligen den bästa routern du kan få för det priset så vill du inte gå högre i pris tycker jag att du ska köra på den.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du får absolut inte en vettig router för dina ändamål för 400:-

AC66an du länkar till är förmodligen den bästa routern du kan få för det priset så vill du inte gå högre i pris tycker jag att du ska köra på den.

Så alla alternativ som kan täcka mina behov rör sig ändå mot den prislappen? Tänker väl att man borde få något jämfört med andra routrar. AC66 som jag länkade kostade väl 2000 egentligen så måste jag ändå betala 1000kr för någonting som gör nått sämre(vad nu det kan vara...) så är det väl lika bra att passa på och köra AC66.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Nemen...Då det låter som en positiv härifrån och recensioner på nätet, över lag, verkar vara positiva tar jag väl och slår till

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är ju för att du har tv

Har du telefoni eller tv som måste routern vara med. Annars spelar det ingen roll.

Nu är det ju lite offtopic men för TV så behövs inte Telias router heller. Asus routrar går att ställa in så att man får ut TVn på en egen port. Dock fungerar inte Telias fjärrkontrollapp då.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Har du enbart ett nätverksuttag i väggen eller sitter det telias mediaomvandlare i bostaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Nu är det ju lite offtopic men för TV så behövs inte Telias router heller. Asus routrar går att ställa in så att man får ut TVn på en egen port. Dock fungerar inte Telias fjärrkontrollapp då.

Bra att veta! Det är väl enda jag någonsin skulle kunna tänka mig utöver internet..dock antagligen inte ^^

Skrivet av julgranen:

Har du enbart ett nätverksuttag i väggen eller sitter det telias mediaomvandlare i bostaden?

Det sitter ett nätverksuttag i lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Nu är det ju lite offtopic men för TV så behövs inte Telias router heller. Asus routrar går att ställa in så att man får ut TVn på en egen port. Dock fungerar inte Telias fjärrkontrollapp då.

Har inte tv så jag har egentligen ingen koll på det. Men jag antar att man inte kan använda vilken router som helst?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julgranen:

Har du enbart ett nätverksuttag i väggen eller sitter det telias mediaomvandlare i bostaden?

Mediaomvandlaren tillhör nätet och inte tjänsteoperatören, den kan vara Telias men behöver inte vara det, dessutom är den helt ointressant för routervalet, smarten fungerar bra och eftersom TS inte verkar ha några speciellt höga krav fungerar nog smarten förutom att den inte har 802.11ac, den senaste versionen av Thomson 799 har dessutom fått 802.11ac så den kommer nog till Telia så småning om, Jag hade provat via smarten först först och bara bytt den om det verkligen behövs, man kan troligen göra nått roligare för pengarna och har man inte krav på avancerade funktioner räcker smarten långt, man måste ändå betala för den så varför inte prova först och byta sen om det finns ett verkligt behov.

Telias Iptv använder vlan, en del hemmaroutrar kan hantera det men det är egentligen en switchfråga, Asusarna är lätta att konfa upp för att köra iptvn, men de saknar hårdvaran för telefoni.
Det finns andra system för tv också, playtjänster använder internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Netgear 105e tror jag det var modellbetäckningen som är managerbar, där kan man ställa in Vlan etc, finns en guide för det här på Swec (köra Telia IP-TV utan Telias router). Finns massa tips där kring hur man fipplar med inställningar när man har Telia Fiber!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080