Automatisk VPN-uppkoppling med Win 8.x PRO?

Permalänk

Automatisk VPN-uppkoppling med Win 8.x PRO?

Jag har en VPN-anslutning som jag önskar ska koppla upp automatiskt när jag startar datorn och/eller när jag loggar in på användarkontot. Jag använder Windows 8.1 men det verkar inte gå att ordna automatisk uppkoppling (utan att ange lösenordet i klartext). Finns det något bra sätt att ordna automatisk uppkoppling i Windows 8.1? Min fundering är om det skulle hjälpa att uppgradera till Windows 8.1 PRO? Där ska det vara fler nätverksfunktioner.

Permalänk
Medlem

Här har du lite tips (kolla några inlägg ner på sidan): http://superuser.com/questions/493749/create-shortcut-to-dial...

Permalänk

Rasdial går att använda om man anger användarnamn och lösenord i klartext men det vill jag inte göra. Rasphone tar fram inloggningsfönster men kan inte ansluta automatiskt. (Det går däremot i Windows 7) Detsamma gäller genväg av VPN-nätverksikonen.

Permalänk

Ingen som vet om uppgradering till Windows 8.1 PRO kan ge automatisk uppkoppling av VPN-anslutning?

Permalänk
Medlem

Menar du VPN via PPTP eller 3:e parts VPN-program som t. ex OpenVPN? Vet att jag hade problem med att få min VPN att auto-logga in via OpenVPN och den enda lösningen jag kunde hitta var att lagra användarnamn och lösen i plain .txt vilket också är varför jag slutade använda VPN. Funderar nu på att byta till en VPN-leverantör med medföljande programvara med auto-inloggningsfunktion som t. ex Mullvad. Vilken VPN-leverantör använder du dig av?

Permalänk

Dold.se - PPTP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videoprofilen:

Dold.se - PPTP

Dold.se verkar vara ganska dåligt

Permalänk
Medlem

Har du följt alla steg i denna guide? Det verkar iaf inte som att det är något problem med din specifika Windows 8 version.

Som El_Raspberry säger så verkar inte dold.se vara någon speciellt bra VPN-leverantör, speciellt inte när dom inte kan erbjuda en ordentlig guide för dig. Priserna såg inte heller ut att vara särskilt kompetetiva. Dessutom så är inte PPTP ett särskilt rekommenderat protokoll för VPN och säkerhetshål har rapporterats ett antal gånger och till och med Microsoft själva, som skapade protokollet, avråder från att man använder sig av det. Du kan bl. a kolla här och här. Vad är anledningen till att du valde just dold.se och är det någon speciell anledning till att du vill använda PPTP?

Här är en ganska utförlig guide kring online-privacy och vilka åtgärder man kan ta till, om det nu är anledningen till att du skaffat VPN. Den sidan listar även ett antal olika bra VPN-leverantörer. Som sagt så erbjuder Mullvad auto-inloggning via sin opensource-klient och man kan även betala totalt anonymt med kontanter.

Permalänk

Så här skriver Mullvad: "Det finns ett flertal sårbarheter i PPTP som gör krypteringen i princip värdelös."

och så här står det i artikeln: "Pptp-tjänsten fungera bra, även om det inte är det bästa protokollet. Användaren använder inloggningsinformationen för att upprätta tunneln."

Permalänk

Guiden visar endast konfigurering av anslutningen och endast manuell uppkoppning. Så här står det: "To connect or disconnect from a VPN, select it in the Network pane and use the Connect or Disconnect buttons. "

Jag har haft Dold.se i 7 månader men jag kanske bör byta när abonnemanget upphör. Mullvad:s klient ger alltså automatisk inloggning. Konstigt att de inte skriver det på hemsidan? Exempelvis Anonine anger autoinloggning med Rasdial och lösenord i klartext vilket jag tycker är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videoprofilen:

Guiden visar endast konfigurering av anslutningen och endast manuell uppkoppning. Så här står det: "To connect or disconnect from a VPN, select it in the Network pane and use the Connect or Disconnect buttons. "

Jag har haft Dold.se i 7 månader men jag kanske bör byta när abonnemanget upphör. Mullvad:s klient ger alltså automatisk inloggning. Konstigt att de inte skriver det på hemsidan? Exempelvis Anonine anger autoinloggning med Rasdial och lösenord i klartext vilket jag tycker är dåligt.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av PPTP-uppkoppling i Windows så kan inte hjälpa så mycket mer på den fronten

Vill inte verka som nån PR-person för just Mullvad, har faktiskt inte provat på deras tjänst själv än men hade som sagt problem med brist på auto-inloggning i OpenVPN-klienten och när jag researchade kring alternativa klienter så dök bl. a Mullvads upp. Du kan ju iaf prova ett par olika leverantörer, Mullvad har t. ex. en 3tim trial. Oavsett så skulle jag starkt avråda från PPTP i vilket fall som helst. Dom flesta seriösa VPN-leverantörerna erbjuder bättre lösningar

Permalänk

Jag har läst igenom informationen och förstått att VPN-leverantören kan ta del av den krypterade informationen. Därför måste det allra viktigaste vara att välja en pålitlig VPN-leverantör. Jag har känslan av att Mullvad är journalistinriktad och journalister drar sig inte för olaglig avlyssning. Se bara på News Off The World skandalen. Jag gjorde dessutom en sökning och fick fram denna länk om Mullvad:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullvad_(spion)
dvs mullvad betecknar en spion eller grävande journalist. Även den artikel som du refererar till har journalister som utgångspunkt samtidigt som det inte framgår hur urvalet av VPN-leverantörer har gjorts. Jag vill precis lika lite riskera att journalister som NSA ska ta del av vad jag skriver ONLine. Jag kommer därför troligen inte att välja Mullvad om jag ska byta. Vidare så undrar jag var det står att Mullvad har automatisk inloggning till VPN-anslutningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videoprofilen:

Jag har läst igenom informationen och förstått att VPN-leverantören kan ta del av den krypterade informationen. Därför måste det allra viktigaste vara att välja en pålitlig VPN-leverantör. Jag har känslan av att Mullvad är journalistinriktad och journalister drar sig inte för olaglig avlyssning. Se bara på News Off The World skandalen. Jag gjorde dessutom en sökning och fick fram denna länk om Mullvad:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullvad_(spion)
dvs mullvad betecknar en spion eller grävande journalist. Även den artikel som du refererar till har journalister som utgångspunkt samtidigt som det inte framgår hur urvalet av VPN-leverantörer har gjorts. Jag vill precis lika lite riskera att journalister som NSA ska ta del av vad jag skriver ONLine. Jag kommer därför troligen inte att välja Mullvad om jag ska byta. Vidare så undrar jag var det står att Mullvad har automatisk inloggning till VPN-anslutningen?

Lulz, inte säker på om du trollar eller inte. Lycka till i din quest för total internet-anonymitet. Om du vill vara helt anonym kanske du ska köra TOR ist.

Permalänk

Det bästa kanske är att använda båda delarna? Har alla OpenVPN automatisk anslutning eller krävs det trolleri för att ordna det? Jag söker helst efter en generell lösning för automatisk uppkoppling tex om Win 8.x Pro har det eller om det finns någon annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videoprofilen:

Det bästa kanske är att använda båda delarna? Har alla OpenVPN automatisk anslutning eller krävs det trolleri för att ordna det?

Kör du både VPN och Tor kommer det garanterat gå segt som sirap. Största anledningen till att inte använda Tor är just för att det segar ner din anslutning ganska grovt. Tror den måste passera 3 eller 4 andra klienter i nätverket innan trafiken slutligen kommer fram. OpenVPN-klienten kan, vad jag vet, inte auto-inlogga utan att spara dina inloggningsuppgifter i plain .txt.

Permalänk

OK Så det krävs förmodligen en speciell klientprogramvara för att ordna automatisk inloggning. Då är det inte längre Open Source och valet av leverantör är viktigt. Det finns ingen sammanställning någonstans där man kan se vilka leverantörer som har automatisk inloggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videoprofilen:

OK Så det krävs förmodligen en speciell klientprogramvara för att ordna automatisk inloggning. Då är det inte längre Open Source och val av leverantör är viktigt. Det finns ingen sammanställning någonstans där man kan se vilka leverantörer som har automatisk inloggning?

Inte vad jag vet men om du vill ha opensource-klient så vet jag inga andra leverantörer än Mullvad som opensourcat sin customklient. I slutänden så kommer din internettrafik alltid passera någonstans som du inte har kontroll över så det bästa är att välja en leverantör som du känner dig bekväm att lita på och som erbjuder totalt anonyma betalningssätt så din identitet inte lika lätt kan kopplas till din trafik. Mullvad och OVPN erbjuder båda anonymitet via kontantbetalning, tyvärr kräver OVPN OpenVPN klient utan autoinloggning eller 3e parts closedsource program med autoinlogg som du får betala extra för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är bra att det är Open Source. Det står i artikeln att man ska undvika surfning och E-post med VPN-tjänster vilket inte låter så bra.

Att en leverantör skriver att de inte sparar någon logg behöver inte betyda att de gör det i alla fall. Finns det någon kontroll av leverantörer?