Permalänk
Medlem

första vattenkylningspaketet!

Hej,

Jag har aldrig sysslat med vattenkylning innan men tänker att det kan vara dags att ta detta klivet nu av 2 anledningar.
1. jag har precis skaffat mig en 4k monitor och den är svår att spela på givetvis. Har ett amd 290 men funderar på att slänga in ett till i CF. Detta misstänker jag kommer gynnas starkt av att köra vattenkylning istället för att 2 stora grafikkort sitter tätt intill varandra med sina stora klumpiga fläktar.
2. Komplett har 20% idag på några av delarna som jag kan behöva?

Jag har absolut ingen erfarenhet av detta annat än att jag sett och vet att EK är ett bra märke. Hur mycket kunskap krävs om ett riktigt vattenkylningspaket innan man bara plockar ihop en varukorg och bestämmer sig för att slå till? Hur komplicerat är det att få till det byggmässigt. Jag har byggt 4 datorer innan och anser mig vara helt OK på det. Men förutom detta är jag ingen hårdvaruexpert. Mina datordelar står i min signatur och jag inser redan att en crossfire build kräver uppgradering av mitt nätagg.

Tacksam för inputs! Jag har lagt en beställning på komplett för
822158 EKWB EK-Suprem. Clean CSQ Gold CPU Block 1
821966 EKWB EK-D5 Vario X-RES 140 Reservo. Pump 1
812727 EKWB EK-D5 Vario X-TOP Plexi Pump 1
822013 EKWB EK-CoolStream PE 240 Radiator 1

Men om något behöver bytas ut kan jag cancla och beställa om tänkte jag. Tips!?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

En 240 rad kommer inte att räcka om du tänker klocka som du säger. Ett minimum är en 360 eller flera radiatorer.

Jag själv kör 2st 480 + en 240 radiatorer med fläktar i PnP och jag har klockat allt som går. Och ligger på gpu ca 48-50 grader och cpu på ca 63 grader i BF4 spelande.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En 240 rad kommer inte att räcka om du tänker klocka som du säger. Ett minimum är en 360 eller flera radiatorer.

Jag själv kör 2st 480 + en 240 radiatorer med fläktar i PnP och jag har klockat allt som går. Och ligger på gpu ca 48-50 grader och cpu på ca 63 grader i BF4 spelande.

Vad har man möjlighet att göra i ett R4 chassi? en radiator fram och en i toppen? Blir det bra isåfall med 2st 240 ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad har man möjlighet att göra i ett R4 chassi? en radiator fram och en i toppen? Blir det bra isåfall med 2st 240 ?

R4 är rätt ruttet bygga vätskekylning i, men tror det ska gå få in en 360 i fronten om du tar bort hdd burarna, har dock ej provat själv

2 st 240 borde funka ok, men inte speciellt tyst om du ska klocka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ju större radiatorer desto stärre fläktar och desto lägre ljudnivå. Så du menar va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Vad har man möjlighet att göra i ett R4 chassi? en radiator fram och en i toppen? Blir det bra isåfall med 2st 240 ?

Ja 2st 240 minst måste du ha. Jag köpte mig ett 900D när jag skulle börja med vatten. Och jag kör fläktar i ca 8-900rpm så den hörs knappt med tanke på att jag har 22st av de.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Så det verkar som jag behöver ett nytt chassi? Vad tror ni om delarna jag valt då? Vill ha bra grejjer från början då ekonomin inte är största bekymmret just nu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

EK gör väldigt bra grejer så det behöver du inte oroa dig för. Se till att skaffa ett fullcover block till ditt/dina grafikkort då dessa även kyler VRM. Har ett EK block till mitt 290 och det går aldrig över 50 grader i load. Se även till att du köper rätt anslutningar kontra vilken storlek på slang du väljer. Planera din loop och lägg även till lite vinklade anslutningar.
Det är inte alls svårt att bygga ihop ett system. Ta det bara lugnt och metodiskt så ska du se att det går bra

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Så det verkar som jag behöver ett nytt chassi? Vad tror ni om delarna jag valt då? Vill ha bra grejjer från början då ekonomin inte är största bekymmret just nu

Delarna du valt är bra. Om du nu tänker byta chassi så ta lite extra tid till att välja ut det kolla på youtube typ unboxing av olika chassin eller kolla i olika butiker så du hittar ett som passar dina behov.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte längre om jag orkar byta chassi. Det får inte vara mycket större än R4 för då kan jag itne ha det i min upphägnad till skrivbordet. Har googlat runt och det ser ut som många lyckats med vattenkylning i R4 men lite moddad med HD buren helt borttagen. Isåfall är det för svagt att köra 2x 260 radiatorer? Blir det dålig effekt så att säga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag vet faktiskt inte längre om jag orkar byta chassi. Det får inte vara mycket större än R4 för då kan jag itne ha det i min upphägnad till skrivbordet. Har googlat runt och det ser ut som många lyckats med vattenkylning i R4 men lite moddad med HD buren helt borttagen. Isåfall är det för svagt att köra 2x 260 radiatorer? Blir det dålig effekt så att säga

Jag lyckades modda in två 280mm radiatorer i mitt R4 inte speciellt svårt och du kan nog (Kanske) få in en 280+360 till och med!
Se till att ha en tunn radiator i toppen bara, annars kan det blir problem med att fläktarna går emot RAM.
(kolla mitt projekt i sign, så ser du)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag lyckades modda in två 280mm radiatorer i mitt R4 inte speciellt svårt och du kan nog (Kanske) få in en 280+360 till och med!
Se till att ha en tunn radiator i toppen bara, annars kan det blir problem med att fläktarna går emot RAM.
(kolla mitt projekt i sign, så ser du)

wow! underbart! Vilken sexig build du har där! Skall kika igenom din byggblogg i detalj. Härligt då går det ju jättebra i R4an.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag lyckades modda in två 280mm radiatorer i mitt R4 inte speciellt svårt och du kan nog (Kanske) få in en 280+360 till och med!
Se till att ha en tunn radiator i toppen bara, annars kan det blir problem med att fläktarna går emot RAM.
(kolla mitt projekt i sign, så ser du)

Hej.
Kikat igenom din bygglogg lite nu. Är det för lite radiatorer för att kunna kyla grafikkortet med eller varför har du valt att inte kyla det (såg att du nämnde att ref kylaren såg bra ut i din mod men hade du kunnat kyla utan prob om du velat)?

Jag har inte plats på toppen av mitt chassi att ha fläktar på utsidan pga att chassit hålls uppe i en datorhållare. Kommer det gå ändå?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej.
Kikat igenom din bygglogg lite nu. Är det för lite radiatorer för att kunna kyla grafikkortet med eller varför har du valt att inte kyla det (såg att du nämnde att ref kylaren såg bra ut i din mod men hade du kunnat kyla utan prob om du velat)?

Jag har inte plats på toppen av mitt chassi att ha fläktar på utsidan pga att chassit hålls uppe i en datorhållare. Kommer det gå ändå?

INga problem att kyla både GPU och CPU med detdär, det var mer för att jag älskade hur Standardkylaren såg ut och att den presterade ganska fint redan, som jag bhöll den.

Jag var tvungen att sätta fläktarna som jag gjorde då det saknades ca 2mm till RAM om jag körde fläktarna på insidan. man måste köpa tunna fläktar ifall man vill att det ska fungera, alternativt förskjuta radiatorpaketet ett snäpp "mot sidopanelen" så att man ligger övanför RAMet.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."