Samsung SSD 850 Evo i antågande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vet inte om jag missade i den andra tråden om patchen, men hade de som kört ett HDtune-errortest kört både innan och efter patchen eller bara efter patchen. sddn kan ju ha error innan patchen oxå?
Det är ju tråkigt om det kan hända efter patchen och dåligt gjort av Samsung

Jag är mer skeptisk till Samsung EVO sedan detta skumma felet, och mycket också tack vare att Samsung säger att inte vanliga 840 har samma problem. Jag har två bevis på detta efter två i min familj har vanliga 840 och samma staplar som jag hade på mina EVO.

Ja det ligger helt klart en hund begraven någonstans. 840 har utan tvekan liknande problem och det är suspekt att samsung låtsas som det regnar.

Skrivet av Paddanx:

Egentligen är felet att disken inte omflyttat sektorn tidigare som är felet, inte att den fick dåliga celler. Den har rätt gott om reserv sektorer för det, som du tydligt kan se i extrem testerna. 3000+ omflyttade innan den dog av utslitning, så det är inget udda. De vet att vissa celler kommer dö, och de har enormt med extra celler.

Nej, så är det inte. Om en sektor eller ett block ersätts av en fungerande så lyser den grönt. Scanningen mappar inte den fysiska ytan utan den logiska, och om ett block går sönder skall det ersättas av ett reservblock, och den hanteringen är det kontrollern som håller koll på så det är "osynligt" för både filsystemet och användaren, så i de fallen är det något annat som går galet. Minns inte vem, men någon postade ju smart-dada i tråden också, och där stog det under "uncorrectable sector count" alltså sektorer/block som gått sönder och inte kunnat ersättas, så antingen fungerar inte ersättningsblocken som de ska, eller så fungerar inte ommappningen, men det är definitivt inte "i sin ordning" på minsta sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

500 dollar är väl motsvarande ca 3800kr?
Dollar ligger väl inte i 9kr? Närmare 8? 7.8 eller nånting senaste jag kollade.

För de som säger att den är för dyr så kanske de blir mer aktuellt? 700kr billigare.

Amerikanska priser är alltid utan moms. Artikeln listade ett c:a-pris på 4500 inklusive moms.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Undrar vad 1TB kostar nästa höst? Skall bygga ny hemmaserver och vill helst inte ha några vibrerande/energislösande HDDs i nya burken.

under 2k eller däromkring.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Corsair däremot har jag inte sett några klagomål mot.

Då ska du nog ta och läsa på dig om Corsair Nova 2. En SSD med massiva prestandaproblem där corsair valde att inte släppa ny firmware trots att det fanns tillgängligt från tillverkaren av kontrollerkretsen.

Lösningen blev att folk fick fulflasha in den generiska firmwaren. Visserligen har Nova 2 ett par år på nacken, men det betyder inte att Corsair agerade försvarbart. Kontrollern i fråga var Phison S5.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

Nej tack, är skit smidigt att ge bort mina gamla ssder till familj/vänner som de kan stoppa in i sin bärbara och få en fin prestandaökning.

Köp ett riktigt chassi istället.

Japp.

Skönt att utvecklingen mot mindre formfaktor även för stationära enheter har tagit fart igen.
8" -> 5" -> 3.5" ....
....sedan tvärnitade det i slutet av 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var en del som fick oläsbara block efter uppdateringen. Men det drabbade ju inte dig så då existerar kanske inte problemet för någon alls?

Eftersom det drabbade (enligt dig) några så har det drabbat alla och därför är de diskarna inte något bra. Enligt din retorik då.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Amerikanska priser är alltid utan moms. Artikeln listade ett c:a-pris på 4500 inklusive moms.

Alltid är det väl inte? Är kanske det att företaget bara säljer till företag? Var aldrig in på deras sida o kikade.
Men det klargör ju en del iaf! Tack!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Eftersom det drabbade (enligt dig) några så har det drabbat alla och därför är de diskarna inte något bra. Enligt din retorik då.

Det jag ville påvisa var att vissa visst hade haft problem, och att det är naivt att bedöma hur en produkt är enbart baserat på egen erfarenhet av produkten.

Om du får välja mellan en produkt som vissa har problem med, eller en som ingen har problem med, så tycker inte jag att valet är sådär jättesvårt, men det är såklart upp till var och en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Alltid är det väl inte? Är kanske det att företaget bara säljer till företag? Var aldrig in på deras sida o kikade.
Men det klargör ju en del iaf! Tack!

Man kan nästan alltid ta dollarpriset x10 eller strax där under för att få en fingervisning.

Just nu står dollarn i 7.3, lägg på 25% svensk moms så blir det 9.125, sedan har vi trots detta något högre priser.
Så troligtvis blir det svenska priset för 499 dollar någonstans mellan 4550 och 4990kr.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Men förutom tekniken, vad exakt är skillnaden ifrån 840 EVO? Jag ser ingen större prestandskillnad i speccen?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Man kan nästan alltid ta dollarpriset x10 eller strax där under för att få en fingervisning.

Just nu står dollarn i 7.3, lägg på 25% svensk moms så blir det 9.125, sedan har vi trots detta något högre priser.
Så troligtvis blir det svenska priset för 499 dollar någonstans mellan 4550 och 4990kr.

Aldrig tänkt på om jag ska vara ärlig! Bra att veta! =D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag ville påvisa var att vissa visst hade haft problem, och att det är naivt att bedöma hur en produkt är enbart baserat på egen erfarenhet av produkten.

Om du får välja mellan en produkt som vissa har problem med, eller en som ingen har problem med, så tycker inte jag att valet är sådär jättesvårt, men det är såklart upp till var och en.

Jag är inte naiv. Däremot överdriver du markant de problem som produkten har. Du kan aldrig vara säker på att en produkt är felfri förrens efter dess livlängd. Innan dess kan du enbart läsa och testa dig fram.
Vid test av produkten fick den utmärkta betyg och omdöme.
Du har inga sakliga argument som håller för att det skulle vara en dålig produkt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Jag är inte naiv. Däremot överdriver du markant de problem som produkten har. Du kan aldrig vara säker på att en produkt är felfri förrens efter dess livlängd. Innan dess kan du enbart läsa och testa dig fram.
Vid test av produkten fick den utmärkta betyg och omdöme.
Du har inga sakliga argument som håller för att det skulle vara en dålig produkt.

Hur tänker du nu, eller förresten, tänker du alls? Självklart är ingen produkt dålig sålänge den fungerar.

I fallet 840 EVO så har det ju dock visat sig att produkten inte fungerar som tänkt, och att åtgärden som är tänkt att rätta till det faktiskt kan skada produkten. Det skulle inte jag kalla för en välfungerande produkt.

Jag kan ha missuppfattat dig, men det låter som om du vill mena att en SSD är en bra SSD sålänge den får fina benchmarks, om den faller i smulor efter några månaders användning är inte relevant för dig? För då har vi olika uppfattning om vad en bra produkt är.

Enligt mig skall en godkännd produkt prestera minst enligt spec vid benchmarks, och sedan hålla den prestandan garantitiden ut, annars är det en undermålig produkt som inte håller vad tillverkaren lovar. Och detta menar jag inte är specifikt för samsung, utan det gäller alla produkter i alla segment.

"Sådanna produkter finns inte", kanske den dåligt påläste då säger. Inte? Ge mig exempel på en Samsung SSD 830 som gett upp innan garantin gått ut, eller en intel SSD med intels egna styrkretsar som kastat in handduken i förtid. Jag tror det blir svårt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är storligen förvånad över priset. Menar de att de ska försöka sälja en teknik som medger bättre kapacitet/krona för högre pris än tidigare tekniker?
https://www.dustinhome.se/product/5010748428/840-evo-mz-7te1t...

840 Evo går ju för under 4000. Givet att den var dålig så borde väl Samsung snarare försöka trumfa den med ännu bättre prisklass och minst samma prestanda?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Ja, att köpa en Samsung-SSD igen är just nu väldigt avlägset. Jävligt besviken på Samsung.

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

Sen måste jag ställa en fråga till SweClockers:

Det här låter som ren ordbajsningsreklam à la Elgiganten. TLC framställs som en ny, banbrytande nyhet, när det i själva verket är den sämsta av de existerande varianterna.

Vad menar du med ordbajseri? Hela stycket är ju korrekt? Inga överdrifter utan bara rakt av fakta. Den stora nyheten ÄR ny generation av V-NAND och att det har hittat ner till budgetsegmentet. TLC ÄR en variant av MLC där varje cell kan innehålla tre bitar istället för två. Var är ordbajseriet? Det är ju relevant fakta eftersom det är de två egenskaperna som karaktäriserar enheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Då ska du nog ta och läsa på dig om Corsair Nova 2. En SSD med massiva prestandaproblem där corsair valde att inte släppa ny firmware trots att det fanns tillgängligt från tillverkaren av kontrollerkretsen.

Lösningen blev att folk fick fulflasha in den generiska firmwaren. Visserligen har Nova 2 ett par år på nacken, men det betyder inte att Corsair agerade försvarbart. Kontrollern i fråga var Phison S5.

Har aldrig påstått att de inte eller har haft problem. Bara att jag inte hört något om det.. Oberoende så fixade Samsung problemet för EVO enheterna. Det är mer än OCZ och Kingston har gjort iallafall. Samma gäller till en viss del även Intel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Anser det vara lite inkonsekvent att fanboys viftar bort det här problemet när flera andra tillverkares problem ledde till massiva protester och bojkott. Exempelvis Corsair, OCZ, Kingston.

Kanske är jobbigt när favoritmärket inte motsvarar förväntningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung har haft konsekvent failrate på under 1 %. OCZ hade 5 % på sina bästa diskar och över 50 % på sina sämsta. Ja du läste rätt, deras sämsta diskar hade sämre odds än att singla slant. De är inte ens i närheten av samma liga. Kingston har väl generellt legat runt 5 % som de flesta andra. Många fick mycket skit eftersom de körde Sandforce. Sen de flesta gick över till Marvell eller egna kretsar verkar det generellt vara mer stabilt. Även Intel som också ligger i topp på tillförlitlighet har haft krånglande serier.

Inget företag klarar sig utan fel ibland. Det som skiljer är hur allvarliga de är och hur de hanteras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Jag är storligen förvånad över priset. Menar de att de ska försöka sälja en teknik som medger bättre kapacitet/krona för högre pris än tidigare tekniker?
https://www.dustinhome.se/product/5010748428/840-evo-mz-7te1t...

840 Evo går ju för under 4000. Givet att den var dålig så borde väl Samsung snarare försöka trumfa den med ännu bättre prisklass och minst samma prestanda?

deras 850 pro ligger liknande deras 840 pro i pris dock.
samma lär gälla för 850evo vs 840evo

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lindhe:

Jag är storligen förvånad över priset. Menar de att de ska försöka sälja en teknik som medger bättre kapacitet/krona för högre pris än tidigare tekniker?
https://www.dustinhome.se/product/5010748428/840-evo-mz-7te1t...

840 Evo går ju för under 4000. Givet att den var dålig så borde väl Samsung snarare försöka trumfa den med ännu bättre prisklass och minst samma prestanda?

För säkert trehundrade gången. Sluta jämföra nya läckta lanseringspriser med produkter som funnits på marknaden länge. Det blir alltid helt uppåt väggarna fel. Priset vid lansering är sällan samma som priset efter ett par veckor. 840 EVO 1 TB lanserades med ett pris på $649,99. Den ligger nu på mellan 400 och 500 USD. Samma som Crucial M400 1 TB som lanserades på $599.

Där har du priset på 840 EVO 1 TB i Sverige. Det är tämligen lätt att från den lista ut när enheten lanserades. Ska vi gissa slutet av juni 2013 när priset störtdyker från 6200 kr till 5000 kr? Det är det priset längst till vänster du med största sannolikhet ser nu. Om priset på sidan stämmer så är det 25 % lägre än 840 EVO. Tittar vi på prisutvecklingen så kommer antagligen 850 EVO landa på ungefär samma pris som 840 EVO ligger på nu. Dock kommer eventiellt 840 sjunka ännu mer för att återförsäljarna vill tömma lagret.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Har aldrig påstått att de inte eller har haft problem. Bara att jag inte hört något om det.. Oberoende så fixade Samsung problemet för EVO enheterna. Det är mer än OCZ och Kingston har gjort iallafall. Samma gäller till en viss del även Intel.

Inte alls. Samsung har inte erkänt att problemet existerar på 840 (ej PRO/EVO) och snarare idiotförklarar användarna som påpekat detta. Det är inte alls bättre än hur OCZ hanterade sina skräpiga Sandforce-enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

För säkert trehundrade gången. Sluta jämföra nya läckta lanseringspriser med produkter som funnits på marknaden länge. Det blir alltid helt uppåt väggarna fel. Priset vid lansering är sällan samma som priset efter ett par veckor. 840 EVO 1 TB lanserades med ett pris på $649,99. Den ligger nu på mellan 400 och 500 USD. Samma som Crucial M400 1 TB som lanserades på $599.

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=2074415&s=lar...

Där har du priset på 840 EVO 1 TB i Sverige. Det är tämligen lätt att från den lista ut när enheten lanserades. Ska vi gissa slutet av juni 2013 när priset störtdyker från 6200 kr till 5000 kr? Det är det priset längst till vänster du med största sannolikhet ser nu. Om priset på sidan stämmer så är det 25 % lägre än 840 EVO. Tittar vi på prisutvecklingen så kommer antagligen 850 EVO landa på ungefär samma pris som 840 EVO ligger på nu. Dock kommer eventiellt 840 sjunka ännu mer för att återförsäljarna vill tömma lagret.

Precis som allt annat. Tillgång och nymodighet gör att priset skjuter i taket. Efter ett par veckor så kan man ibland se en halvering av priset. Spelar ingen roll om det handlar om Grafikkort eller lagringsenheter.

Skrivet av kazen_90:

Inte alls. Samsung har inte erkänt att problemet existerar på 840 (ej PRO/EVO) och snarare idiotförklarar användarna som påpekat detta. Det är inte alls bättre än hur OCZ hanterade sina skräpiga Sandforce-enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande miltals från hur OCZ hanterade sina skitserier som Octane. Där man bla. stängde av folk och stängde trådar när de började kritisera OCZ likgiltighet. Samsung gick iallafall ut med att de insett problemen och lovade en fix som kom ut mindre än en månad senare för EVO. 840 kanske är ett orelaterat problem? Problemet kanske är svårare på 840 än EVO?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur tänker du nu, eller förresten, tänker du alls? Självklart är ingen produkt dålig sålänge den fungerar.

I fallet 840 EVO så har det ju dock visat sig att produkten inte fungerar som tänkt, och att åtgärden som är tänkt att rätta till det faktiskt kan skada produkten. Det skulle inte jag kalla för en välfungerande produkt.

Jag kan ha missuppfattat dig, men det låter som om du vill mena att en SSD är en bra SSD sålänge den får fina benchmarks, om den faller i smulor efter några månaders användning är inte relevant för dig? För då har vi olika uppfattning om vad en bra produkt är.

Enligt mig skall en godkännd produkt prestera minst enligt spec vid benchmarks, och sedan hålla den prestandan garantitiden ut, annars är det en undermålig produkt som inte håller vad tillverkaren lovar. Och detta menar jag inte är specifikt för samsung, utan det gäller alla produkter i alla segment.

"Sådanna produkter finns inte", kanske den dåligt påläste då säger. Inte? Ge mig exempel på en Samsung SSD 830 som gett upp innan garantin gått ut, eller en intel SSD med intels egna styrkretsar som kastat in handduken i förtid. Jag tror det blir svårt.

har 840 evo, innan jag patcha firmware hade jag trasiga sektorer, hade gamla mappar på skrivbordet som inte gick att öppna eller kopiera då jag inte rört dem på ca 1,5 år eller nå, datorn crasha även när man sökte efter fel i hdtuner, men formaterade datorn och la in firmware och efter det var det inte samma problem i hdtuner, får väl hoppas det håller i sig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Precis som allt annat. Tillgång och nymodighet gör att priset skjuter i taket. Efter ett par veckor så kan man ibland se en halvering av priset. Spelar ingen roll om det handlar om Grafikkort eller lagringsenheter.

Fast första prisraset sker generellt första dagen. Du kan ofta se exakt lanseringsdag på de där priskurvorna från prisjakt för det är då säljarna går från placeholder till faktiskt pris. Inte ovanligt att de bara kör en enkel 10 x dollarpriset innan lansering och sedan får du det verkliga lanseringspriset. Om priset på sidan i artikeln är det rekommenderade försäljningspriset från Samsung, vilket är vanligt som placeholder, så kan vi nog se ett lanseringspris på strax under 4000 kr tämligen omgående. Datorkomponenter brukar landa på ca 8 kr per dollar rekommenderat pris. Plus minus 50 öre.

Tycker om prisutvecklingen. Snart kan jag nog köpa mig en 1 TB SSD och slänga ut de sista hårddiskarna från datorn. Båda Micron/Intel och Toshiba/Sandisk borde ha 3D NAND på marknaden nästa år. Återstår att se hur lång tid det tar innan de trillar ner i prisklass för de lär börja från toppen precis som Samsung gjorde. Det här är ju deras tredje serie med V-NAND. Första var bara för enterprise.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Vad menar du med ordbajseri? Hela stycket är ju korrekt? Inga överdrifter utan bara rakt av fakta. Den stora nyheten ÄR ny generation av V-NAND och att det har hittat ner till budgetsegmentet. TLC ÄR en variant av MLC där varje cell kan innehålla tre bitar istället för två. Var är ordbajseriet? Det är ju relevant fakta eftersom det är de två egenskaperna som karaktäriserar enheten.

Ja, fakta som (antagligen av misstag) vinklats så att de framstår i positiv dager, precis som reklam på Felgiganten och dylika butiker.

Först skriver man:

Citat:

Den stora nyheten för serien är användningen av andra generationens 3D V-NAND, där antalet lager av minnesceller går från 24 till 32 stycken.

Inga konstigheter. Men sedan kommer den avgörande formuleringen:

Citat:

Samtidigt baseras minnescellerna på TLC (Triple Level Cell) istället för MLC (Multi Level Cell), vilket betyder att varje cell kan lagra tre bitar data istället för två.

Den nästan ofrånkomliga tolkningen (för en oinsatt) är att utöver ökningen i antalet lager av minnesceller får man dessutom fördelen att varje cell kan lagra tre bitar istället för två (vilket låter bättre; jämför "3 TB istället för 2").

Hade man skrivit "Dock" istället för "Samtidigt", och avslutat med "men i gengäld ger kortare livslängd" eller liknande, hade meningen fått den betydelse som jag tror SweClockers egentligen avsåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

har 840 evo, innan jag patcha firmware hade jag trasiga sektorer, hade gamla mappar på skrivbordet som inte gick att öppna eller kopiera då jag inte rört dem på ca 1,5 år eller nå, datorn crasha även när man sökte efter fel i hdtuner, men formaterade datorn och la in firmware och efter det var det inte samma problem i hdtuner, får väl hoppas det håller i sig

Ja, då är det ju ett annat problem. Eller kanske snarare att du drabbats "extra hårt" av grundproblemet. En förklaring skulle väl kunna vara att scanningen "ger upp" efter ett visst antal läsförsök och då markerar sektorn eller blocket som trasigt, och i sådanna fall så bör ju en firmware-uppdatering kunna lösa det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Precis som allt annat. Tillgång och nymodighet gör att priset skjuter i taket. Efter ett par veckor så kan man ibland se en halvering av priset. Spelar ingen roll om det handlar om Grafikkort eller lagringsenheter.

Det är fortfarande miltals från hur OCZ hanterade sina skitserier som Octane. Där man bla. stängde av folk och stängde trådar när de började kritisera OCZ likgiltighet. Samsung gick iallafall ut med att de insett problemen och lovade en fix som kom ut mindre än en månad senare för EVO. 840 kanske är ett orelaterat problem? Problemet kanske är svårare på 840 än EVO?

Det spelar ingen roll om 840 är ett orelaterat problem. Är det problem som (flera) användare redovisar ska man inte nonchalera dessa, vilket Samsung gör. De idiotförklarar sina kunder.

Sweclockers tog upp detta på ett bra sätt i fredagspanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Ja, fakta som (antagligen av misstag) vinklats så att de framstår i positiv dager, precis som reklam på Felgiganten och dylika butiker.

Först skriver man:

Inga konstigheter. Men sedan kommer den avgörande formuleringen:

Den nästan ofrånkomliga tolkningen (för en oinsatt) är att utöver ökningen i antalet lager av minnesceller får man dessutom fördelen att varje cell kan lagra tre bitar istället för två (vilket låter bättre; jämför "3 TB istället för 2").

Hade man skrivit "Dock" istället för "Samtidigt", och avslutat med "men i gengäld ger kortare livslängd" eller liknande, hade meningen fått den betydelse som jag tror SweClockers egentligen avsåg.

Fast det står ju att det är TLC istället för MLC. Det vill säga att det inte är en direkt egenskap hos V-NAND utan en annan egenskap. Hade man skrivit dock så får du genast en negativ klang vilket inte heller är vettigt om man inte har en agenda. Ett neutralt alternativ hade varit att byta ut samtidigt (som är neutralt eftersom det rör sig om en förändring mot deras tidigare V-NAND) mot dessutom. Att bara lägga till "kortare livslängd" blir också missvisande för då måste du lägga till vad du jämför med. V-NAND tillverkas idag på äldre processer som ger bättre skrivtålighet. Deras 40 nm MLC V-NAND var specad till 6000 P/E cykler vilket kan jämföras med 3000 P/E för standard MLC.

Det verkar mest som att du vill misstolka artikeln med tanke på att dina förslag skulle vinkla den till en helt omotiverad negativ klang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samsung gick iallafall ut med att de insett problemen och lovade en fix som kom ut mindre än en månad senare för EVO

Bara efter det kom upp på Anandtech, innan dess idiotförklarades folk till höger och vänster.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Samsung kan fixa 840 först (ej EVO) innan dom släpper ny SKIT!
På vinden ligger en 840 som är min som är drabbad. Sedan har päronen en som är drabbad enligt bild.

Samsung support är det sämsta jag varit med om, Inet support sa samma sak till mig med, eller som dom uttryckte det "Samsung har vuxit lite för mycket på sistone".

Spenderat veckor i att försöka få klarhet från Samsung men deras support är inhyrt och har inte ens kontakt med Samsung över huvud taget så klagomål eller viktig information når aldrig Samsung. Detta är vad det inhyrda supporter själva säger om man frågar dom.

Uppenbart att Samsung isolerat sig från sina kunder och vägrar ta ansvar så länge det inte ger pengar i Samsungs fickor.

Nej Samsung kan behålla sina SSD enheter, TLC eller ej. Faktum är att dom kan behålla allt det står Samsung på för jag tänker inte köpa deras skit. Efter månader med efterforskning så har jag fått bilden av att Samsung sällan tar ansvar för sina produkter när fabrikationsfel uppstår.

Inget företag man bör göda med sina surt förvärvade pengar.

Bara synd att i princip varje IT produkt har Samsung komponenter men man kan i alla fall avstå från Samsung Märkta produkter.

Samsungs garanti eller garantiavtal är inget värda då dom inte hedrar dessa själva.

Skitföretag som alla borde varans för att köpa produkter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Alltid är det väl inte? Är kanske det att företaget bara säljer till företag? Var aldrig in på deras sida o kikade.
Men det klargör ju en del iaf! Tack!

Jo faktiskt. Om du går till en affär motsvarande ICA så står mjölkpriset i disken utan moms. Du får betala momsen när du kommer till kassan. Så tar du en mjölk med prislappen $1 så kostar den mer när du skall betala. De har priset utan moms i butikerna. Amerikanerna har en annan syn på det där med moms. Man skall se vad butiksägaren tar och vad staten tar.
Sen kan det finnas undantag.

Om du handlar över nätet och köper från en nätbutik som har distribution från en stat där du inte bor så slipper du betala moms. Därför online-butiker som Amazon gör sådan succe. Du betalar ingen moms om du handlar från dem (förutsatt att de säljer från en subbutik som inte finns i din delstat) när du handlar där, men du betalar moms om du går till din lokala butik.

Lite generaliserat, men i stort är det så det funkar i USA.

Det är inte samma regler i hela världen

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch