Permalänk
Inaktiv

Switch Innan Router

Hej!
Jag är för närvarande kund hos BBB som använder sig av Zyxel-modem.
Zyxels modem är som ni kanske redan vet smidda i helvetets hetaste lågor men tyvärr är jag tvungen att använda mig av den pga fast telefoni + brist av pengar att köpa ny.

Hur som helst.. Modemet vägrar skicka ut mer än 100Mb/s till min router och jag har redan bytt modem 7 ggr och alla lider av samma symptom.

Så här är min setup kopplad för tillfället:

Är detta möjligt? :

Om jag förstått rätt behöver jag minst 2 IP-adresser.. Är det någon som vet om det brukar ingå när man har fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur som helst.. Modemet vägrar skicka ut mer än 100Mb/s till min router och jag har redan bytt modem 7 ggr och alla lider av samma symptom.

Kanske inte är fel på modemen.

Vad vill du uppnå?

Permalänk
Medlem

Det är inget modem du har, det används inte vid LAN-anslutningar. Du har någon form av gateway som delar upp internet och IP-telefoni. En switch i mellan borde fungera, men lättast vore väll att prova!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Kanske inte är fel på modemen.

Vad vill du uppnå?

Jodå det är det. Får ut 250/250 direkt ut ur väggen, har testat med 3 datorer.. men endast 100/100 ur modemet. Har testat med 5 olika NYA CAT5e och CAT6-kablar.

Permalänk
Medlem

Men det är inget modem om du har den typen av uppkoppling...

Testat att be din ISP lösa problemet ?

Betalar du för en tjänst så skall det fungera..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har uppenbarligen ett nätverksuttag och troligen fiberanslutning, då har du inte ett modem anslutet till det eftersom det inte är tekniskt möjligt, så vad är det för apparat du kallar modem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

In med en switch före och kör så det ryker.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Vägg -> Switch -> "Modem" -> Telefon? Switch -> Dator 1 Switch -> Dator 2

Förutsatt at du får ip adresser från väggen....?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Inaktiv

Har inte den blekaste aning vad denna mackapär ska kallas men här har ni den:

http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/p_2812hnu_fx_series.shtml?t=p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrNeikter:

Har inte den blekaste aning vad denna mackapär ska kallas men här har ni den:

http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/p_2812hnu_fx_series.shtml?t=p

Gateway är en benämning eller router/modemkombination, den verkar ju ha Gbitportar på wansidan men den kanske inte orkar snabbare eller så har du problem med kablaget så att det blir en 100Mbit länk i stället för 1000Mbit, har du läst av länkhastigheterna på både lan och wan sidan?

Vill du ersätta den bör du skaffa en hemmarouter i stället för switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har inte den blekaste aning vad denna mackapär ska kallas men här har ni den:

http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/p_2812hnu_fx_series.shtml?t=p

Det där en kombinerad ADSL och router. Du använder bara Router-funktionen eftersom du troligtvis ansluter den blå WAN-porten till väggen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

om du varken har voip eller tv känns det som du kan skrota din zyxel helt och hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

om du varken har voip eller tv känns det som du kan skrota din zyxel helt och hållet...

Han säger ju i första inlägget att han har telefon du.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Han säger ju i första inlägget att han har telefon du.

fast telefoni står det ju alltså oväsentligt..

Permalänk
Rekordmedlem

Varför har du en egen router efter Zyxeln, ska det fungera bra måste Zxeln bryggas, men vad får du för fart om du kopplar in datorn direkt i Zyxeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hej!
Jag är för närvarande kund hos BBB som använder sig av Zyxel-modem.
Zyxels modem är som ni kanske redan vet smidda i helvetets hetaste lågor men tyvärr är jag tvungen att använda mig av den pga fast telefoni + brist av pengar att köpa ny.

Hur som helst.. Modemet vägrar skicka ut mer än 100Mb/s till min router och jag har redan bytt modem 7 ggr och alla lider av samma symptom.

Så här är min setup kopplad för tillfället:

http://oi57.tinypic.com/kaii6v.jpg

Är detta möjligt? :

http://oi58.tinypic.com/20fmv.jpg

Om jag förstått rätt behöver jag minst 2 IP-adresser.. Är det någon som vet om det brukar ingå när man har fiber?

Jag har kopplat så hos mig. Jag har Ownit 100/100. Fick jättedåliga hastigheter med deras Gateway. Pratade med dem så att de bryggkopplade Gatewayen och jag fick två IP adresser. En för IP telefonen och en för mitt nätverk. Hade först Switchen kopplad efter Gatewayen, men testade att sätta switchen direkt på inkommande nätverkskabeln. Från switchen till Ownits Gateway till IP telefonen. Från samma switch till min router. Från min router till ytterligare en switch på insidan till mina datorer. Fungerar hur bra som helst, med utlovade hastigheter och stabilitet. Båda switcharna är gigabitswitchar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför har du en egen router efter Zyxeln, ska det fungera bra måste Zxeln bryggas, men vad får du för fart om du kopplar in datorn direkt i Zyxeln.

Är i behov av snabbt wifi (då en smidig kabeldragning till datorn EJ är möjlig) vilket Zyxeln ej kan leverera.

Jag får ut 100/100 med sladd i Zyxeln. 40/20 trådlöst.

Kopplar jag routern direkt in i väggen får jag ut 250/250 både via sladd och trådlöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

Jag har kopplat så hos mig. Jag har Ownit 100/100. Fick jättedåliga hastigheter med deras Gateway. Pratade med dem så att de bryggkopplade Gatewayen och fick två IP adresser. Hade först Switchen kopplad på Gatewayen, men testade att sätta switchen direkt på inkommande nätverkskabeln. Från switchen till Ownits Gateway till IP telefonen. Från samma switch till min router. Från min router till ytterligare en switch på insidan till mina datorer. Fungerar hur bra som helst, med utlovade hastigheter och stabilitet. Båda switcharna är gigabitswitchar.

Tack detta var viktig information. Ska kontakta BBB imorgon och höra innan jag inhandlar en dwitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Tack detta var viktig information. Ska kontakta BBB imorgon och höra innan jag inhandlar en dwitch.

Säg bara att du vill köra med din egen router istället för deras inbyggda i modemet, eller som i mitt fall i ownits gateway. Det var den som bromsade.
Den här: Inteno EG101 R1 Wireless VoiP Gateway

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Troligtvis så är portarna konfade för 100Mbit ist för auto, om du inte har tillgång att gå in och ändra så ring till din ISP. Om du får flera IP så kan du nog göra som sp1k3n säger och bara använda zyxeln för ip telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

fast telefoni står det ju alltså oväsentligt..

Sen när är IP-telefoni inte fast telefon?

Speciellt när trådskaparen har stadsnät.
Han har ju ingen separat ATA-box utan använder den gateway han fått från leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Först kan jag bekräfta att IP-telefoni = Fast telefoni när man har bredband via TP-uttag som OP säkert har. För övrigt så har jag också strul med BBB's Zyxel-router. Jag brukar ha den bryggad då jag primärt använder en Linksys E4200-router för trådad och trådlös uppkoppling för allt utom TV-boxen och telefonen och det har fungerat fint länge, men det senasta halvåret har Linksys-burken ibland kopplat ifrån nätverket vid nedladdning av flera torrents samtidigt så den är ett föremål för utbyte.

I samband med ett strömavbrott här och Zyxel-burkens återställande upptäckte jag att när Linksys-bruken var bryggad eller frånkopplad så var nätverjsuppkopplingen allt annat än stabilt. Video hackade, t.om. streamad musik stannade av för nån sekund då och då och när jag testade att bara ha datorn och min smarta Blue Ray-spelare (med vilken jag streamar video från min dator) på Zyxel-burken så kopplades datorn ifrån flera gånger. Ska också nämna att i samband med allt detta så byttes Zyxel-burken ut men samma problem uppstod då också. Blv till slut tvungen att gå tillbaka att ha Zyxeln bryggad för då fungerar allt som det ska förutom risk att Internet försvinner om Linksys:en får för hård belastning. Uppkoppling här är 250/10.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis så är portarna konfade för 100Mbit ist för auto, om du inte har tillgång att gå in och ändra så ring till din ISP. Om du får flera IP så kan du nog göra som sp1k3n säger och bara använda zyxeln för ip telefoni.

Sen jag gjorde så har nätverket varit hur stabilt som helst. Däremot har telefonen hängt sig flera gånger, utan att jag märkt det. Folk som ringt mig på mobilen säger att de ringt till min fasta telefon, men inte fått nåt svar, eller att det har tutat upptaget. Jag har i de fallen varit hemma och inte pratat i IP-telefonen. Om jag lyft på luren då, så har den varit helt tyst. Då har jag fått starta om Inteno Gatewayen, och då har den fungerat igen. Skulle jag få störningar på nätverket skulle jag givetvis märka det direkt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"