Permalänk
Medlem

Olagligt avtal?

Hej!

Jag bor på ett studentområde och i hyran ingår det automatiskt en internetanslutning. För att använda denna anslutning måste två avtal först godkännas. För ungefär ett halvår sedan kontaktade jag min hyresvärd för ett antal frågor jag hade, och tog i samband med detta upp vilka sjuka punkter som fanns med i dessa avtal. Det var verkligen helt galna formuleringar som fick det att låta som att de övervakade allt och alla hela tiden, på ett sätt som jag till och med uppfattade som olagligt. De höll med mig och lovade att ändra sina användaravtal, men att det skulle ta ett tag.

Idag gick jag in och kollade avtalen, och de hade faktiskt ändrats. Dessutom till det bättre. Men jag hittade den här punkten:

"För handhavande av den löpande driften samt övervakning att dessa föreskrifter följs har SGS Datanätgrupp rätt att utan förvarning övervaka trafik på nätet."

I "dessa föreskrifter" ingår bland annat att svensk lag ska efterföljas, punkter om hacking och intrång, upphovsrätt, med mera. Det jag undrar om det faktiskt är lagligt att ha ett användaravtal likt detta? Är det verkligen tillåtet för dem att helt utan misstanke, förvarning eller utan min vetskap övervaka all min nätdata hur de vill? Det känns liksom inte rimligt. Jag är mycket engagerad i frågor kring integritet på nätet, men inte världens mest kunniga på området kanske, så jag hade gärna fått lite hjälp och kunskap kring det här.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Du vet ju om att de kan övervaka eftersom de informerar om det,. så länge uppgifterna behandlas på ett sätt som inte bryter mot tex PUL så lär det vara ok, du är ju inte tvungen att använda deras tjänst hellre om du inte gillar villkoren och du kan ju kryptera och köra VPN om du vill försvåra övervakningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, så du menar att det är fullt okej för en ISP att granska allt en kund gör, ovillkorligen så länge PUL och liknande efterföljs, bara de informerar om att så kan ske i sitt användaravtal? Det låter ju absurt, men kanske inte jätteförvånande med tanke på hur det ser ut med integritet på nätet idag...

Angående kryptering och VPN så står det även i avtalen att jag inte får göra några försök till att dölja min användaridentitet, vilket även det känns jävligt märkligt Så jag antar att användning av ex. VPN får anses som ett regelbrott?

Permalänk

De har ju förvarnat dig om att de inte behöver förvarna dig.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Det är helt legitimt. SGS är inte en ISP i den klassiska synsättet utan är ett MAN som du får koppla dig upp emot om du följer föreskrifterna för det. Lite som ett företagsnätverk. Du har all rätt att inte godkänna avtalet och använda en externt ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Okej, så du menar att det är fullt okej för en ISP att granska allt en kund gör, ovillkorligen så länge PUL och liknande efterföljs, bara de informerar om att så kan ske i sitt användaravtal? Det låter ju absurt, men kanske inte jätteförvånande med tanke på hur det ser ut med integritet på nätet idag...

Angående kryptering och VPN så står det även i avtalen att jag inte får göra några försök till att dölja min användaridentitet, vilket även det känns jävligt märkligt Så jag antar att användning av ex. VPN får anses som ett regelbrott?

Faller väl under telelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930597.HTM

Citat:

44 § Ett telemeddelande får avlyssnas i televerksamhet endast i den utsträckning som det är nödvändigt för att verksamheten skall kunna drivas.

45 § Den som i televerksamhet har fått del av eller tillgång till
1. uppgift om teleabonnemang,
2. innehållet i ett telemeddelande, eller
3. annan uppgift som angår ett särskilt telemeddelande
får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja det han fått del av eller tillgång till.

Dvs det krävs skäl att avlyssna och det råder dessutom tystnadsplikt om innehållet.
Eller uttryckt på ett annat sätt så ja, en teleoperatör får "granska" vad du gör om det krävs för att nätet ska fungera. Men det innebär inte att operatören får "granska" saker som är ovidkommande eller utan skäl.

Ex: Har ISP'n störningar som beror på en ddos mot en DNS så har man rätt att "granska" vilka som ställt dns-frågor och hur ofta. Man har även rätt att sniffa på din lina för att undersöka hur mycket dns-frågor just du skickar. Men det betyder INTE att man samtidigt har rätt att läsa dina mail.

Om någon sniffar din lina för skojs skull (utan giltigt skäl) är det ett lagbrott.
Om denna någon dessutom för det vidare eller utnyttjar någon information så är det ett ytterligare lagbrott.

Edit: Ovan gäller en ISP. Tror dock inte SGS har status som ISP

Permalänk
Medlem

Det finns lagar om förbud mot avlyssning, generellt får man bara använda de uppgifter man behöver. Regleras i LEK. I övrigt ska man följa PUL och datainspektionens rekommendationer. Det sagt så får de självklart gå in och kolla att du följer deras regler, netikett och liknande. Sen har de självklart tystnadsplikt om de skulle råka se något av ditt innehåll. Det är mest att de inte får spara innehåll och trafikuppgifter hur som helst som regleras. Avtalet är inte tillgänglig på webben så vi kan inte bedöma om det är något som låter konstigt. Att de förbjuder vissa anonymiseringstjänster och trolleri är inte så konstigt.

Till stor del så krypteras din trafik, som när du kollar dina mail, söker på google, tittar på youtube osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sandsu:

Okej, så du menar att det är fullt okej för en ISP att granska allt en kund gör, ovillkorligen så länge PUL och liknande efterföljs, bara de informerar om att så kan ske i sitt användaravtal? Det låter ju absurt, men kanske inte jätteförvånande med tanke på hur det ser ut med integritet på nätet idag...

Angående kryptering och VPN så står det även i avtalen att jag inte får göra några försök till att dölja min användaridentitet, vilket även det känns jävligt märkligt Så jag antar att användning av ex. VPN får anses som ett regelbrott?

Vpn döljer inte din identitet för nätägaren, de kan se att DU eller rättare sagt din anslutning är kopplad till en server nånstans men trafiken kan de inte läsa i klartext och vad som sker på andra sidan den punkt du kommunicerar emot vet de inte heller, det borde inte bryta mot ett avtal om att dölja identiteten eftersom de vet från vilket ip kommunikationen sker, det är ju bara trafikdetaljerna som är okända men det går ju ev att se mönster där, tex hur trafiken ser ut i datamängd och rytm, avancerade brandväggar kollar på sånt, tex om du överför 4,37 Gbyte data så är det stor chans att det är en dvd isofil och har du små datamängder som sänds väldigt ofta så kan det tyda på iptelefoni osv...

Det går att se signaturer efter olika typer av trafik men de vet ju inte exakt vad innehållet på den förmodade dvdn var eller vad som sagts i ett iptelefonsamtal, de vet bara att du med stor sannolikhet har haft den typen av trafik och de vet alltså även att det är din uppkoppling som använts, så om det bara handlar om att du inte får dölja din identitet för nätägaren så gör du ju inte det, men står det nått om att dölja trafikdetaljer så lär du bryta mot avtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SGS är en ISP för övrigt. Det är via GSIX i slutändan dock.