ASUS 970+750ti Strix VS ASUS 980 Strix (Physx)

Permalänk

ASUS 970+750ti Strix VS ASUS 980 Strix (Physx)

Ja skulle systemet prestera bättre med ett 970 och ett 750ti som dedikerat physx än ett ensamt 980.
Physx finns ju såklart inte i alla spel men om det är så att det man spelar mest har det är det då värt de ~800kr man sparar.

Hur stor skillnad blir det med ett dedikerat kort för physx igentligen? Är det nått som går bra ihop med g-sync?
Ja vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

http://alienbabeltech.com/main/using-maxwells-gtx-750-ti-dedi...

Har bara skummat igenom artikeln lite, men kanske att den kan ge något svar åt dig.

Ha de fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

http://alienbabeltech.com/main/using-maxwells-gtx-750-ti-dedi...

Har bara skummat igenom artikeln lite, men kanske att den kan ge något svar åt dig.

Ha de fint.

Intressant artikel, visste inte att det kunde ge såppas bra prestanda i physx spel och just 750ti drar ju så lite kräm också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av Santrik:

http://alienbabeltech.com/main/using-maxwells-gtx-750-ti-dedi...

Har bara skummat igenom artikeln lite, men kanske att den kan ge något svar åt dig.

Ha de fint.

Ja det ger ju en fingervisning iallafall.
Tyvärr va ju inte 970&980 med i testen så om man kör 2 maxwell kanske det blir värsta flipp eller flopp.
Är ett dedikerat physx-kort något du har erfarenhet av? Gillar du det?

Skrivet av pjuppi:

Intressant artikel, visste inte att det kunde ge såpass bra prestanda i physx spel och just 750ti drar ju så lite kräm också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hittar jag nått spel jag verkligen gillar med physx så är nog detta något att satsa på. (Blivit lite förälskad i idén..)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det ger ju en fingervisning iallafall.
Tyvärr va ju inte 970&980 med i testen så om man kör 2 maxwell kanske det blir värsta flipp eller flopp.
Är ett dedikerat physx-kort något du har erfarenhet av? Gillar du det?

Ja hittar jag nått spel jag verkligen gillar med physx så är nog detta något att satsa på. (Blivit lite förälskad i idén..)

Först behöver du byta från AMD till NVIDIA unnan du skaffar ett dedikerat grafikkort för PhysX. De har gått att lura in ett GeForce till PhysX förut. Men de har strulat mycke och jag vet inte om de ännu går att modda igång dedikerat PhysX med ett Radeon som de primära grafikkortet.

Åter till tråden.
PhysX har sen lanseringen funkat riktigt bra med dedikerade kort för ändamålet. Även om prestandavinsten många gånger bara handlat om några få extra FPS så kan de vara helt avgörande om spelets upplevs som flytande eller ryckigt/hackigt med PhysX på.
Jag har själv kört mycke med olika kort på tidigare dator. Från första ASUS Ageia PhysX 128MB till ett GTX 460 768MB och samtliga kort däremellan gav en ökning i både flyt och prestanda. Kan tilläga att jag saknar de i lmn nuvarande rigg.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Först behöver du byta från AMD till NVIDIA unnan du skaffar ett dedikerat grafikkort för PhysX. De har gått att lura in ett GeForce till PhysX förut. Men de har strulat mycke och jag vet inte om de ännu går att modda igång dedikerat PhysX med ett Radeon som de primära grafikkortet.

Tack, men det har jag koll på Håller på att bygga ny dator och även om jag vill ha ett 980Strix så lär det sluta med ett 970Strix så jag fundera på att trösta mig själv senare i vår med ett 750tiStrix om det kommer några physx-spel som jag vill gräva ner mig i.

Citat:

Åter till tråden.
PhysX har sen lanseringen funkat riktigt bra med dedikerade kort för ändamålet. Även om prestandavinsten många gånger bara handlat om några få extra FPS så kan de vara helt avgörande om spelets upplevs som flytande eller ryckigt/hackigt med PhysX på.
Jag har själv kört mycke med olika kort på tidigare dator. Från första ASUS Ageia PhysX 128MB till ett GTX 460 768MB och samtliga kort däremellan gav en ökning i både flyt och prestanda. Kan tilläga att jag saknar de i lmn nuvarande rigg.

Låter ju trevligt. Men det finns inga andra scenarion där ett extra kort ger en bonus?(Ej physx alltså)
Just ett 750tiStrix kanske kan va någonting för dig då?;) (Ja jag gillar Strix-korten!)

Permalänk

Skulle det gå att använda båda korten för tex seti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det ger ju en fingervisning iallafall.
Tyvärr va ju inte 970&980 med i testen så om man kör 2 maxwell kanske det blir värsta flipp eller flopp.
Är ett dedikerat physx-kort något du har erfarenhet av? Gillar du det?

Ja hittar jag nått spel jag verkligen gillar med physx så är nog detta något att satsa på. (Blivit lite förälskad i idén..)

Jag blev också väldigt förtjust i idén när jag hade ett 560ti liggandes. Det blev en lite skjuts i physx spel absolut. Men jag hade det mest då för att jag kunde.

Det känns mer som en "mer att ha" än att det gör gott. Physx används ju trots allt inte i alla spel. Många gånger sitter man bara där med högre temperaturer i burken utan anledning. Tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Tack, men det har jag koll på Håller på att bygga ny dator och även om jag vill ha ett 980Strix så lär det sluta med ett 970Strix så jag fundera på att trösta mig själv senare i vår med ett 750tiStrix om det kommer några physx-spel som jag vill gräva ner mig i.

Låter ju trevligt. Men det finns inga andra scenarion där ett extra kort ger en bonus?(Ej physx alltså)
Just ett 750tiStrix kanske kan va någonting för dig då?;) (Ja jag gillar Strix-korten!)

I stort sett nej. Störst nytta är just PhysX. Skall gräva fram en lista på vilka spel som har de. Behöver själv uppdatera mig om de.
Jo, ett GTX 750 hade gjort gott. Funkar illa i en ITX dator bara

Skrivet av Santrik:

Jag blev också väldigt förtjust i idén när jag hade ett 560ti liggandes. Det blev en lite skjuts i physx spel absolut. Men jag hade det mest då för att jag kunde.

Det känns mer som en "mer att ha" än att det gör gott. Physx används ju trots allt inte i alla spel. Många gånger sitter man bara där med högre temperaturer i burken utan anledning. Tycker jag.

De boror ju oå om man behöver de eller ej. Upplevet man att de funkar bra utan ett dedikerat kort så behöver man inte de. Om PhysX är aktiverat och spelet går tungt så kan de va värt de.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

I stort sett nej. Störst nytta är just PhysX. Skall gräva fram en lista på vilka spel som har de. Behöver själv uppdatera mig om de.
Jo, ett GTX 750 hade gjort gott. Funkar illa i en ITX dator bara

Ajdå, ja med ett itx-system så blir det ju inte så lätt Här har du en lista på spel iallafall! http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/games
Tror ni man kan hoppas på attt nästa Fallout kommer med physx?

Skrivet av Santrik:

Jag blev också väldigt förtjust i idén när jag hade ett 560ti liggandes. Det blev en lite skjuts i physx spel absolut. Men jag hade det mest då för att jag kunde.

Det känns mer som en "mer att ha" än att det gör gott. Physx används ju trots allt inte i alla spel. Många gånger sitter man bara där med högre temperaturer i burken utan anledning. Tycker jag.

Ja att det blir extra varmt är ju förståligt men med just strixs-kort i ett välventilerat chassi så borde det gå utan problem