Vad kan man göra med 1Gbps som 100Mbps inte klarar?

Permalänk

Vad kan man göra med 1Gbps som 100Mbps inte klarar?

Har sedan några månader 1Gbit/100Mbit uppkoppling och undrar vad man kan utnyttja det till förutom snabb nedladdning?

finns det några tips som inte är för uppenbara?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Använda den som TOR nod?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Har sedan några månader 1Gbit/100Mbit uppkoppling och undrar vad man kan utnyttja det till förutom snabb nedladdning?

finns det några tips som inte är för uppenbara?

Jag använder mitt för att kunna lagra saker i skolan (gb nät) och fortsätta hemma. jäkligt smidigt.

Streama fungerar också fint om man vill köra mer än t.ex. Twitch och 1080p.

Jag behöver mindre lagring för spel och dyl, då om jag inte vill ha ett spel på disken så kan jag bara plocka bort det utan att behöva väntar timmar (eller i en del fall, minuter) för att ladda ner allt igen. Plockade ner WoW (hela klienten (26GB) på ca 4 minuter.

Generellt sett tycker jag det bara är jäkligt skönt att ha bandbredden där för att man får en mer integrerad upplevelse med internetbaserade saker.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Feta upp en mast och svarta in 100mbit tjänster trådlöst i något närliggande villaområde. ISP hatten på!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att få 1Gbps, men jag kan inte hitta någon relevant anledning. Ska man ta hem filer så styper det allt som oftast på den andra sidan i alla fall. 100Mbps duger alldeles för bra för mig att jag inte kan motivera mig att skaffa mer, även om ekonomin och sambon har givit ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jag har möjlighet att få 1Gbps, men jag kan inte hitta någon relevant anledning. Ska man ta hem filer så styper det allt som oftast på den andra sidan i alla fall. 100Mbps duger alldeles för bra för mig att jag inte kan motivera mig att skaffa mer, även om ekonomin och sambon har givit ok.

Jag sitter och laddar ner i runt 95-104 MB (inte Mb) per sekund när jag använder några stora företags tjänster.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag sitter och laddar ner i runt 95-104 MB (inte Mb) per sekund när jag använder några stora företags tjänster.

Jo, det finns absolut möjlighet, men måste du ha den hastigheten? Det är nog rätt få som egentligen behöver mer än 100Mbps, mrn å andra sidan så finns det väl ingen som behöver en ferrari heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jo, det finns absolut möjlighet, men måste du ha den hastigheten? Det är nog rätt få som egentligen behöver mer än 100Mbps, mrn å andra sidan så finns det väl ingen som behöver en ferrari heller...

Precis, det är mer skönt att slippa tänka på ifall man ska radera det där spelet eller den där filmen/serien.

Sedan är det trevligt som jag skrev tidigare att jag kan nå min hemmadator/nas med samma hastigheter som de mekaniska diskarna klarar av... Det blir "seamless" mellan min nas och skolans datorer.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Man "måste" väl inte ha mer än 10-30mbps heller, men det är ju trevligt när man slipper vänta på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Använder man man molnet för lagring som på en hårddisk så är ju skillnaden stor, 1Gbps är ju som en normal hårddisk, 100Mbps är väsentligt slöare.

Permalänk
Medlem

Har man Gigabit i andra änden också, dvs på ex jobb eller i skola så går det lika fort att hämta filer/jobba direkt mot NAS:en därifrån som om man vore hemma. Annars är väl fördelar ex, filuppladdningar till YouTube/Vimeo/Dropbox osv. Ofta klarar dessa tjänster mer än 1 Gbit.

Permalänk
Medlem

Jo, visst är det trevligt. Det är klart att det är smidigt när det går fortare, men jag känner mig fortfarande väldigt skeptisk till att motivera hastigheten eller på något att jag skulle behöva den. Jag har exempelvis kunder som kör med 10Mbps mot sin server där man har data utan att gnälla och att sedan läsa att 100Mbps skulle oerhört långsamt känns lite skumt. Det känns mer som fartblindhet än att man kan motivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jo, visst är det trevligt. Det är klart att det är smidigt när det går fortare, men jag känner mig fortfarande väldigt skeptisk till att motivera hastigheten eller på något att jag skulle behöva den. Jag har exempelvis kunder som kör med 10Mbps mot sin server där man har data utan att gnälla och att sedan läsa att 100Mbps skulle oerhört långsamt känns lite skumt. Det känns mer som fartblindhet än att man kan motivera det.

Vi sitter ju och motiverar det men du säger att det inte är tillräckligt.

Vad vill du höra? "Om du skaffar Gigabit så kommer din dator bli 20000 gånger snabbare och skärmen uppgraderas till 8k 42tum" Det handlar inte om fartblindhet, det handlar om att du inte testat 1Gb innan så du vet inte hur skönt det känns att kunna använda Molntjänster seamless, att kunna snacka med kompisarna om en nytt spel de kör och 5 minuter senare ha det nedladdat och redo att installeras, istället för att "Aja jag kommer om 1-2 timmar, måste ladda ner"

Jag betalar 99kr extra för GB istället för 100MB och det är värt varje krona.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

har aldrig förstått varför folk streamar på twitch... de känns precis som bloggandet när de kom ut, alla ska göra det inklusive p13, men ingen har något vettigt att streama.. och att se på spel, neee då lirar jag det hellre själv liksom. så fullständigt slöseri på bandbredd i denna värld.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OskarW90:

Jag använder mitt för att kunna lagra saker i skolan (gb nät) och fortsätta hemma. jäkligt smidigt.

Streama fungerar också fint om man vill köra mer än t.ex. Twitch och 1080p.

Jag behöver mindre lagring för spel och dyl, då om jag inte vill ha ett spel på disken så kan jag bara plocka bort det utan att behöva väntar timmar (eller i en del fall, minuter) för att ladda ner allt igen. Plockade ner WoW (hela klienten (26GB) på ca 4 minuter.

Generellt sett tycker jag det bara är jäkligt skönt att ha bandbredden där för att man får en mer integrerad upplevelse med internetbaserade saker.

1080p om det är full kvalité tar runt 9mbps, twitch är så komprimerad och kapad att den ligger närmre 5mbps. Du bör alltså kunna köra ca 40 4k streams ned på nätverket om utrustningen pallar det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vi sitter ju och motiverar det men du säger att det inte är tillräckligt.

Vad vill du höra? "Om du skaffar Gigabit så kommer din dator bli 20000 gånger snabbare och skärmen uppgraderas till 8k 42tum" Det handlar inte om fartblindhet, det handlar om att du inte testat 1Gb innan så du vet inte hur skönt det känns att kunna använda Molntjänster seamless, att kunna snacka med kompisarna om en nytt spel de kör och 5 minuter senare ha det nedladdat och redo att installeras, istället för att "Aja jag kommer om 1-2 timmar, måste ladda ner"

Jag betalar 99kr extra för GB istället för 100MB och det är värt varje krona.

Det är det absolut bästa med gbit-nät. Har hänt flera gånger att polarna fixat nytt spel och jag efter 5 min kan sitta o lira med dom i skype!
Att kunna tanka hem windows (legally ofc, via dreamspark), WoW, nvidiadrivisar, BF3/4, SimCity och CS:GO osv på bara några minuter per spel har gjort att jag aldrig tvekar att formatera min dator när det börjar bli kaos med filer osv. Det tar mig cirka 1 timme att göra allt detta, förr tog det nog en hel dag! Man utnyttjar sällan 1000mbit 24/7 men när man väl gör det så förstår man att det är värt sina pengar. Nu får jag iofs det gratis via AFB i Lund, men jag hade aldrig tvekat att betala mellanskillnaden från 100/100 till 1 Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1080p om det är full kvalité tar runt 9mbps, twitch är så komprimerad och kapad att den ligger närmre 5mbps. Du bör alltså kunna köra ca 40 4k streams ned på nätverket om utrustningen pallar det.

OM man Streamar till Twitch ja... jag brukar ligga på 50mb/s upp när jag streamar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OskarW90:

OM man Streamar till Twitch ja... jag brukar ligga på 50mb/s upp när jag streamar.

Personen som skapade tråden pratar om 1gbps ner, inte upp, du var inte heller tydlig i ditt uttalande med vad du syftade på för att man skulle förstå att du streamade upp. Textkommunikation kräver att man är lite tydligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är väldigt nödvändigt om man är fler än en person i ett hushåll. Med 100 Mbit räcker det ju att en annan person laddar ned något så blir det segt för alla andra.

Permalänk

en annan sitter och betalar för 12-24 och får ut 11-12,1 på ADSL.....

Ja säger håll dig till 100, det behövs inte mer om du inte har en server med massa trafik.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tec_Nonsens:

en annan sitter och betalar för 12-24 och får ut 11-12,1 på ADSL.....

Ja säger håll dig till 100, det behövs inte mer om du inte har en server med massa trafik.

Även här pratas det om uppladdningshastighet, servern använder en försumbar bandbredd ner om man jämför med vilka krav som finns på uppladdningshastigheterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

har aldrig förstått varför folk streamar på twitch... de känns precis som bloggandet när de kom ut, alla ska göra det inklusive p13, men ingen har något vettigt att streama.. och att se på spel, neee då lirar jag det hellre själv liksom. så fullständigt slöseri på bandbredd i denna värld.

Håller med, fattar inte varför man vill kolla på när någon annan spelar, finns inget tråkigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Streama flera 8K filmer samtidigt, vilket ju är ett måste i dagsläget...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

har aldrig förstått varför folk streamar på twitch... de känns precis som bloggandet när de kom ut, alla ska göra det inklusive p13, men ingen har något vettigt att streama.. och att se på spel, neee då lirar jag det hellre själv liksom. så fullständigt slöseri på bandbredd i denna värld.

olika smak. jag tycker vissa streamare är mycket underhållande att kolla på. ibland spelar jag hellre själv, ibland kollar jag hellre på en stream, ibland lyssnar jag på en stream medan jag spelar själv.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på gigabitnät och nej, i de flesta fall märker du ingen skillnad alls. I och med att trafiken fortfarande tar samma väg i nätverket om du sitter på 100 Mbit/s och 1000 Mbit/s (förutsatt att det är samma leverantör och teknik) så kommer du inte märka någon skillnad i svarstid, du kan "bara" ta emot/skicka mer data på samma gång. De enda gångerna jag känner av det är om man laddar ner saker och ting, som exempelvis över Steam eller Origin. Där går det ruskigt fort. Uppåt nyttjas i princip inte alls för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

har aldrig förstått varför folk streamar på twitch... de känns precis som bloggandet när de kom ut, alla ska göra det inklusive p13, men ingen har något vettigt att streama.. och att se på spel, neee då lirar jag det hellre själv liksom. så fullständigt slöseri på bandbredd i denna värld.

Om man inte använder befintlig bandbredd är den borta för alltid. Det om något är slöseri

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1080p om det är full kvalité tar runt 9mbps, twitch är så komprimerad och kapad att den ligger närmre 5mbps. Du bör alltså kunna köra ca 40 4k streams ned på nätverket om utrustningen pallar det.

Rippad 1080p som ser ut som att den inte är rippad alls ligger på 14mbps+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vi sitter ju och motiverar det men du säger att det inte är tillräckligt.

Vad vill du höra? "Om du skaffar Gigabit så kommer din dator bli 20000 gånger snabbare och skärmen uppgraderas till 8k 42tum" Det handlar inte om fartblindhet, det handlar om att du inte testat 1Gb innan så du vet inte hur skönt det känns att kunna använda Molntjänster seamless, att kunna snacka med kompisarna om en nytt spel de kör och 5 minuter senare ha det nedladdat och redo att installeras, istället för att "Aja jag kommer om 1-2 timmar, måste ladda ner"

Jag betalar 99kr extra för GB istället för 100MB och det är värt varje krona.

Jo, om det tar fem minuter med gigabit och närmare två timmar med 100 Mbps då förstår jag. Samtidigt får jag inte ihop varför det tar väsentligt längre än tio gånger så lång tid.

Dock har du knappast övertygat mig, men då spelar jag inte spel och byter flera gånger i veckan heller. Jag har tillräckligt med lagring lokalt (mot ett SAN med 4Gbps fibre channel), så kanske är det för att jag inte lägger saker i molnet.

Permalänk
Medlem

Man får ju ingen förbättring av hastigheten att ladda upp saker i "molnet" med 1000/100 mot 100/100 så det argumentet faller. Att ladda ner kan ju snabbas upp en del men oftast räcker 100 gott och väl även i ett hushåll där flera personer flitigt utnyttjar nätet.
Jag har också möjlighet att uppgradera till samma fart från 100 Mb (BBB) men hittar ingen anledning.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på någonting som har reel betydelse för en privatperson där 1gbit skulle vara till mer nytta än 100mbit.

Det är som att ha en supersnabb raketdriven bil hemma. Idag har du ingen användning för det, 100km/h räcker för det mesta. Visst, kan vara säkert att kunna accelerera när man ska köra om, men behöver ju inte en bil som kan köra 1000km/h för det precis, sen är det ju även olagligt att köra för fort.

Kanske inte bästa metaforen, men den stämmer rätt bra. Har man redan 100mbit så är det inte hasigheten som begränsar en när man surfar etc. Tror väldigt få skulle märka skillnad ens på 10mbit mot 1000mbit vid surfande. Ska man ladda ner saker, visst, då går det ju fortare, men om du streamar med t.ex. netflix så kan du maxxa inställningarna och köra vanlig HD utan problem med enbart 10mbit.

Ska du streama till typ twitch, räcker 3.5mbit upload då det är max vad twitch hanterar.

Spara på kronorna och köp något roligt istället, även om det enbart är 99kr mer i månaden eller vad det nu kan vara för pangerbjudande så tror jag inte du kommer få ut värde på det, om du inte ofta laddar hem piratkopierad film i stora mängder och måste se det hur snabbt som helst på en gång kan inte vänta 10 minuter 1 minut max.