Fractal Design R4, montering för bäst flöde?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R4, montering för bäst flöde?

Hejsan!

Har ett Fractal Design R4 chassi och undrar på vilket sätt jag ska montera fläktarna för att få bäst luftflöde och kylning i datorn?`

Fläktarna i taket: Luft in/ut?
Fläkten i sidopanelen: Luft in/ut?
etc

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Permalänk
Medlem

Taket = Ut
Sido = In

Så hade jag gjort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Taket = Ut
Sido = In

Så hade jag gjort.

Detta. Och montera bort bägge hårddiskburarna om du har möjlighet. Jag har hängt upp mina två 3,5"-diskar i 5,25"-buren och satt fast mina två SSD:er med kardborretejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Detta. Och montera bort bägge hårddiskburarna om du har möjlighet. Jag har hängt upp mina två 3,5"-diskar i 5,25"-buren och satt fast mina två SSD:er med kardborretejp.

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emothep:

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Du monterar den ordentligt så att den sitter hårt och stadigt i panelen? Prova i så fall med en annan av dina fläktar i sidan och se om du får samma problem, samt kolla ifall fläkten låter på en annan plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emothep:

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Om den suger in luft är det för att det skapas resonans ljud från fläkthålen när den suger in luft.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Instämmer i posten ovan, jag har själv experimenterat med det ljudet. Och det måste bero på resonans vid insuget på sidan. Sätter jag ett A4-framför försvinner ljudet direkt.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Instämmer också ovan, jag skar bort gallret och oljudet försvann.

Alternativ lösning: Placera fläkten längre ifrån gallret med något emellan skruvarna och fläkten.

Alternativ lösning2: Kör fläkten på lägre varvtal.

Visa signatur

=)