Permalänk
Medlem

Moderkort inte OC kompatibel?

Jag har försökt hitta info om detta, men hittar inget relevant.

Försöker ge mig in på o klocka en 2500k med en msi z77ia-s01 moderkort. Fungerar att klocka den till 4,2 gzh med auto vcore, eftersom jag inte hittar något om volt justeringar i bios så prova jag med det.

Funkar ju, men jag vill kunna justera vcoren själv och inte förlita på mig auto.

Har kollat i manualen om att justera volten, men det står inget om det där heller. Finns en OC sektion men allt annat står utom voltjusteringar.

Kan det vara så att det inte går att justera volten på det här moderkortet?

Inställning i bios som hindrar mig från att göra dessa justeringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Jag har försökt hitta info om detta, men hittar inget relevant.

Försöker ge mig in på o klocka en 2500k med en msi z77ia-s01 moderkort. Fungerar att klocka den till 4,2 gzh med auto vcore, eftersom jag inte hittar något om volt justeringar i bios så prova jag med det.

Funkar ju, men jag vill kunna justera vcoren själv och inte förlita på mig auto.

Har kollat i manualen om att justera volten, men det står inget om det där heller. Finns en OC sektion men allt annat står utom voltjusteringar.

Kan det vara så att det inte går att justera volten på det här moderkortet?

Inställning i bios som hindrar mig från att göra dessa justeringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste klicka på "OC" därefter går du in i menyerna. Du får scrolla ner, för att komma till Vcore. Där ska du kunna ändra. Kan dubbelkolla mitt moderkort, men klickar du på "Settings" så dyker det inte upp.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat både standard mode och oc genie mode. Hittar inget med volt justeringar över huvudtaget. Ända volten jag kan ändra är Dram och ett par power limit inställningar.

Problemet nu är som sagt att jag ställt CPU ration på 42 men kan inte ställa vdroop eller något för den throttlar ner lite i ett par sekunder för att åka upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att senaste bios är installerad samt drivrutiner

Hittar ingenting!

Har provat köra via control center men fattar ingenting av deras förkortningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du måste klicka på "OC" därefter går du in i menyerna. Du får scrolla ner, för att komma till Vcore. Där ska du kunna ändra. Kan dubbelkolla mitt moderkort, men klickar du på "Settings" så dyker det inte upp.

Har du kikat på din bios?

Är det verkligen samma moderkort då? Tänk på att den jag har är m-itx versionen av z77a-s01

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Har du kikat på din bios?

Är det verkligen samma moderkort då? Tänk på att den jag har är m-itx versionen av z77a-s01

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag hann inte göra det igår. Kan försöka ikväll

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

Kolla klippet nedanför, gör du exakt samma sak? dvs. gå in i OC-Settings, sen klicka på OC-genie mode?

Här är en video hur du överklockar med Z-77A:

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej jag hann inte göra det igår. Kan försöka ikväll

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

Kolla klippet nedanför, gör du exakt samma sak? dvs. gå in i OC-Settings, sen klicka på OC-genie mode?

Här är en video hur du överklockar med Z-77A:

http://www.youtube.com/watch?v=wCNV7xzSy7Q

Okej. Kollade på klippet, har aldrig behövt göra så på min mpower tex :/ aja kanske blir så med senaste bios.

Yes, flasha den i tisdags, vart ingen skillnad. Jobbigt att ligga på 4,2 med över 1,3 v :/

Men jag provar som dom säger i videon så får vi se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT