Någon mer som har löjligt dåligt internet!? :D

Permalänk
Medlem

Någon mer som har löjligt dåligt internet!? :D

Som titeln säger så är inte livet alltid lätt med det här effektiva och snabba internet som ofta går upp i 200ms.

Någon mer som har lika löjligt "bra" internet som jag?

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Som titeln säger så är inte livet alltid lätt med det här effektiva och snabba internet som ofta går upp i 200ms.

Någon mer som har lika löjligt "bra" internet som jag?
http://gyazo.com/c69730afd505de9f036bec62a1cf5503

Felanmäla?

Permalänk
Medlem

O, fy....fan.
Polarn har liknande hastighet som du, fast med 24ms i ping istället.
Fast då har han ju ett modem från år 2000 också.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

200ms pfff 4000ms. enligt Telia är allt dock OK

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av txzzo:

200ms pfff 4000ms. enligt Telia är allt dock OK

Har du 4000ms så är det garanterat fel hemma hos dig eller på serversidan.
Så höga fördröjningar kan omöjligt uppstå på i ett nät.

Så Telia har alldeles rätt när de säger att det inte är fel hos dem.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Har du 4000ms så är det garanterat fel hemma hos dig eller på serversidan.
Så höga fördröjningar kan omöjligt uppstå på i ett nät.

Så Telia har alldeles rätt när de säger att det inte är fel hos dem.

IDD, testa utan router/modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du 4000ms så är det garanterat fel hemma hos dig eller på serversidan.
Så höga fördröjningar kan omöjligt uppstå på i ett nät.

Så Telia har alldeles rätt när de säger att det inte är fel hos dem.

Det är inte 4000ms alltid bara ibland. Men jag har liksom gett upp att hitta problemet. Telia säger att hastigheten jag får ut 16ner och 1,2 upp. Fast jag i själva verkar får max 10ner och 1upp + att jag ibland får 4000ms. Jag har fått ny router och allt.

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

Jag sitter på blixtsnabba 2mbit/s. Har dock bra ping så duger till spel och surf, nedladdningar får ske när jag pluggar eller sover xD

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av txzzo:

200ms pfff 4000ms. enligt Telia är allt dock OK

Låter som att du kör över mobiltelenätet. Tydligen anser de att 4 sek ping är acceptabelt. Nej, det skulle bli totalt kaos för mig om det inte var rimligare ping. 200ms är användbart men det är ungefär att jämföra som 30FPS, på gränsen. Har 40ms till Stockholm fast jag borde kunnat ha mer som 10ms. 20ms hade varit rimligt enligt mig så är ändå lite missnöjd med pingtiden.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Gick från 100/100 till 1/0.3 då jag flytta :/

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av txzzo:

Det är inte 4000ms alltid bara ibland. Men jag har liksom gett upp att hitta problemet. Telia säger att hastigheten jag får ut 16ner och 1,2 upp. Fast jag i själva verkar får max 10ner och 1upp + att jag ibland får 4000ms. Jag har fått ny router och allt.

Att du ibland får 4000ms beror med stor sannolikhet på att ni fyller er länk uppströms.
Det är inget fel - det är bara det att vägen är för liten för alla bilar som vill åka i rusningstrafik. Och då blir det kö.

Koppla ur allt utom en (1) PC som du tar upp i felsäkert läge och utan en massa program igång så ska du se att du aldrig mer får några 4000ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Låter som att du kör över mobiltelenätet.

Så kan det självklart vara. Dumt nog förutsatte jag att "4000ms" handlade om en fast lina och inte någon 3G-skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Felanmäla?

Enligt dom så går det inte att fixa pga att vi är sist på linan tydligen... :/

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Enligt dom så går det inte att fixa pga att vi är sist på linan tydligen... :/

Du sitter inte sist på linan.
Du har en egen lina som bara du huserar på. Eventuella fördröjningar på linan beror på dig och ingen annan.

***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt internet här hemma, ända sedan vi fick Fiber ifrån telia här hemma så går hoppar min ping allt ifrån 16ms upp till 400ms... Har pratat med dom och de sa att det kunde vara ett mjukvare fel på routern så de uppdaterade den men de blev bara värre utav de

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. otrevligheter och påhopp enligt §1.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du 4000ms så är det garanterat fel hemma hos dig eller på serversidan.
Så höga fördröjningar kan omöjligt uppstå på i ett nät.

Så Telia har alldeles rätt när de säger att det inte är fel hos dem.

Sådanna fördröjningar och mer kan mycket väl uppstå i en leverantörs nät om de har lite problem med sin utrustning.

mitt värsta exempel är när Telia lyckades få till 58 sekunders svarstid på ett simpelt ping till ping.sunet.se. Den hosten var då ett alias pekat på en Cisco 12000 GSR som bodde hos Telia i Haninge.

Eftersom jag via jobbet har tillgång till i stort sett obegränsat antal testdatorer och modem så var det rätt snabbt bevisat att problemet inte satt i min utrustning.

Efter att ha blivit överbevisade så fixade Telia fram en ny signalväg och sen dess går det som det ska.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har bredband2 i OpenUniverse i Uppsala stadsnät. 150ms+ mot sunet vid högbelastningstider, att få tag i en kompetent person på supporten var nästan omöjligt, och tog en evighet + lite uppsägningshot OCH att jag gav dem färdiga underlag för att visa exakt vart felet ligger.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sådanna fördröjningar och mer kan mycket väl uppstå i en leverantörs nät om de har lite problem med sin utrustning.

mitt värsta exempel är när Telia lyckades få till 58 sekunders svarstid på ett simpelt ping till ping.sunet.se. Den hosten var då ett alias pekat på en Cisco 12000 GSR som bodde hos Telia i Haninge.

Eftersom jag via jobbet har tillgång till i stort sett obegränsat antal testdatorer och modem så var det rätt snabbt bevisat att problemet inte satt i min utrustning.

Efter att ha blivit överbevisade så fixade Telia fram en ny signalväg och sen dess går det som det ska.

Det finns inte en chans att ett 10G linjekort i en GSR kan buffra 58s, den har helt enkelt inte den mängden minne.
Jag säger inte att du inte hade problem med round-trip men felet låg definitivt inte i linjekortet i en GSR.

Edit:
https://www.cnaf.infn.it/~ferrari/tfngn/mdrr/c12000arch.pdf
Enligt slide 7 har den 256MB minne i transmitt buffer.
0,256GB/1,25GB/s = 200ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag har bredband2 i OpenUniverse i Uppsala stadsnät. 150ms+ mot sunet vid högbelastningstider, att få tag i en kompetent person på supporten var nästan omöjligt, och tog en evighet + lite uppsägningshot OCH att jag gav dem färdiga underlag för att visa exakt vart felet ligger.

Jag har samma problem med bredband2 i Uppsala, har det fixat sig för dig?
jag har ringt och mejlat men inte fått nått direkt svar ännu.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Jag har samma problem med bredband2 i Uppsala, har det fixat sig för dig?
jag har ringt och mejlat men inte fått nått direkt svar ännu.

Har inte löst sig mer än att BB2 har lagt ett ärende hos OpenUniverse som drivs av telenor om jag minns rätt. Har dock sagt upp mitt abonnemang då jag ska flytta. No more BB2.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns inte en chans att ett 10G linjekort i en GSR kan buffra 58s, den har helt enkelt inte den mängden minne.
Jag säger inte att du inte hade problem med round-trip men felet låg definitivt inte i linjekortet i en GSR.

Edit:
https://www.cnaf.infn.it/~ferrari/tfngn/mdrr/c12000arch.pdf
Enligt slide 7 har den 256MB minne i transmitt buffer.
0,256GB/1,25GB/s = 200ms

Har inte jag sagt heller. Det jag säger är att Telias nät från station till den GSR och tillbaka behövde 50 sek plus för att hantera ett ping paket. När det funkade som det skulle låg jag på runt 100 ms

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415