Snabbtest: Grafikprestanda i Civilization: Beyond Earth

Permalänk
Avstängd

Ett 290X kommer knappt i nivå med 970. Roligt med 280X Crossfire när det fungerar men om AMD inte blir avsevärt bättre än det är nu så är det slutköpt grafikkort från AMD.

Permalänk
Medlem

Mycket roligt att se att Mantle ger en sådan stor prestandaboost, och att det är mer stabilt nu för tiden. AMD behöver denna fjäder i hatten efter Nvidias halvknock med sina nya strömsnåla och kraftiga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det fortfarande görs spel i denna stil. Älskar Civilisation!

Permalänk
Medlem

Grafikkortstester är alltid av intresse, men vilka är de reella skillnaderna mellan en i5 och en i7 för detta spel?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Borde vara svårt för Mantle, eller någon annan teknik för grafik, att ha någon som helst påverkan på late-game då det är CPU-intensivt för det är väldigt mycket AI och andra rena beräkningsmässigt saker som tar tid. Grafiksiffrorna handlar ju om att animationer och rörelse över kartan ska vara mjuka och fina när man beundrar sin civilisations växande omfång

Borde inte det vara precis då mantle gör sig som bäst? Man ser ju att vid väldigt låg upplösning så är skillnaderna enorma till mantles fördel, alltså när CPU belastas som mest... Om det är så att mantle lyckas avlasta CPU även i late game så borde det ju ha inverkan då också, eller?

Permalänk

Jo trevligt lir, vissa saker bättre än föregångaren och vissa sämre. Dock är det trevligt att de får min i7-5820k att jobba lite för en gångs skull när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Ett 290X kommer knappt i nivå med 970. Roligt med 280X Crossfire när det fungerar men om AMD inte blir avsevärt bättre än det är nu så är det slutköpt grafikkort från AMD.

Vad snackar du om? Hur menar du att Crossfire inte fungerar?

290x är bättre än 970 och 290 kommer inte långt efter.
AMDs näst bästa kort som är ett år gammalt får hela 3 fps mindre än nVidias sprillans 970 som är deras näst bästa kort.
Mellan 290x och 980 skiljer det så mycket som 5 fps. Då kostar 980 2000kr mer än 290x.

AMD gör verkligen skitgrejer! Dags för bojkott!!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skewgen:

Borde inte det vara precis då mantle gör sig som bäst? Man ser ju att vid väldigt låg upplösning så är skillnaderna enorma till mantles fördel, alltså när CPU belastas som mest... Om det är så att mantle lyckas avlasta CPU även i late game så borde det ju ha inverkan då också, eller?

Det är inte vid låg upplösning som Mantle är effektivast, det är när detaljnivån är minimal. Vid låg detaljnivå kommer man skicka väldigt lite information till GPUn per "draw-call", så kostnaden för att beskriva den lilla del information som faktiskt skickas ner är väldigt liten vilket betyder att kostnaden för "overhead" blir väldigt viktigt.

Anta att det normalt är så att D3D har 10 i overhead och Mantle har 1 i overhead. I Ultra är kanske totala mängden användbar information som skickas per anrop 100, det kostar då 101 för Mantle och 110 för D3D vilket är ungefär 10% skillnad.

Drar man ner detaljerna rejält så kanske kostnaden för användbar information är 20 medan "overhead" är konstant. Mantle är nu 21 medan D3D är 30, så här blir skillnaden relevant. Även i ultra ger Mantle en viss förbättring, vilket tyder på att man här måste göra något extra anrop för att få med all information. 10-15% känns ändå allt för lite för att det ska bli en relevant teknik, om man hårdoptimerade renderingstråden/trådarna för HyperThreading skulle det antagligen kunna ge ge 20-25% i D3D fallet där flaskhals är "overhead", potentiella marknaden här är större men det skulle antagligen påverka system utan HT negativt.

I late-game så är det inte grafik som får CPU-delen att jobba hårt, det är beräkningar för AI och andra saker. Dessa är helt opåverkade av om du kär D3D, OpenGL eller Mantle. Enda som händer om du kör Mantle här är att du kan åka runt på kartan och titta på ditt rike med lite högre FPS (mycket högre med minimala kvalitésinställningar) men mängden CPU som finns för att göra AI och annat ändras ju inte.

Edit: Det finns saker man skulle kunna göra med Mantle som inte är praktiskt möjligt med DX11, problemet är att en sådan design skulle kräva Mantle eller motsvarande teknik. Konsolerna (som har teknik liknande Mantle) kan göra upp till 100 gånger så många "draw-calls" per scen jämfört med PC, i DX10/11 har man en rad "workarounds" för att komma runt problemet men dessa har en del begränsningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja oh ja... för DX har ju verkligen avlastat CPU:n jättemycket tidigare...

En av målen med DX12 är att ha mantel liknande optimieringar. "Close to the metal" tror jag MS använder som uttryck. Hoppas på stora förbättringar i direct X, får gärna bli lite konkurrans mellan direct x och mantel, bara bra för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Ett 290X kommer knappt i nivå med 970. Roligt med 280X Crossfire när det fungerar men om AMD inte blir avsevärt bättre än det är nu så är det slutköpt grafikkort från AMD.

Ja men du kan ju inte jämföra nvidia direktx med amd direktx när amd ska köras i mantle! Och då ser det lite jämnare ut... Sen ligger nvidia en gen före också så jämmförelsen är väl inte helt rättvis.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv

Nice. Jag väntar dock med att köpa tills det släpps för Linux.

Permalänk
Inaktiv

Spelet låser sig till 24 FPS och känns bajslaggigt på mitt ASUS 970 GTX Strix...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Vad snackar du om? Hur menar du att Crossfire inte fungerar?

290x är bättre än 970 och 290 kommer inte långt efter.
AMDs näst bästa kort som är ett år gammalt får hela 3 fps mindre än nVidias sprillans 970 som är deras näst bästa kort.
Mellan 290x och 980 skiljer det så mycket som 5 fps. Då kostar 980 2000kr mer än 290x.

AMD gör verkligen skitgrejer! Dags för bojkott!!

Sluta ljug med siffrorna. I 1080p får ju t.ex. GTX 970 95 FPS i medelvärde, medan 290X hamnar på 84 FPS... det är 11 FPS skillnad, och då kostar 290x lika mycket som GTX 970. 290x låter samtidigt mer, drar mer ström och har mindre lull-lull i form av specials (PhysX, MFAA, DSR, AVS, CUDA...).

Permalänk
Skrivet av Stupo:

Sluta ljug med siffrorna. I 1080p får ju t.ex. GTX 970 95 FPS i medelvärde, medan 290X hamnar på 84 FPS... det är 11 FPS skillnad, och då kostar 290x lika mycket som GTX 970. 290x låter samtidigt mer, drar mer ström och har mindre lull-lull i form av specials (PhysX, MFAA, DSR, AVS, CUDA...).

Han/Hon jämför Mantle mot Direct X, du jämför Direct X / Direct X. Därför får ni olika siffror.

Har man AMD, så lär man vilja nyttja Mantle om det är tillängligt. Då är Direct X / Direct X-jämförelse inte så användbart.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StefanLundgren:

Han/Hon jämför Mantle mot Direct X, du jämför Direct X / Direct X. Därför får ni olika siffror.

Har man AMD, så lär man vilja nyttja Mantle om det är tillängligt. Då är Direct X / Direct X-jämförelse inte så användbart.

Men den jämförelsen är inte särskilt ärlig. Då kan man lika gärna dra fram argument som "hur bra prestanda har AMD med PhysX?". Mantle är ett API där utvecklarna måste lägga ner extra resurser bara för att få spelet kompatibelt med hårdvaran, på samma sätt som PhysX.

Permalänk
Skrivet av Stupo:

Men den jämförelsen är inte särskilt ärlig. Då kan man lika gärna dra fram argument som "hur bra prestanda har AMD med PhysX?". Mantle är ett API där utvecklarna måste lägga ner extra resurser bara för att få spelet kompatibelt med hårdvaran, på samma sätt som PhysX.

Men Direct X blir heller inte så användbar, om man har som avsikt att använda Mantle. Då kan det vara 13 fps med Direct X, helt irrelevant för den som skall använda Mantle.

Nåväl, hur som helst, jag ville bara klargöra er meningsskillnad.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Stupo:

Spelet låser sig till 24 FPS och känns bajslaggigt på mitt ASUS 970 GTX Strix...

Även det ett känt problem. Har inget med grafikkortet att göra dock.

"There also seems to be a problem with some users on HDMI cables refusing to run at 1080p; either they are forced to run a lower resolution, or a lower refresh rate (eg 24Hz). It's not clear if 2K are aware of this issue, or indeed whether it's caused by the same or a different underlying issue."

http://steamcommunity.com/app/65980/discussions/0/61956934111...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av virtual void:

Borde vara svårt för Mantle, eller någon annan teknik för grafik, att ha någon som helst påverkan på late-game då det är CPU-intensivt för det är väldigt mycket AI och andra rena beräkningsmässigt saker som tar tid. Grafiksiffrorna handlar ju om att animationer och rörelse över kartan ska vara mjuka och fina när man beundrar sin civilisations växande omfång

Fast det är ju just där man skulle vilja accelerera spelet, speciellt då med system med klenare processorer men som kör ett bra kort/GCN-baserat kort. GPGPU borde ju kunna avslasta CPU's beräkningar här.

Samtidigt så är det ju inte dumt med att försöka klämma in iallafall en kortare paus mellan rundorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StefanLundgren:

Men Direct X blir heller inte så användbar, om man har som avsikt att använda Mantle. Då kan det vara 13 fps med Direct X, helt irrelevant för den som skall använda Mantle.

Nåväl, hur som helst, jag ville bara klargöra er meningsskillnad.

Ja, om man bara skall spela de få spelen som har stöd för Mantle då är DirectX irrelevant.. men nu ser ju inte verkligheten ut så. DirectX är en dålig jämförelse med Mantle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stupo:

Ja, om man bara skall spela de få spelen som har stöd för Mantle då är DirectX irrelevant.. men nu ser ju inte verkligheten ut så. DirectX är en dålig jämförelse med Mantle.

Andelen Mantle-stödda spel växer ständigt samtidigt. För att inte tala om utvecklare och studior som hakar på. Om nästa Direct X får liknande funktionalitet så är det bra, AMD har lyckats med sitt mål att driva utvecklingen framåt. Om inte så kommer Mantle förmodligen fortfarande ha en plats och då med förhoppingsvis stöd från fler aktörer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Andelen Mantle-stödda spel växer ständigt samtidigt. För att inte tala om utvecklare och studior som hakar på. Om nästa Direct X får liknande funktionalitet så är det bra, AMD har lyckats med sitt mål att driva utvecklingen framåt. Om inte så kommer Mantle förmodligen fortfarande ha en plats och då med förhoppingsvis stöd från fler aktörer.

Naivt att tro att AMD vill driva utvecklingen framåt.. de är ett företag som alla andra företag och vill tjäna pengar. De trodde att det fanns pengar i att utveckla Mantle, inte något annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stupo:

Naivt att tro att AMD vill driva utvecklingen framåt.. de är ett företag som alla andra företag och vill tjäna pengar. De trodde att det fanns pengar i att utveckla Mantle, inte något annat.

Självklart vill alla företag tjäna pengar men såklart också föra utvecklingen framåt. Om inte de gör detta kommer konkurrenterna istället göra det.

Hur framtiden ser ut för Mantle är såklart oviss men för stunden får satsningen helt klart anses vara lyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Sluta ljug med siffrorna. I 1080p får ju t.ex. GTX 970 95 FPS i medelvärde, medan 290X hamnar på 84 FPS... det är 11 FPS skillnad, och då kostar 290x lika mycket som GTX 970. 290x låter samtidigt mer, drar mer ström och har mindre lull-lull i form av specials (PhysX, MFAA, DSR, AVS, CUDA...).

Det är ingen lögn. Man jämför båda lagens bästa resultat. Nu är det prestanda som gäller och då spelar inte ljudnivån någon roll. Med eftermarknadskylare eller vatten har det ännu mindre betydelse.
Sen är 1080p fullständigt ointressant för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Andelen Mantle-stödda spel växer ständigt samtidigt. För att inte tala om utvecklare och studior som hakar på. Om nästa Direct X får liknande funktionalitet så är det bra, AMD har lyckats med sitt mål att driva utvecklingen framåt. Om inte så kommer Mantle förmodligen fortfarande ha en plats och då med förhoppingsvis stöd från fler aktörer.

Man skulle kunna göra saker via Mantle som inte alls är möjligt via DX11, men det kommer aldrig hända så länge som andelen kort som kan köra Mantle inte är i förkrossande majoritet då en sådan design inte skulle vara praktiskt användbar i DX11. Blir därför svårt att få speciellt mycket mer än någon/några 10-tals % i bästa fall med Mantle, för den enda vinst man får är lite mindre "draw-call" overhead på DX11 anpassad kod där man redan manuellt optimerat för att minska antal "draw-calls".

En sådan sak som inte fungerar bra med DX11 är att rendera massor av objekt, t.ex. träd, där geometrin skiljer sig mellan varje träd. Kostnaden för att göra detta i Mantle eller på konsolerna är fullt rimligt och att detta även görs i vissa konsolspel tror jag är förklaringen till att titlar som inte har jättehög upplösta texturer eller massor med trianglar ändå har prestandaproblem på rätt kraftiga PC (GTA IV är nog ett bra exempel). Vad man kan göra i DX11 (tror det kom i DX10) är att rita massor med objekt som har samma geometri på ett effektivt sätt, svårt att upptäcka sådana trick om det är bra gjort men det är lite större utmaning för grafiker och ger lite tråkigare miljöer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Vad snackar du om? Hur menar du att Crossfire inte fungerar?

290x är bättre än 970 och 290 kommer inte långt efter.
AMDs näst bästa kort som är ett år gammalt får hela 3 fps mindre än nVidias sprillans 970 som är deras näst bästa kort.
Mellan 290x och 980 skiljer det så mycket som 5 fps. Då kostar 980 2000kr mer än 290x.

AMD gör verkligen skitgrejer! Dags för bojkott!!

Det är väntan på nya beta drivers som AMD inte brukar vara snabba med för nya spel, tills rätta drivern kommer till spelet om man har crossfire blir det märkbart sämre.

Skrivet av jacobtr:

Ja men du kan ju inte jämföra nvidia direktx med amd direktx när amd ska köras i mantle! Och då ser det lite jämnare ut... Sen ligger nvidia en gen före också så jämmförelsen är väl inte helt rättvis.

AMD har kört i flera år på samma grafikprocessorer och som sagt deras seghet i att komma med nya drivers till nya spel bör skärpas.

Permalänk
Inaktiv

Har inte haft några problem här med min 144hz skärm. Började lira dagen efter release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinc:

Synd bara att man inte kan spela med en 120/144Hz-skärm. En patch kan inte komma snart nog

Återkommer när jag laddat klart demot:-)
Och Oneone?Tack för tipset

Vad var det för sopigt demo?Går inte välja 1080P?Fick köra 1600x1024?Och det går inte att starta spelet?Startknappen är shadad?Vilket skräp:-(

Nu gick och det går snabbt,det var steams sync som spökade:-)

Men ändå vem vill köra i 1600x1024? När man har en 120 hz skärm och 1080p?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Går inte välja 1080P?Fick köra 1600x1024?Och det går inte att starta spelet?Startknappen är shadad?Vilket skräp:-(
Men ändå vem vill köra i 1600x1024? När man har en 120 hz skärm och 1080p?

Verkar vara en känd bugg.
http://steamcommunity.com/app/65980/discussions/0/61956934109...

Var intresserad av det här spelet men tänker inte köpa det föränn dom fixat den här buggen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Verkar vara en känd bugg.
http://steamcommunity.com/app/65980/discussions/0/61956934109...

Var intresserad av det här spelet men tänker inte köpa det föränn dom fixat den här buggen

Tack för den trodde att jag såg fel hela tiden:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift