Överklockning G3258 ultrakompakt HTPC chassi

Permalänk

Överklockning G3258 ultrakompakt HTPC chassi

Tjena!

Jag har planer på att köpa InWin BP671 som HTPC-chassi (med lite lätt gaming förmåga) och i detta stoppa in lite annan kylning (Noctua low profile CPU-kylare samt Noctua chassifläkt). Utöver det funderar jag på att köpa ett billigt H81 moderkort och en pentium G3258 och överklocka denna så långt som luftflöde och kylningsförmåga av bygget tillåter.

Jag skulle vilja ha lite insikt från er som har mer erfarenhet av att klocka, tror ni det kommer bli för varmt i burken (som ju är väldigt liten) om man klockar till ca ~4.3 - 4.5 GHz? Hur mycket tror ni man behöver skruva upp volten (varierar det kraftigt mellan olika moderkort? Är det värt att gå upp lite i pris på moderkort?)? Har googlat som en galning och man tycks kunna komma upp i åtminstone 4.0 GHz på stock volt, vad tror ni?

Annars funderar jag på att köpa en i3 4370 3,8 GHz om jag inte lyckas överklocka G3258:an så pass att man utvinner prestandaförbättring (dock är den ju avsevärt billigare och det är ju så klart mycket trevligt). Har tänkt att ha datorn som HTPC men jag vill gärna också kunna emulera GC och Wii med Dolphin samtidigt som jag skalar upp spelen till 720-1080p.

Kommer förövrigt troligen sticka in ett GTX 750Ti low profile i chassit (ska skära i chassit för att göra plats) och ta bort hållaren som är i vägen för chassifläkten nu.

BP671: http://www.in-win.com.tw/Corporate/en/goods.php?act=view&id=B...

CPU-kylare: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=50...

Chassifläkt: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=9&...

Permalänk
Medlem

Du kan absolut få en trevlig boost av överklockning. Du kan matcha ett 750 Ti och mer därtill, i de flesta spel.
Köp bara inte det allra billigaste moderkortet, det är sällan en bra idé.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du kan absolut få en trevlig boost av överklockning. Du kan matcha ett 750 Ti och mer därtill, i de flesta spel.
Köp bara inte det allra billigaste moderkortet, det är sällan en bra idé.

Varför inte det allra billigaste?

Någon åsikt om hur kylningen hade fungerat vid överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottkjell:

Varför inte det allra billigaste?

Någon åsikt om hur kylningen hade fungerat vid överklockning?

På en del billigare kort är du begränsad på hur mycket volt du kan köra med osv. Jag kan ex max dra upp min till 1,2v vilket begränsar mig rätt mycket. (har en g3258 och gtx 750ti)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

På en del billigare kort är du begränsad på hur mycket volt du kan köra med osv. Jag kan ex max dra upp min till 1,2v vilket begränsar mig rätt mycket. (har en g3258 och gtx 750ti)

Jo det låter väl både bekant och logiskt nu när jag tänker efter. Men om chassit blir för varmt redan vid 1.2 volt är det ju skitsamma oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottkjell:

Varför inte det allra billigaste?

Någon åsikt om hur kylningen hade fungerat vid överklockning?

Det är som jOnÄTÄn skriver. Dom billigaste saknar ofta VRM-kylning också.
3258 är trots allt rätt strömsnål. Jag tror att du kan överklocka en schysst bit.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är som jOnÄTÄn skriver. Dom billigaste saknar ofta VRM-kylning också.
3258 är trots allt rätt strömsnål. Jag tror att du kan överklocka en schysst bit.

Ja den är ju faktiskt det. För att tydliggöra, vad menar du med en "schysst bit"?

Vad är VRM-kylning och ungefär vad brukar man behöva betala för det (ska efterforska när jag har lite mer tid men det är alltid skönt med svar här också)? Ju mer jag lägger på ett moderkort desto mer försvinner syftet med att köpa den billiga G3258 istället för i3 4370 tillsammans med ett billigt moderkort.

Permalänk
Entusiast

FYI jag kör 4,4 ghz med en Pentium G3258 på en s775 p4 stockkylare (kopparkärna), 1.25 volt = 70 grader max i bf4 Roliga, och billiga, chip! Chassiet är ett luftigt Sugo sg09 och moderkort ett impact vi, så riktigt jämförbart blir det kanske inte. Med bara cpu load ligger man på 90 watt, detta med ett gammalt HD5770. I spel som BF4 ~ ca 150 w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottkjell:

Ja den är ju faktiskt det. För att tydliggöra, vad menar du med en "schysst bit"?

Vad är VRM-kylning och ungefär vad brukar man behöva betala för det (ska efterforska när jag har lite mer tid men det är alltid skönt med svar här också)? Ju mer jag lägger på ett moderkort desto mer försvinner syftet med att köpa den billiga G3258 istället för i3 4370 tillsammans med ett billigt moderkort.

Svårt att säga exakt, men jag skulle tro att du kommer närmare Calatheas resultat än stock iaf, om vi säger så.

Jag tänkte mer som så att du kanske lägger 8-900 ist för 700 på moderkort. Inte något som äter upp skillnaden i pris mellan 4370 och 3258 iaf.
"VRM" är spänningsreglering. Den sitter i anslutning till processorsockeln och består bland annat av ferriter (kubformade komponenter) och halvledare. Antalet ferriter kan ge en hint om hur strömförsörjningen är dimensionerad, huruvida halvledarna har kylfläns likaså. Detta är ett snabbt sätt att känna igen många av dom snålaste korten.

Permalänk
Medlem

jag kör en g3258 i min htpc tillsammans med ett Asus h81 m-itx moderkort,den körs i 3,9 Ghz med en spänning på 1,1 v(helt stabilt). väldigt trevlig processor som är väldigt lätt kyld och lätt klockad

har testat den i 4,5 Ghz men då kräver den 1,35v och vad jag har sett så är g3258 väldigt lika vad gällande överklockning och spänning. dock inga farliga temperaturer alls.

som många redan sagt så lägg lite mer på moderkortet för att få ett med ordentlig kylning om du tänkt klocka högt då den är törstig vad gällande spänning och ställer högrekrav på moderkortet än 4370

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Skrivet av joonazz:

jag kör en g3258 i min htpc tillsammans med ett Asus h81 m-itx moderkort,den körs i 3,9 Ghz med en spänning på 1,1 v(helt stabilt). väldigt trevlig processor som är väldigt lätt kyld och lätt klockad

har testat den i 4,5 Ghz men då kräver den 1,35v och vad jag har sett så är g3258 väldigt lika vad gällande överklockning och spänning. dock inga farliga temperaturer alls.

som många redan sagt så lägg lite mer på moderkortet för att få ett med ordentlig kylning om du tänkt klocka högt då den är törstig vad gällande spänning och ställer högrekrav på moderkortet än 4370

Har nu efterforskat lite gällande moderkort och har kollat lite på några av de lite finare MSI mITX-korten. Korten i fråga har VRM-kylning (tror jag), det sitter heatsinks på SFC-komponenterna (Ferriter som du kallar de, lorgix?). Antalet SFC-komponenter är på de kort jag kollar 6 st, vilket jag förstått ska vara bra i samband med överklockning.

Till lite funderingar angående det du säger om din efarenhet av klockning av G3258: 1.35v låter som att det skulle kunna bli ganska varmt i det trånga chassit jag tänkte mig? Om man lägger mer på ett moderkort, finns det möjlighet att man inte behöver ha lika hög spänning för samma klockfrekvens? Exempelvis kanske jag hade kunnat uppnå 4,5 GHz på 1.25 volt istället med ett MSI B85I Gaming (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2563258)? Eller funkar det inte så?

Känns inte riktigt som att jag utvinner någon större prestandaskillnad mot i3 4370 förrens jag kommer upp till åtminstone ca 4.0-4.2 GHz med tanke på avsaknaden av Hyperthreading (ligger ju alltid något i bakgrunden och tuggar, särskilt på Windows).

Tack för alla bra svar! Keep 'em coming!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens köra 3,5ghz på min med 1,2v kanske ska ta och montera om kylaren i morgon ? Enligt coretemp ligger processorn nu på 50c och har gått 100% i 1h. Är en artic freezer 7 r2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottkjell:

Har nu efterforskat lite gällande moderkort och har kollat lite på några av de lite finare MSI mITX-korten. Korten i fråga har VRM-kylning (tror jag), det sitter heatsinks på SFC-komponenterna (Ferriter som du kallar de, lorgix?). Antalet SFC-komponenter är på de kort jag kollar 6 st, vilket jag förstått ska vara bra i samband med överklockning.

Till lite funderingar angående det du säger om din efarenhet av klockning av G3258: 1.35v låter som att det skulle kunna bli ganska varmt i det trånga chassit jag tänkte mig? Om man lägger mer på ett moderkort, finns det möjlighet att man inte behöver ha lika hög spänning för samma klockfrekvens? Exempelvis kanske jag hade kunnat uppnå 4,5 GHz på 1.25 volt istället med ett MSI B85I Gaming (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2563258)? Eller funkar det inte så?

Känns inte riktigt som att jag utvinner någon större prestandaskillnad mot i3 4370 förrens jag kommer upp till åtminstone ca 4.0-4.2 GHz med tanke på avsaknaden av Hyperthreading (ligger ju alltid något i bakgrunden och tuggar, särskilt på Windows).

Tack för alla bra svar! Keep 'em coming!

Av min erfarenhet så kommer inte kylningen på moderkortet att påverka vilken spänning du behöver för att köra en stabil klock utan det handlar om hur bra strömförsörjning kortet har. Den påverkan som kylningen har är mer att ditt moderkort kommer klara högre spänningar som behövs vid höga klockhastigheter utan att gå sönder.

1,35 volt tyckte jag först var väldigt mycket då min 4670k närmar sig 90 grader med en customloop(dock ej dellidad) vid en sådan spänning men g3258:an håller sig väldigt sval kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken temp jag fick men det var inte i närheten av för varmt och då kyls den av en CM seidon 120m, vid 3,9 Ghz och 1,1 V ligger den max 53 grader

Jag skulle påstå att 4,0Ghz är inte omöjligt att nå på 1,1 V (beroende på tur i lotteriet) och 4,2 Ghz kräver inte jätte hög spänningshöjning. Men i sluändan är det ju helt beroende på vad du ska använda datorn till som avgör om HT är mer värt en högre klockfrkvens

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Skrivet av joonazz:

Av min erfarenhet så kommer inte kylningen på moderkortet att påverka vilken spänning du behöver för att köra en stabil klock utan det handlar om hur bra strömförsörjning kortet har. Den påverkan som kylningen har är mer att ditt moderkort kommer klara högre spänningar som behövs vid höga klockhastigheter utan att gå sönder.

1,35 volt tyckte jag först var väldigt mycket då min 4670k närmar sig 90 grader med en customloop(dock ej dellidad) vid en sådan spänning men g3258:an håller sig väldigt sval kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken temp jag fick men det var inte i närheten av för varmt och då kyls den av en CM seidon 120m, vid 3,9 Ghz och 1,1 V ligger den max 53 grader

Jag skulle påstå att 4,0Ghz är inte omöjligt att nå på 1,1 V (beroende på tur i lotteriet) och 4,2 Ghz kräver inte jätte hög spänningshöjning. Men i sluändan är det ju helt beroende på vad du ska använda datorn till som avgör om HT är mer värt en högre klockfrkvens

Det mest krävande jag vill kunna göra med datorn är egentligen att emulera Wii och GC med Dolphin. Dolphin använder bara 2 kärnor och vinner därav inget på Hyperthreading eller fler kärnor, förutom möjligen det faktumet att Hyperthreading eller fler kärnor kan avlasta bakgrundsprocesser och dylikt som körs samtidigt och på så vis ge små prestandaförbättringar. Det är åtminstone min uppfattning.

Så med det i åtanke så känns det som att 4.1-4-3 GHz (jag sa kanske lite mindre tidigare, men ångrade mig tydligen) borde krävas för att få ut någon större skillnad med G3258:an, eller (jämfört med i3 4370:ans 3,8 GHz med Hyperthreading)?

Jag uppfattar det dessutom som en risk att köpa G3258 och överklocka i det chassit. Känns lite som att det kan bli omfattande bekymmer med för mycket värme, men å andra sidan har jag ingen tidigare erfarenhet av varken överklockning eller så små chassin.

Permalänk
Entusiast

Pentiumen drar inte mycket, med lätt överklock till 4,0-4,2 GHz är det nog inga problem att kyla ens i det där chassiet med den kylaren du valt. Problemet blir nog snarare att hitta ett billigt moderkort i ITX storlek som stödjer både g3258 (haswell refresh) samt överklockning. Impact går ju fetbort pga priset.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Pentiumen drar inte mycket, med lätt överklock till 4,0-4,2 GHz är det nog inga problem att kyla ens i det där chassiet med den kylaren du valt. Problemet blir nog snarare att hitta ett billigt moderkort i ITX storlek som stödjer både g3258 (haswell refresh) samt överklockning. Impact går ju fetbort pga priset.

Okej, den är ju strömsnål så det låter ganska troligt. Har kollat på en del olika moderkort, därbland: MSI Z87I Gaming AC, MSI Z97I Gaming AC och MSI B85I Gaming.Dessa ser, i mina ögon, ut att vara ganska bra och lämliga val. FInns en del andra alternativ i snarlik prisklass också. Vad gäller stöd för att klocka G3258 så verkar de flesta moderkortstillverkare ha släppt BIOS-uppdateringar till sina kort för att möjliggöra klockning med just G3258, även de allra billigaste H81 och liknande korten (rätta mig om jag har fel). Men de korten faller väl vid hur mycket de kan klocka samt hur de kyler m.m. Eller vad tänkte du? Vad är Haswell refresh?

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att skrota den lådan, in-wins små lådor med medföljande nätagg är värdelösa, fläkten till nätagg låter som en jetplan och blir snabbt varm.. Haft 2 lådor liknande InWin BP671 från In-Win.. Funderar du på en mini gamling rigg så satsa på en vettigare låda med vettigare nätagg och kanske snäppet vassare gpu (men det du vet själv vad du behöver bäst). Snåla dock absolut inte på låda och nätagg, i mitt tyckte är det dumsnålt något jag åkt på 2 ggr som sagt. hade samma tankar som du nämligen.

Permalänk
Skrivet av grottkjell:

Tjena!

Jag har planer på att köpa InWin BP671 som HTPC-chassi (med lite lätt gaming förmåga) och i detta stoppa in lite annan kylning (Noctua low profile CPU-kylare samt Noctua chassifläkt). Utöver det funderar jag på att köpa ett billigt H81 moderkort och en pentium G3258 och överklocka denna så långt som luftflöde och kylningsförmåga av bygget tillåter.

Jag skulle vilja ha lite insikt från er som har mer erfarenhet av att klocka, tror ni det kommer bli för varmt i burken (som ju är väldigt liten) om man klockar till ca ~4.3 - 4.5 GHz? Hur mycket tror ni man behöver skruva upp volten (varierar det kraftigt mellan olika moderkort? Är det värt att gå upp lite i pris på moderkort?)? Har googlat som en galning och man tycks kunna komma upp i åtminstone 4.0 GHz på stock volt, vad tror ni?

Annars funderar jag på att köpa en i3 4370 3,8 GHz om jag inte lyckas överklocka G3258:an så pass att man utvinner prestandaförbättring (dock är den ju avsevärt billigare och det är ju så klart mycket trevligt). Har tänkt att ha datorn som HTPC men jag vill gärna också kunna emulera GC och Wii med Dolphin samtidigt som jag skalar upp spelen till 720-1080p.

Kommer förövrigt troligen sticka in ett GTX 750Ti low profile i chassit (ska skära i chassit för att göra plats) och ta bort hållaren som är i vägen för chassifläkten nu.

BP671: http://www.in-win.com.tw/Corporate/en/goods.php?act=view&id=B...

CPU-kylare: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=50...

Chassifläkt: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=9&...

Hej

Har en G3258 och Gigabyte B85M d3h moderkort. Klockad till 4,2 GHz, ca 38 grader varm vid idle och ca 72 grader vid full load, på Intel XTU cpu stresstest o Benchmark.

Detta är med stockkylare och på 1,2 volt. Har BIOS version F13, ska finnas en F14 nu där man kan dra upp volten till 1,8. Kanske kan vara nåt för dig? Vet dock inte om mitt moderkort passar i det chassit du tänkt dig. Har Gigabyte gtx 660 o detta funkar bra till BF3 i alla fall. Har inte heller kollat hur mycket ström hela mitt system drar. Har 500 W PSU

Permalänk
Skrivet av Caniii:

Du kan börja med att skrota den lådan, in-wins små lådor med medföljande nätagg är värdelösa, fläkten till nätagg låter som en jetplan och blir snabbt varm.. Haft 2 lådor liknande InWin BP671 från In-Win.. Funderar du på en mini gamling rigg så satsa på en vettigare låda med vettigare nätagg och kanske snäppet vassare gpu (men det du vet själv vad du behöver bäst). Snåla dock absolut inte på låda och nätagg, i mitt tyckte är det dumsnålt något jag åkt på 2 ggr som sagt. hade samma tankar som du nämligen.

Tjena!

Vet inte om jag har nämnt det i denna tråden men jag hade tänkt att byta nätagget mot: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2473709 vilket jag tror levererar lite bättre än det medföljande. Det är ingen gamingrigg i den bemärkelsen som jag tänker bygga utan mest en HTPC med lite möjliget till att emulera Wii och GC, vilket inte ställer samma krav som gaming så som jag antar att du menar.

Permalänk

Pentium AE cpu's går riktigt svalt och fint. Min gjorde 4.6G på 1.22V utan problem. Blev inte speciellt varm, tyvärr fick jag för mig att delidda den och då dog den tyvärr :/