Skydd för CPU socket s1150, ett måste ?

Permalänk
Avstängd

Skydd för CPU socket s1150, ett måste ?

En fundering..
Har sålt min 4770k och har inte fått den nya CPU ännu.
Bör jag absolut ha CPU socket skyddet eller går det bra att ha utan runt 8-9h.
Chassit kommer såklart vara stängt så det ända som kan vara ett problem är isåfall damm.

Funkar det utan ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makn:

En fundering..
Har sålt min 4770k och har inte fått den nya CPU ännu.
Bör jag absolut ha CPU socket skyddet eller går det bra att ha utan runt 8-9h.
Chassit kommer såklart vara stängt så det ända som kan vara ett problem är isåfall damm.

Funkar det utan ?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tror du själv kan hända med cpu socket om chassit är stängt och står stilla på samma plats utan att något påverkar sockeln?

Självklart måste du ha på skyddet för annars kommer pinnarna spontant börja skapa oreda i sockeln då entalpin övervinner allt, detta brukar dock inte börja förrän efter 5-6 timmar så är du lite snabbare så kan du nog klara dig!

Permalänk
Avstängd

Lol..

Tack för ditt seriösa svar. Inte fan vet jag. Har aldrig haft problemet
Jag tror väl iofs att det sitter för att skydda pinnarna..
Sen om det är damm känsligt är väl frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skyddet är menat att skydda mot fysisk påverkan under transport. Dvs inte mot damm utan mot börda pinnar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Skyddet är menat att skydda mot fysisk påverkan under transport. Dvs inte mot damm utan mot börda pinnar.

Men vad tror du händer om du monterar den nya processorn ovanpå damm och sätter igång datorn?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Men vad tror du händer om du monterar den nya processorn ovanpå damm och sätter igång datorn?

Aja..var det jag tänkte på..får väl sätta plastfolie eller dyligt för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men vad tror du händer om du monterar den nya processorn ovanpå damm och sätter igång datorn?

Skrivet av makn:

Aja..var det jag tänkte på..får väl sätta plastfolie eller dyligt för

Skickades från m.sweclockers.com

Den mikroskopiska mängd damm som kommer in i en avständ dator i ett stängt chassi gör hur stor skillnad?

Risken att förstöra något är en miljon (ca) gånger större om TS skulle sätta plastfolie över moderkortet

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Konstiga svar TS har fått... Nej självklart gör det inget om det inte sitter en processor i moderkortet under ett par timmar speciellt inte om man låter modekortet sitta i ett stängt chassi.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Den mikroskopiska mängd damm som kommer in i en avständ dator i ett stängt chassi gör hur stor skillnad?

Risken att förstöra något är en miljon (ca) gånger större om TS skulle sätta plastfolie över moderkortet

Risken att förstöra något kanske går att minimera. Kanske kan man förvara moderkortet vänt uppochner. Kanske kan man blåsa rent med tryckluft när det är dags. Eller nåt annat.

Att utgå ifrån att damm är så smått och ofarligt och att det bara är att tuta och köra är inte korrekt. Det är ju tråkigt ifall något händer. Även om det självklart inte är en STOR risk.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men vad tror du händer om du monterar den nya processorn ovanpå damm och sätter igång datorn?

...

Kan bara tala för mig själv men jag bor då inte i vare sig en svinstia eller ett sågverk. Din logik kan även tillämpas på andra anslutningar i datorn. Har du skydd över PCI portarna? Då datorn dessutom används strömmar en betydligt större mängd damm genom den.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Låter den sitta utan skydd ..blåser rent lite försiktigt innan montering av den nya ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Risken att förstöra något kanske går att minimera. Kanske kan man förvara moderkortet vänt uppochner. Kanske kan man blåsa rent med tryckluft när det är dags. Eller nåt annat.

Att utgå ifrån att damm är så smått och ofarligt och att det bara är att tuta och köra är inte korrekt. Det är ju tråkigt ifall något händer. Även om det självklart inte är en STOR risk.

Inte för att vara sån men hur mycket och framför allt stort damm tror du kan landa i sockeln i ett stängt chassi utan luftcirkulation och med dammfilter?

Risken att TS har sönder något om han plockar ut moderkortet för att förvara det upp och ner eller klär in det i gladpack eller ja i princip alla andra tänkbara situationer är större än att något skulle gå sönder pga några damm partiklar i sockeln, ska jag vara riktigt ärlig tror jag inte ens en fet dammråtta hade haft någon inverkar då den lär vara en riktigt dålig ledare.
Om det nu bara är dammet han är rädd för så tror jag till och med det är större risk att något går sönder när han sätter dit och tar av sockelskyddet än av dammet som skulle kunna landa där på 6-7 timmar.

Hade damm varit ledande hade inte gammal elektronik haft det lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Låter den sitta utan skydd ..blåser rent lite försiktigt innan montering av den nya ..

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle skippa att blåsa, du får in mer damm än det kommer ut i de flesta fallen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Inte för att vara sån men hur mycket och framför allt stort damm tror du kan landa i sockeln i ett stängt chassi utan luftcirkulation och med dammfilter?

Risken att TS har sönder något om han plockar ut moderkortet för att förvara det upp och ner eller klär in det i gladpack eller ja i princip alla andra tänkbara situationer är större än att något skulle gå sönder pga några damm partiklar i sockeln, ska jag vara riktigt ärlig tror jag inte ens en fet dammråtta hade haft någon inverkar då den lär vara en riktigt dålig ledare.
Om det nu bara är dammet han är rädd för så tror jag till och med det är större risk att något går sönder när han sätter dit och tar av sockelskyddet än av dammet som skulle kunna landa där på 6-7 timmar.

Hade damm varit ledande hade inte gammal elektronik haft det lätt.
http://i50.tinypic.com/2z9iq1e.jpg

Jag kommer drömma mardrömmar... Vilken hemsk person behandlar oskyldig elektronik sådär?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

Jag kommer drömma mardrömmar... Vilken hemsk person behandlar oskyldig elektronik sådär?

Första träffen på google bilder när man söker "dammig dator". Någon från swec tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte för att vara sån men hur mycket och framför allt stort damm tror du kan landa i sockeln i ett stängt chassi utan luftcirkulation och med dammfilter?

Risken att TS har sönder något om han plockar ut moderkortet för att förvara det upp och ner eller klär in det i gladpack eller ja i princip alla andra tänkbara situationer är större än att något skulle gå sönder pga några damm partiklar i sockeln, ska jag vara riktigt ärlig tror jag inte ens en fet dammråtta hade haft någon inverkar då den lär vara en riktigt dålig ledare.
Om det nu bara är dammet han är rädd för så tror jag till och med det är större risk att något går sönder när han sätter dit och tar av sockelskyddet än av dammet som skulle kunna landa där på 6-7 timmar.

Hade damm varit ledande hade inte gammal elektronik haft det lätt.
http://i50.tinypic.com/2z9iq1e.jpg

Exakt min ståndpunkt, bara lite mer utförligt förklarat

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Nej, det är helt ofarligt att inte sätta på skyddet i några timmar. Sedan bör du undvika att blåsa i datorn, då en rejäl blåsning innehåller en del saliv.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte för att vara sån men hur mycket och framför allt stort damm tror du kan landa i sockeln i ett stängt chassi utan luftcirkulation och med dammfilter?

Risken att TS har sönder något om han plockar ut moderkortet för att förvara det upp och ner eller klär in det i gladpack eller ja i princip alla andra tänkbara situationer är större än att något skulle gå sönder pga några damm partiklar i sockeln, ska jag vara riktigt ärlig tror jag inte ens en fet dammråtta hade haft någon inverkar då den lär vara en riktigt dålig ledare.
Om det nu bara är dammet han är rädd för så tror jag till och med det är större risk att något går sönder när han sätter dit och tar av sockelskyddet än av dammet som skulle kunna landa där på 6-7 timmar.

Svårt att spekulera i chanser och mängder.

Men 1. chansen att damm hamnar i sockeln är nog större de första timmarna än de resterande 1000 timmarna i och med att luften inte bör röra sig så värst.
2. Det finns en risk att ha sönder något när man gör andra saker också. Men om vi tar sockelskyddet t ex så kontrollerar man i varje fall resultatet själv och låter inte ödet bestämma.
3. Risken är liten generellt. Men var ska vi dra gränsen för vad vi inte rekommenderar att man chansar på att ha i sockeln vid processormonteringen? Det är skillnad att påstå att det är ofarligt och att påstå att risken är försumbar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Svårt att spekulera i chanser och mängder.

Men 1. chansen att damm hamnar i sockeln är nog större de första timmarna än de resterande 1000 timmarna i och med att luften inte bör röra sig så värst.
2. Det finns en risk att ha sönder något när man gör andra saker också. Men om vi tar sockelskyddet t ex så kontrollerar man i varje fall resultatet själv och låter inte ödet bestämma.
3. Risken är liten generellt. Men var ska vi dra gränsen för vad vi inte rekommenderar att man chansar på att ha i sockeln vid processormonteringen? Det är skillnad att påstå att det är ofarligt och att påstå att risken är försumbar.

Svarar bara på 3 då det är den delen som är relevant. Lite generellt kan man väl säga att i de flesta fall är det bästa att inte ha något extra i sockeln men även att så länge materialet inte är:
a) Ledande
b) skrymmande
c) isolerande (I form av att det hindrar kontakt mellan pins och pads)
d) reaktivt (oxiderande, frätande, brandfarligt vid låg temp mm)

Så bör det vara rätt säkert att ha i sockeln, det går tex utmärkt att fylla sockeln med Vaselin innan man stoppar i CPUn och detta är något som görs aktivt av många extremöverklockare tex, men inget jag skulle uppmuntra eller rekommendera till en vanlig person. När det gäller Damm är ända risken som jag kan se att en tillräckligt stor dammtuss skulle lyckas komma in på kategori C, att den hindrar kontakt mellan pins och pads eller om den är ännu mycket större att den blir så skrymmande att den är i vägen men i båda de fallen kommer den vara så stor att den syns utan problem.
De små dammpartiklar som kan komma in i sockeln i ett stängt chassi i en normal hemmiljö kan helt enkelt inte göra någon skada.

Kanske ska påpeka att jag antar att TS bor i en vanlig lägenhet som städas sådär normalt ofta och inte i en gruva/fabrik/annan extremt dammig miljö där dammet kan bestå av både det ena och andra.

Permalänk
Avstängd

CPU sitter i, funkar fint, case closed

Skickades från m.sweclockers.com