Dell lanserar gamingdatorn Alienware 13 och grafikdockan Graphics Amplifier

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bara en fråga, i5an throttlar inte kortet då?

Tror du syftar på flaskar/agera flaskhals. Throttling är något helt annat.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Alienware är fult som stryk, som alltid. Bra idè men kasst utförande. Properitär kontakt? Kommer aldrig leva länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Tror du syftar på flaskar/agera flaskhals. Throttling är något helt annat.

Givetvis menade jag flaskhals. Bara så jävla trött på ordet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av EyeNEye:

Bara en fråga, i5an throttlar inte kortet då?

Beror helt på vilken i5 det är och vilken upplösning du kör i! Troligtvis, om det är en laptopprocessor.

Skrivet av Videoapan:

Kan avslöja att 1x PCIe gen 2 ger rätt hyfsad prestanda det med. Kopplade min Core2Duo-laptop med ett GTX 460 via adapter och det gav helt ok prestanda (för en bärbar). Det märktes att något flaskade (processor eller PCIe) men klart funktionellt och utan ingrepp i min dator. I och med att jag även hade en intern mPCIe-plats hade jag kunnat fixa 2 linor men det hade kostat mer och krävt att jag moddade mer med datorn och så mycket vill jag inte lägga på en gammal burk.

För mig fungerade det inte att spela på laptopskärmen heller, var tvungen att koppla in extern skärm till grafikkortet. Detta då min dator inte hade Intel-grafik utan enbart ATI (ja, den är gammal).

I alla fall, det jag ville ha sagt är att sådana här lösningar är ganska enkla att snickra ihop själv och kostar ganska lite, speciellt om man har lite delar över sedan tidigare. Dock är max 2 linor PCIe 3 vad jag sett och då krävs laptops med mPCIe och express card, inte så många som har det längre bland alla ultratunna kreationer.

Sen är ett 460 extreeeemt mycket långsammare än ett 970 också och du bör ha fått en märkbar flaskhals med den bandbredden.

Men visst är det bättre än inget!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har aldrig förstått vitsen med "gaminglaptops". Det hela mynnar ut i ett "ergonomiskt självmord".

För att du dockar den hemma och spelar från din 27" skärm med ditt gamingtangentbord och gamingmus.

Om några år så funkar det nog som det är tänkt. Tycker att konceptet är bra.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

smidigare och bära runt på en laptop än en stationär dator

Du brukar alltså gå runt med en laptop, sätta dig på någon bänk i naturen och börja lira spel?

Nåja, du kommer iallafall ut då.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

smidigare och bära runt på en laptop än en stationär dator

För 20k kan du bygga en bra stationär och köpa en 13" laptop bredvid.
Jag fattar inte varför man ska ha ett system som är sunkigt på båda delare istället för 2 system som gör var sin uppgift bra!

Permalänk
Medlem

Ja... En i5 4210U känns lite begränsande måste jag säga... En ultrabookprocessor i en speldator för 10k+? Frågan är vad vitsen är med ett så mycket snabbare grafikkort om datorn begränsas redan där, men de kanske vet något som jag inte vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Givetvis menade jag flaskhals. Bara så jävla trött på ordet.

Bra bra, skulle bara kolla så inte skippat morgonkaffet. Vi är nog alla ganska trötta på det ordet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas alla bojkottar överprisade amerikanska skit produkter så som dell/alienware.

Hoppas samtidigt på att vi Sweclockers gör icke så mycket reklam åt dem!!

Mvh!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Du brukar alltså gå runt med en laptop, sätta dig på någon bänk i naturen och börja lira spel?

Nåja, du kommer iallafall ut då.

På en affärsresa är det dock skönare att sätta sig på hotellet. Parkbänkarna är reserverade av A-lagarna.

Permalänk
Medlem

Core i5-4210U + GTX 980 eller snarare GTX 960, det lär flaska ordentligt!.. Finns säkert en förklaring till varför det valde lägga in en Core i5-4210U processor!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Beror helt på vilken i5 det är och vilken upplösning du kör i! Troligtvis, om det är en laptopprocessor.

Sen är ett 460 extreeeemt mycket långsammare än ett 970 också och du bör ha fått en märkbar flaskhals med den bandbredden.

Men visst är det bättre än inget!

Jupp, flaskhals fanns. Har man Intel gpu så funkar dock Nvidia optimus och då ökar bandbredden genom komprimering över PCIe och det går att få grafiken på interna skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Faktiskt förvånad att det är Dell som är först ut med en riktig docka till en utav sina laptops.
Förhoppningsvis så blir det något som utvecklas vidare och kan bli en standard om bara några år.

Fujitsu hade faktiskt en liknande lösning 6-7 år sedan. Var riktigt trevligt, hade själv en. Graphicboostern ingick vid köp av laptopen - Och då hade den även ett ATI Radeon HD3870 inbyggt från början

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kan de lansera en vettig expansionslåda för grafikkort strax kanske?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Fan hoppas att det går någon vart med dockan, något jag skulle ha älskat som tonåring då jag reste mycket, komma hem och ha den ordentliga gaming stationen hemma så att säga, utan att ha två maskiner.

Kommer ihåg runt 2007 när amd/ati jobbade på något liknande som aldrig kom någon vart som skulle kopplas med 2 stycken usb 2.0 sladdar. Man kunde ju se lite redan då att det skulle flaskhalsa något rejält.

Permalänk
Entusiast

Kan inte PCI-SIG se att det faktiskt finns en marknad för extern PCIe nu när datorer börjar bli pyttesmå. Intel verkar ju inte riktigt kunna hantera Thunderbolt på ett vettigt sätt och USB 3.0/3.1 kan göra mycket men inte allt. Vore trevligt om de kunde damma av och uppdatera sin uråldriga externa PCIe och göra något vettigt med den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kan de lansera en vettig expansionslåda för grafikkort strax kanske?

Silverstone hade en på G. Intel sa dock nej till det.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18904-silverstone-lagger-ext...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Synd att det externa grafikkortet drivs på någon egen kontakt historia. Hade annars varit intressant till andra maskiner.

Verkligen synd att man inte kan köpa GPU-boxen för använding med andra datormodeller

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har aldrig förstått vitsen med "gaminglaptops". Det hela mynnar ut i ett "ergonomiskt självmord".

De går ju knappt att använda utan extern skärm och tangentbord och mus (vilket förtar lite av glädjen med dessa prylar), men de är ju ganska snygga och lätta att flytta på om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt bara och tungt :/
Blir en släpbar dator

Permalänk
Medlem

Varför har inte den här tekniken med extern grafikkortsplattform tagits fram i flera konkurrerande plattformar redan? Sista gången jag bytte grafikkort i min Komplett.se-låda var tamejfan som att genomgå en rotfyllning. Fick koppla ur nästan varenda sladd i hela datorn för att inte slita sönder nåt, och flytta runt lagringsenheter till andra slots för att få plats med grafikkortets nya feta häck som vill sticka ut genom fronten på datorn.

Tänk vad skönt det skulle vara att ha grafikkortet på sladd och kunna kyla datorn mycket effektivare när det inte finns en bit av solens kärna inuti den.

Kan någon se vad för slags sladd Graphics Amplifiern använder för att koppla till laptopen? Är det en xSata, eller vad?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk

Alltså... Så himla svårt kan det väl inte vara att bygga en liknande GPUbox själv?
Sålänge du kan få tag på en vettig PCI-E extender som du kan dra in genom chassit och koppla in på moderkortets PCI-E plats så bör det ju gå att göra?
Frågan är väl hurvida det går att göra snyggt...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt intressant. PCI-E Extender har en kort-slot, alltså? Man skulle ju kunna göra världens intressantaste kylningslösningar då, typ kunna blåsa kylsprej direkt på kortet under benchmark och sånt. Eller fixa en genomskinlig hårdplastbox och sänka ned grafikkortet i icke-strömförande mineraloljor, så det kyls supereffektivt!

Men framförallt skulle det vara löjligt lätt att byta kort, och datorns processor och minnen skulle få bättre kylning utan grafikkortet inuti.

Edit: Ser att grafikkortet får sin egen strömlösning också, så om man bygger en dator från scratch med denna lösning i sinnet kan man skala av 350W från strömagget! Och det kommer bli mindre damm i burken när inte grafikkortet hjälper till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Synd att det externa grafikkortet drivs på någon egen kontakt historia. Hade annars varit intressant till andra maskiner.

Håller med. Grymt bra lösning som vi alla verkligen saknat för att få våra bärbara att helt ersätta desktop, men saknar verkligen en industristandard som gör detta både ekonomiskt hållbart (så att man får upp volymer och ner tillverkningskostnad) och något som kommer att finnas kvar ett tag framöver (så att man vågar investera i det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/