Fattig student söker tips på uppgradering av komponenter!

Permalänk
Medlem

Fattig student söker tips på uppgradering av komponenter!

Hej!

Jag sitter för tillfället på en relativt gammal burk från 2009 - Dell xps studio 8100. Jag börjar sakta men säkert tycka att datorn går långsammare och långsammare för varje månad som går och vill nu uppgradera de komponenter som finns...

Jag söker komponent-uppgradering som skulle öka prestandan när det kommer till gaming. Jag spelar mestadels WoW men även lite HoN, inte "superkrävande" men datorn får små freezes i båda spelen under större fighter.

Jag har tyvärr inte råd att köpa en ny dator därför söker jag nu relativt bra komponenter för att väcka nytt liv i datorn. Jag har en budget på 4000 kr, så vänligen rekommendera mig de optimala uppgraderingarna!

Här kommer en länk till en PDF med nuvarande komponenter: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_studio_xps_desktop/studio-xps-8100_User%27s%20Guide_en-us.pdf

i5 - 650 Processor 3.20 GHz
8 GB RAM
GeForce GTX 260

Sitter även på en Samsung SSD 850 pro 128gb som inte är inkopplad!

Tack på förhand!
Awakes

Permalänk
Medlem

Det skulle hjälpa om du kunde säga vilken processor, hur mycket internminne samt vilket grafikkort sitter i för tillfället.

Om du har i7 860- 870 så är det nog värt att uppgradera , sitter du dock med en i3 så skulle jag nog sparat pengar till ett nytt system.

Min första tanke om du skall uppgradera, skulle nog vara nytt grafikkort samt lite mer internminne ?

Permalänk
Medlem

Det finns ju rätt många olika utföranden på länken du lade, men ett förslag är att du kanske tittar på att köpa ett begagnat system, man kan få en hel del för 4000.

Skulle du vilja byta komponenter kan det nog bli lite pyssligt, men vad som vore optimalt att byta får någon annan svara på då jag inte har någon erfarenhet av wow.

EDIT: Det står att ditt PSU är på 350w, du lär nog behöva byta iaf det om du ska köpa ett grafikkort

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Oj, det glömde jag totalt, får redigera det efter det här inlägget!

har i5 650 @ 3.20 GHz
8 gb RAM
GeForce GTX 260

Tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakes:

Hej!

Jag sitter för tillfället på en relativt gammal burk från 2009 - Dell xps studio 8100. Jag börjar sakta men säkert tycka att datorn går långsammare och långsammare för varje månad som går och vill nu uppgradera de komponenter som finns...

Jag söker komponent-uppgradering som skulle öka prestandan när det kommer till gaming. Jag spelar mestadels WoW men även lite HoN, inte "superkrävande" men datorn får små freezes i båda spelen under större fighter.

Jag har tyvärr inte råd att köpa en ny dator därför söker jag nu relativt bra komponenter för att väcka nytt liv i datorn. Jag har en budget på 4000 kr, så vänligen rekommendera mig de optimala uppgraderingarna!

Här kommer en länk till en PDF med nuvarande komponenter: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_studio_xps_desktop/studio-xps-8100_User%27s%20Guide_en-us.pdf

Tack på förhand!
Awakes

Tjena!
Med dessa komponenterna kan du gott pigga upp datorn rätt härligt!
köp allt jag länkade så nog fan har du en härligt snabb dator igen, kasta den gamla hårddisken o installera nytt windows!!
använder du exakt alla saker jag länkade, kan jag lova att du inte kommer ångra dig )
Har du inte så mycket pengar o tycker inte det är lönt att köpa ny dator, så gå på detta
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7307245/2014-10-29

Permalänk
Medlem

Färdigbyggda märkesdatorer brukar vara rätt svåra att uppgradera, då dem oftast har skräddarsydd hårdvara, proprietära monteringslösningar, skruvhål som inte sitter på samma ställen som standardiserad hårdvara som säljs i butik m.m.

Du skulle kunna sätta i mer RAM-minne och en SSD. Hur mycket RAM-minne har du i dagsläget och vilken processor är det som sitter i? Manualen listar 9st olika processorer.

Ditt nätagg är också på enbart 350W, så jag hade nog inte satt in något mer krävande än ett R9 270X eller ett GTX 760.

Permalänk
Medlem

lite off topic. men gillar att i manualen har de skrivit i7 750! skäms!

men som står tidigare, om du har 860 eller 870 så köp troligtvis nytt nätagg, grafikkort och SSD! och kanske mera ram (om du har 4gb eller mindre)

edit: såg nu vad du hade.

tycker fortfarande att du ska uppgradera det jag rekommenderade. i5 650 kommer du nog klara dig på ett litet tag till om du bara spelar wow och sådana spel. Testa även ifall du kan överklocka!

annars leta begagnat!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Tjena!
Med dessa komponenterna kan du gott pigga upp datorn rätt härligt!
köp allt jag länkade så nog fan har du en härligt snabb dator igen, kasta den gamla hårddisken o installera nytt windows!!
använder du exakt alla saker jag länkade, kan jag lova att du inte kommer ångra dig )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7307245/2014-10-29

Härligt svar! Jag redigerade lite grann och la in mer info gällande processor och dylikt, skulle du kunna kolla om det skulle göra någon förändring i ditt förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakes:

Härligt svar! Jag redigerade lite grann och la in mer info gällande processor och dylikt, skulle du kunna kolla om det skulle göra någon förändring i ditt förslag?

Gör ingen ändring alls!
kan du själv montera nätagg, byta kylpasta, montera nytt grafikkort, byta hårddisk samt installera nytt windows så kommer du inte ha minsta problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Färdigbyggda märkesdatorer brukar vara rätt svåra att uppgradera, då dem oftast har skräddarsydd hårdvara, proprietära monteringslösningar, skruvhål som inte sitter på samma ställen som standardiserad hårdvara som säljs i butik m.m.

Du skulle kunna sätta i mer RAM-minne och en SSD. Hur mycket RAM-minne har du i dagsläget och vilken processor är det som sitter i? Manualen listar 9st olika processorer.

Ditt nätagg är också på enbart 350W, så jag hade nog inte satt in något mer krävande än ett R9 270X eller ett GTX 760.

Hej!

Jag har 8 GB RAM samt i5 - 650 @3.20 GHz!

Jag har en Samsung SSD 850 Pro som jag funderar på om jag ska slänga in, men tyvärr kommer det inte bli någon supereffekt med tanke på moderkortet som inte klarar av ACHI (?). Är dock inte helt hundra på detta, en kollega som berättade!

Permalänk
Medlem

Blir tyvärr svårt att uppgradera en färdigköpt dator. Det är ingen större idé att uppgradera processorn i din nuvarande dator och ditt nätagg kommer ha svårt att driva ett nyare grafikkort, för att inte tala om hur processorn inte kommer hänga med ett nyare grafikkort.

Om jag var du så hade jag letat på Sweclockers marknad efter en begagnad dator.
Ibland kan man fynda!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakes:

Härligt svar! Jag redigerade lite grann och la in mer info gällande processor och dylikt, skulle du kunna kolla om det skulle göra någon förändring i ditt förslag?

om du inte har det bör du slänga in en SSD också! guld värt! 60/120gb för cirka 700kr (absolut inte kingston)

det kommer pigga upp din dator som bara fasiken!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

lite off topic. men gillar att i manualen har de skrivit i7 750! skäms!

men som står tidigare, om du har 860 eller 870 så köp troligtvis nytt nätagg, grafikkort och SSD! och kanske mera ram (om du har 4gb eller mindre)

edit: såg nu vad du hade.

tycker fortfarande att du ska uppgradera det jag rekommenderade. i5 650 kommer du nog klara dig på ett litet tag till om du bara spelar wow och sådana spel. Testa även ifall du kan överklocka!

annars leta begagnat!

Du skulle inte rekommendera att jag uppgraderar moderkortet också?:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svbg:

Blir tyvärr svårt att uppgradera en färdigköpt dator. Det är ingen större idé att uppgradera processorn i din nuvarande dator och ditt nätagg kommer ha svårt att driva ett nyare grafikkort, för att inte tala om hur processorn inte kommer hänga med ett nyare grafikkort.

Om jag var du så hade jag letat på Sweclockers marknad efter en begagnad dator.
Ibland kan man fynda!

Klart det inte är svårt!
Han ska göra små uppgraderingar, inget dunder.
bara han gör som jag skrev lite längre upp så är det inte det minsta problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakes:

Du skulle inte rekommendera att jag uppgraderar moderkortet också?:)

nja inte värt pengarna att köpa nytt moderkort, kör på det du har nu, släng in ssdn o lite av de jag länkade så kommer det kännas som en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

nja inte värt pengarna att köpa nytt moderkort, kör på det du har nu, släng in ssdn o lite av de jag länkade så kommer det kännas som en ny dator.

Grymt att höra! Blir nog till att beställa imorgon för att försöka få ihop allt tills den 13/11!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Klart det inte är svårt!
Han ska göra små uppgraderingar, inget dunder.
bara han gör som jag skrev lite längre upp så är det inte det minsta problem.

Det kan vara svårt. Färdigbyggda datorer har ofta annorlunda storlek på chassit, med andra ord kan det bli problem att få ett nytt nätagg och grafikkort att passa.

En i5 650 verkar prestera ungefär som en Q6600, alltså socket 775.
Min gamla dator med Q6600 och ett AMD 5850 klarade WoW hyfsat.

Kolla bara så att allting får plats innan du beställer det.

Det ser nämligen inte ut att finnas så gott om plats i det chassit.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Här är ett grafikkort som förbrukar endast 60 watt och behöver ingen extra ström via PCI-E kabel från nätaggregatet EVGA GeForce GTX 750Ti SC 2GB http://www.inet.se/produkt/5411117/evga-geforce-gtx-750ti-sc-...

Newegg presenterar EVGA GeForce GTX 750, 750 SC, 750 Ti SC, 750 Ti FTW Video Cards https://www.youtube.com/watch?v=YBxJTnPaJUQ

Och eftersom du inte behöver köpa ett nytt nätaggregat om du köper EVGA GeForce GTX 750Ti SC 2GB så har du pengar över till en snabb SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Det kan vara svårt. Färdigbyggda datorer har ofta annorlunda storlek på chassit, med andra ord kan det bli problem att få ett nytt nätagg och grafikkort att passa.

En i5 650 verkar prestera ungefär som en Q6600, alltså socket 775.
Min gamla dator med Q6600 och ett AMD 5850 klarade WoW hyfsat.

Kolla bara så att allting får plats innan du beställer det.

http://www.tomshw.it/forum/attachments/schede-video/39448d135...

Det ser nämligen inte ut att finnas så gott om plats i det chassit.

Jag tog precis och måttade innan du skrev, saknar 1 cm i för att den ska gå på "stället", den tar dock inte emot några andra komponenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här är ett grafikkort som förbrukar endast 60 att och behöver ingen extra ström via PCI-E kabel från nätaggregatet EVGA GeForce GTX 750Ti SC 2GB http://www.inet.se/produkt/5411117/evga-geforce-gtx-750ti-sc-...

Newegg presenterar EVGA GeForce GTX 750, 750 SC, 750 Ti SC, 750 Ti FTW Video Cards https://www.youtube.com/watch?v=YBxJTnPaJUQ

Och eftersom du inte behöver köpa ett nytt nätaggregat om du köper EVGA GeForce GTX 750Ti SC 2GB så har du pengar över till en snabb SSD.

Härligt, så detta grafikkort kräver inte en uppgradering av mitt 350W nätaggregat?

Du rekommenderar ett nytt grafikkort och sedan kanske en ssd? Tur nog har jag en relativt liten SSD (Samsung 850 PRO 128 GB) som borde funka! Är det något annat du rekommenderar att byta ut för att öka prestanda i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakes:

Härligt, så detta grafikkort kräver inte en uppgradering av mitt 350W nätaggregat?

Du rekommenderar ett nytt grafikkort och sedan kanske en ssd? Tur nog har jag en relativt liten SSD (Samsung 850 PRO 128 GB) som borde funka! Är det något annat du rekommenderar att byta ut för att öka prestanda i spel?

Jag missade att du redan har en Samsung 850 PRO och den är snabb, jag har försökt att kolla om SATA kontrollen på moderkortet klarar AHCI och om jag förstår inlägg nr 3 i denna tråd rätt så skall AHCI fungera med Intel Rapid drivrutinen http://en.community.dell.com/support-forums/software-os/f/352...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag missade att du redan har en Samsung 850 PRO och den är snabb, jag har försökt att kolla om SATA kontrollen på moderkortet klarar AHCI och om jag förstår inlägg nr 3 i denna tråd rätt så skall AHCI fungera med Intel Rapid drivrutinen http://en.community.dell.com/support-forums/software-os/f/352...

Då blir det till att uppdatera och sedan slänga in grafikkortet! Tack för all hjälp, fortsätt gärna att rekommendera om du kommer på något!:)

Permalänk
Medlem

Dator under 4000 kr. Du kan ju köpa grafikkortet först & testa om det blir bra. Ram-minnen har du ju redan (antar att det är DD3, kolla så det är rätt sort osv).

Förövrigt fungerar SSD med IDE, du behöver alltså inte försöka dig på att uppdatera Bios eller dylikt. Som jag förstått det är den i3:an 65% bättre än den du har nu, någon kan rätta mig om jag har fel. Dessutom får du nog inte märkbart högre fps med en ny i5 i wow ändå.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska försöka hitta en begagnad i5 750/760 eller i7 860/870.
Sedan köpa nytt grafikkort beroende på budget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köp inte något halvdant, håller med föregående , om du hittar en i7 så uppgradera o köp grafikkort för resten.

Synd att 960 inte kommer lanseras på ett tag.

Permalänk
Hjälpsam

Vilka konstiga råd, han skriver ju att budgeten är tajt.
Det vettigaste är ett nytt grafikkort, inget annat.
Se också till att avinstalera program som du inte använder, det brukar finnas ganska mycket onödigt installerat på märkesdatorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |