Microsoft lånar pekgester till Windows 10 från Apples OS X

Permalänk
Geeks Gaming

sa inte Steve jobs något i stil med good artists copy, great artists steal, är iaf sant för det mesta inom datorer, alla snor av alla...

Permalänk
Medlem

Fast Apple och Microsoft har samarbete som tillåter att de lånar av varandra.

Jobbigt för alla Applehatare att höra ngt sånt men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

sa inte Steve jobs något i stil med good artists copy, great artists steal, är iaf sant för det mesta inom datorer, alla snor av alla...

Och det i sig var ett stulet citat från Picasso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Vad är nytt under solen, Microsoft har oavbrutet kopierat Apple sedan först Mac så.....

OK, förutom att ditt inlägg är avsiktligt flamebait så...
Ge ett exempel

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av ozo64:

Fast Apple och Microsoft har samarbete som tillåter att de lånar av varandra.

Jobbigt för alla Applehatare att höra ngt sånt men så är det.

har ju varit så sen 90-talet...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av KplSteiner:

Och det i sig var ett stulet citat från Picasso...

gör det inte mindre sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Vad är nytt under solen, Microsoft har oavbrutet kopierat Apple sedan först Mac så.....

De har lånat/kopierat ifrån varandra. Och inte bara ifrån varandra, utan ibland även ifrån andra (Xerox, Unix/Linux, etc).

OS X idag är ju väldigt mycket närmare Windows i funktionalitet än vad det var för 10 år sedan (för att inte tala om gamla MacOS).

Skrivet av Swedish Berserk:

När ska ni göra en nyhet om vad Microsoft lånar från Linux då?

Detta är däremot inget jag skulle använda eftersom jag försöker att inte använda touchpaden så mycket.

Föredrar sjäv en extern mus oftast, men har man ingen så är det bra att det finns en väl fungerande touchpad (eller ännu hellre trackpoint).

Skrivet av Feeku:

Cross-licence agreement

Exakt.

Skrivet av DerpishCat:

TrackPoint eller inget, musplattor är skräp.

Gillar också trackpoint, men fördelen med touchpad är just att man kan ha en del genvägar med olika gester.

Skrivet av spda242:

Hur menar du nu? Om man pratar om Apple, Microsoft och Gui:

Apple Lisa släpptes Januari 1983 och första Mac släpptes i början av 1984? och Windows 1.0 släpptes Nov 1985 men ingen använde Windows frivilligt förrän 3.0 5 år senare...

Windows 1.0 gick att använda. Påminde dock ganska mycket om dagens metro/modern UI och iOS då man inte hade överlappande fönster.

Windows 2.0 fick överlappande fönster, och 2.11 var riktigt trevligt att använda.

Det var dock inte förren med 3.0 som man fick ett stort stöd av applikationer och den stora massan som kört textbaserade DOS-applikationer gick över (fungerade inte lika väl i tidigare version om man hade behov att köra äldre DOS-applikationer i fönster).

Skrivet av Feeku:

Det är sant att Apple var före MS med ett GUI baserat OS. MS var dock före Apple med ett textbaserat (MSDOS)

Fel.

Apple hade DOS 3.x (-78) innan IBM PC-DOS och Microsoft MS-DOS (-81). Dock så kom Apple ProDOS senare (-83).

Som en sidonot så var dock inte PC/MS-DOS, utan XENIX Microsofts första operativsystem (-80).

Innan dess fanns ju en massa andra vanliga operativsystem AT&T/Bell Labs UNIX (-71/-73), IBM MVS (-74), Digital VMS (-77) och DR CP/M (-74/-77).

Och det är bara 70-talet. Sedan har vi ju alla tidigare system...

Skrivet av Feeku:

Det är väl subjektivt antar jag, men för mig så är gesterna en av de största anledningarna till att välja Macbooks framför Windows baserade laptops.

Visst är det bra. Personligen så föredrar jag dock oftast en riktig mus om jag skall jobba mycket.

Skrivet av Segas:

Bättre att ge OSX DirectX så får vi ett perfekt OS, så kan Microsoft fortsätta med sitt trams som de tror alla tycker om.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. OS X är bra på många sätt med ljudhantering, färgsynkning, grafikskalning, etc, men inte alls lika effektiv och modern kärna som Windows och Linux. Där har Apple mycket kvar att utveckla om de skall vara i närheten.

Skrivet av Rajat:

Apple var först med ett grafiskt OS som var användbart.

OT: Hurvida MS har "lånat" denna funktion eller inte är ointressant, Apple's touchpad är fortfarande helt outstanding och den har ingen kommit i närheten av ännu.

Nog var både Xerox Star och Apple Lisa användbara. Problemet var att de var lite långsamma, alldeles för dyra och framförallt så saknade de kommersiella applikationer.

I det perspektivet så kan jag hålla om att MacOS var det första kommersiellt framgångsrika grafiska systemet.

Skrivet av Emyxia:

Det är ju bra tänkt av MS. Då slipper man ställa om sig ifall man hoppar mellan användandet av dessa OS.

Exakt.

Skrivet av star-affinity:

Skulle snarare säga att Apple (Steve) instpirerades när han såg vad Xerox hade. Det var ett OS i prototypstadie.

Det var ett OS som såldes kommersiellt och följde med deras grafiska stationer (Xerox Star). Det var dock, som jag skriver lite mer om ovan, precis som Apples Lisa aldrig någon stor affärsmässig framgång för Xerox.

Dock väldigt innovativt (som det mesta som Xerox kommit på).

Skrivet av 1337sweden:

Om jag skall kommentera artikeln så ser det ut som en väldigt Alfa-version av det OSX har. Man kan ju se hur laggiga animationerna är. Och deras virtuella skrivbord ser ut som Spaces gjorde för 10 år sen... hallå, det är ju Mission Control som gäller nu som binder ihop Expośe med Spaces :P... Fast ändå kan inte microsoft göra det laggfritt.

Det är en tidig intern testversion. Inte ens en beta. Kommer knappast att släppas så.

Skrivet av sAAb:

Eller snarare ett långfinger från Microsoft.

Eller blev det patenterat av Linus Torvalds?

Som andra redan skrivit i tråden; Apple och Microsoft har korslicensierat alla sina IP emellan sig. De har inga problem med det.

Skrivet av Elumes:

Och detta har inte patenterats av Apple?

Jo, säkert något kring det. Men det är oavsett inget problem för Microsoft. Kanske för andra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

OS X idag är ju väldigt mycket närmare Windows i funktionalitet än vad det var för 10 år sedan (för att inte tala om gamla MacOS).

Nja. OS X är bra på många sätt med ljudhantering, färgsynkning, grafikskalning, etc, men inte alls lika effektiv och modern kärna som Windows och Linux. Där har Apple mycket kvar att utveckla om de skall vara i närheten.

Det var ett OS som såldes kommersiellt och följde med deras grafiska stationer (Xerox Star). Det var dock, som jag skriver lite mer om ovan, precis som Apples Lisa aldrig någon stor affärsmässig framgång för Xerox.

Det är klart. Med OS X började man ju i prnicip om på ny kula. Windows har onekligen också blivit bättre med tiden. Innan Windows XP var det inget vidare kul tyckte jag.

Jag har hört det där med att OS X skulle ha omodern kärna tidigare. Men hur ter det sig i praktiken? Vad är det som Windows och Linux gör så mycket bättre där?

Jaha, det var såpass? Att det såldes kommersiellt visste jag inte. Då har jag lärt mig något nytt. Men att säga att Apples ”Macintosh” OS var en direkt kopia av Xerox OS tycker jag är att ta i. Det var mer än så med Bill Atkinsons Quick Draw och ren avskalad grafisk design för att ta två exempel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma