Permalänk
Medlem

Routerproblem

Hej!

Har förtillfället 100/10 lina här hemma alltså 100mbps in och 10 ut

men när jag t.ex laddar ner någonting eller min syster laddar ner kanske 500 kb's så saktas internet ner grovt och kan knappt komma in på hemsidor, detta kanske har att göra med någon inställning i routern ?
annars får ni gärna länka någon bra router

Såg nu att jag inte kan komma in i routern via 192.168.0.1 :S någon som vet varför ? får invalid password

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Hej!

Har förtillfället 100/10 lina här hemma alltså 100mbps in och 10 ut

men när jag t.ex laddar ner någonting eller min syster laddar ner kanske 500 kb's så saktas internet ner grovt och kan knappt komma in på hemsidor, detta kanske har att göra med någon inställning i routern ?
annars får ni gärna länka någon bra router

Tror det mer har att göra med inställningar i era torrentklienter.
Minska upload till 0,8 MB/s och minska även antalet samtidiga sessioner.

Skrivet av tWistish:

Hej!
Såg nu att jag inte kan komma in i routern via 192.168.0.1 :S någon som vet varför ? får invalid password

För att du har fel lösenord?

Permalänk
Medlem

Jao, mycket möjligt om du kör torrent eftersom det skapar många anslutningar och sessioner även om hastigheten är låg. Bäst om du provar sänka antalet anslutning och minskar antalet du laddar upp till, har inte så mycket med hastighet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Tror det mer har att göra med inställningar i era torrentklienter.
Minska upload till 0,8 MB/s och minska även antalet samtidiga sessioner.

För att du har fel lösenord?

oj kom ihåg lösenordet nu:) trodde man kunde lämna blankt bara när man var ansluten till routern

men det har inte med upload o göra det kan hända när jag själv laddar ner i ca 300-500 kb's och då kan jag knappt komma in på hemsidor, har ju trottsallt 100 mb/s så känns som att man borde kunna tanka mycket mer och ändå kunna spela osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

men det har inte med upload o göra det kan hända när jag själv laddar ner i ca 300-500 kb's och då kan jag knappt komma in på hemsidor, har ju trottsallt 100 mb/s så känns som att man borde kunna tanka mycket mer och ändå kunna spela osv

Om det bara uppträder när ni kör torrrent så kan man ju misstänka att det har med just det att göra, eller?

Du talar inte om vad du har för router så då är det svårt att bedöma hur bra den är.
En NAT-router har begränsningar i hur många sessioner den klarar av att hantera, när max antal sessioner uppnåtts så kommer inga nya att kunna sättas upp.

Så antingen kan du testa att göra det vi föreslagit (minska upload & sessioner) eller så får du testa med en ny router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om det bara uppträder när ni kör torrrent så kan man ju misstänka att det har med just det att göra, eller?

Du talar inte om vad du har för router så då är det svårt att bedöma hur bra den är.
En NAT-router har begränsningar i hur många sessioner den klarar av att hantera, när max antal sessioner uppnåtts så kommer inga nya att kunna sättas upp.

Så antingen kan du testa att göra det vi föreslagit (minska upload & sessioner) eller så får du testa med en ny router.

det händer utan att vi har utorrent på också, jag laggar ur då och då i ca 30 sekunder..

har en Dlink dir 655

antar att skiten är trasig då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om det bara uppträder när ni kör torrrent så kan man ju misstänka att det har med just det att göra, eller?

Du talar inte om vad du har för router så då är det svårt att bedöma hur bra den är.
En NAT-router har begränsningar i hur många sessioner den klarar av att hantera, när max antal sessioner uppnåtts så kommer inga nya att kunna sättas upp.

Så antingen kan du testa att göra det vi föreslagit (minska upload & sessioner) eller så får du testa med en ny router.

Skulle du annars kunna länka en bra router för 100/100 ?