Permalänk
Medlem

Impulsköpte en 4930k för 3290kr

Lite beslutsångest nu men visst borde det vara en hyfsad deal? Så länge som inte moderkort och ram bara dör på mig borde det ju kunna förlänga "livslängden" på min setup med en bra stund eftersom allt blir ju mer och mer flertrådat.

Jag kan ju lämna tillbaka den utan problem, köpte den på Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Lite beslutsångest nu men visst borde det vara en hyfsad deal? Så länge som inte moderkort och ram bara dör på mig borde det ju kunna förlänga "livslängden" på min setup med en bra stund eftersom allt blir ju mer och mer flertrådat.

Jag kan ju lämna tillbaka den utan problem, köpte den på Netonnet.

Vet inte om jag är med riktigt, menar du att du skulle använda den med befintliga komponenter? Det är väl inte kompatibelt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om jag är med riktigt, menar du att du skulle använda den med befintliga komponenter? Det är väl inte kompatibelt?

Borde funka, båda är Sockel 2011.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Lite beslutsångest nu men visst borde det vara en hyfsad deal? Så länge som inte moderkort och ram bara dör på mig borde det ju kunna förlänga "livslängden" på min setup med en bra stund eftersom allt blir ju mer och mer flertrådat.

Jag kan ju lämna tillbaka den utan problem, köpte den på Netonnet.

tja, du får 2 extra kärnor men lite lägre överklockningspotential. Beror väl på vad du gör med datorn om det är värt det men jag tycker det lätt rätt dyrt för det lilla extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Borde funka, båda är Sockel 2011.

Jag trodde inte att X79 med DDR3 och X99 med DDR4 var kompatibla. Dessutom är ju själva sockeln visserligen 2011 i båda fallen men den har faktiskt fått tillägget -3 i och med Haswell-E (socket 2011-3).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag trodde inte att X79 med DDR3 och X99 med DDR4 var kompatibla. Dessutom är ju själva sockeln visserligen 2011 i båda fallen men den har faktiskt fått tillägget -3 i och med Haswell-E (socket 2011-3).

4930k är Ivy Bridge-E. Både Ivy Bridge-E och Sandy Bridge-E fungerar på 2011 utan "-3"

O.T till T.S. Totalt meninglöst köp.

Den dagen då din 3820 inte duger till spel så är det så många andra faktorer som också är större fråga.
Operativsystem ? SATA hastighet? Minnes hastighet? GFX? osv. Det blir inte direkt "Tur jag köpte den 6-core istället för min förra 4-core
för då hade det laggat balle här....". Den känslan kommer ute bli

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

4930k är Ivy Bridge-E. Både Ivy Bridge-E och Sandy Bridge-E fungerar på 2011 utan "-3"

Tack. Fan vilken tankevurpa...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

4930k är Ivy Bridge-E. Både Ivy Bridge-E och Sandy Bridge-E fungerar på 2011 utan "-3"

O.T till T.S. Totalt meninglöst köp.

Den dagen då din 3820 inte duger till spel så är det så många andra faktorer som också är större fråga.
Operativsystem ? SATA hastighet? Minnes hastighet? GFX? osv. Det blir inte direkt "Tur jag köpte den 6-core istället för min förra 4-core
för då hade det laggat balle här....". Den känslan kommer ute bli

Den dagen dessa meningar i fetstil hänger ihop med över runt 3 fps+.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Den dagen dessa meningar i fetstil hänger ihop med över runt 3 fps+.

Du missförstår vad jag skrev. Jag menar att saker som rör hela plattformen är mera relevant än 4 vs 6 core.

Devil's Canyon 2-core är snabbare i spel än vad en 8-core Westermere/Bloomfield är, trotts att båda är Intel "Core" arkitektur.

Sen det med minnen beror på. Socket 1156, 1155, 1150 lever inte like länge för att det ska spela roll.
Men du kan köra en Core i7 3XXX med 1066mhz minne nativ, medans nyaste Core i7 5XXX kan köra 2133mhz minne.
Det gör nog rätt stor skillnad.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag trodde att de som satsar på Ivy Bridge använder datorn till mycket annat utöver spel, men det kanske är en fördom...

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag trodde att de som satsar på Ivy Bridge använder datorn till mycket annat utöver spel, men det kanske är en fördom...

...

De som satsar Ivy Bridge, spelar nog mest spel.. Men de som satsar på IB-E kanske har lite mer tunga flertrådade program att driva, eller behöver en större E-penis.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag vet inte vad du har för moderkort men du får stöd för pci-e 3.0 med cpu:n iaf
Spelar ingen större roll nu, men om 3-4 år kan det göra det.

Annars har du som någon tidigare nämnt två extra kärnor
Kanske ingen jätteuppgradering men det beror ju på vad du gör med datorn
Håller du på med mycket video/bild redigering eller streaming så hjälper de där extra 2 kärnorna