Kommer denna skarvdon funka för mig? (förlänga nätverkskabel)

Permalänk
Medlem

Kommer denna skarvdon funka för mig? (förlänga nätverkskabel)

Tjena! Det är så att jag saknar ca 1 meter för att få nätverkskabeln in i datorn. Och eftersom jag inte har speciellt mycket lust att dra om en lång kabel som går genom väggar osv, så tänkte jag att jag vill förlänga den på enklaste sätt. Det är "vanliga" cat5e kablar jag använder. tänkte köpa denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/32678-deltaco_rj-45_modularskarvdon_for_att_forlanga_rj-45

Kommer det funka för mina behov? Kommer det sänka hastigheten/responstiden på något sätt? får just nu 135/20 hemma. Har nämligen aldrig hört talas om dessa produkter och bara undrar ifall någon har några åsikter/tips innan jag tar mig hela vägen dit och köper en.

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Hedersmedlem

Teoretiskt sett så orsakar en sådan adapter en viss dämpning av signalen men praktiskt sett är den omärkbar på längder <75m. Använt såna många gånger när lämplig kabellängd inte funnits. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Teoretiskt sett så orsakar en sådan adapter en viss dämpning av signalen men praktiskt sett är den omärkbar på längder <75m. Använt såna många gånger när lämplig kabellängd inte funnits. Funkar hur bra som helst.

Allt jag behövde veta. Tack så mycket!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Min enda erfarenhet av att använda sådana här skarvar är att det kan bli strul beroende på ifall nätverkskablarna är raka eller korsade, samt ifall skarven är gjord för raka eller korsade kablar. Men det var nog 8-10 år sedan jag höll på med det; det kanske är lättare idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndraBullar:

Min enda erfarenhet av att använda sådana här skarvar är att det kan bli strul beroende på ifall nätverkskablarna är raka eller korsade, samt ifall skarven är gjord för raka eller korsade kablar. Men det var nog 8-10 år sedan jag höll på med det; det kanske är lättare idag.

Jupp, det är lättare idag Korsade kablar används så gott som inte alls längre då det mesta av modern hårdvara känner av kopplingsbehovet och ställer in sig själv efter vad som är kopplat. Skarvstycken är så gott som alltid rakt kopplade.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Skaffade den idag och det funkar prima. Har inte förlorat minsta lilla MB/s eller responstid. Tack för hjälpen

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600