Permalänk
Medlem

Skillnade melland i5 4960k och i5 4960?

Hallå!
Jag har beställt en ny dator och ser nu att jag har köpt en Intel core i5 4960. Jag undrar vad skillnaderna mellan den och 4960k är.
Blev nämligen lite orolig att jag beställt fel efter ha läst alla strålande omdömen på 4960k och sett att 4960 saknar omdömen helt.
Har jag gjort bort mig?

Permalänk

Den med K har upplåst multiplier vilket den du beställt inte har. Kort sagt kommer du inte kunna att överklocka.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

i5 4960k och i5 4960 finns inte. De heter i5 4690k och i5 4690. Skillnaden är att 4690k kan överklockas medan 4690 inte kan. 4690 stöder trusted computing vilket 4690k inte gör.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

skillnaden är väl om du ska överklocka. Utan "k"-modellen kan du få utan max 200-300MHz ut från överklockning. Annars är det absolut noll skillnad

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Hmm, så vad tycker ni. Borde jag skicka tillbaka den jag beställt och ta 4690k? Har för tillfället inga planer på att överklocka men man vet ju aldrig..

Permalänk
Medlem

jag skulle starkt rekommendera att du gör det. Om processorn någongång i framtiden skulle börja flaska så är det bara att överklocka så kommer du säkert klara minst 1 år till. Det är väl bara ca 100kr skillnad eller nått sånt där. Helt klart värt.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenhopp:

Hmm, så vad tycker ni. Borde jag skicka tillbaka den jag beställt och ta 4690k? Har för tillfället inga planer på att överklocka men man vet ju aldrig..

Ja !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenhopp:

Hallå!
Jag har beställt en ny dator och ser nu att jag har köpt en Intel core i5 4960. Jag undrar vad skillnaderna mellan den och 4960k är.
Blev nämligen lite orolig att jag beställt fel efter ha läst alla strålande omdömen på 4960k och sett att 4960 saknar omdömen helt.
Har jag gjort bort mig?

Va köpte du för moderkort? De avgör om du kan överklocka eller ej med en K processor.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

finns ingen 4960K antingen menar du 4970K eller 4960X för socket 2011 och 4930K

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

kommer öka andrahands värdet ochså!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

finns ingen 4960K antingen menar du 4970K eller 4960X för socket 2011 och 4930K

Tror det är mest sannolikt att 9:an och 6:an bytt plats, m tanke på att det var en utskriven i5:a och jao.. skulle man köpa en 4960X av misstag?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhopp:

Hallå!
Jag har beställt en ny dator och ser nu att jag har köpt en Intel core i5 4960. Jag undrar vad skillnaderna mellan den och 4960k är.
Blev nämligen lite orolig att jag beställt fel efter ha läst alla strålande omdömen på 4960k och sett att 4960 saknar omdömen helt.
Har jag gjort bort mig?

Kan se at du fikk avklaret forskjellen, men du også skaffe deg en prosessor kjølere (eng. aftermarked cooler) ettersom standard kjøleren i boksen til prosessor ikke er beregnet for over klokking og du vil også få bedre mulighet til å holde ned lyd nivå fra fläkten på kjøleren. Selve fläkten er på 92 mm i diameter på Intels standard kjølere, dersom jeg husker rett, og Cooler Master 212 EVO har en fläkt på 120 mm. Priset for CM 212 EVO ligger på 200-300 kr og det var for noen tid siden kampanje på Komplett for ca 150 kr, så du bør kunne få fatt i den for ikke alt for mange penger. Den rett populær blant over klokkere og for de som vil ha en litt mer stillegående system. Du kan finne andre kjølere der vil være bedre når det gjelder over klokking og koste mer, men også ta mere plass (og veie opp mot 1 kg).

Når du siden velger moderkort (spesielt viktig vedørende hvilket type av chipset der vil være på moderkortet), så bør du sjekke på respektive produsents hjemmeside for manual (PDF fil ligger ofte under Support siden) ettersom det er her du vil kunne se hvordan du vil få adgang til BIOS og UEFI for å kunne overklokke den dag det vil være aktuelt. Det er også her du vil kunne se ev. begrensninger der ikke like lett vil komme frem dersom en kun vil lese presentasjon og reklame fra respektive produsents side om produktet.

Du kan sette sammen et forslag på et system på Komplett/Inet og siden publisere det her så medlemmene på Sweclocker kan hjelpe deg med ditt valg av deler, dersom du ønsker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhopp:

Hallå!
Jag har beställt en ny dator och ser nu att jag har köpt en Intel core i5 4960. Jag undrar vad skillnaderna mellan den och 4960k är.
Blev nämligen lite orolig att jag beställt fel efter ha läst alla strålande omdömen på 4960k och sett att 4960 saknar omdömen helt.
Har jag gjort bort mig?

Tror du menar I5-4670K eller I5-4790 med eller utan K?

Någon av dessa du menade?
http://www.inet.se/jamfor?compare=5310053&compare=5311087&com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

skillnaden är väl om du ska överklocka. Utan "k"-modellen kan du få utan max 200-300MHz ut från överklockning. Annars är det absolut noll skillnad

Om du inte vet någonting alls. Varför gör man en kommentar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du inte vet någonting alls. Varför gör man en kommentar?

Hur hade breakwin fel, menar du? Du kan överklocka icke-K också, en liten gnutta via baseclock, och ibland finns några steg till att ta via multipeln också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hur hade breakwin fel, menar du? Du kan överklocka icke-K också, en liten gnutta via baseclock, och ibland finns några steg till att ta via multipeln också.

200-300mhz ?

Helt meninglöst att ta värden ur luften. Vet man inte själv får man ge en länk. Modeller utan K går att klocka precis lika mycket i teorin
men dom har låst multippel vilket gör dom till potentielt "sämmre" verktyg. Att klocka utan att röra multippel innebär högre svårighets grad och oftast
sämre resultat. Men tar man en Core CPU med 1066mhz minne och kör den på moderkortet i 1333mhz minne eller eller 1333mhz i 1600mhz
så snackar vi knappast en ökning på 2-300mhz utan snarare betydligt större hopp.

Hela poängen med forum är att ge T.S tipps. breakwin bara höfta för han kände för det....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

200-300mhz ?

Helt meninglöst att ta värden ur luften. Vet man inte själv får man ge en länk. Modeller utan K går att klocka precis lika mycket i teorin
men dom har låst multippel vilket gör dom till potentielt "sämmre" verktyg. Att klocka utan att röra multippel innebär högre svårighets grad och oftast
sämre resultat. Men tar man en Core CPU med 1066mhz minne och kör den på moderkortet i 1333mhz minne eller eller 1333mhz i 1600mhz
så snackar vi knappast en ökning på 2-300mhz utan snarare betydligt större hopp.

Hela poängen med forum är att ge T.S tipps. breakwin bara höfta för han kände för det....

Du glömmer en mycke viktig och kritisk detalj här. FSB klockning på en modern Intel processor kommer skada den fysiskt och de är en fråga om när den går sönder. Eftersom de räcker med en ökning på 4-5MHz för att processorn skall skadas. Så breakwin har inte fel. De går dessutom att klocka manuellt med 1 till 2 steg över vad spec säger. Detta kräver dock ett Z87 / Z97 moderkortet om vi pratar dagens modeller. Dom flesta som klockar och har läst tester med mera sen andra generationens Core serie släpptes vet detta.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

4690k (och 4790k) har även den uppgraderade TIM:en som inte sitter på övriga haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

200-300mhz ?

Helt meninglöst att ta värden ur luften. Vet man inte själv får man ge en länk. Modeller utan K går att klocka precis lika mycket i teorin
men dom har låst multippel vilket gör dom till potentielt "sämmre" verktyg. Att klocka utan att röra multippel innebär högre svårighets grad och oftast
sämre resultat. Men tar man en Core CPU med 1066mhz minne och kör den på moderkortet i 1333mhz minne eller eller 1333mhz i 1600mhz
så snackar vi knappast en ökning på 2-300mhz utan snarare betydligt större hopp.

Hela poängen med forum är att ge T.S tipps. breakwin bara höfta för han kände för det....

Ursäkta, men va f*n snackar du om?
Klart att du kan klocka en processor utan "k" till samma frekvens.. Men precis som du säger "i teorin". Tyvärr så går det inte att göra det i verkligheten. Om du överklockar t.ex en 4670 (notera utan k) så måste du överklocka via fsb.. Detta medför att du inte endast överklockar cpu och ram utan ALLTING. Alla chipsets överklockas och därmed kommer hela datorn vara instabil tills du ens kommit upp till 500MHz på cpu.

Borde nästan ställa samma fråga till dig:
Om du nu inte har koll på vad du snackar om, varför anklaga någon annan? Och 'varför gör man en kommentar då?'

Tack o hej för mig

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Detta medför att du inte endast överklockar cpu och ram utan ALLTING. Alla chipsets överklockas och därmed kommer hela datorn vara instabil tills du ens kommit upp till 500MHz på cpu.

Märks tydligt att man själv är ur fas med utvecklingen. Man har alltså tagit bort frekvenslås, och dividers på övriga bussar? Snacka om att det är enbart för att hindra folk från att skaffa sig prestanda "gratis". Att moderkortstillverkarna går med på det är ju lite pinsamt. Är det möjligen dags för någon ny "chipset tillverkare" att kliva ut på banan igen, för att röra om i grytan? VIA lever väl än, det är kanske läge för dem att slå mynt av ett Intel chipset? nVidia har ju haft fingrarna i den burken tidigare de med, så det är kanske dags... Hur som helst låter det som om man tröttnat på att användarna köper billigt och överklockar, nu ska man tvingas köpa de olåsta, eller inte klocka alls, antar jag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märks tydligt att man själv är ur fas med utvecklingen. Man har alltså tagit bort frekvenslås, och dividers på övriga bussar? Snacka om att det är enbart för att hindra folk från att skaffa sig prestanda "gratis". Att moderkortstillverkarna går med på det är ju lite pinsamt. Är det möjligen dags för någon ny "chipset tillverkare" att kliva ut på banan igen, för att röra om i grytan? VIA lever väl än, det är kanske läge för dem att slå mynt av ett Intel chipset? nVidia har ju haft fingrarna i den burken tidigare de med, så det är kanske dags... Hur som helst låter det som om man tröttnat på att användarna köper billigt och överklockar, nu ska man tvingas köpa de olåsta, eller inte klocka alls, antar jag.
B!

Just precis. Dock har jag hört talas om att ASUS har nyligen skaffat sig en funktion (dock i de allra högsta prisklasserna), där man kan ändra bclk (baseclock) för endast CPU'n och slippa påverka andra komponenter. Hoppas att fler börjar göra så!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märks tydligt att man själv är ur fas med utvecklingen. Man har alltså tagit bort frekvenslås, och dividers på övriga bussar? Snacka om att det är enbart för att hindra folk från att skaffa sig prestanda "gratis". Att moderkortstillverkarna går med på det är ju lite pinsamt. Är det möjligen dags för någon ny "chipset tillverkare" att kliva ut på banan igen, för att röra om i grytan? VIA lever väl än, det är kanske läge för dem att slå mynt av ett Intel chipset? nVidia har ju haft fingrarna i den burken tidigare de med, så det är kanske dags... Hur som helst låter det som om man tröttnat på att användarna köper billigt och överklockar, nu ska man tvingas köpa de olåsta, eller inte klocka alls, antar jag.
B!

Jo, det var t.o.m ett bra tag sen - i och med Sandy Bridge och 2500K närmare bestämt som man införde det här systemet. Men tack vare att det endast skiljer typ en hundring mellan en K och en icke-K modell så spelar det ingen större roll för konsumenten bara man vet om det. Intels processorer med upplåst multipel går att ofta att överklocka ganska bra.

Skrivet av breakwin:

Just precis. Dock har jag hört talas om att ASUS har nyligen skaffat sig en funktion (dock i de allra högsta prisklasserna), där man kan ändra bclk (baseclock) för endast CPU'n och slippa påverka andra komponenter. Hoppas att fler börjar göra så!

Njae, du tänker på Bclk Strap. Och det har alla Z87, Z97, X79 och X99 chipset från intel och har inget med Asus att göra- men de finns endast i fasta variabler - 125, 150 och 200 (dvs man kan höja bclk från 100 till 125, 150 eller 200 inget däremellan) och oftast funkar bara 125 bra, de andra brukar bli instabila illa kvickt.

Till TS: Jag tycker helt klart du ska satsa på en K modell då det enligt mig är värt den lilla merkostnaden för att kunna få ut betydligt mer prestanda utan att köpa ny CPU senare när du lär dig överklocka.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jo, det var t.o.m ett bra tag sen - i och med Sandy Bridge och 2500K närmare bestämt som man införde det här systemet. Men tack vare att det endast skiljer typ en hundring mellan en K och en icke-K modell så spelar det ingen större roll för konsumenten bara man vet om det. Intels processorer med upplåst multipel går att ofta att överklocka ganska bra.

Njae, du tänker på Bclk Strap. Och det har alla Z87, Z97, X79 och X99 chipset från intel och har inget med Asus att göra- men de finns endast i fasta variabler - 125, 150 och 200 (dvs man kan höja bclk från 100 till 125, 150 eller 200 inget däremellan) och oftast funkar bara 125 bra, de andra brukar bli instabila illa kvickt.

Till TS: Jag tycker helt klart du ska satsa på en K modell då det enligt mig är värt den lilla merkostnaden för att kunna få ut betydligt mer prestanda utan att köpa ny CPU senare när du lär dig överklocka.

Jahopp! Det visste jag inte. Man lär sig nått varje dag Aldrig haft Intel processor, beställde en 4690k idag. Väntar ivrigt ska bli kul att överklocka den.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Många som pratar om FSB överklockning här, FSB har inte funnits sedan första core processorn kom ut.

Däremot går det att göra en liten överklockning genom att höja BCLK värdet, vilket jag antar det är ni syftar på.

Använd rätt benämning Annars blir det bara förvirrande speciellt för nybörjare. Som sagt, FSB finns inte längre i en modern Intel CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Många som pratar om FSB överklockning här, FSB har inte funnits sedan första core processorn kom ut.

Däremot går det att göra en liten överklockning genom att höja BCLK värdet, vilket jag antar det är ni syftar på.

Använd rätt benämning Annars blir det bara förvirrande speciellt för nybörjare. Som sagt, FSB finns inte längre i en modern Intel CPU.

sorry! fortfarande fast i AMD termer

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600