Värt att uppgradera nu eller ska man vänta på DDR4?

Permalänk
Inaktiv

Värt att uppgradera nu eller ska man vänta på DDR4?

Börjar känna nu att det är dags att uppgradera datorn, iallafall på moderkort,CPU och Minnes fronten.
Har kollat runt lite på olika delar och är fast bestämd att fortsätta köra med Intel processor, gärna en i7.
Dock så har det ju börjat dyka upp lite DDR4 minnen nu och intel's 2011-3 socket finns ju på en handfull med moderkort nu.
Så min fråga är om det är värt att vänta lite längre på att DDR4 börjar bli lite mer vanligt/billigare istället för att uppgradera nu?

Har annars tänkt gå på Intel's 1150 socket processorer och är ganska osäker på vilka delar jag borde köra med då. Några rekommendationer?

Mina nuvarande delar finns i signaturen och som ni ser så är det lite äldre delar. Har märkt att datorn inte orkar med dem lite tyngre grejerna man håller på med nu.
Det jag använder datorn mest till är Livestreaming,Video redigering, 3D modelering och rendering(lättare nivå, inte professionellt ), Gaming, Ljud redigering och Programmering.

Delar jag tror/hoppas jag fortfarande kan köra med är GPU'n,PSU'n och hårddiskarna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I prestanda är det nog ingen större skillnad eller inget man märker av men du kan ha mycket mer minne i datorn med DDR4
Så ska du peta in över 32GB minne så kör på DDR4 annars skulle jag köra på DDR3

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morpiha:

Börjar känna nu att det är dags att uppgradera datorn, iallafall på moderkort,CPU och Minnes fronten.
Har kollat runt lite på olika delar och är fast bestämd att fortsätta köra med Intel processor, gärna en i7.
Dock så har det ju börjat dyka upp lite DDR4 minnen nu och intel's 2011-3 socket finns ju på en handfull med moderkort nu.
Så min fråga är om det är värt att vänta lite längre på att DDR4 börjar bli lite mer vanligt/billigare istället för att uppgradera nu?

Har annars tänkt gå på Intel's 1150 socket processorer och är ganska osäker på vilka delar jag borde köra med då. Några rekommendationer?

Mina nuvarande delar finns i signaturen och som ni ser så är det lite äldre delar. Har märkt att datorn inte orkar med dem lite tyngre grejerna man håller på med nu.
Det jag använder datorn mest till är Livestreaming,Video redigering, 3D modelering och rendering(lättare nivå, inte professionellt ), Gaming, Ljud redigering och Programmering.

Delar jag tror/hoppas jag fortfarande kan köra med är GPU'n,PSU'n och hårddiskarna.

Tack på förhand!

Vad ska du använda burken till? Ett GTX970 t ex hade gjort sig bra i din nuvarande, samt lite överklock på din CPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Vad ska du använda burken till? Ett GTX970 t ex hade gjort sig bra i din nuvarande, samt lite överklock på din CPU.

Men du tror inte att CPU'n kommer flaskhalsa grafikkortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

I prestanda är det nog ingen större skillnad eller inget man märker av men du kan ha mycket mer minne i datorn med DDR4
Så ska du peta in över 32GB minne så kör på DDR4 annars skulle jag köra på DDR3

Tror att jag kommer MAX köra 32GB någon gång kanske, mina planer just nu är att iallafall gå upp till 16GB 1600Mhz ram. Hade velat gå upp till 2400Mhz men mitt moderkort har bara stöd till 2100mhz som max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morpiha:

Men du tror inte att CPU'n kommer flaskhalsa grafikkortet?

Om den överklockad klarar 2 GTX970 i SLI så nej det gör den ej.

http://www.3dmark.com/3dm11/8774533

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Om den överklockad klarar 2 GTX970 i SLI så nej det gör den ej.

http://www.3dmark.com/3dm11/8774533

Nämen se på fan
Då kanske det blir en liten investering på ett grafikkort samt ramminnen istället

Permalänk
Inaktiv

Nu så kanske detta är en dum fråga och jag vet att det är svårt att säga vilket är bäst men vad tycker ni jag borde gå på för att få mest prestanda för pengarna?
GTX 970 eller Radeon R9 280X?
Har inte kört med AMD grafikkort sen 5000-serien och har inte vågat ge dem en chans igen, kanske värt att testa nu igen eftersom dem verkar göra några bra kort trots allt.
Som jag skrev tidigare så ska jag streama lite, jag är inte helt påläst inom ämnet men som jag förstår det så krävs det att du har en ganska bra GPU för att minska FPS lag, vore ett 280X bra för livestreaming?

Permalänk

Om jag var du så skulle jag absolut inte uppgradera processorn, då det inte är värt. Däremot så kan ett nyare grafikkort vara en bra idé. Och sen så rekommenderar jag att du överklockar processorn också, då den blir bra mycket bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Om jag var du så skulle jag absolut inte uppgradera processorn, då det inte är värt. Däremot så kan ett nyare grafikkort vara en bra idé. Och sen så rekommenderar jag att du överklockar processorn också, då den blir bra mycket bättre.

Ska nog ta och testa att uppgradera processorn.
När jag spelar WOW så ligger den just nu runt om 40 grader, vad ska man se som MAX temp den ska ligga på när man spelar?

Vilket grafikkort skulle du rekommendera av GTX 970 och 280X om man vill ha mest prestanda för pengarna?

Permalänk
Skrivet av Morpiha:

Ska nog ta och testa att uppgradera processorn.
När jag spelar WOW så ligger den just nu runt om 40 grader, vad ska man se som MAX temp den ska ligga på när man spelar?

Vilket grafikkort skulle du rekommendera av GTX 970 och 280X om man vill ha mest prestanda för pengarna?

Båda är bra kort.

Permalänk
Medlem

Jag är själv partisk till Radeon korten, men jag tror att man får mer för pengarna med ett 970 i dagsläget.

Jag sitter för övrigt på en 2500K och ett 7950 OC. (Fabriksklockat till 1050/1500) Än så har jag inte spelat något som det inte klarar av på ett bra sätt. Sitter dock på en gammal skärm så 1680x1050 är allt kortet behöver driva. Sen hjälper det kanske att jag inte spelat speciellt mycket av det senaste och nyaste. Sitter fortfarande med Skyrim.

Min rekommendation. Behåll din dator, och uppgradera grafikkortet. nVidias 970 är det säkraste tipset, du behöver minst ett R9 290, helst ett R9 290X för att få bättre prestanda, och det är inte kostnadseffektivt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Ska nog ta och testa att uppgradera processorn.
När jag spelar WOW så ligger den just nu runt om 40 grader, vad ska man se som MAX temp den ska ligga på när man spelar?

Vilket grafikkort skulle du rekommendera av GTX 970 och 280X om man vill ha mest prestanda för pengarna?

Håll dig under 85C så kan du känna dig säker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Har i princip samma setup som dig, bara min cpu och moderkort som skiljer, har en I7 929 tror jag. Bytte precis min gpu till ett 970. Och även om min cpu är från generationen under din så flaskar den fortfarande inte i spel.

Sen måste jag fråga. det är väldigt många som trycker in en jävla massa minne i sina burkar, varför? jag fyller aldrig mitt minne som då är på 8 gig.

Permalänk
Medlem

anderjo om du har ett i7 1366 system så bör du ha 3x, dvs 3x2gb = 6gb eller 3x4gb = 12 gb

Det kan vara i7 920 eller 930 du syftar på.
De nyare spelen kräver mer grafikminne framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Håll dig under 85C så kan du känna dig säker

Skickades från m.sweclockers.com

Har nu överklockat CPU'n till 4,10GHz och i Idle ligger den runt om 31-35 grader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morpiha:

Har nu överklockat CPU'n till 4,10GHz och i Idle ligger den runt om 31-35 grader

Idletempen är ju dock fullständigt ointressant. Har du ens kört några stresstester efter överklockningen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Men du tror inte att CPU'n kommer flaskhalsa grafikkortet?

Nä, det e lugnt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Idletempen är ju dock fullständigt ointressant. Har du ens kört några stresstester efter överklockningen?

Har inte kört något officielt benchmark tool men drog igång Chrome,skype och WOW och lirade i en stund och temperaturen låg runt om 50 grader.

Permalänk
Medlem

Jag säger som alla andra, det enda du "behöver" uppgradera är grafikkortet.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk

Håller med, uppgradera GPU, och klocka Cpu, kör min på 4,6 utan problem o går sällan över 50
då spelar jag lite BF då o då, lite WoT och Sid Mey Civ.
8GB Ram till skadar inte det heller, men inte absolut nödvändigt

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.