Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dirty Frog:

Skrev inte att jag lider! Men EU är inte min sak. Exakta orsaker hör till en helt annan diskussion. Dock skrev jag att om man är med i leken får man leken tåla och just nu är vi med i EU och borde följa vad dom säger med datalagringen osv.

Fast när det gäller just datalagringsdirektivet så har ju inte EU något att säga i frågan längre. Det finns inte längre något direktiv från EU om hur länderna bör agera i frågan så det finns inget att följa. Fritt fram för varje land att själv välja. Så i det avseendet gör inte Sverige fel.

Det närmsta du kommer hyckleri i frågan är när Sverige valde att inte införa datalagringsdirektivet när EU faktiskt krävde detta. Sverige valde att undvika datalagring så pass länge att vi fick en bot från EU för att vi inte lydde order.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det närmsta du kommer hyckleri i frågan är när Sverige valde att inte införa datalagringsdirektivet när EU faktiskt krävde detta. Sverige valde att undvika datalagring så pass länge att vi fick en bot från EU för att vi inte lydde order.

Värre än så faktiskt. Sverige var drivande till att datalagringsdirektivet togs fram, och var sen sist med att implementera det, eftersom man insåg att befolkningen inte gillade det. Vilket tydligen kom som en blixt från klar himmel.

PTS är för övrigt en av de bästa myndigheterna vi har i Sverige. De gör ett enormt jobb för oss. Tyvärr har de inte annat än att följa svensk lag. Så bara därför är Bahnhofs processande viktigt. Det är våra lagstiftande som det är fel på. Och det kommer väl inte som en överraskning att politiker har en agenda som de inte riktigt presenterat för sina väljare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Värre än så faktiskt. Sverige var drivande till att datalagringsdirektivet togs fram, och var sen sist med att implementera det, eftersom man insåg att befolkningen inte gillade det. Vilket tydligen kom som en blixt från klar himmel.

PTS är för övrigt en av de bästa myndigheterna vi har i Sverige. De gör ett enormt jobb för oss. Tyvärr har de inte annat än att följa svensk lag. Så bara därför är Bahnhofs processande viktigt. Det är våra lagstiftande som det är fel på. Och det kommer väl inte som en överraskning att politiker har en agenda som de inte riktigt presenterat för sina väljare.
B!

Yes! Välformulerad kritik. I agree!

Vill tillägga att det inte var hela vår riksdag som legat bakom eller varit drivande i frågan om att införa datalagringsdirektivet i EU. Var väl bara en liten grupp som satte samman detta förslaget. Att riksdagen därefter inte är så pigga på att följa detta är egentligen inte så konstigt. Än mindre när man haft maktskifte ;). Oavsett så är det relevant att framhålla att vi bidragit till utformningen från första början.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förutom att det funkar väldigt bra är detta som grädde på moset när jag valde Banhof som operatör när jag fick fiber.

Permalänk
Medlem

Jag behöver skaffa nytt abb och hade med glädje valt Bahnhof om det bara fanns fiber framdraget till byggnaden. Jag hoppas att de får fler kunder efter detta för det är dom värda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dirty Frog:

Precis

Skrev inte att jag lider! Men EU är inte min sak. Exakta orsaker hör till en helt annan diskussion. Dock skrev jag att om man är med i leken får man leken tåla och just nu är vi med i EU och borde följa vad dom säger med datalagringen osv.

Skrivet av Dirty Frog:

Man snackar så jävla mycket om att EU direktiv dit o EU direktiv hit och de ska följas osv. Ändå väljer man att i Sverige bara plocka godsakerna och inte följa fullt ut! Hycklare är vad dom är. Samma sak som med införsel av alkohol mellan EU länder! Sverige kämpade emot länge innan man fick ge sig och det var det ända rätta! personligen tycker jag inte om EU och tycker inte vi borde vara med men är man med i leken får man leken tåla!

Dold text

Anledningen till varför jag frågade

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

källskydd, journalister kan ha svårt ha kontakt med en "läcka" om nu polis/FRA/ kan övervaka allt.
samma händer ju i USA du blir stämplad som "terrorist" om du använder OS som gör att du inte lämnar några spår.

lite i taget försvinner din frihet. rätt var det är har du inget kvar men då är det redan för sent. skulle ju gå så bra med Ryssland efter att muren föll. nu har man en president som fängslar demokratiförespråkare. dödar journalister som utreder korruption.

George orwell bok "1984" läs den det är därifrån uttrycket "storebror ser dig" mycket bra beskrivning av övervakning.

hur gör man med Domstolar ? kan polis hämta uppgifter av Bolag X att Persson Y har gjort nåt eller krävs det ett beslut från åklagare.
hur får man tag på att Y har gjort ditt eller datt. utan att bryta mot regeln nr1 att det ska finnas en husrannsakan?
hur länge dröjer det innan det blir lite lekstuga hos PTS att dom släpper vad som helst. vem övervakar dom ? vad händer om dom gör fel?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är väl bara för Bahnhof att lagra allt, men sedan kryptera allt grupperat och om någon begär ut data om en individ så kan de ju inte ge ut all data på alla...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vet du ens vad böter är?

I detta fallet är hemliga böter i hemliga domstolar ett sätt att missbruka makt och tvinga företag att lämna ut personuppgifter till spion organisationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

I detta fallet är hemliga böter i hemliga domstolar ett sätt att missbruka makt och tvinga företag att lämna ut personuppgifter till spion organisationer.

Det är din konspirationsteori, för något konkret svar var det då inte då då bara nämner "hemliga", eftersom de är "hemliga" så vet du inte ett smack.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är din konspirationsteori, för något konkret svar var det då inte då då bara nämner "hemliga", eftersom de är "hemliga" så vet du inte ett smack.

Förutom den lilla detaljen då att The guardian och Washington post tagit del av det läckta domstolsmaterialet bestående av 1500 sidors dokumment och ansett de var äkta nog för att publicera dem?

http://www.theguardian.com/world/2014/sep/11/yahoo-nsa-lawsui...

http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2014/09/15/...

De flesta som inte bott i en källare hela livet vet att detta är två av världens mest respekterade tidningar och att det knappast är konspirationsteorier de publicerar.

För övrigt fick Washington Post Pulitzer priset för sina reportage kring NSA skandalen, en av världens mest respekterade journalistiska utmärkelser.

Men men... vad vet jag... jag vet ju "inte ett smack"...

Permalänk

[QUOTE=Sir. Haxalot;14968801]Okej, Jag är ledsen att behöva komma in med fakta i cirkelrunkningen, men det finns ett antal punkter som är värda att tänka på och jag är fullt medveten om att folk kommer att tycka att jag är en jävla idiot för att jag försöker påverka deras världsbild, men here goes.

  • Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

  • Anledningen till att EU-direktivet blev underkänt är att det specifierar att man ska logga avsändare och mottagare för telefonsamtal och sms (samt aktiv mast för mobila enheter). Detta ansågs vara för enkelt att kartlägga vem som hade kommunicerat med vem med denna information och på så sett ha för stor inverkan på den personliga integriteten

  • Den svenska versionen specificerar att uppgifterna enbart får uthämtas om ett domstolsbeslut finns [3]. Vilket kraftigt begränsar eventuellt missbruk. Att, som Urban legend påstår, massövervaka, är inte möjligt med stöd av den Svenska varianten. Åtminstonde inte utan att bryta mot lagen men i det fallet så är ju problemet knappast lagen i sig utan att myndigheterna bryter mot den.

[1] http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf
[2] http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...
[3] https://lagen.nu/2003:389#K6P16cS1

Så varför går Bahnhof ut med sensationella uttalanden rörande lagen? Well, läs tråden. De har lyckats dra igång en så stor cirkelrunk att många förmodligen skulle tänka sig att betala det dubbla för samma tjänst hos en annan leverantör. Sen kommer ju hela VPN marknaden där leverantörerna är helt beroende av att deras kunder tror att de vinner någonting och såklart all media som vill skriva nyheter som lockar klick.[/QUOTE]

Varför citeras jag?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl