Corsair Gaming K70 RGB

Permalänk
Medlem

Angående det där med hur många färger man kan ha vill jag snarare säga att t-bordet kan visa samtliga färger men bara i 8 olika ljusstyrkor vilket är mer logiskt.

Dvs, dom har inte direkt 3 bitar per färgkomponent.

Dvs, det ser ut såhär...

Vilket överensstämmer med vad vi ser i recensionen när han visar massa effekter.
Jag har inte tagit med samtliga nyanser (360 stycken) utan hållit mig till 0 (röd), 120 (grön) och 240 (blå) i detta exemplet. Applicera valfri nyans i huvudet och inse att alla nyanser är med i olika mättnader.

Orkar inte räkna på det men det är garanterat mer än 512 färger. Det är bara ljusstyrkan som har 3 bitars precision.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Angående det där med hur många färger man kan ha vill jag snarare säga att t-bordet kan visa samtliga färger men bara i 8 olika ljusstyrkor vilket är mer logiskt.

Dvs, dom har inte direkt 3 bitar per färgkomponent.

Dvs, det ser ut såhär...
https://lh5.googleusercontent.com/-Z97UmyiEu2Y/VEIYYoS4F4I/AA...

https://lh5.googleusercontent.com/-bU17h-rWBNM/VEIYYyivTvI/AA...

https://lh6.googleusercontent.com/-tPAFlJOHAAY/VEIYYvHXRJI/AA...

Vilket överensstämmer med vad vi ser i recensionen när han visar massa effekter.
Jag har inte tagit med samtliga nyanser (360 stycken) utan hållit mig till 0 (röd), 120 (grön) och 240 (blå) i detta exemplet. Applicera valfri nyans i huvudet och inse att alla nyanser är med i olika mättnader.

Orkar inte räkna på det men det är garanterat mer än 512 färger. Det är bara ljusstyrkan som har 3 bitars precision.

Nej. Du har sju olika ljusstyrkor per färg, plus svart. Så här ser det slutgiltiga färgspektrumet ut:

Anledningen till att det är så är för att chippet som används för att reglera varje kanal bara kan ha sju aktiva PWM-nivåer på en gång. Dessa sju nivåer kan ställas med 256 nivåers precision, men endast sju olika styrkor åt gången.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Nej. Du har sju olika ljusstyrkor per färg, plus svart.
Anledningen till att det är så är för att chippet som används för att reglera varje kanal bara kan ha sju aktiva PWM-nivåer på en gång. Dessa sju nivåer kan ställas med 256 nivåers precision, men endast sju olika styrkor åt gången.

Det kan ju vara möjligt men i videon ser det inte ut som att så är fallet. Om dom inte använder en mycket speciell transition då förståss.
Men för mig ser det inte direkt ut som att dom gör något unikt med regnbågseffekten utan går igenom alla nyanser i ljusstyrka 100% och mättnad 100%.

Skulle ju behöva ha t-bordet framför mig för att verifiera ytterligare.

I vilket fall som helst är det ju missvisande marknadsföring. Inte för att det spelar mig någon vidare roll.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Här kommer Corsairs svar angående färgerna: http://forum.corsair.com/forums/showpost.php?p=736511&postcou...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om de uppdaterar led-matrixerna riktigt fort kommer de kunna förbättra prestandan, men de kommer aldrig kunna ha mer än sju olika nivåer på ljusstyrkan för en av färgerna på en och samma gång. Hur pass bra de kan få det med deras mjukvaruuppdatering skall bli intressant att se.

Såhär ser det ut när man gör långsamma färgskiftningar på tangentbordet för tillfället, med en äkta 16,7 miljoners skiftning till vänster om

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

kostar bara 1499 här i Norge. ganska normalt för en ny produkt.

eh sorry såg fel det va ett Razer BlackWidow Chroma

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Firkraag:

Hade velat ha en 10keyless variant utan macro knappar.

Det finns en K65 RGB i USA att köpa.

Skrivet av sintram85:

Fungerar ljusprofilerna även när datorn är i strömsparläge?

Inte just nu, men vi kollar på en lösning för det.

Skrivet av Orici:

Hur skiljer sig detta ifrån vanliga K70? (förutom rgb)

Det är RGB-brytarna från Cherry som är den stora skillnaden, annars är det likadant som ett vanligt K70 fast utan den extra USB-porten.

Skrivet av kreamless:

Verkar som nån har tabbat sig hos Corsair. Deras annonserade 16.8 miljoner färger är i verkligheten bara 512 olika färger.
Det fattas alltså ~16.7 miljoner färger. Det verkar också som att detta är ett hårdvaru problem med deras LED-controller från Panasonic så Corsair har ingen möjlighet att fixa det om så är fallet. Corsair har ännu inte kommenterat problemet.

Har gått 1 vecka sedan en representant från Corsair sa att han skulle konsultera sina ingenjörer och återkomma.
Så antingen är dom dåliga på att kommunicera på företaget eller så händer nått internt.

Med tanke på att 16.8 miljoner färger verkar vara huvudnumret för detta tangentbord ser detta inte bra ut.
Falsk marknadsföring?

Source: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=133172&page=...

Skrivet av kreamless:

Förstår inte riktigt vad du menar. Men normalt så kan du skicka ett RGB värde för att få fram en "färg", dvs 0-256 för respektive Red Green Blue.

256*256*256 = ~16.8 miljoner färgkombintioner.

Tydligen så kan bara led kontrollern från Panasonic som finns i detta tangentbord bara välja 8 fasta steg mellan 0-256 (8*8*8 = 512) istället för 256.
Detta blir problem när du vill ha en exakt nyans eller "fada" från en färg till en annan. Till exempel om du vill dimma ljuset på en led från 100% till 0%
så sker detta i 8 steg vs normalt 256 steg. Detta gör att animerade mönster kan upplevas hackiga och man ser hela tiden när en led skiftar färg istället för en mjuk övergång.

Tycker bara det är dumt att Corsairs stora säljningspunkt för tangentbordet är 16.8 miljoner färger och inbyggd microkontroller för att göra animerade mönster. Som ni ser här: http://i.imgur.com/twHD009.jpg står det tydligt på boxen "16.8 miljon colors per key backlightning"

Det är alltså inga problem med Cherrys nya RGB switch utan bara Corsairs val av led kontroller som inte utnyttjar Cherrys switch fullt ut.

Hoppas inte Logitech eller Razor med rgb leds inte gör samma misstag.

Skrivet av ElevatorSteve:

LOL

Jag läste tråden och de lovar mer än hårdvaran klarar. Shit vilken tabbe. Från 16,777,216 till 512, man får alltså ca 3e-5 av vad man betalar för.

På corsairs hemsida kan man läsa "Change any key on the keyboard to your choice of 16.8 million colors and 10 brightness levels. You can create, save, and load custom patterns for your favorite games.", t.o.m. antalet ljusintensitetsnivåer stämmer inte.

cheesus

Här är vårat officiella svar angående detta:

"During development of the keyboard and prior to the release of the RGB keyboard, we came across an issue regarding the possible color combinations. In an effort to get the product out to our customers as committed, we made the tough decision to resolve the issue in a future software release as we believe our customers would enjoy the product as-is.

Here are the specifics that detail the issue:

Due to USB stack size and performance issues, we had to reduce MCU processing overhead in the best and quickest manner. The LED controller gives us greater than 8 bits of color depth but we use the 8 bits that give us what we believe to be the best color granularity. Our controller architecture provides for over 100 million color combinations out of which we select 16.8 million to display. We devised a color palette scheme to encode and compress the RGB color data and the data to select and control the “current sources” that drive the LED array. An unfortunate side effect is that it prevented us from utilizing the full color depth available from the LED controller.

We are in the process of making the necessary improvements so that we can send the uncompressed RGB data to the keyboard. Additionally, we are optimizing the data protocol and LED driver/display algorithms through the display control firmware to handle the uncompressed data, and to more efficiently program the “current sources” that drive the LED array. This should give our most “resourceful” customers an easy way to identify the data and be able to easily send standard RGB 8 bit values.

This enhancement had already been planned and will be implemented in a few weeks by the release of a software update, which will be announced and be made available to download here and at Corsair.com.

- Corsair Team"

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva om brytarna, baseras rgb brytarna på de bruna, röda eller blåa brytarna? Kan man själv välja?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Du glömde skriva om brytarna, baseras rgb brytarna på de bruna, röda eller blåa brytarna? Kan man själv välja?

RGB finns i röd, blå och brun.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=corsair%20k70%20rgb

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har dom en o-ring på varje tangent eller är tangentbordet utan o-rings?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Har dom en o-ring på varje tangent eller är tangentbordet utan o-rings?

Det finns inga o-ringar monterade från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonaks:

Det finns inga o-ringar monterade från fabrik.

Okej finns det någon billigt sätt att fixa detta själv ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Okej finns det någon billigt sätt att fixa detta själv ?

Vill minnas att det varit uppe någon nyhet om det för något år sen. Borde finnas på Youtube tycker man. Så man får kolla på vilken storlek som passar bra till just k70

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av bsk!:

Du glömde skriva om brytarna, baseras rgb brytarna på de bruna, röda eller blåa brytarna? Kan man själv välja?

Skrivet av Orici:

Precis som Orici skrev så finns K70 RGB med bruna, blåa och röda Cherry MX brytare.

Skrivet av bsk!:

Har dom en o-ring på varje tangent eller är tangentbordet utan o-rings?

Skrivet av Sonaks:

Det finns inga o-ringar monterade från fabrik.

Skrivet av bsk!:

Okej finns det någon billigt sätt att fixa detta själv ?

Det är inga o-ringar installerade i K70 RGB, men många sidor säljer paket med o-ringar som man själv enkelt kan installera. Googla på "cherry mx o-ring" så kommer det upp olika butiker som säljer.

Permalänk
Medlem

Häftigt med färg

Skrivet av Sonaks:

Ett vanligt K70 kostar ju 1200 kr ca har jag för mig, så att betala 500 kr extra för detta känns inte överdrivet när man tänker efter på hur mycket extra funktioner och nya möjligheter man får av dessa RGB brytare.

Mja, hur mycket extra funktioner och möjligheter är det egentligen; som är värda 500 spänn?

Fördelar gentemot K70: färg - du kan ha en epilepsiframkallande regnbåge under hakan eller byta från röd färg till grön färg om det är så extremt viktigt för dig.

Nackdelar gentemot K70: du får inte med de konturerade WASD+1-6-tangenterna, du får inte med verktyget som du enkelt tar bort knapphuvudena med och USB-hubben är borttagen.

Som kund betalar du 500 spänn mer för mindre "funktioner" men valfri färg, helt enkelt. Färg kan knappast ses som mycket extra funktioner i mina ögon, jag är ledsen men jag ser det bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsiris:

Mja, hur mycket extra funktioner och möjligheter är det egentligen; som är värda 500 spänn?

Fördelar gentemot K70: färg - du kan ha en epilepsiframkallande regnbåge under hakan eller byta från röd färg till grön färg om det är så extremt viktigt för dig.

Nackdelar gentemot K70: du får inte med de konturerade WASD+1-6-tangenterna, du får inte med verktyget som du enkelt tar bort knapphuvudena med och USB-hubben är borttagen.

Som kund betalar du 500 spänn mer för mindre "funktioner" men valfri färg, helt enkelt. Färg kan knappast ses som mycket extra funktioner i mina ögon, jag är ledsen men jag ser det bara inte.

Det kanske inte är många funktioner extra till antalet. Men nuförtiden är det väldigt många personer som vill hålla ett enhetligt färgtema på sina byggen, även på möss och annan kringutrustning. Att DÅ behöva byta tangentbord bara för man vill ändra färgtema känns som en dyr affär.

Att dom sparade in på 1-6 + WASD tangenterna ser jag inte som någon nackdel, då jag personligen aldrig gillade dom utanför spelande. Bara störande när man ska skriva och fastnar på dessa kullar som blev mellan vissa tangenter.

USB hubben är dock något jag saknar, men ändå kan leva med då jag har usb hubb i mina skärmar att koppla i tex musen i.
Sen förstår jag inte ditt argument mot regnbågs effekten, det är ju inget måste. Du måste till och med göra ett aktivt val och ladda ner en profil för det. Och det går att stänga av.

Men som alltid prioriterar vi alla olika. Men för mig kändes dom 500 kr som en utgift jag kan leva med för att få ett mer unikt tangentbord, när jag väl känner för det.

Permalänk
Medlem

När kommer K65 Compakt (TKL) RGB?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Varför går inte RGB K70 med blåa brytare att köpa från Svensk butik?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301