Permalänk

Lätt överklockning 4790K

Hej!

Har nyligen införskaffat en 4790K och tänkte klocka den lite lätt nu i början (utan att höja volten). Nu undrar jag då ifall det finns något vanligt stabilt värde som brukar fungera för en 4790K utan att höja volten. Mest så jag har någonstans att starta på:)

Tack på förhand.
/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Hej!

Har nyligen införskaffat en 4790K och tänkte klocka den lite lätt nu i början (utan att höja volten). Nu undrar jag då ifall det finns något vanligt stabilt värde som brukar fungera för en 4790K utan att höja volten. Mest så jag har någonstans att starta på:)

Tack på förhand.
/Johan

Upp till 4.5 ska du nog kunna komma utan att ändra volten.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Hej!

Har nyligen införskaffat en 4790K och tänkte klocka den lite lätt nu i början (utan att höja volten). Nu undrar jag då ifall det finns något vanligt stabilt värde som brukar fungera för en 4790K utan att höja volten. Mest så jag har någonstans att starta på:)

Tack på förhand.
/Johan

Varför inte höja volten eller kör du med stock kylaren.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Upp till 4.5 ska du nog kunna komma utan att ändra volten.

Tack för svar Testar det.

Skrivet av Gunner357:

Varför inte höja volten eller kör du med stock kylaren.

Det är flickvännens dator och hon är väldigt nojig när det gäller överklockning, så hon ville börja utan att höja volten sen kanske senare pilla med volten. Kylaren är en NH-U14S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Tack för svar Testar det.

Det är flickvännens dator och hon är väldigt nojig när det gäller överklockning, så hon ville börja utan att höja volten sen kanske senare pilla med volten. Kylaren är en NH-U14S.

Med den kylaren kan du höja spänningen utan problem, jag har den själv nämligen.

Såg att det var en som sa att du kanske kan komma upp till 4.5 GHz utan att höja spänningen. Det är jag väldigt skeptisk till, men om du har tur fungerar det och datorn är stabil. Grejen är att det inte går att säga hur mycket du kan öka klockfrekvensen osv, varje CPU är unik.

Edit: Förresten, vad har tjejen för moderkort? Om det här med överklockning känns jobbigt så vet jag att Asus moderkort har väldigt bra auto-överklockning (5-Way Optimization).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

några funktioner man bör stänga av för att komma så högt som möjligt på stock volt?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Hej!

Har nyligen införskaffat en 4790K och tänkte klocka den lite lätt nu i början (utan att höja volten). Nu undrar jag då ifall det finns något vanligt stabilt värde som brukar fungera för en 4790K utan att höja volten. Mest så jag har någonstans att starta på:)

Tack på förhand.
/Johan

Skrivet av oolllee:

Upp till 4.5 ska du nog kunna komma utan att ändra volten.

Skrivet av Gunner357:

Varför inte höja volten eller kör du med stock kylaren.

Dold text

Det heter spänningen, inte volten. Säger ni att ni ökar kilometerpertimmarna när ni gasar med bilen också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det heter spänningen, inte volten. Säger ni att ni ökar kilometerpertimmarna när ni gasar med bilen också?

Kanske beror på att elektrisk spänning på engelska heter "voltage"?

Men håller med om att det låter lite sådär att säga "volten" på svenska, även om de flesta förstår precis vad som avses.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Med den kylaren kan du höja spänningen utan problem, jag har den själv nämligen.

Såg att det var en som sa att du kanske kan komma upp till 4.5 GHz utan att höja spänningen. Det är jag väldigt skeptisk till, men om du har tur fungerar det och datorn är stabil. Grejen är att det inte går att säga hur mycket du kan öka klockfrekvensen osv, varje CPU är unik.

Edit: Förresten, vad har tjejen för moderkort? Om det här med överklockning känns jobbigt så vet jag att Asus moderkort har väldigt bra auto-överklockning (5-Way Optimization).

Det är ett ASUS Z97-A ATX, har aldrig pillat med auto-överklockning så inte koll på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Det är ett ASUS Z97-A ATX, har aldrig pillat med auto-överklockning så inte koll på hur det fungerar.

Låt bli att pilla med det, för all auto-överklockning ÖSER på med spänning(vcore) så processorn körs onödigt varm. Dagens moderkort och UEFI är så pass enkla att överklocka. Jag hade aldrig överklockat(eller ens byggt en dator innan den i sign) en dator innan. 20 minuter att läsa en guide på hur man gör, 10 min med att hitta en ok OC, 5 timmar på att stabilitets testa.

Kort och gott: starta CPU-Z, kolla vad du har för orginal vcore. Sedan går du in i UEFI(BIOS), ställer in manual vcore på orginal, testa boota på 4,5. Har du tur fungerar det, och där efter ställer du in adaptive mode på orginal vcoren. Förutsatt att den är stabil.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Låt bli att pilla med det, för all auto-överklockning ÖSER på med spänning(vcore) så processorn körs onödigt varm.

Nej så är det inte alls, det var nog så för några år sedan men nu har automatisk överklockning blivit nästan lika bra som manuell överklockning, iaf med Asus moderkort. Skulle föreslå att du kikar på en video där man går igenom t.ex Asus 4/5 Way Optimization så får du se hur det fungerar. Enda anledning till att jag inte använder den automatiska överklockning på mitt system är för att de satt en max gräns för spänningen på 1.275v.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Det är ett ASUS Z97-A ATX, har aldrig pillat med auto-överklockning så inte koll på hur det fungerar.

Okej, men googla lite bara och kolla nån video där man går igenom AI Suite 3 och 5-Way Optimization om du är osäker. Eller så kör du en manuell överklockning.

Edit: Kan vara bra att uppdatera BIOS också, inget måste men kan vara bra att göra. Lättast är lägga över BIOS-filen på en FAT32 formaterad USB-sticka och flasha via EZ Flash (inne i BIOS/UEFI).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nej så är det inte alls, det var nog så för några år sedan men nu har automatisk överklockning blivit nästan lika bra som manuell överklockning, iaf med Asus moderkort. Skulle föreslå att du kikar på en video där man går igenom t.ex Asus 4/5 Way Optimization så får du se hur det fungerar. Enda anledning till att jag inte använder den automatiska överklockning på mitt system är för att de satt en max gräns för spänningen på 1.275v.

Jag köpte mitt asus ROG kort i februari, och det öser på. Så, hur gamla pratar vi om? Har sett en och annan video, och vet at det fungerar. Men jag har själv sett alldeles för höga vcore på auto.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Jag köpte mitt asus ROG kort i februari, och det öser på. Så, hur gamla pratar vi om? Har sett en och annan video, och vet at det fungerar. Men jag har själv sett alldeles för höga vcore på auto.

Snor tråden här lite, men en i5-4690k på 4GHz och spänningen 1.120V, är det för mycket spänning i onödan?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av Kevinkingeen:

Snor tråden här lite, men en i5-4690k på 4GHz och spänningen 1.120V, är det för mycket spänning i onödan?

Gör ett stresstest, om det fungerar bra så sänk vcore med 0.05 och kör stresstest igen, om det fortfarande stabilt så är det bara att fortsätta så.
Kör stresstesten några timmar helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag köpte mitt asus ROG kort i februari, och det öser på. Så, hur gamla pratar vi om? Har sett en och annan video, och vet at det fungerar. Men jag har själv sett alldeles för höga vcore på auto.

Men hur mycket för hög var den då? 1.275v (som är gränsen på Asus senaste brädor vid auto OC) är inte så mycket. Jag måste ha 1.285v för att vara stabil vid 4.7 GHz, och jag har för mig att den automatiska överklockning kom upp i 4.6 GHz på 1.275v.

EDIT: Testade att köra en auto oc nyss, har också kört lite stabilitetstester.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless