PhysX Processor - Vilken skall man ta ? (2x670 + i5 2500K)

Permalänk
Livsnjutare 😎

PhysX Processor - Vilken skall man ta ? (2x670 + i5 2500K)

Jag uppgraderade datorn idag med SLI på 2st GTX670 från Gigabyte, klockade till strax över referens GTX680 utan problem. Men när jag aktiverade SLI-inställningarna så står det ju PhysX-processor; "Automatisk" där.

Hm.. tänker jag, vad tar den kraften ifrån tro.
Är det automatiskt, ANTAR JAG, att den tar från GPU1 (?), annars man ju välja;
GPU1
GPU2
CPU

Så min fråga är egentligen, hur mycket kräm drar PhysX?
Skall man belasta processorn eller låta det vara på någon av GPU'erna - eller automatiskt?
... eller, skall man sätta in ett tredje, lite sämre kort för att behandla just PhysX-beräkningar?

Jag har ett Asus GeForce EN210 Silent 1GB liggande.. Jag vet, jag vet - det är ett skräpkort.
Men det kanske räcker för just PhysX och därmed lätta den extra arbetsuppgiften som GPU1/GPU2/CPU annars skulle fått?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Automatiskt väljer GPU eftersom PhysX är snabbare på GPU än processor men du kan ju sätta den på annat grafikkort om du vill men skulle ej rekommendera processor.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Superlight:

Automatiskt väljer GPU eftersom PhysX är snabbare på GPU än processor men du kan ju sätta den på annat grafikkort om du vill men skulle ej rekommendera processor.

Tackar för snabbt svar.
Jag som precis satte den på CPU..
Ställer tillbaka den då.

Men fungerar det med ett GT210 som PhysX processor?, eller är det för klent?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tackar för snabbt svar.
Jag som precis satte den på CPU..
Ställer tillbaka den då.

Men fungerar det med ett GT210 som PhysX processor?, eller är det för klent?

Lite spontant tycker jag den är för klen. Kan få sämre prestanda i SLI. GTX 750 TI eller tom GTX 750 skulle jag rekommendera som PhysX.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det finns så mycket att hämta här. Stäng av PhysX och jämför.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan få tag på ett GTX 650ti för några hundralappar.
Räcker det?
Är det värt det... ?

Spelar i 1440p / 2560x1440 @ 60hz

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det räcker inte att bara köra PhysX på en av dina nuvarande GPUer då? Minns att jag såg några tester för inte allt för länge sen där t.ex ett ensamt bättre kort presterade lika bra som ett bättre kort + ett sämre som tar hand om PhysX.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lasergurka:

Det räcker inte att bara köra PhysX på en av dina nuvarande GPUer då? Minns att jag såg några tester för inte allt för länge sen där t.ex ett ensamt bättre kort presterade lika bra som ett bättre kort + ett sämre som tar hand om PhysX.

Precis denna information jag eftersökte!
Jag visste ju inte hurvida PhysX är krävande eller ej... Men nu blir man ju bara fundersam.

Kanske bara helt ovärt all-together att köra dedikerat PhysX-kort då..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Det räcker inte att bara köra PhysX på en av dina nuvarande GPUer då? Minns att jag såg några tester för inte allt för länge sen där t.ex ett ensamt bättre kort presterade lika bra som ett bättre kort + ett sämre som tar hand om PhysX.

Länka gärna testet! Jag vill bara minnas att de fanns lite vaj precis när man gick ifrån Ageia till GeForce kort. I övrigt har PhysX alltid gett en prestandaknuff. Dock i princip aldrig sämre än vad ett ensamt kort ger.

Skrivet av andreas_dock:

Precis denna information jag eftersökte!
Jag visste ju inte hurvida PhysX är krävande eller ej... Men nu blir man ju bara fundersam.

Kanske bara helt ovärt all-together att köra dedikerat PhysX-kort då..

De beror på hur pass mycke prestanda PhysX käkar upp. Vissa spel som till exempel Mafia II eller Metro 2033 spelen kan PhysX ta en hel del jämtemot att stänga av de. Själv gillar jag realtidsfysik och då är PhysX ganska svårslaget även om de finns andra motorer för fysik.

Här är ett lite senare test på PhysX så att du kan bilda en egen uppfattning: http://alienbabeltech.com/main/using-maxwells-gtx-750-ti-dedi...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Precis denna information jag eftersökte!
Jag visste ju inte hurvida PhysX är krävande eller ej... Men nu blir man ju bara fundersam.

Kanske bara helt ovärt all-together att köra dedikerat PhysX-kort då..

Har kört ett GTX 580 3GB som physX- dedikerat tidigare och gav i stort sett ingen FPS förbättring. Så troligtvis lönar det sig ej att köpa ett dedikerat physx kort för de fåtal spel som har den tekniken.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk

Jag labbade lite med detta när Borderlands 2 var nytt, och jag precis skaffat nytt grafikkort.

Gjorde samma test, men mycket PhysX, flertalet gånger med olika konfigurationer och loggade framerate under tiden.

Alla resultat visade på ungefär samma sak:

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av n_sandstrom:

Jag labbade lite med detta när Borderlands 2 var nytt, och jag precis skaffat nytt grafikkort.

Gjorde samma test, men mycket PhysX, flertalet gånger med olika konfigurationer och loggade framerate under tiden.

Alla resultat visade på ungefär samma sak:
https://farm9.staticflickr.com/8041/8032153094_40f9fc1e03_z.j...

Fattar inte grafen riktigt tror jag, först är det ju en enorm dip på att köra PhysX på CPU'n, samt en lite mindre dipp att göra den på primär GPU, och bra resultat med sekundär GPU.

.. Sedan efter ~40sek så jämnar det ut sig och vipps så är det skitsamma?
Vad hände där??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Fattar inte grafen riktigt tror jag, först är det ju en enorm dip på att köra PhysX på CPU'n, samt en lite mindre dipp att göra den på primär GPU, och bra resultat med sekundär GPU.

.. Sedan efter ~40sek så jämnar det ut sig och vipps så är det skitsamma?
Vad hände där??

haha, justja. Förklaringen fanns inte med på själva bilden

5 sekunder in starar en hög PhysX-belastning, som varar till ca 35 sekunder.
Själva dippen i graferna beror alltså på PhysX-effekter.

Bäst prestanda fick man när spelet rullade på ett 760, och PhysX på ett 560 Ti.
Nästan lika bra gick det när 670 stod för både grafikprestanda och fysik.
Riktigt dåligt gick det när CPU'n tog över fysiken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av n_sandstrom:

haha, justja. Förklaringen fanns inte med på själva bilden

5 sekunder in starar en hög PhysX-belastning, som varar till ca 35 sekunder.
Själva dippen i graferna beror alltså på PhysX-effekter.

Bäst prestanda fick man när spelet rullade på ett 760, och PhysX på ett 560 Ti.
Nästan lika bra gick det när 670 stod för både grafikprestanda och fysik.
Riktigt dåligt gick det när CPU'n tog över fysiken.

Ja ok, då är jag med

Så det du säger är att jag skall låta något av mina nuvarande 670 kort lösa avkodningen av ev. PhysX (då det som nämnts tidigare att det är långt ifrån alla titlar som har stöd för funktionen...)

Tack för din lilla undersökning iaf!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Ja ok, då är jag med

Så det du säger är att jag skall låta något av mina nuvarande 670 kort lösa avkodningen av ev. PhysX (då det som nämnts tidigare att det är långt ifrån alla titlar som har stöd för funktionen...)

Tack för din lilla undersökning iaf!!

Om du låter dina två kort rulla vidare i SLI och kör PhysX på auto så kommer även båda korten dela på PhysX jobbet. De ger den bästa kombinationen om du vill använda PhysX och få ut så mycke prestanda som möjligt. Om du vill ha så bra överblick som möjligt så föreslår jag att du letar efter just PhysX tester och jämför. En länkade jag tidigare till i tråden. Andra hittar du om du söker lite.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.