Permalänk

Kondensator på moderkortet lossnade

Hej som rubriken säger har en kondensator lossnat den va lite lös innan å så ställde jag chassit upp och så ramlade den av (har fixat sladdarna i chassit så har inte rört något nära den)
Kondensatorn sitter till vänster av CPUn och snett under en kylfläns.
På kondensatorn står det "E27T" "560" 6,3V"
Vågar inte starta datorn i nuläget vad ska jag göra?
Moderkortet är Z77X Ud3H gigabyte socket 1155, CPUn är en I7 2600K sandybridge
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Hej som rubriken säger har en kondensator lossnat den va lite lös innan å så ställde jag chassit upp och så ramlade den av (har fixat sladdarna i chassit så har inte rört något nära den)
Kondensatorn sitter till vänster av CPUn och snett under en kylfläns.
På kondensatorn står det "E27T" "560" 6,3V"
Vågar inte starta datorn i nuläget vad ska jag göra?
Moderkortet är Z77X Ud3H gigabyte socket 1155, CPUn är en I7 2600K sandybridge
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du gjort? Normalt så lossnar inte en kondensator av sig sjävt

Permalänk
Medlem

Sitter benen från kondensatorn kvar på moderkortet? Isf får du köpa en ny kondensator med samma spec som du skrev ovan och löda på den på de kvarvarande benen.

Sitter benen kvar på den lossnade kondensatorn så försöka löda fast den på moderkortet igen.

Det är bra att du inte startat datorn ännu

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Hej som rubriken säger har en kondensator lossnat den va lite lös innan å så ställde jag chassit upp och så ramlade den av (har fixat sladdarna i chassit så har inte rört något nära den)
Kondensatorn sitter till vänster av CPUn och snett under en kylfläns.
På kondensatorn står det "E27T" "560" 6,3V"
Vågar inte starta datorn i nuläget vad ska jag göra?
Moderkortet är Z77X Ud3H gigabyte socket 1155, CPUn är en I7 2600K sandybridge
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska verkligen inte starta datorn utan den.
I princip har du två val, lödda fast den igen alternativt en ny likvärdig beroende på om den som lossnade är hel, kan du inte löda själv kanske du har en kompis som kan? Om du inte kan reparera kortet så är alternativ två att köpa ett nytt moderkort.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Var har du gjort? Normalt så lossnar inte en kondensator av sig sjävt

Vet inte har inte pillat på den i alla fall.

Skrivet av Mr_Lazy:

Sitter benen från kondensatorn kvar på moderkortet? Isf får du köpa en ny kondensator med samma spec som du skrev ovan och löda på den på de kvarvarande benen.

Sitter benen kvar på den lossnade kondensatorn så försöka löda fast den på moderkortet igen.

Det är bra att du inte startat datorn ännu

Skrivet av lanbonden:

Du ska verkligen inte starta datorn utan den.
I princip har du två val, lödda fast den igen alternativt en ny likvärdig beroende på om den som lossnade är hel, kan du inte löda själv kanske du har en kompis som kan? Om du inte kan reparera kortet så är alternativ två att köpa ett nytt moderkort.

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

Ja, dom säljs fortfarande.

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Vet inte har inte pillat på den i alla fall.

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1794#rparams=m=s192067...

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Vet inte har inte pillat på den i alla fall.

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

det låter som om du skall köpa ett nytt moderkort

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Vet inte har inte pillat på den i alla fall.

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

Kan du skicka bild på det?
Och vart bor du det finns säkert någon snäll sweclockare som vill hjälpa dig med löda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa nytt kort kan du ju löda, i bästa fall slipper du köpa nytt kort. Öva lite först.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Vet inte har inte pillat på den i alla fall.

Problemet är lite att jag inte har någon möjlighet att lödda, och skulle jag haft det är jag inte så bra på det.
Ser att halva benen sitter kvar i kondensatorn så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Säljs verkligen 1155 moderkort fortfarande?

http://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-GA-Z77X-UD3H-%28rev....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165796

Permalänk

Måste börja med att ursäkta att jag inte svarat då jag inte haft någon dator direkt, mobilen går inte att skriva på direkt (skapade tråden med den men de var svårt), aja i alla fall, har köpt nytt moderkort och ny processor blev en 4970K, då jag ändå funderat på att uppgradera ganska så snart så kändes det ganska onödigt så processorn får min flickvän.

Skrivet av lorgix:

Ja, dom säljs fortfarande.

Skrivet av Mr_Lazy:

det låter som om du skall köpa ett nytt moderkort

Skrivet av Bacon-Matte:

Kan du skicka bild på det?
Och vart bor du det finns säkert någon snäll sweclockare som vill hjälpa dig med löda

Bor i kristianstad men som sagt löste de på ett lite mer kostsamt sätt.

Skrivet av Karaff:

Om du ändå ska köpa nytt kort kan du ju löda, i bästa fall slipper du köpa nytt kort. Öva lite först.

Tar nog med den till skolan (går på It gymnasiet) så får väl se om man kan lödda där och få lite hjälp.

Nu kommer en ny fråga som jag gärna vill veta svaret på, som jag skrev så får ju min tjej min 2600k så vad kan man få för en pentium G630 begagnad?
Jag vet inte om ni känner er vågade att svara på min fråga så tänk er vad ni hade kunnat ge för den.

Tack så mycket för svaren, även fast jag köpte nytt kort så känns det skönt att få svar här!

Permalänk
Citat:

Nu kommer en ny fråga som jag gärna vill veta svaret på, som jag skrev så får ju min tjej min 2600k så vad kan man få för en pentium G630 begagnad?
Jag vet inte om ni känner er vågade att svara på min fråga så tänk er vad ni hade kunnat ge för den.

Tack så mycket för svaren, även fast jag köpte nytt kort så känns det skönt att få svar här!

Jag skulle nog gissa 100 kr kanske.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Nu kommer en ny fråga som jag gärna vill veta svaret på, som jag skrev så får ju min tjej min 2600k så vad kan man få för en pentium G630 begagnad?
Jag vet inte om ni känner er vågade att svara på min fråga så tänk er vad ni hade kunnat ge för den.

Tack så mycket för svaren, även fast jag köpte nytt kort så känns det skönt att få svar här!

En G620 såldes på tradera rätt nyligen för 206kr så någonstans i de trakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Var har du gjort? Normalt så lossnar inte en kondensator av sig sjävt

Du behöver inte göra något speciellt... Har själv haft Gigabyte och MSI moderkort, där komponenter trillat av som löss på en råtta.

Köper själv sedan länge enbart kvalitétsmoderkort, av andra märken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Du behöver inte göra något speciellt... Har själv haft Gigabyte och MSI moderkort, där komponenter trillat av som löss på en råtta.

Köper själv sedan länge enbart kvalitétsmoderkort, av andra märken.

Då måste jag fråga, vad är kvalitétsmoderkort enligt dig då jag endast haft massa strul med asus, asrock bland annat kan ta ett exempel där mitt p8p67 delux (alltså inte ett billigt moderkort) bara la av och gav en felkod att CPUn krånglade googlade och det visade sig att det var flera kort som hade samma problem, hittade aldrig en lösning utan köpte mitt gigabyte kort som jag hade 1 år längre än va mitt asus kort höll.
Gigabyte har nog hållt längst för mig men vad är din åsikt om vilka märken som är bäst så man har flera åsikter att gå på nästa gång
Ursäkta för så långt svar

Skickades från m.sweclockers.com