Videobloggare testar safirglas från Iphone 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Alltså, om du rör dig i Storstockholm eller Göteborg på pendeln etc. så ska du få se på spruckna mobilskärmar... och där dominerar Appleprodukter.
På mitt jobb så är den vanligaste jobbmobilen 4s/5s och antalet 4s som haft något problem de sista två är inte jättelitet.
Klart att ett par-tre pers är extra oförsiktiga och utmärker sig, men konstruktionen på i alla fall de äldre iphones är inte helt superb när det gäller stöttålighet.

På mitt jobb har vi haft väldigt många PC-datorer som gått sönder. Utmärkande för detta verkar vara Windows då de Linux-baserade servrarna är betydligt färre när det gäller haveri. Vi har inte haft en enda trasig Mac (vi har heller aldrig haft någon).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ren BS Plastfarsan jobbar som lärare på en högstadieskola och minns att någon tog upp något liknande varpå han svarade att alla ungar med Android-lurar hade minst lika trasiga telefoner som Iphones. Känns som en myt utan fakta som skapats av typ Samsung eller dylikt
Har ägt två iPhones och tappat båda på asfalt ett par ggr så de studsat, har lite repor i hörnen på luren, glaset har varit och är helt repfritt.

Har vänner som typ alltid har en telefon med krossad display eller andra problem, iphone eller någon annan telefon. Snarare fel på användarna, har svårt att se att det skulle vara någon avgörande skillnad i kvalité mellan dagens flaggskeppstelefoner

Ptja, såklart subjektivt som vanligt. Om jag säger att jag jobbar på ett kontor med runt 500 personer och det är alltid iphones man ser trasiga eller hört reparerats och "aldrig" någon annan, är vi tillbaka på ruta noll då eller hävdar du då att jag ljuger? Nåväl, själv bytte jag glas 3ggr på min 3gs och en av mina många polare med iphones som gått sönder har bytt 3 gånger på sin 4s.

Jag hävdar nog att en (för att ta ett exempel av en beprövad telefon) samsung s-serie användare inte funderar så mycket om telefonen kastas runt eller ramlar i golvet medan en iphone användare gör grimaser och plockar upp telefonen med oro efter den rykt i backen.

Jag hävdar som sagt att iphone (speciellt 4) har en idiotisk konstruktion ur hänseendet "hållbarhet från yttre våld" och fungerar fenomenalt för dom som är rädd om telefonen, men det är inget för mig och många andra.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Ptja, såklart subjektivt som vanligt. Om jag säger att jag jobbar på ett kontor med runt 500 personer och det är alltid iphones man ser trasiga eller hört reparerats och "aldrig" någon annan, är vi tillbaka på ruta noll då eller hävdar du då att jag ljuger? Nåväl, själv bytte jag glas 3ggr på min 3gs och en av mina många polare med iphones som gått sönder har bytt 3 gånger på sin 4s.

Jag hävdar nog att en (för att ta ett exempel av en beprövad telefon) samsung s-serie användare inte funderar så mycket om telefonen kastas runt eller ramlar i golvet medan en iphone användare gör grimaser och plockar upp telefonen med oro efter den rykt i backen.

Jag hävdar som sagt att iphone (speciellt 4) har en idiotisk konstruktion ur hänseendet "hållbarhet från yttre våld" och fungerar fenomenalt för dom som är rädd om telefonen, men det är inget för mig och många andra.

Klart det inte är subjektivt om en telefon är mindre hållbar än andra. Vilka bevis har du på att så är fallet, och nej den där artikel var inget som helst bevis för det du påstår. Inte heller att du ser många krossade iPhones, jag ser många krossade Galaxy S modeller på pendeln.

Återigen, titta på drop tests och se hur enkelt de går sönder om du tappar en. Det gäller definitivt Samsungs modeller också eftersom de oftare går sönder än iPhones i de drop tests som finns (och det finns många som sagt).
Här är en på S4 vs iPhone 5 från Android Authority, alltså definitivt inga som vill gynna iPhone: http://m.youtube.com/watch?v=aB2wZET_SKs&feature=kp
I detta test går S4 sönder första gången den inte landar direkt på baksidan, medan iPhone överlever trots att del flertalet gånger landar på kant.

Det handlar mycket mer om slump, tur/otur än något annat. Visst kan design ha en liten påverkan men den verkar uppenbarligen inte vara gynnsam för Galaxy S serien.

Permalänk

Han får väl pröva att använde en nokia på glasset.

Permalänk
Medlem

I'm buying it, I'm just fucking buying it that's ALL!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Han har ju släppt en uppföljningsvideo nu. Sandpapper repar glaset så det är inte safir.

Han tycker att glaset på iPhone 5S repas lättare än det så kallade iPhone 6 glaset men själv är jag skeptisk. Kan lika gärna vara det att det lösa glaset sviktar mer och därför blir lite mindre repat.

Så även efter detta test tycker jag att det man ser lika gärna kan vara "Gorilla Glass".

Permalänk
Medlem

MKBHD! Denna videon har till och med hamnat på CNN haha!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Obsidian (vulkanglas på svenska) kan göras till jordens vassaste material ocg kastar man en flisa av det till och med i skottsäkert glas så splittras det. Har man sånt borde man utan svårighet kunna repa även diamant då diamant och safir knappt kan flexa nått alls..

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Nu är väl detta inte ren fakta heller men på mitt förra jobb hade vi en televerkstad och uteslutande var det iphones och när galaxy s4 kom var ökade totalantalet lagade telefoner.
Så tidigare poster har båda rätt iphone och samsungs galaxy S serie var iaf hos oss kraftigt överrepresenterade i krossade glas men så har de liknande konstruktion med relativt oskyddade glas sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

På mitt jobb har vi haft väldigt många PC-datorer som gått sönder. Utmärkande för detta verkar vara Windows då de Linux-baserade servrarna är betydligt färre när det gäller haveri. Vi har inte haft en enda trasig Mac (vi har heller aldrig haft någon).

Jo alltså jag fattar precis din pik.
Grejen är att vi alla har privata mobiler av blandade märken och modeller att jämföra med också (Samsung, HTC, Sony, en och annan nokia) och spruckna/krossade glas verkar mindre vanligt på andra.

Härdat glas for the lose.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Obsidian (vulkanglas på svenska) kan göras till jordens vassaste material ocg kastar man en flisa av det till och med i skottsäkert glas så splittras det. Har man sånt borde man utan svårighet kunna repa även diamant då diamant och safir knappt kan flexa nått alls..

Detta låter som något vi brukade ljuga ihop som 8-åringar. Skottsäkert glas fungerar inte på det viset du pratar om och att det skulle repa diamant stämmer inte heller.

Permalänk
Medlem

Det var en fasligt tjat om att Apple var för ut med det här glaset, när det faktiskt var Kyocera Brigadier.
http://www.phonearena.com/news/Keys-a-corckscrew-and-concrete...
http://www.phonearena.com/phones/Kyocera-Brigadier_id8799/ful...

crApple iphone 6 får iaf ett stort batteri, den ena modellen. Är väl det enda positiva med den.
http://www.phonearena.com/news/5.5-inch-Apple-iPhone-6L-to-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Detta låter som något vi brukade ljuga ihop som 8-åringar. Skottsäkert glas fungerar inte på det viset du pratar om och att det skulle repa diamant stämmer inte heller.

Koppar är till exempel mycket mjukare än glas men kan utan som hellst problem repa en glasskiva av härdat glas.

Ok de tar sig kanske inte genom de skottsäkra rutorna så lätt, men kolla vad så enkla medel som ett splittrat tändstift används till mot härdat glas: http://en.wikipedia.org/wiki/Ninja_rocks

Det handlar om momentum

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Koppar är till exempel mycket mjukare än glas men kan utan som hellst problem repa en glasskiva av härdat glas.

Ok de tar sig kanske inte genom de skottsäkra rutorna så lätt, men kolla vad så enkla medel som ett splittrat tändstift används till mot härdat glas: http://en.wikipedia.org/wiki/Ninja_rocks

Det handlar om momentum

Skottsäkert glas och härdat glas är två helt olika saker...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

jahapp inte många rätt där

inga safirglas?? tss tss aple

Permalänk
Medlem
Skrivet av wouland:

inga safirglas?? tss tss aple

Det var ju klart sedan länge att det glas som skrevs om här inte var safirglas eftersom han kunde repa det med sandpapper i sin andra test.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen safirglas på iphone 6?
Det är ju i närmaste okrossbart. Hur kan då databutiken på hörnet redan fått in exemplar där de fått byta fronten?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det var meningen att det skulle bli safirglas. Men togs bort av två anledningar. Dels för att det skulle höja priset med 30 dollar och dels med att vikten skulle öka med 8% då safirglaset väger betydligt mer än den traditionella panelen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

Jag hade lätt prösjat ~250 spänn mer för safirglas.

Skrivet av hakan78:

Det var meningen att det skulle bli safirglas. Men togs bort av två anledningar. Dels för att det skulle höja priset med 30 dollar och dels med att vikten skulle öka med 8% då safirglaset väger betydligt mer än den traditionella panelen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Vad jag har förstått så är safirglas oerhört reptåligt, men inte alls lika stress/stöttåligt som t.ex. Gorilla Glass. Att ha safirglas skulle ju vara bra för att undvika repor på skärmen, men tappar man en telefon med safirglas så tror jag att chansen är större att glaset spricker än om man hade haft t.ex. Gorilla Glass.

Visst har kameralinsen och hemknappen på iPhone 6 safirglas? Det är ett bra drag, men Apple valde nog att inte ha safirglas som skärm för att det är mindre praktiskt för telefoner jämfört med andra material.

Rättelse: Safirglas är inte lika böjbart som Gorilla Glass men klarar av ett högre tryck. Jag tror fortfarande att safirglas är mindre praktiskt för större ytor och är mindre hållbart dock.

Vidare rättelse: I vissa tester verkar safirglas tåla omkring 15-30% högre tryck än Gorilla Glass, i andra tester verkar Gorilla Glass (3) tåla upp till 190-250% högre tryck än safirglas. Antar att det beror på metodiken som används vid testtillfällena och i praktiken så är det många variabler som spelar in när ett glas går sönder eller håller när man exempelvis tappar sin telefon

I slutändan tror jag att glas alltid kommer att gå sönder om man har otur. Kanske är safirglas mer värt just tack vare reptåligheten.

Visa signatur

Abyssa |
Asus P5Q, E8400@3.6GHz, ATi Radeon HD4870x2, 4GB DDR2-RAM, 1.5TB storage. Dinwoze Vista/Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan nog komma safirglas på iPhone 6S

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.