Vilken SPDIF kabel från GeForce 9800GX2 -> ASUS P8Z68

Permalänk
Medlem

Vilken SPDIF kabel från GeForce 9800GX2 -> ASUS P8Z68

Hej!

Jag tänkte koppla in datorn till förstärkaren för ljud och bild.
För att få detta via HDMI förstår jag att man behöver en extra kabel mellan grafikkortet och moderkortet och jag har försökt googla lite med är för kass på detta för att vara helt säker på vad jag behöver.
Ser att det är en två pins på graffikkortet men vad skall jag ha i moderkortet?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det är en sådan här du ska ha, men just den här kostade jäkla mycket i frakt. Ska se om jag kan hitta en billigare.
http://www.ebay.com/itm/161321163288

EDIT: Japp, det var bara jag som använde fel sökord. Här är en med fri frakt.
http://www.ebay.com/itm/111132428837

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sicken kille, snabbt och bra!! Tack
Om man kollar på moderkortets manual så är det 4 pin, vilka två skall man välja av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Sicken kille, snabbt och bra!! Tack
Om man kollar på moderkortets manual så är det 4 pin, vilka två skall man välja av dessa?

Antingen står det i manualen eller på kortet vilken pin som är vilken. Svart (vit) ska till GND (ground) och röd ska till SPDO (S/PDIF Out). Eller så följer du bara bilden här under. Verkar vara fel, så byter ut den.

Sedan antar jag att du är införstådd med bandbreddsbegränsningen i S/PDIF och att du inte kan få okomprimerat surroundljud över S/PDIF?

EDIT: Headern på moderkortet kunde tydligen se ut så här också (tack Hardware guy), så lägger till ännu en bild.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kanon!
Nej det hade jag ingen aning om..
Vad skulle du rekommendera för att få det bästa ljudet när HDMI kabeln går från grafikkortet och då även surroundljud okomprimerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Kanon!
Nej det hade jag ingen aning om..
Vad skulle du rekommendera för att få det bästa ljudet när HDMI kabeln går från grafikkortet och då även surroundljud okomprimerat?

Jag kommer på tre alternativ:
1) Köra analogt från moderkortets ljudkort (eller något annat ljudkort för den delen)
2) Strunta i diskret grafikkort och köra med din iGPU (gissningsvis HD3000 baserat på moderkortet)
3) Köpa nytt grafikkort

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.