Permalänk
Medlem

Stresstestning: Hur mycket ska man kräva?

Överklockade häromdagen min 4670k till 4,2 GHz med 1.240 i vcore. Körde lite OCCT nu för att se hur den hanterade det och allting fungerade bra under cirka 40 min då jag lät datorn stå orörd. Skulle sedan kika in Assassin’s Creed Unity videon men han inte se särskilt mycket innan jag fick en krasch. Startade sedan om datorn och la vcore på 1.250 och startade därefter OCCT och samma youtube-video igen och fick återigen en krasch.

Min kunskap sträcker sig inte särskilt långt på området så jag är osäker på om jag har fått en instabil OC eller om man ställer för stora krav på CPU:n om man vill kunna köra 100% load i OCCT och samtidigt kolla på videos?

Permalänk
Medlem

Principen är ganska rakarmad om så säga..
Höj volten tills du är stabil.

Har du läst någon guide eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Jag har iallafall kört Aida64+sett på Youtube sammtidigt. Skulle tro att datorn är ostabil för tillfället öka på med vcore skulle jag gjort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

OK, tackar. Blev lite osäker eftersom jag har läst att bland annat prime95 sätter orimlig press på CPU:n och om tanken då kanske är att man ska låta datorn vara ifred när man kör stresstest.

Har läst flera guider men kände mig ändå relativt osäker på hur stresstest-programmen är tänkta att fungera i det här avseendet, vissa säger ju också att stresstesten ändå inte kan mäta sig med normal användning av datorn.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OnK2:

OK, tackar. Blev lite osäker eftersom jag har läst att bland annat prime95 sätter orimlig press på CPU:n och om tanken då kanske är att man ska låta datorn vara ifred när man kör stresstest.

Har läst flera guider men kände mig ändå relativt osäker på hur stresstest-programmen är tänkta att fungera i det här avseendet, vissa säger ju också att stresstesten ändå inte kan mäta sig med normal användning av datorn.

Kraschar datorn så är den inte stabil. Logic 101. Oavsätt vad du gör skall datorn inte krascha om den skall klassas som stabil, vissa må nöja sig med lägre stabilitet än så men det betyder inte att man har en stabilöverklockning.

Rekommenderar dig att skippa Prime95 då den belastar moderna Intel CPU:er felaktigt, ryktas tom att vara skadligt i bland. Kör intel XTU istället för stresstestning, det är en form av linpack som körs, även OCCT har samma typ av belastningsalgoritm.

Intel Burntest kör du för heattest, dvs om du vill se att temperaturerna inte stiger i väg för långt.

Två olika program för två olika typer av tester, nej en algoritm kan inte göra allt lika bra som två skilda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin