Glocalnet höjer priset för ADSL - Byta till ny operatör!

Permalänk

Glocalnet höjer priset för ADSL - Byta till ny operatör!

Har 24Mbit ADSL från Glocalnet idag. Fick en förvarning om att priset skulle gå upp till 349:-/mån från och med 1:e Jan eller nåt sånt.

Har någon erfarenheter av andra företag att dela med sig? T3 känns lite smidigare, med mindre drakoniska villkor, medan AllTele är något billigare i och med att de har rabatt om man samlar hemtelefoni hos dem. Å andra sidan är deras hemtelefoni snäppet dyrare än Glocalnet så den rabatten äts nästan upp redan där.

T3 var lite luddiga med hastigheter och verkar återkomma med specifika alternativ efter att man lagt en beställning? Det är inte så att de lägger på nån avgift om man bara har Telia på telestationen? Hur är det med Alltele på den punken? Kollade nämligen på Universal Telecom som jag ursprungligen trodde skulle vara billigast, men det var mest lockpris i och med att de tog ut en rätt saftig extra avgift om man inte hade deras nät. Trodde allt sånt där var helt passé.

Såg att Tele2 tog 339:- för 30Mbit, men i och med att jag idag bara får ut 16-17 Mbit av utlovade 24 Mbit (hastigheten har faktiskt sjunkit med 1-1.5 Mbit över ett par år) så har jag inte så mkt förtroende för detta.

Ny rubrik
Permalänk

Bump, är också intresserad av svar på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Teletek är ett helt ok alternativ, speciellt om man bara vill ha bredband. Ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Absolut inte AllTele!!
De är riktiga svin i min mening.

Jag bytte från Glocalnet när jag flyttade för c:a 2 år sedan, just pga. Glocalnet redan då hade höjt priset X antal ggr, och vet att de fortsätter höja hela tiden, då vänner fortfarande har kvar dem.... Än sålänge.

Men som sagt, HÅLL DIG IFRÅN ALLTELE!!

All info finns att läsa här;

AllTele tar över Boxer ADSL - Höjer priset med 75%!

Edit; Jag bytte alltså från Glocalnet till Boxer (som då erbjöd Internet tjänster, såsom ADSL - de gör detta inte längre pga. dåliga marginaler).

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av megamats:

Skulle tro att Teletek är ett helt ok alternativ, speciellt om man bara vill ha bredband. Ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Ja det verkade billiga, MEN ...
"Priserna på ADSL gäller de adresser som vi kan leverera till via TDC. Till övriga adresser kan vi ofta leverera via Telia eller Quadracom, tyvärr inte till samma priser. Om vi inte kan leverera till priserna nedan kontaktar vi dej!"

Nu kan det ju iofs vara fallet med både T3 och AllTele ... i dessa tider av lögner och falsk marknadsföring, det lär jag ju märka ...

Skrivet av andreas_dock:

Men som sagt, HÅLL DIG IFRÅN ALLTELE!!

Ja, jag kommer nog att avstå AllTele. Har läst tillräckligt med dåliga referenser vid det här laget. Finns ingen poäng i och med marginellt dyrare telefoni. Funderar på att flytta fast telefoni till Tele2 (verkar ok om man knappt ringer nåt) och bredbandet till T3.

Just det där med marginaler och framtiden för ADSL är något som gnager mig ständigt. Man var ju eld och lågor när 24Mbit dök upp för ett antal år sedan men efter det har inget hänt förutom att den uppmätta hastigheten gått ned och priserna gått upp. Bluffteknik som 4G har flyttat fram positionerna. Min personliga favorit var för nåt år sedan eller två när dörrförsäljare från Tele2 (?) försökte sälja in 4G som "fiber". Nog att jag skrattade länge och väl åt detta, men eftertankens kranka blekhet lämnade mest kallsvett.

Permalänk
Medlem

Håller på att byta till ett billigare alternativ från Glocalnet, nämligen Telia.

Min uppfattning att dem är mer stabila, och levererar dessutom högre hastighet (30/10 istället för 24/1).

Nuvarande hastighet med Glocalnet är 11 ner och 0.5 upp, med 70-80 ping.

Tidigare haft 14-15 ner och 0.9 upp, med 30-40 ping.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CROE:

Håller på att byta till ett billigare alternativ från Glocalnet, nämligen Telia.

Min uppfattning att dem är mer stabila, och levererar dessutom högre hastighet (30/10 istället för 24/1).

Nuvarande hastighet med Glocalnet är 11 ner och 0.5 upp, med 70-80 ping.

Tidigare haft 14-15 ner och 0.9 upp, med 30-40 ping.

Kan intyga att Telia är mer prisvärda om inte annat.
Ibland är de lite dyrare, men tror de slipat priserna de sista mot sitt motstånd.

De har iaf ett av de mest stabila och snabba ADSL-näten i sverige.
Låga svarstider, utmärkt support - för de som nyttjar den? (om än något lång kö..), men bra avtal om man har fler saker hos dem, såsom bredband, telefoni och tv.

Skulle lägga min röst hos Telia.

Sedan har de nog numera bara 1mån uppsägningstid tror jag ?
Klart värt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Hmmm. Jag avfärdade nog Telia väl hastigt då. De har ju en lite annan beskrivning av sin prissättning i och med att de säljer telefoni o bredband "i paket" så man måste använda gammal hederlig subtraktion. Hehe. Det är klart, då är ju 30Mbit överkomligare. Kanske handlar om 10-20 spänn extra i månaden beroende på vem man jämför med och hur man räknar.

Använder 30Mbit-planen ADSL2+? VDSL? Nytt modem krävs? Kan man brygga routern de skickar ut i modemläge endast och är den användbar? Är fortfarande skeptisk till om man får hastigheten men Telia har ju prov-månad nu så.

Nu ser jag iofs att Telia säljer bredbandstelefoni i detta paket ... spelar kanske ingen roll, men det borde ju kosta betydligt mindre isf. Kollar man på typ Glocalnet så kostar ju bredbandstelefoni ca häften av "vanlig" telefoni per månad. Så Telia var kanske inte så lysande som jag trodde. Om man inte nedgraderar sig till bredbandstelefoni och ändå betalar samma som för fast telefoni.

Kan bara förtydliga att jag tekniskt sett har Telia redan idag, men att Glocalnet är återförsäljare för tjänsten (24Mbit). Har ca 16Mbit ned och 1.6 Mbit upp. Vet inte om det finns anledning att tro att Telia och/eller Glocalnet stryper tjänsten på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Hmmm. Jag avfärdade nog Telia väl hastigt då. De har ju en lite annan beskrivning av sin prissättning i och med att de säljer telefoni o bredband "i paket" så man måste använda gammal hederlig subtraktion. Hehe. Det är klart, då är ju 30Mbit överkomligare. Kanske handlar om 10-20 spänn extra i månaden beroende på vem man jämför med och hur man räknar.

Använder 30Mbit-planen ADSL2+? VDSL? Nytt modem krävs? Kan man brygga routern de skickar ut i modemläge endast och är den användbar? Är fortfarande skeptisk till om man får hastigheten men Telia har ju prov-månad nu så.

Nu ser jag iofs att Telia säljer bredbandstelefoni i detta paket ... spelar kanske ingen roll, men det borde ju kosta betydligt mindre isf. Kollar man på typ Glocalnet så kostar ju bredbandstelefoni ca häften av "vanlig" telefoni per månad. Så Telia var kanske inte så lysande som jag trodde. Om man inte nedgraderar sig till bredbandstelefoni och ändå betalar samma som för fast telefoni.

Kan bara förtydliga att jag tekniskt sett har Telia redan idag, men att Glocalnet är återförsäljare för tjänsten (24Mbit). Har ca 16Mbit ned och 1.6 Mbit upp. Vet inte om det finns anledning att tro att Telia och/eller Glocalnet stryper tjänsten på något vis.

Ingen aning hurvida de stryper eller ej, men Telia "borde" ju fungera bättre.

Jag betalar mer för Glocalnet än vad Telia kostar. Betalar över 500kr/mån för Glocalnet med dess "gömda" telefonavgift.

Telia kostar 429 kr (?) och har dessutom bättre uppsägningstid, samt 3 mån för 99 kr/mån.

Permalänk

Har ringt runt ett tag nu. Kom fram till att jag nog stannar hos Glocalnet ändå pga erbjudandet jag fick när jag började fråga om uppsägningstid. Men annars kan jag hålla med att det iaf just nu verkar vara Telia som gäller prismässigt (pga deras rabatterade månader). Rätt skönt att slippa byta router/modem, hålla på och brygga och koppla in telefoner o sånt utan bara kunna låta det rulla på. Gjorde ett par kalkyler dock, kortversionen återfinns nedan:

Som jag har det idag:

*Årskostnad* "Glocalnet 24Mbit + Telia BAS" 5568:-

Alternativ inkl bredband, telefoni (IP), ev rabatter/specialpriser, ev tillägg/frakt etc:

*Årskostnad* Telia (30 Mbit) 4248:-
*Årskostnad* T3 (30 Mbit) 4738:- (18 mån bindningstid)
*Årskostnad* Tele2 (30 Mbit) 4537:- (12 mån bindningstid)

Erbjudande jag fick från Glocalnet via telefon. Rabatterat bredband 24Mbit + fast tele (ej IP, för det funkade tydligen inte på min adress):

*Årskostnad* Glocalnet (Ny period) 3828:- (12 mån bindningstid)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bjornhallberg:

Har ringt runt ett tag nu. Kom fram till att jag nog stannar hos Glocalnet ändå pga erbjudandet jag fick när jag började fråga om uppsägningstid. Men annars kan jag hålla med att det iaf just nu verkar vara Telia som gäller prismässigt (pga deras rabatterade månader). Rätt skönt att slippa byta router/modem, hålla på och brygga och koppla in telefoner o sånt utan bara kunna låta det rulla på. Gjorde ett par kalkyler dock, kortversionen återfinns nedan:

Som jag har det idag:

*Årskostnad* "Glocalnet 24Mbit + Telia BAS" 5568:-

Alternativ inkl bredband, telefoni (IP), ev rabatter/specialpriser, ev tillägg/frakt etc:

*Årskostnad* Telia (30 Mbit) 4248:-
*Årskostnad* T3 (30 Mbit) 4738:- (18 mån bindningstid)
*Årskostnad* Tele2 (30 Mbit) 4537:- (12 mån bindningstid)

Erbjudande jag fick från Glocalnet via telefon. Rabatterat bredband 24Mbit + fast tele (ej IP, för det funkade tydligen inte på min adress):

*Årskostnad* Glocalnet (Ny period) 3828:- (12 mån bindningstid)

Helt off-topic, men fan va dyrt ADSL är!

Jag fick fiber för en månad sedan, 100mbit/100mbit, 199kr/månaden.
*Årskostnad* 2388:- (1mån bindningstid)

Kan även uppgraderas till 1000/1000 för 800kr/mån ytterliggare.
Men det känns ovärt med ~12k/år för internet.. :/

Dock så har de 250/250, 500/500 också men minns inte de priserna i huvudet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Helt off-topic, men fan va dyrt ADSL är!

Jag fick fiber för en månad sedan, 100mbit/100mbit, 199kr/månaden.
*Årskostnad* 2388:- (1mån bindningstid).

Jo så är det förstås, men fortfarande inget mot 56k-modem och teleräkningar som fick levereras i flera kolli så att säga

Ser ingen möjlighet att komma ifrån ADSL. Skulle det mot förmodan bli tal om fiber så skulle det väl kosta 20000 i framgrävning ungefär (kostade 15-16000 för ett par år sedan) och 100/100 i stadsnätet kostar just nu vad jag kan se omkring 300:-/mån.

Mitt intryck av billig fiber är man antingen har grisig tur, eller bor mer centralt i landet. Det senare kan ju också innebära andra högre kostnader jämfört med att bo på landet. Jag är ändå glad att jag slipper 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt off-topic, men fan va dyrt ADSL är!

Jag fick fiber för en månad sedan, 100mbit/100mbit, 199kr/månaden.
*Årskostnad* 2388:- (1mån bindningstid)

Kan även uppgraderas till 1000/1000 för 800kr/mån ytterliggare.
Men det känns ovärt med ~12k/år för internet.. :/

Dock så har de 250/250, 500/500 också men minns inte de priserna i huvudet.

Då har du inte räknat med installationskostnaden för fibern

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Har ca 16Mbit ned och 1.6 Mbit upp. Vet inte om det finns anledning att tro att Telia och/eller Glocalnet stryper tjänsten på något vis.

Skrivet av CROE:

Ingen aning hurvida de stryper eller ej, men Telia "borde" ju fungera bättre.

Vad menar ni med "strypa"? Att du inte får ut exakt 24Mbit på en 24Mbits tjänst på en ADSL-förbindelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vad menar ni med "strypa"? Att du inte får ut exakt 24Mbit på en 24Mbits tjänst på en ADSL-förbindelse?

precis så. finns många faktorer som påverkar hastigheten.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Då har du inte räknat med installationskostnaden för fibern

fast med exemplen ovan så betalar en fiberanslutning sig på mindre än 10 år samtidigt som du har en bättre anslutning under tiden och att värdet på bostaden går upp mycket mer än kostnaden att lägga in fibret om du nu skulle sälja.
Så att inte lägga fiber om man har chansen är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

fast med exemplen ovan så betalar en fiberanslutning sig på mindre än 10 år samtidigt som du har en bättre anslutning under tiden och att värdet på bostaden går upp mycket mer än kostnaden att lägga in fibret om du nu skulle sälja.
Så att inte lägga fiber om man har chansen är bara dumt.

Javisst, bergvärme är också jättebra men kostar en hel del vid installation men betalar ofta igen sig i längden och ökar värdet på bostaden. Bara för det så har inte alla det som kan installera det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan få ip telefoni på din adress från glocalnet så är din kopparnätsleverantör skanova eller quadracom. Alltså kan du glömma tdc priserna

Permalänk

Jo, det är fortfarande Skanova här mig veterligen. Så ja, det är också en anledning till att det blir lite dyrare.

Diskussionen kring "strypning" är ju mest konspiration från min sida. I dagens samhälle är jag beredd att tro nästan vad som helst om allt och alla. Kan ju vara nån slags belastningsfråga på stationen. Eller kablar, skarvar och kontakter på vägen in i fastigheten som åldrats? Eller andra sätt/saker som kopplats in. Vad vet jag. Värt att kolla lite på hur som helst.

Testade nu igen på morgonen. 16.9/1.7 Mbit 12ms. Ungefär som det brukar vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjornhallberg:

Jo så är det förstås, men fortfarande inget mot 56k-modem och teleräkningar som fick levereras i flera kolli så att säga

Ser ingen möjlighet att komma ifrån ADSL. Skulle det mot förmodan bli tal om fiber så skulle det väl kosta 20000 i framgrävning ungefär (kostade 15-16000 för ett par år sedan) och 100/100 i stadsnätet kostar just nu vad jag kan se omkring 300:-/mån.

Mitt intryck av billig fiber är man antingen har grisig tur, eller bor mer centralt i landet. Det senare kan ju också innebära andra högre kostnader jämfört med att bo på landet. Jag är ändå glad att jag slipper 4G.

Telia erbjuder ju VDSL på många ställen för samma kostnad som ADSL men jag antar att du kollade detta innan du bestämde dig? Jag fick VDSL i somras, i en norrländsk håla på under 1000 invånare. Har 34/6,2 nu för samma 439/månad med IP-telefoni som tidigare (bredband 30). Linan klarar dock ännu mer men jag är nöjd. Stor skillnad mot den ADSL som jag hade innan.

Telia bygger alltså fortfarande ut till bättre internet för kopparkunder även på mindre orter, även om del påstår annat i forumet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

vi har kört 8 -1 bra länge men far min blev förbannad när dem skulle höja så vi har sakt upp det så blir nog comhem nästa år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Telia erbjuder ju VDSL på många ställen för samma kostnad som ADSL men jag antar att du kollade detta innan du bestämde dig? Jag fick VDSL i somras, i en norrländsk håla på under 1000 invånare. Har 34/6,2 nu för samma 439/månad med IP-telefoni som tidigare (bredband 30). Linan klarar dock ännu mer men jag är nöjd. Stor skillnad mot den ADSL som jag hade innan.

Telia bygger alltså fortfarande ut till bättre internet för kopparkunder även på mindre orter, även om del påstår annat i forumet.

Jo, Telia påstod att de 30/10Mbit de kunde erbjuda mycket riktigt var VDSL. De säljer väl den tjänsten som lite av varje så jag var tvungen att fråga om det var ADSL eller VDSL. Det blir ju viss skillnad som sagt, speciellt på uppströms som annars är max 2.5. Hade även kunnat få 60Mbit om jag varit närmare stationen om jag fattade det rätt.

Nu var det enligt uppgift så att Glocalnet erbjöd mig typ 319:-/mån inkl fast telefoni (ej IP). Ingen aning varför. De sa nåt om att det berodde på hur länge man varit kund. Eller så har kundflykten varit total. Kanske testar VDSL om 12 månader. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om du inte kan få ip telefoni på din adress från glocalnet så är din kopparnätsleverantör skanova eller quadracom. Alltså kan du glömma tdc priserna

Kopparnätsleverantören är alltid Skanova, vare sig TDC eller Quadracom har egen koppar.

Det finns två olika typer av lösningar för tillträde till kopparnätet: LLUB och bitström.
Vid LLUB så hyr man koppartråden av Skanova men sätter ut egna DSLAM:ar.
Det andra fallet är att operatören köper bitströmsaccess, då ägs DSLAM av Telia.

Det finns även en tredje (icke reglerad) lösning och det är när Telia gör allt tekniskt.
Glocalnet är i det fallet endast en virtuell operatör - inte en enda byte transporteras hos någon annan än Telia.

Så Glocalnets lägre priser gäller troligtvis då de hyr in sig på TDC:s LLUB-lösning.

Edit:
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Konkurrensreglering-SMP...
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Konkurrensreglering-SMP...

Permalänk

Ja och TDC har jag inte här. Det kan man ju ex kolla på Universal Telecom som huvudsakligen försöker sälja in TDC. Går ej att få deras billiga abb på mitt telefonnummer.

Har nu bundit mig 12 månader hos Glocalnet isf. Måste säga att det var synnerligen kundvänligt av dem, ett riktigt bra erbjudande och uppriktigt sagt förvånande. Tack för den televerket!

Kollade även hastigheten. Enligt support så får de ut 19Mbit när de mäter vilket är rimligt för de ca 1400m som det är till stationen. Hade jag orkat skulle jag kanske testa att byta kablar/modem för att se om jag kan klämma ut nåt extra Mbit men det är väl tveksamt om det är lönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Kopparnätsleverantören är alltid Skanova, vare sig TDC eller Quadracom har egen koppar.

Det finns två olika typer av lösningar för tillträde till kopparnätet: LLUB och bitström.
Vid LLUB så hyr man koppartråden av Skanova men sätter ut egna DSLAM:ar.
Det andra fallet är att operatören köper bitströmsaccess, då ägs DSLAM av Telia.

Det finns även en tredje (icke reglerad) lösning och det är när Telia gör allt tekniskt.
Glocalnet är i det fallet endast en virtuell operatör - inte en enda byte transporteras hos någon annan än Telia.

Så Glocalnets lägre priser gäller troligtvis då de hyr in sig på TDC:s LLUB-lösning.

Edit:
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Konkurrensreglering-SMP...
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Konkurrensreglering-SMP...

Du har helt rätt. Innebär det att Bredbandsbolaget också hyr sig in på TDCs LLUB lösning?

Skrivet av bjornhallberg:

Ja och TDC har jag inte här. Det kan man ju ex kolla på Universal Telecom som huvudsakligen försöker sälja in TDC. Går ej att få deras billiga abb på mitt telefonnummer.

Har nu bundit mig 12 månader hos Glocalnet isf. Måste säga att det var synnerligen kundvänligt av dem, ett riktigt bra erbjudande och uppriktigt sagt förvånande. Tack för den televerket!

Kollade även hastigheten. Enligt support så får de ut 19Mbit när de mäter vilket är rimligt för de ca 1400m som det är till stationen. Hade jag orkat skulle jag kanske testa att byta kablar/modem för att se om jag kan klämma ut nåt extra Mbit men det är väl tveksamt om det är lönt.

Allt över 16 får ju ses som riktigt godkänt på det avståndet. jag kan även tipsa om att ringa olika uppsägningsavdelningar för andra abbonenang i hemmet som är obundna. Går att spara mer pengar mot bindningstid.