Problem med dubbla GTX980...

Permalänk
Medlem

Problem med dubbla GTX980...

Hej,

Jag håller just på med att bygga min första egna dator från grunden och har stött på ett problem som jag inte vet är av teknisk art (konstruktionsfel eller att jag haft sönder något) eller att jag bara inte installerat korrekt...

Som moderkort har jag MSI X99S SLI PLUS och på den en i7 5280k processor och två MSI GTX980 grafikkort.

Jag har installerat GTX korten på första och tredje PCIe portarna (det verkar vara de enda där de fysiskt får plats) och har jag fattat det rätt ska det vara möjligt att köra upp till fyra kort i SLI så förstår inte vad som skulle vara problemet. Mitt bekymmer är dock att BIOS bara hittar grafikkortet på första PIC express porten och inte det andra. Jag har testat att byta plats på korten och det verkar inte vara något fel på dem. Jag kan möjligen ha varit lite hårdhänt när jag under första installationen behövde ta ut ett av korten ur den nedre slotten men tycker inte att det borde ha kunnat skada porten men vem vet...

Har noterat i manualen och liknande att min processor ska ha 28 "PCI lanes" och att man därför ska använda 16 första och 8 för det andra grafikkortet men har ingen aning om jag själv behöver "setupa" det någonstans eftersom det inte är beskrivet i någon mer detalj, så hade utgått från att bios hade gjort det...

Någon som har några idéer dels om det finns något uppenbart som jag kan ha gjort fel som skulle kunna fixa detta? Finns det något sätt att felsöka den PCI port som inte verkar funka annat än att flytta ned ett grafikkort där utan att köra något i första porten? Av naturliga skäl vore det ju lite drygt att behöva byta ut moderkortet så tacksam för all hjälp...

Allt gott,
Daniel

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla: du har kopplat in SLI-bryggan och strömförsörjningen korrekt?

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste versionen av Bios?
http://www.msi.com/support/mb/X99S-SLI-PLUS.html#down-bios

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

BIOS är uppdaterat till 1.3 och jag tror att strömförsörjningen är korrekt, har två stycken 8-pin kontakter i båda korten (funderade att tag på om jag borde ha 16 i ena och 8 i andra men gjorde ingen skillnad när jag testade, har testat med att sätta dit SLI-bryggan på vad jag tror är rätt sätt men det finns inte heller här några tydliga medföljande instruktioner så inte lätt första gången... Det finns två "uttag" på vardera korten för vad jag antar är SLI (att döma av bilder på nätet) och jag testade att sätta dit bryggan på den vänstra av dem... Inte heller detta gav något resultat vad jag kunde se... Grundproblemet är att kortet i den nedre slotten inte verkar "hittas"... Den LED drivna MSI loggan tänds dock på båda korten när datorn går igång så det borde inte vara strömförsörjningsproblem i alla fall...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Som sagt. Dubbelkolla att strömsladdarna och korten i sig sitter ordentligt. Och kontrollera att SLI-bryggan sitter där den ska.

Sen om det inte löser problemet har jag för mig att X99 har haft problem med just 980 och 970 i sli. Detta ska dock vara fixat med en bios-uppdatering så det är också värt att kolla.

EDIT: där hann du före

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak...

I den tämligen knapphändiga manualen till moderkortet (i alla fall för nybörjare på detta) finns en tabell där de för en CPU med "28 lanes" anger (om jag fattar det rätt) vad gäller bandwidth skriver

PCI_E1 - 3.0 x 16
PCI_E3 - 3.0 x 8
PCI_E5 - -
PCI_E6 - -

Innebär detta att jag måste sätta det andra grafikkortet i PCI_E3 slotten för att det ska funka? (Det verkar som att vid 3-korts inkoppling ska man använda även E5 porten så den borde väl funka även med två kort tänkte jag....) Jag har nu de två korten på 1 och 5 portarna eftersom det skulle vara antingen extremt tight eller inte ens gå fysiskt att knö in kortet på PCI_E3 slotten...

Hur funkar sedan detta med "lanes" är det något jag måste ställa in så att det verkligen är 8 lanes på andra kortet? Kan det vara därför som det inte hittas?

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Tack för snabba svar och idéer,

Lyckades flytta kortet till PCI_E3 porten och då började det funka, vet inte om det var för att jag lyckats paja E5 porten eller om de behövde sitta i följd...

Har dock ännu inte fått SLI att funka.... Det finns två små platser på kortets långsida där en SLI brygga passar, finns det något särskilt sätt man måste installera den? (krävs inställningar i BIOS sedan eller PnP?) Behövs det bryggor mellan korten på båda portarna eller klarar jag mig med en? Har hittills testat mellan bägge enskilt men utan framgång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHorta:

Hej igen,

Tack för snabba svar och idéer,

Lyckades flytta kortet till PCI_E3 porten och då började det funka, vet inte om det var för att jag lyckats paja E5 porten eller om de behövde sitta i följd...

Har dock ännu inte fått SLI att funka.... Det finns två små platser på kortets långsida där en SLI brygga passar, finns det något särskilt sätt man måste installera den? (krävs inställningar i BIOS sedan eller PnP?) Behövs det bryggor mellan korten på båda portarna eller klarar jag mig med en? Har hittills testat mellan bägge enskilt men utan framgång...

Du behöver bara använda en av SLI-kontakterna. Se på bilden nedan hur jag kopplat:

Du behöver inte göra några speciella inställningar i bios, bara aktivera SLI i Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO