GTX 770 2GB SLI - är det lönt?

Permalänk

GTX 770 2GB SLI - är det lönt?

Shoppade ny burk i våras, köpte ett MSI GTX 770 2GB och ett 750W-agg med målet att kunna köra SLI någon gång i framtiden, och nu när 700-serien dyker i pris börjar det bli dags. Men... är det lönt?

Med alla nya spel som är så kefft minnesoptimerade (typ Watch Dogs, Shadow of Mordor och snart - antagligen - Assassin's Creed: Unity) funderar jag nästan på att skippa det och vänta med nytt grafikkortsinköp tills jag blir så illa tvungen att skaffa ett 4GB-kort.

Kör i 1080p och har inga planer på att skaffa ny monitor de närmaste fyra-fem åren.

Tankar och idéer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk

ja vramet är ju för litet för dom flesta spelen nu. så jag hade väntat/köp något med 3-4g vram. Du kommer bara blir missnöjd om du köper ett till

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits, med ett ASUS GTX 770 DC2 OC 2GB, funderar på att köra SLI om de blir billiga nog eller om jag hittar ett beg.

Men steget till ettt 970 är inte långt, och färre gpu:er betyder oftast mindre problem i många olika aspekter.
Sen har vi ju minnesbiten, det verkar ju som trenden barkar åt slafsigare spel som huserar dåligt med minnet, lite på samma sätt som de har växt på lagringssidan så oerhört sedan n64-tiden.

Jag tror jag är inne på att inte gunga båten just nu, och överklocka lite för att känna att kortet hänger med, för det är fortfarande en rejäl best för allt jag lirar. (Mest NS2, Civ5, TF2, WoW etc..) Därefter kanske hugga ett 970 på vägen ner efter jul.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med 2 GB på de flesta spel. Många VRAM rekommendationer är ren inflation. Ta t.ex. BF4 där det inte var några problem alls med 2 GB trots all hets om 3 GB. Däremot så är naturligtvis inte det säkert att det kommer vara så i framtiden. Om du bara hade kört på ett kort så hade jag rådit dig att fortsätta med 770 och uppgradera till ett 20 nm kort istället då 2 GB kommer räcka åtminstone ett år till. Men med SLI så har du en längre livslängd än bara ett år och då är det helt enkelt inte lönt.

Två frågor dock: vilka spel lirar du nu och på vilken upplösning? Vilka spel framöver (närmaste 12-16 månaderna) kommer du troligen att lira?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag är i samma sits, med ett ASUS GTX 770 DC2 OC 2GB, funderar på att köra SLI om de blir billiga nog eller om jag hittar ett beg.

Men steget till ettt 970 är inte långt, och färre gpu:er betyder oftast mindre problem i många olika aspekter.
Sen har vi ju minnesbiten, det verkar ju som trenden barkar åt slafsigare spel som huserar dåligt med minnet, lite på samma sätt som de har växt på lagringssidan så oerhört sedan n64-tiden.

Jag tror jag är inne på att inte gunga båten just nu, och överklocka lite för att känna att kortet hänger med, för det är fortfarande en rejäl best för allt jag lirar. (Mest NS2, Civ5, TF2, WoW etc..) Därefter kanske hugga ett 970 på vägen ner efter jul.

Vill inte påstå att det är några problem längre, som det var förr med SLI. Är inte spelet optimerat/inte har SLI-profil så kan du ju köra på ett 970 ensamt.

GTX 970 är riktigt prisvärt. Går 4 stycken GTX 970 på mina 780 Ti's känns så jävla ovärt nu...
Tror inte att 970's kommer sjunka speciellt mycket, det skulle vara om AMD släppte något i samma prisklass och prestanda.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv

Om du säljer kortet och skaffar GTX 970 då? Känns mer framtidssäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För lite VRAM. Sälj och köp ett 970 i så fall tycker jag.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

För mig var lönt och när netonnet sålde ut Asus GTX770 OC för 2000kr inkl Borderlands var det svårt att låta bli.

Nätagget du har i specs, XFX 750W, är tillverkat av Seasonic så det borde inte vara några problem att driva två kort i sli heller.

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem

Jag sitter på SLI 770 och är svinnöjd! Har också bara en monitor och har än inte upplevt några problem med vramen, prestandan är ju högre än ett singel 970.
Om du vill spara en slant så skulle jag köra ett till 770

Permalänk

Är också intresserad av att gå in i SLI, undrar ifall det skulle vara något problem att kombinera dessa två kort. https://www.inet.se/jamfor?compare=5409849&compare=5409856

Jag sitter just nu på ASUS versionen av kortet men eftersom ASUS versionen utgått så undrar jag ifall det går bra med MSI? Helst ska man väl köra samma version för maximal kompatibilitet?

Mvh

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Är också intresserad av att gå in i SLI, undrar ifall det skulle vara något problem att kombinera dessa två kort. https://www.inet.se/jamfor?compare=5409849&compare=5409856

Jag sitter just nu på ASUS versionen av kortet men eftersom ASUS versionen utgått så undrar jag ifall det går bra med MSI? Helst ska man väl köra samma version för maximal kompatibilitet?

Mvh

Det borde gå bra annars finns det ett Asus GTX770 DCII OC på marknaden just nu. Sen tänkte jag lägga ut mitt eget Asus GTX770 DCII OC på marknaden någon gång nu under helgen.

-EDIT-

Payson, Wywallet, vad är det för skit, inget av dom tar Swedbanks e-kort - vilka sopaktörer, vad hände med sms betalning? - jag ger upp annonseringen och lägger korten i bra att ha lådan istället.

-EDIT2-

Gjorde ett nytt försök några veckor senare och nu gick Swedbanks e-kort bra, sålde ett 770 och ett 560 samma dag - bra fart på Sweclockers marknad :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Tack för all input!

Det hela utmynnade i ett lätt salongsberusat impulsköp igårkväll - ett MSI 970 Gaming från Alina.

Som någon påpekade räcker ju GTX 770 gott och väl i dagsläget, men jag hade hoppats på att kunna köra med den här burken i åtminstone tre-fyra år framöver, och då kändes det säkrast att investera i lite mer VRAM. Överklockningen på MSI-korten (1500-ish MHz i flera tester) bör också bidra till att säkra konkurrenskraftig prestanda för en bra tid framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Notera att upplösningen är 4K, inte 1080p som du lirar med. Saken är den att man inte ens behöver 3 GB ens för de mest krävande spelen idag om man lirar på 1080p - och man kommer antagligen inte att behöva det heller på ett bra tag. Shadow of Mordor är inte mer krävande utan utvecklarna är bara lata(läs mer här).

970 är inget dåligt grafikkort men det var ändå inte tillräckligt av ett hopp från 770 för det priset.
Nåja, impulsköp gör vi alla.
Om något positivt ska komma ur denna tråd så vore det att folk lär sig av TS misstag och inte går på VRAM myten och gör mer informerade och intelligenta inköp framöver.

Permalänk
Medlem

jag ville köpa ett 690 då det finns en del begagnade här på sweckockers marknadsavdelning, men jag har feta problem med att kortets(670) minne tar slut. å det i både assetto corsa å bf4. så 2gb e passé i dagens spel. 4Gb lär va på gränsen väldigt så snart om man vill lira i ok upplösning, känns så iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

Notera att upplösningen är 4K, inte 1080p som du lirar med. Saken är den att man inte ens behöver 3 GB ens för de mest krävande spelen idag om man lirar på 1080p - och man kommer antagligen inte att behöva det heller på ett bra tag. Shadow of Mordor är inte mer krävande utan utvecklarna är bara lata(läs mer här).

970 är inget dåligt grafikkort men det var ändå inte tillräckligt av ett hopp från 770 för det priset.
Nåja, impulsköp gör vi alla.
Om något positivt ska komma ur denna tråd så vore det att folk lär sig av TS misstag och inte går på VRAM myten och gör mer informerade och intelligenta inköp framöver.

Ja, det är flertalet gånger jag hört folk säga att det är viktigt med mycket minne eftersom kommande spel kräver mycket Vram. Jag bestämde mig för att göra lite research först innan jag börjar uttala mig om saken själv och fattar dåliga beslut m.m.

Det låter väldigt sunt det du säger och jag kan tänka mig att det inte kommer råda brist på GB när man enbart lirar på 1080p. I framtiden tåls det väl till att tänka på saken, men jag har en hyfsat ny skärm som är på 1080p och jag är inte en sådan pass entusiast att jag spenderar tusentals kr mer bara för att lite spel skall bli snyggare. Inte heller har jag ekonomin till det.

Då antar jag att du rekommenderar mig att köpa detta kort som jag redan äger ett exemplar av http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177098-asus_g... och sedan köra dom i SLI? Vore intressant att veta vad just du tycker men efter ditt inlägg och lite andra kommentarer på Tomshardware.com så har jag nästan bestämt mig för att köra dessa två i SLI.

mvh

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

Notera att upplösningen är 4K, inte 1080p som du lirar med. Saken är den att man inte ens behöver 3 GB ens för de mest krävande spelen idag om man lirar på 1080p - och man kommer antagligen inte att behöva det heller på ett bra tag. Shadow of Mordor är inte mer krävande utan utvecklarna är bara lata(läs mer här).

970 är inget dåligt grafikkort men det var ändå inte tillräckligt av ett hopp från 770 för det priset.
Nåja, impulsköp gör vi alla.
Om något positivt ska komma ur denna tråd så vore det att folk lär sig av TS misstag och inte går på VRAM myten och gör mer informerade och intelligenta inköp framöver.

Dom siffrorna stämmer inte för fem öre. Jag sitter på en 4k skärm och i bf4 så ligger jag straxt under 4Gig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Dom siffrorna stämmer inte för fem öre. Jag sitter på en 4k skärm och i bf4 så ligger jag straxt under 4Gig.

Så dom stämmer inte heller?

http://www.guru3d.com/news-story/battlefield-4-running-at-4k-...

Gammalt test jag vet.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

????
Klart att dom stämmer, vart vill du komma.
Dom påpekade att man inte behöver så mycket minne och jag hänvisa till att man måste ha det.

Ush vad jag lät otrevlig, var inte alls meningen.
Mina kort har bara 4Gig minnen och det maxas men nu blir det bytet till 12Gb.
Hur någon kan påstå att det räcker med 3Gb kan jag inte förstå, Tror dom har provat på en annan skärm 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

Notera att upplösningen är 4K, inte 1080p som du lirar med. Saken är den att man inte ens behöver 3 GB ens för de mest krävande spelen idag om man lirar på 1080p - och man kommer antagligen inte att behöva det heller på ett bra tag. Shadow of Mordor är inte mer krävande utan utvecklarna är bara lata(läs mer här).

970 är inget dåligt grafikkort men det var ändå inte tillräckligt av ett hopp från 770 för det priset.
Nåja, impulsköp gör vi alla.
Om något positivt ska komma ur denna tråd så vore det att folk lär sig av TS misstag och inte går på VRAM myten och gör mer informerade och intelligenta inköp framöver.

BF4 drar strax över 2 GB i 1080p. I Shadow of Mordor har folk fått stutter med 4 GB VRAM i 1080p.

Med 770 SLI kommer VRAM flaska i flertalet spel, och många spel framöver. De där siffrorna kan inte stämma.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

BF4 drar strax över 2 GB i 1080p. I Shadow of Mordor har folk fått stutter med 4 GB VRAM i 1080p.

Med 770 SLI kommer VRAM flaska i flertalet spel, och många spel framöver. De där siffrorna kan inte stämma.

Vet inte riktigt vad jag ska tro utan att ha gjort mer research på området själv. Det är enkelt att komma med bilder på statistik och säga att det motsvarar världen idag för att sedan få folk att tro på det. Nu när flera stycken här redan uttryckt sina tvivel om saken får man verkligen hålla sig till källkritik. Det Umbrella skrivit låter däremot mer logiskt och bara man googlar VRAM myth så får man rätt mycket resultat.

Har du några referenser till ditt påstående om stutter i SoM ?

Just nu sitter jag på ett http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177098-asus_g...

Och jag funderar på att köpa ett till men om nu minnet inte kommer räcka till, kan jag då kombinera ett 2GB 770 med ett 4GB 770 i SLI eller flaskar det då?

I och för sig så spelar jag bara på en 1080p skärm och jag har inga planer på att övergå till 4k upplösning än på flera år. I det fallet brukar jag nöja mig med att vänta på en normalisering som sedan blir standard som norm och därmed lägre priser för en eventuell övergång.

Det umbrella skrev om 970 tar jag däremot för att vara korrekt, 9xx serien i Nvidia skall vara kraftigt överskattad. Det skall inte ha varit någon speciell prestanda-utveckling sedan 6xx-generationen hos Nvidia och då talar vi bara om två grafikkort som är ett till två generationer senare. Alla vet att det kommer release på tyngre saker i framtiden. Se det som Nvidias 9800 som många talade gott om när detta kort i själva verket bara var en fabriksöverklockad version av legendaren Nvidia 8800.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Vet inte riktigt vad jag ska tro utan att ha gjort mer research på området själv. Det är enkelt att komma med bilder på statistik och säga att det motsvarar världen idag för att sedan få folk att tro på det. Nu när flera stycken här redan uttryckt sina tvivel om saken får man verkligen hålla sig till källkritik. Det Umbrella skrivit låter däremot mer logiskt och bara man googlar VRAM myth så får man rätt mycket resultat.

Har du några referenser till ditt påstående om stutter i SoM ?

Just nu sitter jag på ett http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177098-asus_g...

Och jag funderar på att köpa ett till men om nu minnet inte kommer räcka till, kan jag då kombinera ett 2GB 770 med ett 4GB 770 i SLI eller flaskar det då?

I och för sig så spelar jag bara på en 1080p skärm och jag har inga planer på att övergå till 4k upplösning än på flera år. I det fallet brukar jag nöja mig med att vänta på en normalisering som sedan blir standard som norm och därmed lägre priser för en eventuell övergång.

Det umbrella skrev om 970 tar jag däremot för att vara korrekt, 9xx serien i Nvidia skall vara kraftigt överskattad. Det skall inte ha varit någon speciell prestanda-utveckling sedan 6xx-generationen hos Nvidia och då talar vi bara om två grafikkort som är ett till två generationer senare. Alla vet att det kommer release på tyngre saker i framtiden. Se det som Nvidias 9800 som många talade gott om när detta kort i själva verket bara var en fabriksöverklockad version av legendaren Nvidia 8800.

Att BF4 drar strax över 2 GB kan du se här i Sweclockers egna test:

Att BF4 bara skulle dra 2 GB i 4k är helt orimligt. Stutter i SoM läste jag om här på forumet men kan inte hitta det nu. Spelet verkar dock käka all VRAM det får.

Att köra SLI med två kort med olika mängd minne fungerar inte över huvud taget.

Stirrar man sig bara blind på prestandatester så är kanske inte 900-serien så rolig kanske. Men ser man till helheten; prestandan, priset, strömförbrukning, minnesmängd, överklockningspotential, ljudnivå så är den riktigt jäkla grym. Dessutom så lär 900-serien springa ifrån 700-serien ytterligare med drivrutinsoptimeringar.

Du gör som du vill, men enligt mig så är det rätt korkat att köpa 770 SLI. Beräkningskraften kommer flaskas rejält av mängden minne. Ett 770 är inte så dåligt, men om du vill uppgradera så kommer ett 970 göra dig bättre. Blir dessutom billigare om du säljer ditt gamla kort, och så sparar du in några kronor på elräkningen.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Att köra SLI med två kort med olika mängd minne fungerar inte över huvud taget.

Funkar gör det men du kan inte använda mer än vad ditt sämsta kort har. Så om du har ett 2GB och ett 4GB kommer bara 2GB vara användbart på 4GB kortet. Samma gäller klockfrekvens. Det snabbare kortet klockas ner för att matcha det långsammare.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Funkar gör det men du kan inte använda mer än vad ditt sämsta kort har. Så om du har ett 2GB och ett 4GB kommer bara 2GB vara användbart på 4GB kortet. Samma gäller klockfrekvens. Det snabbare kortet klockas ner för att matcha det långsammare.

Är du säker? Jag är ganska säker på att det inte fungerar alls numera..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

CoD:AW i 1920x1200 drar 5.6GB VRAM för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tänker på samma sak just nu, sitter på ett Gainward 770 nu, fast mitt har 4 gb ddr5. En polare skulle köpa det för 1700-1800, så om jag köper ett 970 här http://www.inet.se/produkt/5411307/evga-geforce-gtx-970-4gb-a... så skulle det kosta mig omkring en tusenlapp för uppgradringen, med tanke på att jag ändå ville ha FARCRY4. Så vad tycker ni är det värt det?

Visa signatur

CHASSI: Nzxt LEXA SVART | CPU : i5 4670k | GPU : Gainward 770 4gb | MOBO : MSI Z87-G55 | RAM : 16 GB CORSAIR VENGEANCE | PSU : Corsair RM 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Spelet verkar dock käka all VRAM det får.

Är det inte hela grejen då? Att ett 6GB Titan eller en 2GB 680 ger kanske olika utfall? Jag har svårt att tro, återigen spekulation, att spelen inte skulle vara giriga med minnet om det fanns tillgängligt. Men vad krävs faktiskt?

Stämde det med 2GB+ i 1080p när endast 2GB finns tillgängligt i ex BF4 skulle massvis med folk, inkl jag själv med 670 SLI, inte kunna spela. Och det kan man ju - i 1440p dessutom.

Edit: Sorry för necro på tråden. Skyller på posten före

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Köpte ett msi 970 iförrgår, det var ett enormt steg från mitt msi 660 Ti power edition.
970 har 4gb gddr5 och det är ju även mycket kraftfullare så jag kan spela Bf4, AC unity, Dayz men dayz kanske är mer processor jag vet inte men dem spelen kan jag spela i ultra och very high i över 60fps så det e nice.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/search?q=gtx+970+evga dom säljer samma kort med olika clockspeed här, är det lönt att ta ett so är lite dyrare och har högre hastighet ?

Visa signatur

CHASSI: Nzxt LEXA SVART | CPU : i5 4670k | GPU : Gainward 770 4gb | MOBO : MSI Z87-G55 | RAM : 16 GB CORSAIR VENGEANCE | PSU : Corsair RM 750

Permalänk
Hjälpsam

Nej det är inte lönt, spar pengarna.
Undantaget vore om du snubblade över ett vrålbilligt GTX770.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men visst är det så att man sparar en del vram på att skippa V-sync?

Och sen är väl alla former av Kantutjämning ganska minnes törstiga oxå?

Jag kör iaf BF4 på 1080P ultra utan V-sync och båda AA inaktiverade. Är väldigt sällan under 70 fps med mitt GTX 770 @ 1215 Core clock.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]