Nvidia Geforce Titan Z säljs till halva priset

Permalänk
Medlem

Titan Z är ju en total flopp från nVidia. Jag är inget fan av dubbel-GPU kort, men måste säga att Radeon 295X är ett riktigt vettigt sådant om man jämför mot Titan Z. Snabbare, billigare och exklusivare med sin kylning och design. Också subjektivt bättre flyt och mindre stuttering med AMD's kort nuförtiden, iaf i dubbel/fler-GPU lösningar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 2good4you:

Titan Z är ju en total flopp från nVidia. Jag är inget fan av dubbel-GPU kort, men måste säga att Radeon 295X är ett riktigt vettigt sådant om man jämför mot Titan Z. Snabbare, billigare och exklusivare med sin kylning och design. Också subjektivt bättre flyt och mindre stuttering med AMD's kort nuförtiden, iaf i dubbel/fler-GPU lösningar.

Mindre stutter med AMD över Nvidia i flera GPUs stämmer dock inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Men det står ju t.o.m. så i själva artikeln: "Trots att en prissänkning på 50 procent blir verklighet inom kort är det fortfarande markant dyrare än alternativen. Huvudkonkurrenten Radeon R9 295X2 finns att få för strax under 8 000 kronor och i det egna ledet finns även Geforce GTX 980 i SLI för 11 000 kronor samt GTX 970 i SLI för lite mer än 7 000 kronor."

Det är väl inte så konstigt att gamers här tänker i de banorna om Sweclockers-redaktionen själva gör det? Jag tror snarare det är så att många inte har läst om vad detta kort egentligen är till för eftersom de ser prislappen och stänger fliken direkt. Jag kan själv erkänna att jag struntar i vad detta kort "är till för" med en sådan prislapp. Det skulle kunna utföra fission eller t.o.m. lyfta på tjejers kjolar från hundra meters avstånd och jag skulle fortfarande tacka nej. Det här är väl först och främst ett forum för teknikintresserade och inte professionella 3D-grafiker?

Det där med tjejers kjolar skulle jag vilja se live när du tackar nej till

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mer minne har den, vilket har sina fördelar. Bättre beräkningskapacitet har den inte. Är man intresserad av hög beräkningskapacitet så köper man inget Titan då det finns betydligt bättre kort inom det området som specifikt är gjorda för GPGPU-uppgifter.

Inte ens om man är ute efter 4K-prestanda så är Titan Z ett bättre alternativ, trots den högre minnesmängden. Här presterar GTX 980 SLI bättre.

Titan är inget annat än en rekordsättare för Nvidia och en hög skrytfaktor för den som väljer att skaffa ett. Den enda fördelen som jag ser är att man får SLI för platsen av ett enda kort, något som kan utnyttjas om man har trång dator eller av någon anledning vill ha fler än 4 GPU:er, och då bör man nog se över om man ens tittar på rätt sorts kort.

Jaha, så kortet har alltså inte mycket högre "double precision" prestanda än vanliga konsumentkort? Ursäkta jag måste fattat helt fel. *facepalm* Kortet är ju billigt i jämförelse med Nvidias kort för workstations och gridlösningar. Visst, det har inte heller samma prestanda men som jag precis nämde, det är billigt i jämförelse. Såvida inte AMD's 295 har samma möjligheter dvs helt upplåst "double precision" prestanda, så går de ej att jämföra de två rakt av. Om Nvidia däremot skulle nerfa kortet likt 780ti så hade jag hållit med om att prislappen är på tok för hög, eftersom det då bara är spelprestanda vs spelprestanda. Nu är det ju inte så, vilket inte borde vara så svårt att förstå. Missförstå mig inte, att köpa för att ha det som ett spelkort är naturligtvis helt vansinnigt när det finns så mycket billigare och bättre alternativ nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jaha, så kortet har alltså inte mycket högre "double precision" prestanda än vanliga konsumentkort? Ursäkta jag måste fattat helt fel. *facepalm* Kortet är ju billigt i jämförelse med Nvidias kort för workstations och gridlösningar. Visst, det har inte heller samma prestanda men som jag precis nämde, det är billigt i jämförelse. Såvida inte AMD's 295 har samma möjligheter dvs helt upplåst "double precision" prestanda, så går de ej att jämföra de två rakt av. Om Nvidia däremot skulle nerfa kortet likt 780ti så hade jag hållit med om att prislappen är på tok för hög, eftersom det då bara är spelprestanda vs spelprestanda. Nu är det ju inte så, vilket inte borde vara så svårt att förstå. Missförstå mig inte, att köpa för att ha det som ett spelkort är naturligtvis helt vansinnigt när det finns så mycket billigare och bättre alternativ nu.

Nvidia marknadsför Titan-serien som ett spelkort och då är det först och främst där man ska se huruvida kortet är prisvärdigt eller inte. Att det sen finns andra marknader där Titan kan användas är väl bra i sig, men det är en helt annan diskussion. Är man ute efter ett kort med goda GPGPU-egenskaper så visst, då är det väl ett billigt alternativ för den som söker något som ändå presterar vettigt, men double precision är ju helt poänglöst för en gamer, och ändå inriktar sig Nvidia mot gamers med Titan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

fortfarande minst 3000kr för dyrt. Då det inte är värdens snabbaste kort så är det inte många som är beredda att betala mer än för AMDs kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nvidia marknadsför Titan-serien som ett spelkort och då är det först och främst där man ska se huruvida kortet är prisvärdigt eller inte. Att det sen finns andra marknader där Titan kan användas är väl bra i sig, men det är en helt annan diskussion. Är man ute efter ett kort med goda GPGPU-egenskaper så visst, då är det väl ett billigt alternativ för den som söker något som ändå presterar vettigt, men double precision är ju helt poänglöst för en gamer, och ändå inriktar sig Nvidia mot gamers med Titan.

Det marknadsförs inte endast som ett spelkort, det är ju det som är hela poängen. Sen att du och många andra fortfarande hävdar detta, trots att det är ett kapabelt till annat. Att Nvidia sedan inte gjort en light version av det alternativt GTX780ti 6GB edtion kan tyckas vara märkligt. Men jag antar att de inte såg något behov för det, eftersom både Titan och Titan Black sålt väldigt bra. Till skillnad på vad många fans verkar tro så är Nvidia är ett företag som inte gör saker för vår skull (också märkligt?) utan helt enkelt bara gör saker för att få så stor vinst som möjligt. Bra för oss kanske inte. Bra för Nvidia tydligen. Deras utgångspris var dock en klar miss. Den killen som kom på det priset kan inte haft många hästar i stallet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det marknadsförs inte endast som ett spelkort, det är ju det som är hela poängen. Sen att du och många andra fortfarande hävdar detta, trots att det är ett kapabelt till annat. Att Nvidia sedan inte gjort en light version av det alternativt GTX780ti 6GB edtion kan tyckas vara märkligt. Men jag antar att de inte såg något behov för det, eftersom både Titan och Titan Black sålt väldigt bra. Till skillnad på vad många fans verkar tro så är Nvidia är ett företag som inte gör saker för vår skull (också märkligt?) utan helt enkelt bara gör saker för att få så stor vinst som möjligt. Bra för oss kanske inte. Bra för Nvidia tydligen. Deras utgångspris var dock en klar miss. Den killen som kom på det priset kan inte haft många hästar i stallet.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-tita...
http://www.nvidia.com/gtx-700-graphics-cards/gtx-titan-z/

"GeForce® GTX™ TITAN Z is a gaming monster, the fastest card we’ve ever built to power the most extreme PC gaming rigs on the planet"

Dess GPGPU-förmåga nämns inte en enda gång. Nvidia skulle förmodligen förlora pengar om de började marknadsföra Titan som ett GPGPU-kort. Alla är inte i behov av Tesla eller Quadro-kraft, och att upplysa för dessa att det finns ett billigare alternativ som uppfyller deras behov skulle minska försäljningen av Tesla och Quadro. Dock tror jag inte att Titan är av intresse för den där tid är pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-tita...
http://www.nvidia.com/gtx-700-graphics-cards/gtx-titan-z/

"GeForce® GTX™ TITAN Z is a gaming monster, the fastest card we’ve ever built to power the most extreme PC gaming rigs on the planet"

Dess GPGPU-förmåga nämns inte en enda gång. Nvidia skulle förmodligen förlora pengar om de började marknadsföra Titan som ett GPGPU-kort. Alla är inte i behov av Tesla eller Quadro-kraft, och att upplysa för dessa att det finns ett billigare alternativ som uppfyller deras behov skulle minska försäljningen av Tesla och Quadro. Dock tror jag inte att Titan är av intresse för den där tid är pengar.

Herregud snacka om att ha fastnat i vinkel-volten. Du går runt och är förbannad på Nvidia va? Kan tänka mig att orden "GeForce GTX TITAN Z is a gaming monster" går som ett mantra i skallen på dig

Skämt å sido, ja det stämmer ju att det är ett monsterkort för spel. Men det har inte med saken att göra, det är även ett monsterkort för beräkningar. Kortet är dyrt av en anledningen. Hade det inte varit för dess utökade funktionalitet/beräkningskraft så hade Nvidia förmodligen inte haft det priset. De nerfar spelkorten av en anledning, dvs att företag inte skall kunna köpa billiga monsterkort till deras workstations. Annars är ju korten i mångt och mycket identiska med de som kostar 10-tusentalskronor mer. Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta att de gjort ett mellanting mellan spel och proffskort. Problemet är väl att 780ti-korten från början var så högt prissatta att Nvidia inte såg nåt utrymme för ett sådant med 6GB.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

13 tusen för prestanda för 4 tusen. Jadå, Nvidia is still here.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

13 tusen för prestanda för 4 tusen. Jadå, Nvidia is still here.

Det där stämmer iofs inte någonstans.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

13 tusen för prestanda för 4 tusen. Jadå, Nvidia is still here.

Hahaha.
För det var ett skämt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Är de desperata måntro?

Snarare att det är ett skrytmoment att Nvidia kan ha hög prislapp sedan gå ner i pris,men att det kanske inte spelar så stor roll hur många som säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Snarare att det är ett skrytmoment att Nvidia kan ha hög prislapp sedan gå ner i pris,men att det kanske inte spelar så stor roll hur många som säljs.

Inte så många kort tillverkades. Nvidia hade missberäknat och förmodligen inte väntat sig att AMD skulle släppa R9 295, och definitivt inte såpass billigt. Inte många som köpte korten, Nvidia tvungna att sänka priserna för att över huvud taget få sålt de som fanns. Det är vad jag tror.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-tita...
http://www.nvidia.com/gtx-700-graphics-cards/gtx-titan-z/

"GeForce® GTX™ TITAN Z is a gaming monster, the fastest card we’ve ever built to power the most extreme PC gaming rigs on the planet"

Dess GPGPU-förmåga nämns inte en enda gång. Nvidia skulle förmodligen förlora pengar om de började marknadsföra Titan som ett GPGPU-kort. Alla är inte i behov av Tesla eller Quadro-kraft, och att upplysa för dessa att det finns ett billigare alternativ som uppfyller deras behov skulle minska försäljningen av Tesla och Quadro. Dock tror jag inte att Titan är av intresse för den där tid är pengar.

Det där myntet har två sidor
https://developer.nvidia.com/ultimate-cuda-development-gpu
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/03/13/geforce-gtx-titan-cud...

"The Ultimate CUDA Development GPU
Try a GeForce® GTX Titan and Take Full Advantage of CUDA® 5 Development Features"

Och den här meningen skvallrar om Titans syfte i GPGPU sammanhang:
"Start developing on GeForce GTX Titan, and deploy at supercomputer scale with Tesla® GPU clusters!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det där myntet har två sidor
https://developer.nvidia.com/ultimate-cuda-development-gpu
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/03/13/geforce-gtx-titan-cud...

"The Ultimate CUDA Development GPU
Try a GeForce® GTX Titan and Take Full Advantage of CUDA® 5 Development Features"

Och den här meningen skvallrar om Titans syfte i GPGPU sammanhang:
"Start developing on GeForce GTX Titan, and deploy at supercomputer scale with Tesla® GPU clusters!"

Tack för den!

Skål!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mindre stutter med AMD över Nvidia i flera GPUs stämmer dock inte.

Det stämmer med dom tester jag sett nu på senare tid sedan AMD på allvar skärpt till sig med stidigare stuttering problem, något som nVidia också har, och fortfarande haft. Du använder G-SYNK och förändrar helt det vi pratar om.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]