Permalänk
Medlem

Bra ned men dålig upp via routern

Hej.

Jag har 100/100 och när jag kopplar datorn direkt i väggen så blir värdena ganska nära det, men allt jag kör med kabel via routern linksys 1900ac begränsar upploaden till runt 10, men via trådlöst är inga problem där är det i stort sett som att koppla datorn direkt i väggen, alltså väldigt nära max både på upp och ned.

Jag har kollat runt i settings på routern och provat stänga av vissa saker men inget hjälper, har med sladdansluten utrusting till routern begränsning på runt 10 i uppload... på tex bredbanskoll flyger den upp i runt 20 för att sen sakta gå ned till 10 i uppload.

Någon som har en idé òm nåt jag kan ha missat ? är sjuk nu så jag skyller en del på det

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Testa med en annan kabel.

Permalänk
Medlem

Har provat med olika kablar och ingen skillnad och ifall det varit kabeln hade både upp och ned påverkats, inte bara upp... men men, jag är ju ganska säker på att denna router klarar av detta i switch-wan.. borde ju inte vara begränsad till 10upp där tycker man på så pass ny router, så det måste vara antingen en inställning i routern, vilket jag inte kan fatta vad det kan vara.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automan:

Har provat med olika kablar och ingen skillnad och ifall det varit kabeln hade både upp och ned påverkats, inte bara upp... men men, jag är ju ganska säker på att denna router klarar av detta i switch-wan.. borde ju inte vara begränsad till 10upp där tycker man på så pass ny router, så det måste vara antingen en inställning i routern, vilket jag inte kan fatta vad det kan vara.

Det är ju inte riktigt sant...
Om din dator jobbar i halv-duplex pga av en dålig kabel och en misslyckad auto-neg så får du dålig upload men bra download. Alternativt är dina "upload-ledare" skadade vilket leder till bitfel och kastade paket. Vad står dina interface i för mode? 1000/FD, 100/HD eller 10/FD? Några CRC-fel?

Testa att slå av eventuell QoS i routern.

Har du möjlighet att testa LAN-LAN mellan två PC?

Permalänk
Medlem

De kablar jag har är nya bra kablar som mer än väl klarar hastigheten, samt ingen som är skadad eller så och jag kör alltid full duplex. Har inte aktiverat prioretering i routern. Köra mellan datorer är inga alls problem, det är bara uploaden via routern när jag använder kabel.

Kanske skulle bara prova att byta ut routern till senaste toppmodellen ifrån asus, inte för att jag tror den har mycket bättre troughput... men kan inte komma på nåt annat just nu.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Ersatte min router med en Asus rt-ac87u och ändå samma problem med upload, jag var sugen på en ny router så tänkte att kanske finns en liten chans att det skulle ändra på min upload samtidigt, men icke.

Jag har rätt hastighet upp och ned via routern trådlöst, jag har rätt hastighet om jag pluggar datorn direkt i väggen (internetanslutningen) men går jag med sladd via routern så går min upload inte över 10, och jag har 100/100
Tänkte kanske blir lite störningar för nätverkskabeln till datorn ifrån routern går förbi massa strömsladdar osv, så jag ersatte min oskärmade cat5e kabel med en skärmad cat6 kabel och det är ju bättre men ingen förändring. Har provat att stänga av alla saker i routern, alla skydd osv utan framgång.

Så kan någon tala om för mig vad detta beror på ? känns som jag provat allt... man ska väl kunna köra via router och få ut full hastighet även upp, det är säkert nåt enkelt eller nåt jag missat... nåt rakt framför näsan på mig säkert

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Och du är säker på att kortet (och routern) förhandlat upp 100/FD eller 1000/FD?

Tycker fortfarande att du ska försöka testa hastigheten LAN-LAN.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla. Japp, jag har kollat det och det är inget fel på hastigheten över lokala nätverket annars, allt kör i typ full fart, så själva kommunikationen i lokala närverket är det inga alls problem med, det är bara att den där upp till internet via routern maxar på 10 istället för runt 100 som den borde.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Automan:

Tack för svaren alla. Japp, jag har kollat det och det är inget fel på hastigheten över lokala nätverket annars, allt kör i typ full fart, så själva kommunikationen i lokala närverket är det inga alls problem med, det är bara att den där upp till internet via routern maxar på 10 istället för runt 100 som den borde.

Du har alltså 10Mbit upp via 2 olika routrar ? Om inte nån form av qos är aktivt i routrarna, (heter mediaprioritering i Linksysen) så har du det i datorn, har du nått moderkort med "speloptimering" typ ett Killernic så brukar sånt ofta strula så att farten går ner, du kan prova att boota i felsäkert läge och mäta farten eller boota via en livelinux, speciellt genom att testa med linuxen så kan du utesluta alla mjukvaruproblem i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att helt återställa ditt nätverkskort? Winsock reset, ipconfig release/flushdns/renew, netsh int ip reset och allt vad det nu heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså 10Mbit upp via 2 olika routrar ? Om inte nån form av qos är aktivt i routrarna, (heter mediaprioritering i Linksysen) så har du det i datorn, har du nått moderkort med "speloptimering" typ ett Killernic så brukar sånt ofta strula så att farten går ner, du kan prova att boota i felsäkert läge och mäta farten eller boota via en livelinux, speciellt genom att testa med linuxen så kan du utesluta alla mjukvaruproblem i win.

Sitter och snokar i tråden med samma problem och stängde precis av "qos" i min D-Link DIR-855 och satan vilken boost jag fick.

Från 22mb upp, till 194mb.

Tack

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

QoS är avaktiverat och har varit det hela tiden på både Linksysen när jag körde med den och nu Asus routern, samt kör jag nu enbart med den nya Asus routern. Jag har killernic på den stationära datorn jag sitter mest vid.. varit där med och justerat utan framgång, men jag ska kolla vidare där. Kan liksom inte hitta något mer att göra på routern för att få upp speeden på upload vad jag ser iallafall.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Automan:

QoS är avaktiverat och har varit det hela tiden på både Linksysen när jag körde med den och nu Asus routern, samt kör jag nu enbart med den nya Asus routern. Jag har killernic på den stationära datorn jag sitter mest vid.. varit där med och justerat utan framgång, men jag ska kolla vidare där. Kan liksom inte hitta något mer att göra på routern för att få upp speeden på upload vad jag ser iallafall.

Prova att avinstallera killernicdrivern och använda wins inbyggda eller nått liknande, Killernic skapar ofta problem,sök så ser du en massa om dem, det är mest en hypad grej som sällan verkar innebära nått positivt för prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automan:

Ersatte min router med en Asus rt-ac87u och ändå samma problem med upload, jag var sugen på en ny router så tänkte att kanske finns en liten chans att det skulle ändra på min upload samtidigt, men icke.

Jag har rätt hastighet upp och ned via routern trådlöst, jag har rätt hastighet om jag pluggar datorn direkt i väggen (internetanslutningen) men går jag med sladd via routern så går min upload inte över 10, och jag har 100/100
Tänkte kanske blir lite störningar för nätverkskabeln till datorn ifrån routern går förbi massa strömsladdar osv, så jag ersatte min oskärmade cat5e kabel med en skärmad cat6 kabel och det är ju bättre men ingen förändring. Har provat att stänga av alla saker i routern, alla skydd osv utan framgång.

Så kan någon tala om för mig vad detta beror på ? känns som jag provat allt... man ska väl kunna köra via router och få ut full hastighet även upp, det är säkert nåt enkelt eller nåt jag missat... nåt rakt framför näsan på mig säkert

Skönt snabbtest att springa iväg å köpa en ny router för 2500 ish kronor innan du knappt testat nåt alls. Pojken med guldbyxorna?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att avinstallera killernicdrivern och använda wins inbyggda eller nått liknande, Killernic skapar ofta problem,sök så ser du en massa om dem, det är mest en hypad grej som sällan verkar innebära nått positivt för prestandan.

Provat men hjälpte inte, och jag håller med om att killernic är något som är mer en flopp.

Angående guldbyxor... jag hade faktiskt planer på att uppgradera routern och prova en ny modell, tror knappast jag är ensam om att uppgradera datordelar eller tillbehör ofta, så jag köpte inte den för att jag trodde den skulle vara en lösning på problemet, jag hoppades det skulle bli bättre men hade väl inte mycket tro att det skulle göra någon förändring på min upload, dock är jag mycket nöjd med den... var nöjd med min linksys med, men denna är lite bättre

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Automan:

Provat men hjälpte inte, och jag håller med om att killernic är något som är mer en flopp.

Angående guldbyxor... jag hade faktiskt planer på att uppgradera routern och prova en ny modell, tror knappast jag är ensam om att uppgradera datordelar eller tillbehör ofta, så jag köpte inte den för att jag trodde den skulle vara en lösning på problemet, jag hoppades det skulle bli bättre men hade väl inte mycket tro att det skulle göra någon förändring på min upload, dock är jag mycket nöjd med den... var nöjd med min linksys med, men denna är lite bättre

Kan du prova att boota en livelinux, funkar det då så vet du att det är mjukvaruberoende, en del verkar ju ge upp Killernicen helt och köper ett normalt nätverkskort i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat här i min tråd och försökt hjälpa mig, ni är helt underbara !

Tyvär måste jag meddela er att lösningen var rakt framför näsan på mig hela tiden... känner mig så jävla dum och känner för att slappa till mig själv ett par gånger

Längst nere till höger fanns en liten ful gråaktig ikon med ett K på, jag har kollat snabbt på det för länge sen men inte alls brytt mig om det sen... nog fasiken fanns där under en av inställningarna en bandbreddskontroll, och den var tydligen inställd på 100ned och 10upp och aktiverad, så nu är det löst och allt funkar korrekt nu äntligen
Detta känns nu väldigt pinsamt att bett er om hjälp och gått igenom alla andra tester och kollat igenom så mycket, men helt missat den lille ikonen, jag är dock väldigt väldigt tacksam för eran hjälp med detta och denna tråden kan säkert hjälpa många som råkat ut för liknande. Jag skyller på min feber och att varit jävligt sjuk under tiden detta hände.. känns lite bättre att skylla på något ju

Ha en skön helg den tiden som är kvar av helgen alla ! Och än en gång tack alla som hjälpte till i denna tråden, tack !

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.