BIOS boot hjälp med min ASUS sabertooth z97 mark1

Permalänk
Medlem

BIOS boot hjälp med min ASUS sabertooth z97 mark1

Hej.
Det är såhär att jag har just byggt ihop min nya dator, Jag försöker få datorn att boota min windows skiva. Jag hittar själva CDROMen och SSD som jag tänker installera den på, jag väljer CDROM som first och SSD som second i bios, startar om datorn trycker(bootmenu) väljer CDROM, det blir svart och sen slängs jag tillbaks till BIOS. Dvs jag kan ej boota min skiva och jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra, det måste ju vara nån inställning i bios right?

Jag vet ej om det handlar om att CDROMen har några år på nacken, men den har funkat perfekt till min tidigare dator. (så det borde väl inte vara några problem eftersom den hittar ju CDROMen på SATA information)

Har försökt läsa lite guider och sånt, och där har jag sett att när man ska ställa sin BOOT prio, så har dom haft sin UEFI cdrom som first, men i mitt fall har jag inte "UEFI CDROM" att välja på, utan jag har bara "CDROM", kan den inte hitta UEFI eller vad är problemet? jag är inte så jättekunnig inom området, men jag hoppas ni förstår hur jag menar, Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig om hjälp, så jag hade vart väldigt tacksam om ni kunde visa mig hur jag ska gå tillväga!

/MVH Johan

Permalänk
Medlem

Om du tar ut skivan, och försöker boota på DVD-spelaren så borde du väl få ett elakt felmeddelande. Kolla så det ens försöker.

Sedan, om allt bara jäklas så kan du istället kopiera över skivan på ett USB-minne och köra ifrån istället.
Hittade denna guide, nu vet jag inte vilken version du kör med men det är samma variant från win7 (även på windows 10).
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det händer samma sak när jag tar ut skivan och kör den tom! jag får liksom inte upp "Tryck på valfri tangent ifall du vill boota skivan" den går bara direkt tillbaks till BIOS, jag har testat byta SATA till IDE, AHCI och RAID, händer ingenting, så det verkar ju inte vara skivan som felar liksom, det känns som den vet vad den ska göra eller något, för inget händer liksom.

du har inte något annat förslag på någon inställning man kan ändra? uppskattar hjälpen annars!

Permalänk
Medlem

På HP-datorer kan man ändra "Boot options" i BIOS från "Legacy" till "UEFI". Aktivera/avaktivera "SecureBoot"? Men det kanske inte är till någon hjälp här. Har aldrig använt ett Asus-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjea:

Det händer samma sak när jag tar ut skivan och kör den tom! jag får liksom inte upp "Tryck på valfri tangent ifall du vill boota skivan" den går bara direkt tillbaks till BIOS, jag har testat byta SATA till IDE, AHCI och RAID, händer ingenting, så det verkar ju inte vara skivan som felar liksom, det känns som den vet vad den ska göra eller något, för inget händer liksom.

du har inte något annat förslag på någon inställning man kan ändra? uppskattar hjälpen annars!

Det är väl en DVD-ROM och inte en CD-ROM som du skriver här längre upp i tråden. "Jag hittar själva CDROMen..." Om det är en DVD-ROM (DVD-RW) prova att koppla den till en annan SATA port på moderkortet. Annars gör som GURK skriver kopiera över Windows till en Boot-bar USB sticka.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjea:

Hej.
Det är såhär att jag har just byggt ihop min nya dator, Jag försöker få datorn att boota min windows skiva. Jag hittar själva CDROMen och SSD som jag tänker installera den på, jag väljer CDROM som first och SSD som second i bios, startar om datorn trycker(bootmenu) väljer CDROM, det blir svart och sen slängs jag tillbaks till BIOS. Dvs jag kan ej boota min skiva och jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra, det måste ju vara nån inställning i bios right?

Jag vet ej om det handlar om att CDROMen har några år på nacken, men den har funkat perfekt till min tidigare dator. (så det borde väl inte vara några problem eftersom den hittar ju CDROMen på SATA information)

Har försökt läsa lite guider och sånt, och där har jag sett att när man ska ställa sin BOOT prio, så har dom haft sin UEFI cdrom som first, men i mitt fall har jag inte "UEFI CDROM" att välja på, utan jag har bara "CDROM", kan den inte hitta UEFI eller vad är problemet? jag är inte så jättekunnig inom området, men jag hoppas ni förstår hur jag menar, Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig om hjälp, så jag hade vart väldigt tacksam om ni kunde visa mig hur jag ska gå tillväga!

/MVH Johan

Om du går in i UEFI - boot-fliken sen scrolla ner långt ner till boot override välj cd/dvd där och tryck enter med bootmedia i så borde den boota iaf.
borde iofs funka att tvinga boot cd/dvd oxå? som du gjort.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

precis! det är en CDDVDW jag ska försöka fixa windows till min externa hårdisk, det funkar väl lika bra som en sticka va? är det någon speciell port jag ska kolla in den i? eller bara i vilket usb som helst? och behöver jag göra någon annan boot inställning i bios för att det ska funka? btw, angående secureboot, jag hittar den, men den går inte att stänga av, det ligger typ i en "kategori" och där i kan jag endast ändra mellan UEFI OS eller Other OS, vilket jag har testat byta.

Permalänk
Medlem

Joo, jag tänkte även tillägga. Att när jag har sett "andra" göra dethär, så har jag sett när dom väljer sina boot prios så har dom att välja mellan tex:

P1: CDDVDW
P2: SAMSUNG SSD
UEFI: CDDVDW
UEFI: SAMSUNG SSD

Men, jag har verkar nån av dom där UEFI valen att ta, utan bara p1: CDDVDW
har ni nån aning om varför det är så?

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd här. Den här killen verkar ha samma problem som du och han har ett snarlikt moderkort:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2325067

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Hittade en tråd här. Den här killen verkar ha samma problem som du och han har ett snarlikt moderkort:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2325067

vad jag förstod det som så var det hans driver som va fel. Tror du jag behöver ta bort batteriet och sånt?
kanske lika bra att bara installera windows genom USB, eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjea:

vad jag förstod det som så var det hans driver som va fel. Tror du jag behöver ta bort batteriet och sånt?
kanske lika bra att bara installera windows genom USB, eller ?

Ja, det vore nog en bra ide att testa med USB-installation. Egentligen är jag nog fel person att hjälpa till, jag halkade in på ett ämne som jag egentligen inte har speciellt mycket koll på... vore ju bra om någon som har efterenhet av ASUS-kort svarar dig istället