Jag tror att jag behöver uppdatera BIOS, hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag behöver uppdatera BIOS, hjälp!

Jag har inte kunnat ladda ner de senaste grafikkortsuppdateringarna på sistone och har inte brytt mig speciellt mycket men nu har datorn börjat knasa rent allmänt och jag tror att det kan bero på att jag behöver uppdatera BIOS.

Har aldrig gjort detta och min datorkunskap är väl ungefär att jag vet hur internetläsaren fungerar, typ.

Skulle uppskatta enormt om någon kunde förklara hur jag går tillväga utan att fucka upp datorn!

Specs:

Har ett Nvidia GeForce GTX 560 Ti grafikort, ifall det skulle betyda någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Jag har inte kunnat ladda ner de senaste grafikkortsuppdateringarna på sistone och har inte brytt mig speciellt mycket men nu har datorn börjat knasa rent allmänt och jag tror att det kan bero på att jag behöver uppdatera BIOS.

Har aldrig gjort detta och min datorkunskap är väl ungefär att jag vet hur internetläsaren fungerar, typ.

Skulle uppskatta enormt om någon kunde förklara hur jag går tillväga utan att fucka upp datorn!

Specs:

http://i.gyazo.com/127f9d34e98e2e763b2ce22e5b200fc0.png

Har ett Nvidia GeForce GTX 560 Ti grafikort, ifall det skulle betyda någonting.

Av din problembeskrivning är det inget som tyder på att det är ett bios problem, detta eftersom datorn varit fullt fungerande med dessa delar.
Bios problem brukar man märka direkt genom att man inte kan få igång datorn med de delar man monterat, visserligen kan det uppstå stabilitetsproblem som har med bios och göra men även dessa brukar man märka ganska direkt.

Hur visar sig dina problem?
Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Av din problembeskrivning är det inget som tyder på att det är ett bios problem, detta eftersom datorn varit fullt fungerande med dessa delar.
Bios problem brukar man märka direkt genom att man inte kan få igång datorn med de delar man monterat, visserligen kan det uppstå stabilitetsproblem som har med bios och göra men även dessa brukar man märka ganska direkt.

Hur visar sig dina problem?
Vad har du för moderkort?

Tack för ett sånt snabbt svar!
Datorn har varit jäkligt knepig på sista tiden, den är ju relativt gammal men jag hoppas att den håller några år till iaf!

De senaste månaderna har :
- ibland datorn startat om sig själv bara sådär utan att jag gjort något speciellt
- ibland när jag startar datorn ger den ingen signal till skärmen och jag får felmeddelandet "No signal detected" trots att alla sladdar och allt sitter i.
- och nu även senaste veckan har datorn vid två tillfällen inte ens gått att starta, utan när jag trycker på ON-knappen så lyser den bara till sen slocknar den, inga fläktar eller nåt går igång. Detta hände senast för några timmar sen och jag lät den då vara nån timme och sen funkade det igen.

Så problemen verkar börjar hopa sig, därför jag gissade på att det var BIOS eller nåt. Notera att jag trots allt kan använda datorn relativt felfritt för det mesta, men det är så jäkla irriterande när något av det jag beskrivit ovan inträffar även om det inte är hela tiden.

Angående moderkortet har jag ett Asus P8 P67 Pro Rev 3.1, tror jag.. ^^ Iaf enligt den dammiga handboken jag hittade i en låda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Tack för ett sånt snabbt svar!
Datorn har varit jäkligt knepig på sista tiden, den är ju relativt gammal men jag hoppas att den håller några år till iaf!

De senaste månaderna har :
- ibland datorn startat om sig själv bara sådär utan att jag gjort något speciellt
- ibland när jag startar datorn ger den ingen signal till skärmen och jag får felmeddelandet "No signal detected" trots att alla sladdar och allt sitter i.
- och nu även senaste veckan har datorn vid två tillfällen inte ens gått att starta, utan när jag trycker på ON-knappen så lyser den bara till sen slocknar den, inga fläktar eller nåt går igång. Detta hände senast för några timmar sen och jag lät den då vara nån timme och sen funkade det igen.

Så problemen verkar börjar hopa sig, därför jag gissade på att det var BIOS eller nåt. Notera att jag trots allt kan använda datorn relativt felfritt för det mesta, men det är så jäkla irriterande när något av det jag beskrivit ovan inträffar även om det inte är hela tiden.

Angående moderkortet har jag ett Asus P8 P67 Pro Rev 3.1, tror jag.. ^^ Iaf enligt den dammiga handboken jag hittade i en låda!

Vågar garantera att det inte är några bios relaterade problem.

Dock kan det vara problem med nätagget, vilket har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vågar garantera att det inte är några bios relaterade problem.

Dock kan det vara problem med nätagget, vilket har du?

Vart kikar jag det? Måste jag öppna datorn och kika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Vart kikar jag det? Måste jag öppna datorn och kika?

Ja om du inte har lådan eller kvitto kvar så får du kika på nätagget.
Där står tillverkare, version och hur många W det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja om du inte har lådan eller kvitto kvar så får du kika på nätagget.
Där står tillverkare, version och hur många W det är.

Nätagget är det som sitter där man stoppar elkabeln, visst? Kan inte se något modellnr eller namn och orkar inte skruva upp hela skiten.
Jag har följesedeln kvar dock, har inte en aning om vilken av komponenterna som är nätaggregatet dock haha! Kan skriva ner de saker som jag kan tänka är nätagget:

- 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM 32MB

- Corsair 8GB (KIT) DDR31600MHz/CL9/VENGE INET

- PSU Corsair CX 600W V2Builder series 80+

- DVD±RW Optiarc 7280S Svart24x/DL/SATA/OEM

Ser du nåt nätagg där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Nätagget är det som sitter där man stoppar elkabeln, visst? Kan inte se något modellnr eller namn och orkar inte skruva upp hela skiten.
Jag har följesedeln kvar dock, har inte en aning om vilken av komponenterna som är nätaggregatet dock haha! Kan skriva ner de saker som jag kan tänka är nätagget:

- 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM 32MB

- Corsair 8GB (KIT) DDR31600MHz/CL9/VENGE INET

- PSU Corsair CX 600W V2Builder series 80+

- DVD±RW Optiarc 7280S Svart24x/DL/SATA/OEM

Ser du nåt nätagg där?

Det markerade är nätagget, tyvärr har det varit problem med vissa nätagg i CX serien.

Men det är ingen garanti att det är det som spökar, har du möjlighet att någon hjälper dig testa med annat (om du har) innan du köper nytt.
Felsökning bygger mycket på att testa sig fram med lika komponenter, men då gäller det att man har tillgång till andra saker.
Problemet är också att samma felyttring kan ha olika orsaker, men i detta fallet hade jag nog börjat med nätagget eller kanske moderkortet.

Har du ingen möjlighet att få hjälp med montering av olika saker rekommenderar jag att du lämnar in hela datorn till någon som kan fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det markerade är nätagget, tyvärr har det varit problem med vissa nätagg i CX serien.

Men det är ingen garanti att det är det som spökar, har du möjlighet att någon hjälper dig testa med annat (om du har) innan du köper nytt.
Felsökning bygger mycket på att testa sig fram med lika komponenter, men då gäller det att man har tillgång till andra saker.
Problemet är också att samma felyttring kan ha olika orsaker, men i detta fallet hade jag nog börjat med nätagget eller kanske moderkortet.

Har du ingen möjlighet att få hjälp med montering av olika saker rekommenderar jag att du lämnar in hela datorn till någon som kan fixa det.

Okej, aa får nog bli det sistnämnda om dessa problem fortsätter uppstå.

Tack för hjälpen, trevlig helg påre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Nätagget är det som sitter där man stoppar elkabeln, visst? Kan inte se något modellnr eller namn och orkar inte skruva upp hela skiten.
Jag har följesedeln kvar dock, har inte en aning om vilken av komponenterna som är nätaggregatet dock haha! Kan skriva ner de saker som jag kan tänka är nätagget:

- 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM 32MB

- Corsair 8GB (KIT) DDR31600MHz/CL9/VENGE INET

- PSU Corsair CX 600W V2Builder series 80+

- DVD±RW Optiarc 7280S Svart24x/DL/SATA/OEM

Ser du nåt nätagg där?

"Orkar inte skruva upp hela skiten"!!! det är ju för helsike bara två skruvar för sidoplåten och ofta tumskruvar på chassina idag. Man kan tro att du trollar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Plötsliga avstägningar efter ett tag låter som värmeproblem eller någon hårdvara som inte får rätt ström, kolla med testprogram att enskilt belasta olika saker som processor, grafikkort, hårddiskar och ramminne och se om du märker något suspekt. Kontrolera även att funktionen att starta om automatiskt vid BSOD är avständ så du får upp en blåskärm istället, då går det lättare att spåra till vilken komponent elller vilket program som orsakade felet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon