Idé att bara klocka turbo boosten på AMD 760k?

Permalänk
Medlem

Idé att bara klocka turbo boosten på AMD 760k?

Jag är ej så glad för att ha en CPU som går max hela tiden med temp och ljud som följd.

Undrar om det är en tanke att låta standard multipliern vara på 38 (är an AMD 76k 3.8ghz med 4.1ghz turbo boost lr vad de kallar det) men att klocka upp bara turbo multipliern som är på 41?

Typ testa fram vad processorn klarar utan att ändra v-core och sen sätta upp bara turbo multipliern till då kanske 4.3 eller vad det kan bli.

Så den steppar mellan 18-38 vanligt och håller låg temp men sen kör upp den till max 4.3 vid belastning?

Eller kanske höja spänningen och köra upp turbo multipliern till 45 lr ngt?

Idé att göra såhär så man får ner temp o oljud vid normal användning eller det kan bli instabilt eller ngt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet då?

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?? Byt ut om du har orginal

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Cool'n'Quiet då?

Vad är det / vad menar du?

Skrivet av fermia:

Vad har du för kylare?? Byt ut om du har orginal

Har en corsair h60 vatten och på idle behöver jag knappt ha ngn fläkt igång och datorn är tyst och fin. Men får dra på fläktarna när jag belastar den så vill helst inte ligga konstant på 4.5ghz utan hade varit fint att ha den upp till 3.8ghz och bara öka turbon så hastighet och ljud kommer när det behövs och inte vid vanlig windows användning.

Alla överklocksguider etc så stänger de av alla steping funktioner och kör konstant på överklocks värdena säg 45 i multiplier då. Men då processorn redan har turbo funktion tänkte jag om det funkar att bara klocka turbo biten och låta det övriga vara. Men ej hittat ngn info om det eller sett ngn göra så så tänker att det kanske medför nån problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag har klockat bara Turbo-biten precis som du säger i AMD overdrive och rekommenderar det inte.

Turbo är bara bra om man har stockkylare och bara gör vanligt enkelt desktoparbete, i spel osv får du stutter osv av detta. Turbo är helt enkelt en kompromiss av att stockylaren är så klen. Sedan är AMD overdrive lite jobbigt att klocka med och spara och ladda in profiler som aldrig laddades in automatiskt vid boot fastän man sa till osv. Det är stabilt och så men använd det programmet bara för övervakning.

Stäng av Turbon i bios men låt resten av strömspar vara på. Du kan sedan klocka enkelt samt få de fördelar CNQ osv ger.

Det är bara att ställa in Vcore och multiplier i bios och så är det det som blir när dator kör på full load.

Min maskin ligger på 4,4Ghz 1,45V på load men klockar ner till 1,7Ghz och 0,925V vid lätt användande. Vid blandat användande så växlar den mellan olika clock mellan 1,7 och 4,4 beroende på behov. Detta innebär inga nackdelar mot Turbo Core utan tvärt om. Den går upp i högre klock med en gång och får klart arbetet tidigare och kan gå ner i vila snabbare.

Jag har en enkel Artic Cooling freezer 7 med 92mm fläkt och det funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad är det / vad menar du?

Det är en strömsparfunktion som klockar ner processorn vid låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har klockat bara Turbo-biten precis som du säger i AMD overdrive och rekommenderar det inte.

Turbo är bara bra om man har stockkylare och bara gör vanligt enkelt desktoparbete, i spel osv får du stutter osv av detta. Turbo är helt enkelt en kompromiss av att stockylaren är så klen. Sedan är AMD overdrive lite jobbigt att klocka med och spara och ladda in profiler som aldrig laddades in automatiskt vid boot fastän man sa till osv. Det är stabilt och så men använd det programmet bara för övervakning.

Stäng av Turbon i bios men låt resten av strömspar vara på. Du kan sedan klocka enkelt samt få de fördelar CNQ osv ger.

Det är bara att ställa in Vcore och multiplier i bios och så är det det som blir när dator kör på full load.

Min maskin ligger på 4,4Ghz 1,45V på load men klockar ner till 1,7Ghz och 0,925V vid lätt användande. Vid blandat användande så växlar den mellan olika clock mellan 1,7 och 4,4 beroende på behov. Detta innebär inga nackdelar mot Turbo Core utan tvärt om. Den går upp i högre klock med en gång och får klart arbetet tidigare och kan gå ner i vila snabbare.

Jag har en enkel Artic Cooling freezer 7 med 92mm fläkt och det funkar hur bra som helst.

Ok det åter vettigt, har ej så stor erfarenhet av klockning och i alla guider etc så det första man skall göra är att stänga av alla sådana funktioner innan man börjar klocka. Men då skall jag testa med att bara stänga av overdriven och köra multipliern o v-coren. Tack för hjälpen.

Skrivet av lorgix:

Det är en strömsparfunktion som klockar ner processorn vid låg belastning.

Ah hade inte kolla på deras stepping funktion hette så lol

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ok det åter vettigt, har ej så stor erfarenhet av klockning och i alla guider etc så det första man skall göra är att stänga av alla sådana funktioner innan man börjar klocka. Men då skall jag testa med att bara stänga av overdriven och köra multipliern o v-coren. Tack för hjälpen.

Ah hade inte kolla på deras stepping funktion hette så lol

Det finns många som överklockar som bor hemma hos sina mammor och inte betalar sina elräkningar själva och kör på konstant maxklock. Dessa säger alltid att man ska stänga av samtliga strömsparfunktioner, trots att man inte behöver.

Turbo är dock som sagt en väldigt dålig feature om man är entusiast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Dessa säger alltid att man ska stänga av samtliga strömsparfunktioner, trots att man inte behöver.

Nog en artefakt av att äldre CPU'er gick att klocka högre än vad de fixade att växla fram och tillbaka mellan när de gick mellan olika sparlägen. Det gjorde att man kunde nå höga överklockningar, som var stabila, ända tills burken fick gå ner i varv, och sen skulle upp igen. Det behövde inte ens vara speciellt ofta, det räckte ju att det var en gång av 100, som burken fick en BSOD. Oftast försvann problemet om man pumpade upp spänningen ytterligare något, men då fick man kanske värmeproblem... I dag sköter CPU'erna växlingarna så bra, och det finns så mycket matning till CPU'n att det inte är ett problem längre. Nå, tror jag i alla fall, jag har inte råkat ut för fenomenet på länge, men jag kör inte flytande kväve osv. Det finns kanske kvar där uppe runt extremtoppen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nog en artefakt av att äldre..

Jo mitt inlägg var mest tänkt som en lustig kommentar.

Tack för att du påvisade den riktiga historiska bakgrunden till denna mentalitet