Bredbandsbolagets modem från Zyxel innehåller bakdörr

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Tror nog att du får ett annan router då dessa i DN:s artikel är ADSL modem. Har själv bredbandsbolaget via fiber och har inget av dessa som router. Du kan ju skippa det du får från BBB och köra din egen router direkt i bredbandsuttaget via RJ45.

Har en likadan som till höger i bilden och har fiber från BBB.

Permalänk
Skrivet av stridsvagnen91:

Jag har den till höger på bilden (Zyxel P-2812HNU-F1) med 250mbit/s från bredbandsbolaget, inte haft något annat än problem med den. Trådade nätverket är helt värdelöst, jag får 270+ ner och 15~upp så hastigheten är rätt men ändå är internet segt som fan ibland.

Google kan ladda i typ 15 sekunder innan det kommer fram, ibland när sidan laddar och det sidan är vit, och det tar så lång tid så trycker jag på krysset i chrome så vips! kommer google fram - väldigt tetigt. Jag kan heller inte spela med trådat, jag får disconnects och ibland kan jag inte ens connect (Steam spel/WoW t.ex).

Kör med en dongel i stationära till det trådlösa nätverket, det har inga problem.

Det var precis samma sak med mitt zyxelmodem från BBB fast för ADSL2+ (24mbit). Allting som var uppkopplat via ethernetkabel vart mobbat, packet loss, höga pingtider.. t.o.m. mot själva modemet. WiFi däremot funkade. Tjatade på BBB ett flertal gånger att skicka ett nytt modem men deras hjärndöda support testade alltid med att sänka hastigheten till hälften "för då blir nätet stabilare".. jävla skojare isf ska ja bara betala hälften! Sist vi var i kontakt med dom sa dom tillslut att dom kunde skicka ett nytt modem, fast då var vi tvugna att binda upp oss ett år till. I helvete heller!

Har Telia fiber 100/100 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har haft BBB länge och hade från början en egen router. Men så när bostadsföreningen skaffade ett avtal där IP telefoni ingick i månadsavgiften bytte jag till IP telefoni och fick då också en utav BBB:s routrar, en 2812.
Nu säger BBB att jag måste ha deras router som första enhet annars fungerar inte telefonen. Man kan inte ändra i DNS:en. Första DNS:en är fast de två nästkommande går att ändra. Varför är det en fast DNS? Är det för att telefonen skall fungera? Varför kan de inte ha en mindre telefondosa som jag kan koppla in var jag vill i hemmanätverket. Som det är nu måste ju BBB:s router kopplas till Internettaget och telefonen i sin tur till routern. Men det är ju inte alltid att dessa platser passar ihop.

Jag har precis samma problem att jag använder deras IP telefoni som ingår i månadsavgiften, men jag har en vanlig switch i bredbandsuttaget där jag kopplat in min Zyxel 2812 router, egen router och min Thomson TV-box. Det verkar inte vara några problem att ha det kopplat så men blir mycket extra kablar och strömadaptrar så jag är lite i valet och kvalet om man ska skippa IP telefonin så man slipper använda BBS:s routrar överhuvudtaget.

Det ska väl rent tekniskt fungera att använda en egen telefondosa men då kan man väl knappast räkna med någon support om något börjar krångla. Förr i tiden använde väl Bredbandsbolaget utrustning från Cisco för telefonin, kanske går det fortfarande att få tag på dessa och använda istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

DNs artikel utgår ifrån att man surfar in på något med skadlig kod, åfan. Då kan ju för fan vad som helst hända...

Fel inställning. Anta att alla sidor du surfar på innehåller skadlig kod eller är under kontroll av hackers. Finns så mycket buggar hos webservers och WP-bloggar så många "normala" sidor är hackade och innehåller potentiellt skadlig kod. Detta är saker som du har ingen dom helst kontroll över.

Se istället till att din egna utrustning, som du potentiellt har kontroll över, är uppdaterad och säkrad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

BBB har fortfarande bakdörr i sina modem, skillnaden nu är att de har ändrat systemet så att det inte går att logga in i dem om man inte sitter på rätt IP, dvs är från supporten.

Det borde finnas en logg som visar när något varit inne i routern, så det inte missbrukas av unga IT-tekniker på något BBB-bemanningföretag

Permalänk
Medlem

Det här företaget tycks ha en mindre dosa som kopplas till hemmanätverket på valfri plats. http://funtelo.com/faq Jag har tidigare sett att något företag erbjöd en ännu mindre dosa.
Jag har ju sett att man kan ändra DNS:en i BBB:s router men den första DNS:en är fast och går inte att ändra.