Bredbandsbolaget täpper till säkerhetshål och låser ned berörda Zyxel-modem

Permalänk
Medlem

Finns det något som hindrar att man köper ett annat modem och använder istället för de som BBB skickar ut? Mina föräldrar har den till vänster på bilden men bortsett från det som uppdagats nu i dagarna så skulle jag ändå vilja byta. De har haft andra modem som BBB skickat ut tidigare och har inte gillat något av dem.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Edited:3

Skrivet av Minimupp:

Kommer man inte runt det problemet med MAC filter?

? vet inte om jag förstog rätt men MAC filter är bara till för att låsa ut vangligt folk. Sätter man sitt nätverkskort i RF Monitorung så tar kortet emot allt i luften. Väldigt smidigt då man använder t,ex. Kommer inte på namnet men det var smidigt för att se hur belastningen låg på de olika kanalaerna på vifi då man planerade nya installationer.

Så till din fråga. Man kan se vilka datorere som försöker koppla sig till routrar i klartext. Becon. Där står MAC adressen. Sen kan du via mjukvara byta din till samma. I vissa fall så kan både du och den som hade original MAC surfa. Men i andra fall så tar den som loggade in senast över den andras koppling. Vi testade en hel del då planerade uppsättning på hotell.
Edit: Berodde på ISS modellen.

Så nej man kommer inte runt det med MAC filter.

http://www.ecsl.cs.sunysb.edu/cse591/RFMon.pdf (Inte så säker på hur relevant denna är men snabb kollen visade lite.)
http://distrowatch.com/?newsid=02742 Auditor

Skrivet av dabo86:

Finns det något som hindrar att man köper ett annat modem och använder istället för de som BBB skickar ut? Mina föräldrar har den till vänster på bilden men bortsett från det som uppdagats nu i dagarna så skulle jag ändå vilja byta. De har haft andra modem som BBB skickat ut tidigare och har inte gillat något av dem.

Du behöver det bara får VoIP så vitt jag vet. Kör iofs inte dsl, finns en switch på baksifan för att ställa in hur programaran ska starta då man starar den. Jag har en 2812.

Skrivet av pesc:

Jag kanske är lite förvirrad men jag har sett i någon instruktion från BBB att gränssnittet ligger på 192.168.1.1. Så prova även den adressen, även om andra instruktioner anger 192.168.1.254.

Subnet mask: 255.255.255.0
Default Gateway: Används inte. Prova 192.168.1.1
DNS: Prova 8.8.8.8

Fråga: Sen när skulle DNS 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 lösa problemet. Det är google dneser.
Samt, Defailt Gateway används inte?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Fråga: Sen när skulle DNS 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 lösa problemet. Det är google dneser.
Samt, Defailt Gateway används inte?

Läs ursprungspostarens fråga. Hans problem var att konfigurera sin dators NIC till den hårdlödda IP-adressen 192.168.1.2. I syfte att ansluta den med kabel till en bryggad router för att koppla upp sig till routerns administration.

I denna situation används inte någon gateway. Och sannolikt inte någon DNS.

Permalänk
Medlem

Under många år hade jag en D-Link router. Om det någon gång blev något fel så jag var tvungen att ringa BBB kunde de fixa problemet utan att gå in i routern. Vilket de antagligen inte kunde. Men efter det att jag fått IP telefoni och blivit tvungen att använda den av BBB utsedda routern är det betydligt mer trassel. Redan den gamla D-Linken hade jag ställt in efter mina behov. Samma sak med den nya Zyxel P-2812 från BBB. Men nu när det blir något fel så nollställer BBB alltid routern. Jag tycker de uppvisar noll hänsyn till kunderna. Varje gång de har varit inne och rotat i routern blir jag tvungen att göra om alla inställningar samt återigen logga in alla enheter.
Bredbandsbolaget, finns det inget bättre sätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Google dns kanske inte ger falska dnsuppslag men Google är trots det inte världens mest oskyldiga, de kan samla in ännu mer info om användaren genom dns servrarna, de kan spår alla siter man surfar till, även de som inte är "Googlefierade" kodmässigt kan de få koll på genom att kartlägga vad man begär för dnsuppslag, Google kan samla på sig än mer användarinfo via dns servrarna, info om surfvanor och besökta siter som de annars ibland inte hade fått tillgång till.

Dessutom brukar Google dns inte vara så snabbt som ispns dns så det blir lite segare att surfa när man väljer dem.
Googledns är bättre än hackade dnser men jättebra är det inte, de har lätta ipnummer så de kan vara bra för testande, men vid normalt bruk är oftast ispns dns vettigast och snabbast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Jag har BBB fiber 100/10 mbit. Jag har inte använt modemet/routern jag fick med på 2 år. Kör med asus ac66 router. Både ip telefoni och ip tv fungerar med den för mig.

Har du gjort några ändringar i DNS:en eller använder du BBB egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pesc:

Läs ursprungspostarens fråga. Hans problem var att konfigurera sin dators NIC till den hårdlödda IP-adressen 192.168.1.2. I syfte att ansluta den med kabel till en bryggad router för att koppla upp sig till routerns administration.

I denna situation används inte någon gateway. Och sannolikt inte någon DNS.

Sant.
Du får nog läsa om inlägget.
Som du skriver så behövs inte något gq om du ska nå den internt. Du ska ligga på samma subnät. och dns spelar inte heller då någon råll. För du vill ju bara nå modemet/routern. Sen att man inte kan nå internet då är ju en annan sak.

Om den är patchad just nu så kommer han inte in på webgränsininget på vanligt sätt. Det var en snabb fix sa de. Jag kommer fortarande inte in. Så vet inte riktig vad som var så fel med det jag skrev. Men för andra kanske detta fuingerar. då kan jag bara säja grattis.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

? vet inte om jag förstog rätt men MAC filter är bara till för att låsa ut vangligt folk. Sätter man sitt nätverkskort i RF Monitorung så tar kortet emot allt i luften. Väldigt smidigt då man använder t,ex. Kommer inte på namnet men det var smidigt för att se hur belastningen låg på de olika kanalaerna på vifi då man planerade nya installationer.

Så till din fråga. Man kan se vilka datorere som försöker koppla sig till routrar i klartext. Becon. Där står MAC adressen. Sen kan du via mjukvara byta din till samma. I vissa fall så kan både du och den som hade original MAC surfa. Men i andra fall så tar den som loggade in senast över den andras koppling. Vi testade en hel del då planerade uppsättning på hotell.
Edit: Berodde på ISS modellen.

Så nej man kommer inte runt det med MAC filter.

http://www.ecsl.cs.sunysb.edu/cse591/RFMon.pdf (Inte så säker på hur relevant denna är men snabb kollen visade lite.)
http://distrowatch.com/?newsid=02742 Auditor

Jo, men det är WAN attacker jag tänker på. Admin access från wlan brukar man ju normalt kunna stänga av helt och hållet.
Jag har för mig att det är lite svårare att komma runt ett MAC filter som bara tillåter local access till admin via LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, men det är WAN attacker jag tänker på. Admin access från wlan brukar man ju normalt kunna stänga av helt och hållet.
Jag har för mig att det är lite svårare att komma runt ett MAC filter som bara tillåter local access till admin via LAN.

Ok. Jag tänkte på trådlöst med MAC filter. Ställde man in samma MAC så var man på insidan. Utan andra nycklar då, wep wpa eller radus ändraing av de nycklaran.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Tur att bytte ut skitmodemet ifrån Zyxel till ett riktigt modem för några år sedan:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av dabo86:

Finns det något som hindrar att man köper ett annat modem och använder istället för de som BBB skickar ut? Mina föräldrar har den till vänster på bilden men bortsett från det som uppdagats nu i dagarna så skulle jag ändå vilja byta. De har haft andra modem som BBB skickat ut tidigare och har inte gillat något av dem.

Nej...inga problem....jag kör sedan ca 2år ett Netgearmodem istället för Zyxelmodemet man får med.
Har Netgearmodem anslutet till Netgearrouter anslutet till flera Netgearswitchar.
Rekommenderar faktiskt att man skippar all hårdvara man får av sin ISP...lågbudgetskit!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb