Permalänk
Medlem

Köpa mer Minne och installera Samt SSD

HeJ!

Jag har i dagsläget 4g RAM å vill ska skaffa minst 4 till. Nu har jag ingen erfarenhet utav hårdvaror till datorer men om jag förstått det rätt så borde jag köpa ett minne som är ur samma fabrikat som det jag har nu? Crucial Ballistix Sport 4GB DDR3 1600MHz KIT Kan det va mitt nuvarande minne?

När jag ska sätta in det i datorn har jag sett att där finns 4st "uttag" för minnen (tror alla fyra är till det ändamålet). Två blåa och två svarta som ligger i varannan ordning, altså blå , svart, blå, svart. Minnet som jag har idag sitter i ett blått "uttag", det första utav alla "uttag" sett från vänster. Det mest logiska borde vara att sätta det nya minnet i det andra blåa, alltså det tredje "uttaget". Jag är som sagt inte helt säker, därför undrar jag ifall jag tänker rätt?

Jag har även tänkt att införskaffa mig en SSD. Vad ska jag tänka på när jag köper en sådan? måste man ha något speciellt fabrikat till intel datorer eller något liknande? Hittade en billig på inet (http://www.inet.se/produkt/4304419/adata-ssd-premier-pro-sp90...). Den borde väl räcka till os och bf4?

Tack för alla svar jag får!

//Mattias

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Ja det andra minnet går i samma färgplats som det första minnet, för att utnyttja dual channel funktionen. Helst ska minnena inte bara vara samma fabrikat, utan ett "Dual channel kit" där serienummrena följer varandra. Men det borde/kan fungera med vilket minne som helst egentligen. Det beror lite på hur ditt chipset och cpu hanterar saken. Köp och prova. Om det är ostabilt så kan du skicka tillbaka enligt distanslagen, eller öppet köp.

SSD:er på marknaden idag är väldigt lika varandra. Är du finsmakare ock måste ha absolut snabbaste läs eller skriv vid en viss applikation så får du läsa tester och Reviews. Det du valt räcker gott och väl till dina behov. Det skulle också räcka med 64GB, men med 120 har du lite mer svängrum iof.

Är du intresserad av hastighetstester vid olika kölängder, skriv/läs storlekar, real worl application etc, så kan ja rekommendera att skumma igenom userbenchmarks.com. De har listar Samsung 840 EVO 256 som "best value" alltså bäst för priset. Just den serien har haft lite problem som updagats senaste tiden, men det borde vara löst med en patch som finns att ladda ner. Snabbast har de listat Samsung 850 Pro 256 - men tänk på att det är 2,5" SATA 6G formfaktorn det gäller. PCIE SSD är betydligt snabbare, men också dyrare.

Den modell du valt A Data Premier Pro 128 hamnar ganska långt ner på real world speed listan. Men som sagt alla dessa diskar ligger rätt nära varandra ändå. Är du inget speed freak kommer du nog inte märka någon riktig skillnad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Först stort tack!

Ang. serienummer på minnena, vart hittar jag dem?

Något speed freak är jag nog inte även om jag gillar när det går snabbt vill helst inte behöva vänta ca 5 min på en map att ladda innan jag kan hoppa in i spelet.

Men efter man kopplat in ssd'n, måste jag installera om hela datorn då om jag vill ha OS på den? å spelen som jag ska ha där?

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauna:

Först stort tack!

Ang. serienummer på minnena, vart hittar jag dem?

Något speed freak är jag nog inte även om jag gillar när det går snabbt vill helst inte behöva vänta ca 5 min på en map att ladda innan jag kan hoppa in i spelet.

Men efter man kopplat in ssd'n, måste jag installera om hela datorn då om jag vill ha OS på den? å spelen som jag ska ha där?

Tack igen!

Serienumme rpå minnen sitter (nästan) alltid på en klisterlapp på minnet. Men jag tror jag missledde dig lite. Du kan inte leta fram nästa serienummer. De minnen som säljs i kit är testade att de fungerar felfritt i dual channel. Därefter så får de serienummer bredvid varann. Alltså det hjälper inte även om du mirakulöst skulle hitta just det minnet som har serienumret bredvid ditt. Det måste vara ett dual channel kit för att börja med. Det har alltså med testning och gradering hos tillverkaren att göra.

När du kopplar in SSDn så kopplar du samtidigt bort alla andra diskar. Du installerar sedan valfritt OS på SSD:n. Sen fipplar du med inställningar, installerar softvara (inkl spel) och kopplar in dina andra diskar. Kopiera filer du vill spara från din tidigare (gamla) OS disk. Sen kan du formatera den disken och använda den till annat.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Köp du minnen med samma prestanda/hastighet dvs 1600, det räcker så...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922 om du vill ha samma.

I övrigt så byter du disk som ggwp sa. Kontrollera att SATA kör i AHCI mode bara. Syns i Bios. Biosen kan du också kolla att du har sista version av, på en gång...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauna:

Först stort tack!

Ang. serienummer på minnena, vart hittar jag dem?

Något speed freak är jag nog inte även om jag gillar när det går snabbt vill helst inte behöva vänta ca 5 min på en map att ladda innan jag kan hoppa in i spelet.

Men efter man kopplat in ssd'n, måste jag installera om hela datorn då om jag vill ha OS på den? å spelen som jag ska ha där?

Tack igen!

Du skall även titta i manualen för moderkortet vilka slott som skall användas beroende på hur många stickor du har, det kan skilja mellan olika moderkort vilka man skall använda.
T.ex. det är inte säker du skall använda dom blåa slotten när du har 2 stickor och när du endast kör en vilket av dom 4 slotten skall man ha stickan i då.

När det gäller val av SSD rekommenderar jag Samsung 840 EVO eller Crucial MX100.

Permalänk
Medlem

Okej! tack som fan för alla svar!

Ang bios, hur kollar man vilken version man har och vilken som är den senaste?

Vilken SSD hade ni valt av Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB och Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB mSATA? eller det är samma förutom storleken?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauna:

Vilken SSD hade ni valt av Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB och Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB mSATA? eller det är samma förutom storleken?

Tack!

Jag hade valt denna med 5-års garanti!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/intel-...

Men kan du sträcka dig till 990:- hade jag tagit denna!
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du får gå in i BIOS (brukar va att trycka F2, F4 eller ibland DEL vid POST) och kolla, där står vilken version du kör. Sedan går du till support sidan för ditt moderkort på tillverkarens websida och kollar vilken den senaste versionen av BIOS är som du kan ladda ner.

Det är olika interface på de två diskarna du nämner. Den första använder standard SATA 6G. Den andra använder nya mSATA. Jag skulle ta mSATA om ditt moderkort har en sådan ingång.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauna:

Okej! tack som fan för alla svar!

Ang bios, hur kollar man vilken version man har och vilken som är den senaste?

Vilken SSD hade ni valt av Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB och Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB mSATA? eller det är samma förutom storleken?

Tack!

Du kan kolla både i BIOS som ggwp sa. Eller kolla i windows. I windows håller du in Windowsknappen(Start) och trycker R. Skriv sedan "msinfo32" och Ok.
Du ser din BIOS version i fönstret som kommer upp, du behöver inte leta i någon kategori. Den står under Processor

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom du bara har 4GB RAM idag så bör du kolla att din CPU och din windowsversion är 64-bitars, annars kan du pga av tekniska begränsningar inte använda mer än 4 GB eftersom den gamla standarden 32 bitar gör en begränsning på 2^32=4 294 967 296 dvs 4 GB. Genom att trycka på windowstangenten och pause/break samtidigt får du upp information som talar om om din processor / windowsversion är 64 bitar. Det går att köra ett 32 bitars os på en 64 bitars processor men inte tvärt om. Så det viktigaste är att din windowsversion är 64-bitars annars kommer du ändå bara kunna utnyttja 4GB RAM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

BF4 är väl närmare 50gb väl + OS på ca 30 gb då blir det inte mycket kvar till annat. Sen en ssd på 120gb får du aldrig ut hela 120gb kanske 111-115 gb.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

BF4 är väl närmare 50gb väl + OS på ca 30 gb då blir det inte mycket kvar till annat. Sen en ssd på 120gb får du aldrig ut hela 120gb kanske 111-115 gb.

120GB blir 111GB (vet jag då jag har en själv) 32Bitars Windows 7 tar ca 16gb och 64Bitars ca20 detta utan alla uppdateringar/drivrutiner som man hämtar i Windows Update.

Jag har Windows 7 Ultimate, Cod 4, Mw2, Medal Of Honor : Warfighter installerat just nu + några mindre program och har 43.3 Gb ledigt av en 111Gb SSD.

Så på hans 111Gb SSD får han lätt in OS + BF4 och har plats över. Det som inte finns plats får han lägga på annan hårddisk

Kan vara bra att se efter om du har 32 eller 64Bitars OS som ovanstående nämde.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

BF4 är väl närmare 50gb väl + OS på ca 30 gb då blir det inte mycket kvar till annat. Sen en ssd på 120gb får du aldrig ut hela 120gb kanske 111-115 gb.

Skrivet av imjohannes5670:

120GB blir 111GB (vet jag då jag har en själv) 32Bitars Windows 7 tar ca 16gb och 64Bitars ca20 detta utan alla uppdateringar/drivrutiner som man hämtar i Windows Update.

Jag har Windows 7 Ultimate, Cod 4, Mw2, Medal Of Honor : Warfighter installerat just nu + några mindre program och har 43.3 Gb ledigt av en 111Gb SSD.

Så på hans 111Gb SSD får han lätt in OS + BF4 och har plats över. Det som inte finns plats får han lägga på annan hårddisk

Kan vara bra att se efter om du har 32 eller 64Bitars OS som ovanstående nämde.

Lägg därtill att man bör lägga in "over provisioning" till ca 10% av diskens storlek, så försvinner där lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lägg därtill att man bör lägga in "over provisioning" till ca 10% av diskens storlek, så försvinner där lite till.

over provisioning? Du har inte lust att förklara vad de är?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

over provisioning? Du har inte lust att förklara vad de är?

Du kan läsa här
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Sen vet jag inte om man kan ändra själv på alla märken som man gör på samsungs eller om det sätt automatiskt, men när jag la in det på min 840 pro försvann en del lagringsyta.

Skall väl också erkänna att jag inte vet exakt hur det fungerar men vad jag kan hitta rekommenderar alla tillverkare av SSD detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

over provisioning? Du har inte lust att förklara vad de är?

Mycket kort: du ska aldrig fylla en systemdisk med >90% - då sjunker prestandan.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eftersom du bara har 4GB RAM idag så bör du kolla att din CPU och din windowsversion är 64-bitars, annars kan du pga av tekniska begränsningar inte använda mer än 4 GB eftersom den gamla standarden 32 bitar gör en begränsning på 2^32=4 294 967 296 dvs 4 GB. Genom att trycka på windowstangenten och pause/break samtidigt får du upp information som talar om om din processor / windowsversion är 64 bitar. Det går att köra ett 32 bitars os på en 64 bitars processor men inte tvärt om. Så det viktigaste är att din windowsversion är 64-bitars annars kommer du ändå bara kunna utnyttja 4GB RAM.

där står följande: "System type: 64-bit Operating System"
då måste jag alltså kunna utnyttja 8GB RAM?

Intel Pentium G3220 3,0GHz heter min processor (vet att den är i sämsta laget, skall så småning om bytas) men klarar den 8gb ram?

Mitt moderkort som inte heller är så nytt eller "bra" har SATA 6Gb/s, antar att jag ej kan ansluta en ssd med mSATA då? Heter msi B85M-E45.

Men gällande RAM, är det bäst att köpa två nya Ram minnen som man vet säkert funkar med dual channel el är det bortkastade pengar?

TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauna:

där står följande: "System type: 64-bit Operating System"
då måste jag alltså kunna utnyttja 8GB RAM?

Ja

Skrivet av Pauna:

Intel Pentium G3220 3,0GHz heter min processor (vet att den är i sämsta laget, skall så småning om bytas) men klarar den 8gb ram?

Ja

Skrivet av Pauna:

Mitt moderkort som inte heller är så nytt eller "bra" har SATA 6Gb/s, antar att jag ej kan ansluta en ssd med mSATA då? Heter msi B85M-E45.

Då passar det att köpa SATA

Skrivet av Pauna:

Men gällande RAM, är det bäst att köpa två nya Ram minnen som man vet säkert funkar med dual channel el är det bortkastade pengar?

Dual channel kit är säkrare att det blir stabilt. Blandar du kan det bli ostabilt. Prova blanda och skicka tillbaka enligt öppet köp / distanslagen om den inte klarar 12 timmar memtest utan problem.

Om du menar att det är bäst att köra två minnen istället för ett på ett kort som stödjer dual channel så är svaret Ja.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Okej gött! Verkligen stort tack för tålamod och svar :)!