Permalänk
Medlem

Temporär Wifi-router till fiber.

Hej!

Aktiverade mitt fibernät idag, och det fungerade fint, men jag har ingen router än, men funderar på en D-Link 665..

Men nu fungerar jag mer på om jag kan på något sätt använda mitt modem/router, en Zyxel P-2601HN-F1, från Bredbandsbolaget så länge, och stänga av modem-delen och bara köra router-delen, så jag kan få internet tillgång på mobilen, PS3an osv.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det detta: http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/p_2601hn_fx_p_26... så saknar det WAN-port och har enbart modemport till ADSL och då gå det inte att använda som router till ethernet utan enbart som en switch.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ajdå, får ta och vänta tills min D-link har landat då.

Tack för snabbt svar

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kanske ett sätt, men eftersom du frågar om hur så kan det kanske vara för krångligt, men du kan använda datorn som router och dela ut nätet därifrån, det är rimligt lätt om du har 2 nätverkskort, då behöver du bara brygga anslutningarna i datorn och använda den som router, det finns också program som gör om datorn till accesspunkt utan att du själv behöver kunna konfa det typ Conectify http://www.connectify.me/ det räcker att du har ethernet och wifi i datorn så kan du iallafall enkelt ansluta med wifi till datorn, gratisversionen kanske duger om du bara behöver funktionen nån dag, det finns en del liknade gratisprogram också men Connectify är närmast "helautomatiskt" så man behöver inte konfigurera det nått särskilt.
Att däremot ansluta en dator med enbart ett ethernetkort mot en switch för att den ska agera router blir ganska avancerat, det kan kanske fungera om man kan skapa virtuella nätverksanslutningar men det är troligen enklast att vänta på att du får routern i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, varför tänkte jag inte på den biten..

Jag har ju en gammal P4 ståendes, bara att slänga in ett NIC till och installera OpenBSD och pf ju, och sen från ena NIC till LANport 1 på P-2601:an och sen min dator i LANport 2 och så bör jag vara up-and-running igen..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evilsin:

Ja, varför tänkte jag inte på den biten..

Jag har ju en gammal P4 ståendes, bara att slänga in ett NIC till och installera OpenBSD och pf ju, och sen från ena NIC till LANport 1 på P-2601:an och sen min dator i LANport 2 och så bör jag vara up-and-running igen..

Ja i princip, stäng av dhcpservern i Zyxeln bara eller se till att adresseringen blir rätt på nått sätt så borde det fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.