Behöver mera ram minne hur göra för bästa resultat?

Permalänk
Medlem

Behöver mera ram minne hur göra för bästa resultat?

Hej som rubriken lyder har jag märkt att min dator inte skulle må dåligt av lite mera ram minne. Har för tillfället 8gb men när jag spelar t.ex titanfall ligger jag precis på gränsen så ibland stänger datorn ner spelet och det är ju ganska tråkigt att starta om det hela tiden...

Mina minnen är kingstons hyperx minnen med produktnummer KHX1600C9D3K2/8G förstås är detta rätt gamla minnen så de finns ej att köpa mera om man inte hittar något ställe som har något ex kvar.

Mitt mål är att jag skulle få 16gb efter uppgradering. Vad är då bäst att göra, köpa ett nytt komplett kitt på 16 gb och sälja mina gamla minnen. Eller försöka hitta samma minnes typ som jag har och på det sättet lyckas. Eller kan man blanda med någon av kingstons nya modell på hyper x minnen

Har hittat en som säljer nya av den modell jag har på en aktionssida här i finland..

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla över hur ditt virtuella minne och så är inställt, det finns lite olika skolor på hur det ska vara intsällt men det vanligaste är 1,5 ggr det du har i ram. Kör du page file på SSD? osv osv..

Testa ram minnena i Memtest, finns en klar installer till USB sticka om du googlar. Kör det först så att du vet att minnena är stabila innan du köper till likadana. Annars hade du ju lika gärna kunnat köpa 2*8GB kit.

Permalänk
Medlem

Körde memtest på datorn nu idag och åkte bort så lämnade att gå i 7 timmar. Så gick igenom 4 ggr utan problem så inget fel där.

Däremot när jag kollade det virtuella minnet så var det ställt på 200-1024mb så antar att mitt problem ligger där. Har det på ssd vet dock inte hur bra det är?

Hur blir det om jag flyttar det till min HDD då jag också har spelen där. Kan det bli att det kan bli ganska slött om den ska både ladda spelet från HDD och ännu därtill ibland använda virtuella minnet där?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Häggen:

Körde memtest på datorn nu idag och åkte bort så lämnade att gå i 7 timmar. Så gick igenom 4 ggr utan problem så inget fel där.

Däremot när jag kollade det virtuella minnet så var det ställt på 200-1024mb så antar att mitt problem ligger där. Har det på ssd vet dock inte hur bra det är?

Hur blir det om jag flyttar det till min HDD då jag också har spelen där. Kan det bli att det kan bli ganska slött om den ska både ladda spelet från HDD och ännu därtill ibland använda virtuella minnet där?

Ställ in det virtuella minnet även på din mekaniska disk och låt windows bestämma storleken där.
Inget fel med mer minne än 8GB, allt blir enklare när man slipper tänka på hur mycket man använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren!

Nä tänkte lite så själv också. Enklare om det bara fungerar så vill jag ha det iaf. Kan man ju tänka sig att längre fram kommer det säkert krävas mera minne också.