Permalänk

HÖG temperatur med min i7-4790k

Idle ligger min processor på 37 grader men vid belastning 90 grader, och cpu core 3 på 100 grader.

Vad ska jag göra åt detta? kan processorn gå sönder?

moderkort Gigabyte GA-Z97X-Gaming3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk

kolla volten.
kör du test i prime95?

Permalänk
Medlem

Antar att du inte klockat?
Kör du med stock kylare?
Kolla så kylaren sitter riktigt på.
Bytte du kylpasta eller använde det som satt på från början?
Om du gjorde båda så är risken att du har för mycket kylpasta.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Körde aida 64

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

Idle ligger min processor på 37 grader men vid belastning 90 grader, och cpu core 3 på 100 grader.

Vad ska jag göra åt detta? kan processorn gå sönder?

moderkort Gigabyte GA-Z97X-Gaming3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

För att svara på frågan om det är farligt för processorn så, nja. Det är inte jättenyttigt för den att ligga så högt en längre tid, men moderna processorer brukar stänga av systemet alt. börja throttla om det blir på tok för varmt.

Men kan vara bra med lite mer info.
Har du överklockat/hur mycket? Vad ligger spänningen på? Är det stock-kylare eller eftermarknads?
Har du byggt datorn själv/polare eller återförsäljare?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

För att svara på frågan om det är farligt för processorn så, nja. Det är inte jättenyttigt för den att ligga så högt en längre tid, men moderna processorer brukar stänga av systemet alt. börja throttla om det blir på tok för varmt.

Men kan vara bra med lite mer info.
Har du överklockat/hur mycket? Vad ligger spänningen på? Är det stock-kylare eller eftermarknads?
Har du byggt datorn själv/polare eller återförsäljare?

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

Har ej klockat

har byggt den själv dubbelkollat så kylaren sitter kloss

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

Har ej klockat

har byggt den själv dubbelkollat så kylaren sitter kloss

Jag hade nog valt att plocka loss kylaren, rengjort med isopropanol och applicerat ny pasta. Kan ha bildats en luftbubbla mellan kylaren och CPU, vilket gör att det inte leder värme alls lika bra. När jag sätter på kylare brukar jag allt som oftast köra på riskorn varianten. Alltså trycka ut en klutt pasta stor som ett riskorn mitt på CPU.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Jag hade nog valt att plocka loss kylaren, rengjort med isopropanol och applicerat ny pasta. Kan ha bildats en luftbubbla mellan kylaren och CPU, vilket gör att det inte leder värme alls lika bra. När jag sätter på kylare brukar jag allt som oftast köra på riskorn varianten. Alltså trycka ut en klutt pasta stor som ett riskorn mitt på CPU.

Jag har ej någon isopropanol. finns det något annat man kan använda för rengöring (som man kan tänkas ha hemma)?

Pasta har jag en oöppnad tub, provar gärna fixa detta med en gång och återkommer med svar så fort det är kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

Jag har ej någon isopropanol. finns det något annat man kan använda för rengöring (som man kan tänkas ha hemma)?

Pasta har jag en oöppnad tub, provar gärna fixa detta med en gång och återkommer med svar så fort det är kollat

T-Röd fungerar, eller kemsikt ren bensin. Har hört att folk använt aceton också, men det tror jag man ska vara lite försiktig med.
Sen har ju folk kört med bara papper också, men jag tror att det bästa är att använda något som löser fett, som ovan nämnda.

Använd typ ett kaffefilter istället för hushållspapper för att slippa att det blir "dammigt".

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

T-Röd fungerar, eller kemsikt ren bensin. Har hört att folk använt aceton också, men det tror jag man ska vara lite försiktig med.
Sen har ju folk kört med bara papper också, men jag tror att det bästa är att använda något som löser fett, som ovan nämnda.

Använd typ ett kaffefilter istället för hushållspapper för att slippa att det blir "dammigt".

Skall prova detta, återkommer med resultat, tack så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

Skall prova detta, återkommer med resultat, tack så länge.

Om du ska köra aceton så ska du använda denna:

Kemiskt ren aceton, finns att köpa på i stort sett alla matbutiker.

Skulle hellre rekommendera den än t-röd, det för att t-röd har massa onödigt kemikalier i sig, som alltid så händer det nästan aldrig nånting, men risken är större med t-röd.

Kaffefilter är sen super att använda, använder du vanligt hushållspapper så se till att du inte lämnar kvar något.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från stockkylare osv, är det ingen som märker volten? TS har du gjort någon BIOS updatering?
Väldigt många trådar påsistånde handlar just om höga temps med 4790k, och har berott på att gamla BIOS trycker till alldeles för mycket vcore.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

jag tycker min cpu också ligger högt i temp.. Det är en nybyggd burk med en Noctua NH-U9B SE2 som kylare.. Kör fortfarande allt i stock men har gjort bios uppdateringar.. Just nu sitter jag och tittar på lite Twitch, det är cirka 20-30% load och Core temp visar allt från 45 till 65 grader.. Det känns ganska högt, eller är det okej temps? Någon som vet vad proppen snittar på med en hyfsad kylare?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av diffen2001:

Körde aida 64

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

Tror du har för höga volts. Min prolle gick också väldigt varm tills jag uppdaterade bios och min spänning gick ner till 1,210. Vilken biosversion har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

Har ej klockat

har byggt den själv dubbelkollat så kylaren sitter kloss

Jag köpte mig en 4790k för 1 månad sen och satte på stock kylaren, tyckte den var på tok för varm.
Så jag stängde av Hypertreding och då sänktes tempen, men man vill ju ha alla godisar på samma gångn
nu presterar den redigt bra på 4 känor också men endå, så jag köpte mig en Silverstone Argon AR01 och nu lämnar den inte 650rpm som är det lägsta den kan snurra och fortfarande inte stå still. detta är då i spel, inte prime95 eller liknande. Kan testa och stressa den lite i prime95 om så önskas, men är redigt nöjd med snurrar jag köpte till. Stock kylaren är något horibelt dålig kan jag då meddela

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Skulle dra ner volten, låter lite högt för stock. Min 4790k låg runt 1.200 stock. (Om jag inte minns helt fel)

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

jag tycker min cpu också ligger högt i temp.. Det är en nybyggd burk med en Noctua NH-U9B SE2 som kylare.. Kör fortfarande allt i stock men har gjort bios uppdateringar.. Just nu sitter jag och tittar på lite Twitch, det är cirka 20-30% load och Core temp visar allt från 45 till 65 grader.. Det känns ganska högt, eller är det okej temps? Någon som vet vad proppen snittar på med en hyfsad kylare?

Ställer samma fråga till dig som ställdes till TS; spänning?
Allt under 100% load är dessutom ganska oviktigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ställer samma fråga till dig som ställdes till TS; spänning?
Allt under 100% load är dessutom ganska oviktigt.

Eftersom jag inte klockat något så har jag ingen koll just nu.. Oviktigt enligt vem? Ställer jag en fråga om idle temp på min nyinköpta propp så gör jag väl det för att jag känner att det är viktigt? Även om idle inte på något sätt är farligt om den är hög så är det ju ändå intressant att veta vad som är normalt och inte...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd

1.35v ! ! !! herregud, fixa asap
(min ligger på 1.09v på 4.2ghz, max 50c i spel med h80i)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Eftersom jag inte klockat något så har jag ingen koll just nu.. Oviktigt enligt vem? Ställer jag en fråga om idle temp på min nyinköpta propp så gör jag väl det för att jag känner att det är viktigt? Även om idle inte på något sätt är farligt om den är hög så är det ju ändå intressant att veta vad som är normalt och inte...

Är det en 4790k? Satt och funderade på ifall kylaren inte pallar med TDP, men eftersom folk har kört den med 2500k så borde det inte vara ett problem.

Idle är mindre viktigt eftersom processorn inte ligger på höga frekvenser under längre tid, men att ha 60C när du kollar på youtube är del. Säker på att den är monterad rätt och inte för mycket kylpasta?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Är det en 4790k? Satt och funderade på ifall kylaren inte pallar med TDP, men eftersom folk har kört den med 2500k så borde det inte vara ett problem.

Idle är mindre viktigt eftersom processorn inte ligger på höga frekvenser under längre tid, men att ha 60C när du kollar på youtube är del. Säker på att den är monterad rätt och inte för mycket kylpasta?

Jag körde riskorns varianten när jag applicerade kylpastan, det har fungerat bra förut.. Men det kanske kan vara en idé att ta bort den och kolla om det blev bra..

Jag körde en sväng med AIDA64 igår.. Den gick upp på 92 grader som mest.. Inte heller det känns riktigt bra när det är oklockat..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Ställ om i bios. Du kan inte ligga på 1.35v.
Där har du problemet. Reset cmos

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ställ om i bios. Du kan inte ligga på 1.35v.
Där har du problemet. Reset cmos

Skickades från m.sweclockers.com

Nej han måste updatera BIOS. Gör han en Cmos reset, så kommer han ha samma problem.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Låter som att kylpastan inte sitter ordentligt, eller att den inte får riktig kontakt med kylaren. det är det första jag skulle kollat med sådana temps.

Permalänk
Medlem

Mycket gissande i tråden nu..

Detta är problemen

1. För hög vcore i bios orginal, ändra ner den till ca 1.2v
2. Stock kylaren är skit, du bör köpa en bättre för att det ska fungera bra till en 4790k.
3. Kylpastan är det nog inget fel på...men kylaren för dåligt.
4, Resetar du cmos kommer du bara hamna på samma höga vcore igen, ändra i bios och spara.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Köpt dig en ub9 noctuna eller nyare antar jag... ja har inga problem med höga temps

En bild på min gamla låda innan ja tog bort kylaren ja köpte 2009 satt på 1366 socket... kör den på min 4790k samt Asus z87-a .....Kylaren ska tydligen vara en NH-U9B står så på kvittot iaf...
En kille skriv han hade höga temps med twitch så drog igång och tog bild...har bra temps där..

Hade h60 innan och höga temps la om pasta precis som ja brukar..
Men tröttnade på höga temps runt 65 load... så bad noctuna om kit till 1150 socket och dom skicka ut de free
Nu kommer ja upp till 46 grader typ i samma tester som ja testa med innan orkar inte skriva vad

Noctuna FOR life
[Imgur](http://i.imgur.com/F9ORn0X.jpg)

Så vatten kylning är banne mig inte bättre än luft alla gånger... dena kylare kostar cirka 500 spänn idag h60 650 spänn... vist h100 är säkert bra eller bättre kanske... men behövs de ingetligen??
Smaken är som baken.... för min del så blir det nog inte mer water skit iaf
Kör allt stock btw

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffen2001:

Körde aida 64

cpu core min 0,120V Max 1,365

Kör med stock kylaren och pastan som satt på.

kör inte aida med stockkylare. kör ett spel och kolla hur tempen och spänning ser ut.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Kör in senaste bios och montera om kylare eller köp en annan kylare.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D