Problem med gtx 760 vid start

Permalänk

Problem med gtx 760 vid start

Hej, köpte ett ASUS gtx 760 och ett nytt nätagg på 600 watt. Jag koppla in nätagget och testade på mitt gamla grafikkort och det funkar utan problem. När jag sätter in mitt gtx 760 så fryser skärmen vid starten, kommer bara fram HP skärm saken. Sen börjar datorn pipa var 8-15e sekund.

Har gjort allt och fattar inte vad som kan va felet, tack i förhand.

//Viktorrrrr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Hej, köpte ett ASUS gtx 760 och ett nytt nätagg på 600 watt. Jag koppla in nätagget och testade på mitt gamla grafikkort och det funkar utan problem. När jag sätter in mitt gtx 760 så fryser skärmen vid starten, kommer bara fram HP skärm saken. Sen börjar datorn pipa var 8-15e sekund.

Har gjort allt och fattar inte vad som kan va felet, tack i förhand.

//Viktorrrrr

Nätagg namn/märke+ har du satt i extraströmmen i grafikkortet?
Är det en fabriksbyggd dator du har? (HP)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du försökt uppdaterea BIOS på moderkortet om det finns någon uppdatering?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Viktorrrrr:

Hej, köpte ett ASUS gtx 760 och ett nytt nätagg på 600 watt. Jag koppla in nätagget och testade på mitt gamla grafikkort och det funkar utan problem. När jag sätter in mitt gtx 760 så fryser skärmen vid starten, kommer bara fram HP skärm saken. Sen börjar datorn pipa var 8-15e sekund.

Har gjort allt och fattar inte vad som kan va felet, tack i förhand.

//Viktorrrrr

Samma problem med min hp fick köpa nytt moderkort tack vare biosen "Biosen tycker inte om nyare kort/ny hårdvara"

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nätagg namn/märke+ har du satt i extraströmmen i grafikkortet?
Är det en fabriksbyggd dator du har? (HP)

Står bara,

Model: Be quiet BQ K-600W

På nätagget, ja jag har satt i extra strömen till grafikkortet och ja köpte datorn färdigbyggd.

Permalänk
Skrivet av Viktorrrrr:

Står bara,

Model: Be quiet BQ K-600W

På nätagget, ja jag har satt i extra strömen till grafikkortet och ja köpte datorn färdigbyggd.

När köpte du datorn de nyare hp's har secure boot i sin bios så koppla ur nya grafikortet gå in i biosen tryck på f10 gå till secure och bläddra ner till secureboot och aktivera legacy boot

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

När köpte du datorn de nyare hp's har secure boot i sin bios så koppla ur nya grafikortet gå in i biosen tryck på f10 gå till secure och bläddra ner till secureboot och aktivera legacy boot

Köpte den för ca 3 år sedan. Det med f10, var gör jag det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Köpte den för ca 3 år sedan. Det med f10, var gör jag det?

När du är inne i bios, som du når under start (boot) av datorn. vilken tangent du använde där bör stå i din manual men brukar vara F11, F12 eller Delete.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

När du är inne i bios, som du når under start (boot) av datorn. vilken tangent du använde där bör stå i din manual men brukar vara F11, F12 eller Delete.

Står inget speciellt i "boot menu" är det värt att köpa ett nytt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Står inget speciellt i "boot menu" är det värt att köpa ett nytt moderkort?

Det är inte boot meny utan CMOS/BIOS/setup du ska hitta in till. Men iom att du har ett HP moderkort finns det inte speciellt mycket inställningar du kan göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är inte boot meny utan CMOS/BIOS/setup du ska hitta in till. Men iom att du har ett HP moderkort finns det inte speciellt mycket inställningar du kan göra.

Hittar bara en sak som har med BIOS att göra, det var en inställning som heter "BIOS Power-On" men annars finns det inget mer om bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Hittar bara en sak som har med BIOS att göra, det var en inställning som heter "BIOS Power-On" men annars finns det inget mer om bios.

Vilken HP-dator har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilken HP-dator har du?

Jag har en HP Pavilion p7-1080sc

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=5...

Permalänk

Kan ju vara drivrutinerna till grafikkortet du hade innan. Står att det var ett AMD-kort. Isåfall behöver du stoppa i gamla kortet och avinstallera drivrutinerna för det kortet innan du kan stoppa i ditt nya nvidiakort.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Du kan försöka uppdatera BIOS men jag tvivlar på attt det hjälper eftersom den enda BIOS uppdatering som finns är från 2011. Kompabilitetsproblem är en av de viktigaste anledningarna till att man inte ska köpa märkesdatorer. Kan vara så att det enda sättet att få ett 760 attt fungera för dig är att byta moderkort. Och även då behövs kanske en uppdatering av det moderkortets BIOS.

http://www.inet.se/produkt/1902534/asus-b75m-a-matx

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Kan ju vara drivrutinerna till grafikkortet du hade innan. Står att det var ett AMD-kort. Isåfall behöver du stoppa i gamla kortet och avinstallera drivrutinerna för det kortet innan du kan stoppa i ditt nya nvidiakort.

Har redan försökt det men de hjälpte inte.

Skrivet av fantomsmurfen:

Du kan försöka uppdatera BIOS men jag tvivlar på attt det hjälper eftersom den enda BIOS uppdatering som finns är från 2011. Kompabilitetsproblem är en av de viktigaste anledningarna till att man inte ska köpa märkesdatorer. Kan vara så att det enda sättet att få ett 760 attt fungera för dig är att byta moderkort. Och även då behövs kanske en uppdatering av det moderkortets BIOS.

http://www.inet.se/produkt/1902534/asus-b75m-a-matx

Aa, tänkte på att köpa ett nytt, min kompis har också 760 så jag tror han rekommendera detta moderkort, inte helt säker.

http://www.inet.se/produkt/1902494/asus-b85m-e-matx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Har redan försökt det men de hjälpte inte.

Aa, tänkte på att köpa ett nytt, min kompis har också 760 så jag tror han rekommendera detta moderkort, inte helt säker.

http://www.inet.se/produkt/1902494/asus-b85m-e-matx

Tyvärr går inte denna sockel då det är s1155 (Sandy och Ivy bridge) du måste ha. Det du länkade till är s1150 (Haswell). Det som länkades till innan bör däremot funka.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02933529...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr går inte denna sockel då det är s1155 (Sandy och Ivy bridge) du måste ha. Det du länkade till är s1150 (Haswell). Det som länkades till innan bör däremot funka.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02933529...

Jag missaade detta. Det jag själv länkade tidigre är dock socket 1155 och ska passa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag missaade detta. Det jag själv länkade tidigre är dock socket 1155 och ska passa.

Jepp, det var din länk jag refererade till

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jepp, det var din länk jag refererade till

Så vilket moderkort skulle ni rekommendera?

Detta som länkades innan? http://www.inet.se/produkt/1902534/asus-b75m-a-matx

Inget över 1000 kr

Permalänk
Medlem

Du behöver inget moderkort över 1000 kr då multipeln på din processor är låst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Du behöver inget moderkort över 1000 kr då multipeln på din processor är låst.

Vänta, vad menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Vänta, vad menar du?

Med det menas att du inte har en upplåst K-CPU (t ex 2600K) vilket gör den svårare att klocka, så därför behöver du inte ett moderkort som klarar överklockning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Med det menas att du inte har en upplåst K-CPU (t ex 2600K) vilket gör den svårare att klocka, så därför behöver du inte ett moderkort som klarar överklockning.

Är det bra eller dåligt och vilket moderkort hade du rekommenderat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Är det bra eller dåligt och vilket moderkort hade du rekommenderat?

Ska du bara ha ett kort för din nuvarande så räcker det som länkades till alldeles utmärkt.
http://www.inet.se/produkt/1902534/asus-b75m-a-matx

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ska du bara ha ett kort för din nuvarande så räcker det som länkades till alldeles utmärkt.
http://www.inet.se/produkt/1902534/asus-b75m-a-matx

Härligt, tack så mycket, ni alla har varit till stor hjälp.