Permalänk

En ny fläkt till bärbar HP dator

Jag skall köpa en ny fläkt till min bärbara dator.
Jag har öppnat upp datorn och den typ av fläkt som sitter i den är en: HP Pavilion FAN MF60120V1-C180-S9A MF60120V1-C181-S9A

Problemet är att det är rätt dassig kvalitet på den, då jag har bytt ut den en gång innan.
Jag tänkte att jag skall se om jag kan hitta någon med högre kvalitet som håller längre.
Är det otroligt viktigt att det är exakt samma fläkt för att det skall funka eller hur är det? Jag söker omkring litet på ebay då dom har bra priser, och de flesta fläktarna ser ju likadana ut.

Den här är av plast och börjar krångla redan efter ett halvår. Och sen går det bara utför då den börjar låta förjävligt.
Är det någon som har något tips på en bra hållbar (och gärna relativt ljudlös) fläkt som jag kan stoppa in?
Datorn jag har är en: HP Pavilion dv7-6c10eo Entertainment Notebook PC

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Smörj med helsyntetisk motorolja av bra kvalitet så håller den mekaniskt oftast i det närmaste för evigt. Extremt hög filmstyrka på den typen av olja som separerar lagerytorna, nästan oavsett hur kass kvalitet det är. Inte en enda fläkt jag smort med Castrol SLX/Edge har börjat låta eller rassla, även efter snart 10 år. Finns det inget hål för olja går det att borra försiktigt och öppna ett hål mot lagret. Det har jag gjort med många grafikkort.

Dock, är det kullagrad fläkt, så måste man smörja innan det börjar låta eftersom det är försent när kulorna blivit ovala och redan börjat rassla. Glidlagrade fläktar kan glappa rejält, men ändå tystna pga oljefilmen från oljorna jag pratar om. Vanlig pissolja funkar inte. Givetvis går det med annan kvalitets helsyntet som Mobil 1 m fl.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för snabbt svar.
Jag har inte alls gjort något sådant innan och är ovan vad gäller att handgripligen ge mig på att borra och greja.
Håller just på att lära mig att mecka isär min egna dator, har gjort det några få gånger.

Vart någonstans på bilden är det jag skall borra?
http://www.ebay.com/itm/New-for-HP-dv6-Pavilion-MF60120V1-C18...

Och vart hittar jag sådan olja?

Permalänk
Medlem

Oljan hittar du nog på Mekonomen, AD bildelar, Biltema, Närmaste bemannade bensin mack med mera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Handfallne:

Tack för snabbt svar.
Jag har inte alls gjort något sådant innan och är ovan vad gäller att handgripligen ge mig på att borra och greja.
Håller just på att lära mig att mecka isär min egna dator, har gjort det några få gånger.

Vart någonstans på bilden är det jag skall borra?
http://www.ebay.com/itm/New-for-HP-dv6-Pavilion-MF60120V1-C18...

Och vart hittar jag sådan olja?

Du kollar först under etiketten. Finns det inget hål eller plugg så borrar du där.

Jag får oljan i bulk från bilverkstad. Eftersom du behöver så lite, gå in till en verkstad som har någon av oljorna (jag jobbar med BMW som har Castrol), förklara kort vad du behöver och be att få köpa en deciliter. Ha med egen behållare. Alla verkstäder jag jobbar med skulle utan vidare fixa det för max en femtiolapp om du ber snäll och förklarar entusiastiskt vad det ska användas till. Literspriset är annars runt 200kr i Sverige (ebay och annat är betydligt billigare).

Jag har provat andra oljetyper men inget har varit i närheten så bra som bästa sorten, 100%, PAO-oljor som jag rekommenderar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nu har jag fått min fläkt.
Spelar det förresten roll vad för slags olja? Jag tänker går det lika bra med annan helsyntetisk?

Jag är helt novis på det här området.
Hur mycket skall jag borra och hur mycket olja har jag i? En liten dutt (droppe) bara? Hur stort skall hålet vara?

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på oljor jag heller men jag har för mig att det finns oljor som typ äter plast så bom borde man kanske undvika, men det är nog bara dom väldigt billiga sorterna som typ spillolja.

Edit: Läste här att symaskinsolja skulle fungera bra. Värt att kolla in

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hej på er!
Tänkte återkoppla bara.

Jag firrade två fläktar från Glorious Nation of China.
Jag beslöt mig för att bara langa in fläkten som den var. Jag såg att det var väldigt dammigt också och inte rengjort på länge.
Så det var ju en del av problemet.
Hursomhelst, jag såg att den fläkten jag redan hade i var av en såndär fiffig art att man kunde dra loss själva fläkthuvudet och komma åt och smörja med olja där. Det skall jag testa nästa gång. Men nu spinner min dator på fint iaf.