Permalänk
Medlem

Kan någon komma på en bra lösning?

Hej,

Då jag länge har haft problem med rubber banding i CSGO/Dota2 valde jag inatt att koppla ur min router. Detta verkade lösa problemen, är nu direkt kopplad till mediaomvandlaren (100/10 fiber, Bahnhof). Problemet nu är att jag ej kan få wifi. Försökte vara smart och dra en till kabel från mediaomvandlaren till routern men tydligen verkar det enbart vara en port för 'dator'internet enligt denna bild:

http://www.oppenfiber.se/files/Mediaomvandlare-A5-8okt-tsp3313.pdf

Märkte också att jag hade ett grönt sken utan router, men gult annars vilket tydligen (enligt .pdf ovan) ska indikera att den max klarar av 100 Mbit/s. Men enligt routern ska den klara av 300 Mbps:

http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-WR941ND

Med router får jag ca. 95 ner på bredbandskollen, medan jag får 130 utan. Det verkar även lösa packet loss problem MEN jag förlorar wifi-möjlighet i hela huset då det enbart verkar vara en port som är ägnad åt datorinternet på mediaomvandlaren. Hur kan jag lösa det så att jag får wifi + internet direkt via mediaomvandlaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zackeone:

Hej,

Då jag länge har haft problem med rubber banding i CSGO/Dota2 valde jag inatt att koppla ur min router. Detta verkade lösa problemen, är nu direkt kopplad till mediaomvandlaren (100/10 fiber, Bahnhof). Problemet nu är att jag ej kan få wifi. Försökte vara smart och dra en till kabel från mediaomvandlaren till routern men tydligen verkar det enbart vara en port för 'dator'internet enligt denna bild:

http://www.oppenfiber.se/files/Mediaomvandlare-A5-8okt-tsp3313.pdf

Märkte också att jag hade ett grönt sken utan router, men gult annars vilket tydligen (enligt .pdf ovan) ska indikera att den max klarar av 100 Mbit/s. Men enligt routern ska den klara av 300 Mbps:

http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-WR941ND

Med router får jag ca. 95 ner på bredbandskollen, medan jag får 130 utan. Det verkar även lösa packet loss problem MEN jag förlorar wifi-möjlighet i hela huset då det enbart verkar vara en port som är ägnad åt datorinternet på mediaomvandlaren. Hur kan jag lösa det så att jag får wifi + internet direkt via mediaomvandlaren?

Annars kan du ju alltid skaffa en vettig router istället.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Så den jag länkade är inte vettig eller? Ge gärna förslag på 'vettiga' routers isåfall...

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du får 130Mbit, för hastigheten är strypt till 100/10 Mbit, mycket möjligt att du får 130Mbit via det trådlösa i ditt egna nät men ej ut på internet, så ditt trådlösa är 130/300 vilket är relativt normalt.

Vad du gör är koppla ethernet sladd från röd port på media omvandlare enligt vad som står, till wan porten på din router. Sedan så har din router 4st lan portar, koppla in en annan sladd i en av dem till din dator och skippa det trådlösa. Och ja, wan/lan portarna på din router klara max 100Mbit.

Prova gör så för det är antagligen störningar som gör att du får paket förlust på det trådlösa som skapar problemen i spelen. Oftast använder spel UDP ist för TCP vilket bara skickar skickar iväg information, det struntar i om det kommer fram, så om det inte kommer fram så skulle man i sånt fall uppleva "rubber banding" i spel eftersom du tappar nät och allt som sker synkas om i spelet när du får nät info som kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zackeone:

Hej,

Märkte också att jag hade ett grönt sken utan router, men gult annars vilket tydligen (enligt .pdf ovan) ska indikera att den max klarar av 100 Mbit/s. Men enligt routern ska den klara av 300 Mbps:

Grönt betyder att mediaomvandlaren och din dator kommit överens om att köra 1Gbit/s
Gult betyder att mediaomvandlaren och din router kommit överens om att köra 100Mbit/s.

Din router klarar bara 100Mbit/s på "kablarna".
De 300 du nämner är en teoretisk max-hastighet på Wifi - i praktiken kommer du inte komma över 100.

Som du själv konstaterat så har du inga problem när du kör utan router.
Vilket får mig att tro att du har högre krav än vad din router lyckas leva upp till.

Permalänk
Medlem

Du har väl en ordentlig brandvägg i gång på datorn som du nu har exponerat ut mot intenet?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Tvivlar på att du får 130Mbit, för hastigheten är strypt till 100/10 Mbit, mycket möjligt att du får 130Mbit via det trådlösa i ditt egna nät men ej ut på internet, så ditt trådlösa är 130/300 vilket är relativt normalt.

Vad du gör är koppla ethernet sladd från röd port på media omvandlare enligt vad som står, till wan porten på din router. Sedan så har din router 4st lan portar, koppla in en annan sladd i en av dem till din dator och skippa det trådlösa. Och ja, wan/lan portarna på din router klara max 100Mbit.

Prova gör så för det är antagligen störningar som gör att du får paket förlust på det trådlösa som skapar problemen i spelen. Oftast använder spel UDP ist för TCP vilket bara skickar skickar iväg information, det struntar i om det kommer fram, så om det inte kommer fram så skulle man i sånt fall uppleva "rubber banding" i spel eftersom du tappar nät och allt som sker synkas om i spelet när du får nät info som kommer fram.

Förstår inte riktigt vad du menar. Tror du har missförstått mig. Jag har aldrig varit kopplat mot WIFI på datorn, utan wifi är till för hela huset. Dvs. bärbara, ipads, iphones etc.

Innan jag kopplade ur routern hade jag som du sa, en kabel kopplat till röda porten från routern och sedan en kabel från routern till datorn + WIFI från routern till resterande enheter i hemmet. Detta verkar dock vara orsaken till att jag ibland får loss i CSGO och rubberbandar.

Jag fick 130 mbit, både på speedtest och bredbandskollen utan router, men sladd kopplad direkt till datorn istället för via routern. Den gick från 300-400 ner till 130 i båda fallen, så verkar som jag har tillgång till mer än 100 iaf. men det är inte det som är relevant för mig. Jag vill fixa de sporadiska 1sec-avbrotten som kanske sker 2-3 gånger per CSGO-match. Ibland mer, ibland minndre.

Mitt problem är att försöka koppla datorn direkt via mediaomvandlaren och sedan en kabel från mediaomvandlaren till routern för WIFI, men att detta ej gick då det enbart fanns en port tillägnad åt internet på mediaomvandlaren. Antar att jag får fixa en switch eller ny router, men frågan är om en ny router löser packet loss? Kan det vara något med mina router-inställningar som gör att jag ibland åker upp till 30% loss och får en 1-2 sek rubberband i CSGO/DOTA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Grönt betyder att mediaomvandlaren och din dator kommit överens om att köra 1Gbit/s
Gult betyder att mediaomvandlaren och din router kommit överens om att köra 100Mbit/s.

Din router klarar bara 100Mbit/s på "kablarna".
De 300 du nämner är en teoretisk max-hastighet på Wifi - i praktiken kommer du inte komma över 100.

Som du själv konstaterat så har du inga problem när du kör utan router.
Vilket får mig att tro att du har högre krav än vad din router lyckas leva upp till.

Okej, då förstår jag. Men att ha en restriktion på 100 är inget problem för mig, utan problemet ligger i packet lossen som kommer ibland.

Hittade en video som visar detta, kolla 04 ngt:

Mina rubberbands brukar dock vara någon sekund längre och lossen åker från 0% till ~30% ner till 0% igen under den tiden på net_graph. Kan dessutom tillägga att jag brukar ligga på 2-5 ping på närliggande MM-servrar. Detta är riktigt jobbigt då jag försöker gå från Supreme till Global och den där rubber banden händer vid ett olämpligt ställe vilket leder till döden då det handlar om marginaler. Riktigt irriterande.

Kan en ny router vara lösningen? Vad är det som orsakar packet loss i en router?