billigaste ersättaren till passiv 9600 GT som ger mig HDMI?

Permalänk

billigaste ersättaren till passiv 9600 GT som ger mig HDMI?

Klarar mig på mitt passiva 9600GT om det inte vore för att jag saknar HDMI porten nu när jag tänkte låta gammelburken få arbeta mot tvn.

vilket passivt grafikkort hade tyckt jag skulle kikat på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Klarar mig på mitt passiva 9600GT om det inte vore för att jag saknar HDMI porten nu när jag tänkte låta gammelburken få arbeta mot tvn.

vilket passivt grafikkort hade tyckt jag skulle kikat på då?

det finns adaptrar från DVI till hdmi (blir tyvärr inget ljud)

edit: men det bör gå att lösa att få ljud med en 3,5mm eller så. finns säkert adaptrar med dvi och 3,5 mm till HDMI så har man allt i ett.
Bara att söka runt

http://www.svideo.com/dviaudio2hdmi.html

TADA! jag hittade :3

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ditt kort kan mata ut ljud över DVI. Använd bara en adapter.

EDIT: Blir visst bara S/PDIF-bandbredd på det, men det kanske räcker för dig?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jo jag kan allt söka på prisjakt, men det var era personliga råd som jag var nyfiken på.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ditt kort kan mata ut ljud över DVI. Använd bara en adapter.

EDIT: Blir visst bara S/PDIF-bandbredd på det, men det kanske räcker för dig?

Vet inte vad S/DFIF innebär. Ska bara se filmer via datorn, vet inte hurpass krävande det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassefrasse:

Vet inte vad S/DFIF innebär. Ska bara se filmer via datorn, vet inte hurpass krävande det är.

Rekomenderar asus gt 210.
Inte för stor, ungefär 40c idle och 50-55c i load tex film.
Klarar av enklare spel också, tex left 4 dead och leauge of legends.

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Rekomenderar asus gt 210.
Inte för stor, ungefär 40c idle och 50-55c i load tex film.
Klarar av enklare spel också, tex left 4 dead och leauge of legends.

Jag skulles säga gt 610 istället, kostar ca 100kr mer men är värt det enligt mig
Har för mig att nvidia la ner drivrutinsstödet för 200 serien i april, så det kan ju vara trevligt att få nya drivers i ett par år till med 600 serien

gt 610 har också 3 gånger så många cuda kärnor (48) jämfört med gt 210 (16)
Kanske inte har så stor betydelse när man kollar film men det är aldrig fel med lite extra kraft

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scitus:

Jag skulles säga gt 610 istället, kostar ca 100kr mer men är värt det enligt mig
Har för mig att nvidia la ner drivrutinsstödet för 200 serien i april, så det kan ju vara trevligt att få nya drivers i ett par år till med 600 serien

gt 610 har också 3 gånger så många cuda kärnor (48) jämfört med gt 210 (16)
Kanske inte har så stor betydelse när man kollar film men det är aldrig fel med lite extra kraft

Du har en poäng !
Men det beror helt klart på vad han tycker är värt att lägga men jag håller med dig.
Jag köpte mitt 210 i början på året tror jag ?
Hade inte minsta lilla problem med drivarna eller så

Permalänk
Medlem

har byggt några enkla hemmabio system under åren och generellt har jag blivit mer nöjd med AMDs fläktlösa kort, inte att säga nvida e dåliga!. just nu billigaste AMD R5 kortet.

annars allt funkar i för ditt behov så titta på fyndhörna på tex webhallen och åk te inet el netonnet å titta på deras fynd/demo hyllor (om det e möjligt) kanske har du tur ^^

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

jag skulle nästan rekommendera a denna http://www.inet.se/produkt/5411232/asus-geforce-gt-730-silent...

vet inte vad din budget är eller vad du ska ha den till, men dendär har rätt bra med kräm i sig och du kan troligtvis spela lättare spel på den

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag hade nog kört på 720. Mest för att det är den nyaste generationen bland Geforce Mediakort, samt att den har högre maxupplösning.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Instämmer 720 tycker jag med.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Bra tips på intressanta fläktlösa grafikkort för oss som inte spelar utan vill ha ett bra/vettigt kort med DVi, VGA och HDMi som den viktigaste funktionen.

Visa signatur

$$

Permalänk

Och ifall vi nu fokuserar på 720 utan användarbetyg, vilken av dessa är mest prisvärd och säkert kort gällande tysthet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2766162,2766092,2766069,...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Blev nyfiken på det om watt. 720gt drar 19watt medans mitt 9600gt drar 95watt

Men jag blir förvånad att dagens grafikkort har sämre minnen, siffermässigt. Men det kanske inte går att jämföra`?
920gt = 64 Bit DDR3 14.4GB/sec
9600gt = 256 Bit GDDR3 57.6GB/sec

Hur märks det av i praktiken?

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=887&gid2=28&comp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Blev nyfiken på det om watt. 720gt drar 19watt medans mitt 9600gt drar 95watt

Men jag blir förvånad att dagens grafikkort har sämre minnen, siffermässigt. Men det kanske inte går att jämföra`?
920gt = 64 Bit DDR3 14.4GB/sec
9600gt = 256 Bit GDDR3 57.6GB/sec

Hur märks det av i praktiken?

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=887&gid2=28&comp...

9600GT var mer ett spelkort & GT720 klassas som ett mediakort..

Detta hade jag tagit! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2766162

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in att billigaste ersättaren är begagnad...

Denna fanns i marknaden nu

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett Asus 5450 som jag tänker sätta in istället för mitt Nvidia GeForce GTX 550 Ti (spelar inga spel
Om man jämnför Asus 5450 med dom som ni har hittat här ex GeForce 720 så är det väl inga jättestora skillnader när man använder det till att endast surfa och titta på film på datorn och film via HDMi-kabel till stora tv:n

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av skruvis:

9600GT var mer ett spelkort & GT720 klassas som ett mediakort..

Detta hade jag tagit! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2766162

Fast säg att jag kör på ett GT720 och vevarigång mitt gamla battlefield 1942`, sketchup, photoshop eller något nyare fast enkelt spel... Skulle jag då kännaav och ångra mig att jag inte behöll mitt gamla 9600GT ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Fast säg att jag kör på ett GT720 och vevarigång mitt gamla battlefield 1942`, sketchup, photoshop eller något nyare fast enkelt spel... Skulle jag då kännaav och ångra mig att jag inte behöll mitt gamla 9600GT ?

Nej jag tror inte du ångrar dig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad jag har läst så är DDR3 minnen för långsamma för hantera 2gb.
GDDR5 är det man ska välja.

Fast är det alltid så?
Jag har sett 3 kort nu för runt 5-600kr.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175552&view=c

Den med GDDR5 minne är fortfarande 64bit likt DDR3. Är denna verkligen snabbare då eller samma som DDR3?

---

Om man sedan jämför 630 och 730s siffror på prisjakt så är det samma tal, men kanske annorlunda när man gräver djupare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassefrasse:

Vad jag har läst så är DDR3 minnen för långsamma för hantera 2gb.
GDDR5 är det man ska välja.

Fast är det alltid så?
Jag har sett 3 kort nu för runt 5-600kr.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175552&view=c

Den med GDDR5 minne är fortfarande 64bit likt DDR3. Är denna verkligen snabbare då eller samma som DDR3?

---

Om man sedan jämför 630 och 730s siffror på prisjakt så är det samma tal, men kanske annorlunda när man gräver djupare?

Du kommer ju aldrig att använda så mycket minne ändå, så det spelar väl ingen roll...

Permalänk

Vill du känna att du är helt rätt på det så kan du köpa ett passivt AMD R7 260 då har du kraft till att driva det mesta samt att det drar mindre ström än ditt 9600GT det är även tillräckligt med minne. Det hade fungerat utmärkt om du nu hade velat köra igång ett nyare spel också!

kortet kostar väll en 900kr men hade jag varit i din sits så hade jag gått på ett sånt, det är bättre på alla sätt och vis, amd har fina ljud drivrutiner via HDMI också som fungerar bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Msi ms-7346
2st corsair 2gb - DDR2-800 6400
Duo E7200 @ 2,53Ghz

Jag vet så väl att maskinen inte går att bygga ut till bli dagsaktuell spelmaskin.
Tveksam att ha den som mediamaskin.

Likt ett tips här så billigaste 610 duger, men så är jag den som tänker att "någon hundring mer så får jag..." fast smärtgränsen är vid 5-600kr
- Väljer jag då kanske 630/730 så kanske den håller sig fräsch nog att funka att gebort till något barn med enklare spel.

Så läser jag en miljon jämförelser, vänder och vrider på prisjakt.
- Och får som vanligt inte tummen ur och får köpt något kort.

R7'an har jag kikat på med men 900 känns inte rätt. Och säg jag köper den, moderkortet klarar inte maxa, sen en ny dator i övrigt så är inte R7an aktuell att stoppa in i den nya maskinen iaf så blir det bara fail. hehe

Tyvärr hittade jag inga passiva GDDR5 som fanns hemma i lager och redo att skeppas till rimlig peng. Så får jag ångest för det. Trots jag sett tester som visar att 1gb GDDR5 är bättre än 2GB DDR3 så är jag ju så lättlurad att jag vill ju tro på det där om mer GB är bättre ändå. Trots att jag i dagsläget klarar mig på 512mb, fast av snabbare sort.

Permalänk

Du gör en för stor grej av det. Ska du bara ha den som "mediadator" så är det bara att köpa det absolut billigaste grafikkortet med HDMI som du kan hitta.

Eller ännu bättre - kolla grovsoprummet så kanske du hittar något där. Det är bokstavligt talat skräp du behöver för att göra det du vill. På Tradera kan du säkert få något skitkort för en femtiolapp - och det duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

5450 DDR3 är mitt favokort. 6-7w i 2D, 15w max 10w när man glor på bluray.

Siffrorna för nya kort är... dåligt dokumenterade. Tyvärr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Msi ms-7346
2st corsair 2gb - DDR2-800 6400
Duo E7200 @ 2,53Ghz

Jag vet så väl att maskinen inte går att bygga ut till bli dagsaktuell spelmaskin.
Tveksam att ha den som mediamaskin.

Likt ett tips här så billigaste 610 duger, men så är jag den som tänker att "någon hundring mer så får jag..." fast smärtgränsen är vid 5-600kr
- Väljer jag då kanske 630/730 så kanske den håller sig fräsch nog att funka att gebort till något barn med enklare spel.

Så läser jag en miljon jämförelser, vänder och vrider på prisjakt.
- Och får som vanligt inte tummen ur och får köpt något kort.

R7'an har jag kikat på med men 900 känns inte rätt. Och säg jag köper den, moderkortet klarar inte maxa, sen en ny dator i övrigt så är inte R7an aktuell att stoppa in i den nya maskinen iaf så blir det bara fail. hehe

Tyvärr hittade jag inga passiva GDDR5 som fanns hemma i lager och redo att skeppas till rimlig peng. Så får jag ångest för det. Trots jag sett tester som visar att 1gb GDDR5 är bättre än 2GB DDR3 så är jag ju så lättlurad att jag vill ju tro på det där om mer GB är bättre ändå. Trots att jag i dagsläget klarar mig på 512mb, fast av snabbare sort.

Men du, då tror jag att ett 720 hade funkat bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?