Permalänk
Medlem

Corsair H60 v2 strular!

Hejsan

Jag byggde nyligen ihop en egen dator och vid uppstart märkte jag att min Cpu kylare (Corsair H60 v2) inte lyste upp och verkade inte göra något. Själva fläkten jag har till Corsair H60 v2 blåser på ordentligt och den verkar det inte vara något fel på direkt, men som sagt så lyser inte själva pumpen upp och verkar inte göra något. Processorn (i7 4790k) låg på 67 grader i BIOS. Fläkten har jag kopplat till Sys-Fan och pumpen går till Cpu-Fan, så frågan är har jag kopplat fel eller vad kan det vara för problem? :/

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrSempan:

Hejsan

Jag byggde nyligen ihop en egen dator och vid uppstart märkte jag att min Cpu kylare (Corsair H60 v2) inte lyste upp och verkade inte göra något. Själva fläkten jag har till Corsair H60 v2 blåser på ordentligt och den verkar det inte vara något fel på direkt, men som sagt så lyser inte själva pumpen upp och verkar inte göra något. Processorn (i7 4790k) låg på 67 grader i BIOS. Fläkten har jag kopplat till Sys-Fan och pumpen går till Cpu-Fan, så frågan är har jag kopplat fel eller vad kan det vara för problem? :/

HAr du kopplat i SATA ström ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

HAr du kopplat i SATA ström ?

Är ganska säker på att jag har gjort det, men det här är den första datorn jag bygger så kan ju ha råkat gjort fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSempan:

Är ganska säker på att jag har gjort det, men det här är den första datorn jag bygger så kan ju ha råkat gjort fel någonstans.

Fläkten kan du koppla på cpufan men pumpen ska helst gå på ström direkt från nätagget.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Fläkten kan du koppla på cpufan men pumpen ska helst gå på ström direkt från nätagget.

Okej, känner mig lite dum när jag frågar det här men hur kopplar jag in pumpen i nätagget? Vilket uttag + sladd ska jag använda mig utav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSempan:

Okej, känner mig lite dum när jag frågar det här men hur kopplar jag in pumpen i nätagget? Vilket uttag + sladd ska jag använda mig utav?

Adapter, 3-pin till molex eller 3-pin till sata ström.
Där kan vara någon av 3-pins kontakterna på moderkortet som ger 12 volt konstant men då får du komma på vilken det är på just ditt moderkort.

Du kan testa genom att koppla fläkten på dom olika kontakterna på moderkortet, och den som fläkten snurrar fullt ös på hela tiden kan du testa att sätta pumpen på

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Enligt Corsairs instruktioner skall kablarna kopplas till valfritt 3 eller 4-pins uttag på moderkortet. Finns ingen medföljande kabel som passar till Sata.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Sen så lyser inte loggan på H60 som på H80i/H100i.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Adapter, 3-pin till molex eller 3-pin till sata ström.
Där kan vara någon av 3-pins kontakterna på moderkortet som ger 12 volt konstant men då får du komma på vilken det är på just ditt moderkort.

Du kan testa genom att koppla fläkten på dom olika kontakterna på moderkortet, och den som fläkten snurrar fullt ös på hela tiden kan du testa att sätta pumpen på

Skulle ju alltid kunna testa med att leta upp någon Adapter och testa med det. Var dock inget som följde med i kartongen och det stod inget om att man skulle använda sig utav det heller i manualen. Testade flytta runt sladdarna lite mellan Sys-Fan, Cpu-Fan och Cpu-Opt men det var inget som funkade. Gav också fullt ös i BIOS på pumpen men det funkade inte heller.

Permalänk

Har du kopplat pumpens kontakt till CPU_FAN ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Enligt Corsairs instruktioner skall kablarna kopplas till valfritt 3 eller 4-pins uttag på moderkortet. Finns ingen medföljande kabel som passar till Sata.

Det var det jag läste i manualen och gjorde som det stod där men det verkade inte funka. Processorn ligger fortfarande på 60-70 grader i BIOS och fläkten snurrar för fullt, men inget verkar hända med pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Sen så lyser inte loggan på H60 som på H80i/H100i.

Okej haha det var ju lite pinsamt att jag trodde det dårå, då vet jag det nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Har du kopplat pumpens kontakt till CPU_FAN ?

Japp

Permalänk
Skrivet av MrSempan:

Det var det jag läste i manualen och gjorde som det stod där men det verkade inte funka. Processorn ligger fortfarande på 60-70 grader i BIOS och fläkten snurrar för fullt, men inget verkar hända med pumpen.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Vad har du för moderkort?

gigabyte Z97X G1 Gaming 7

Permalänk
Skrivet av MrSempan:

gigabyte Z97X G1 Gaming 7

Pumpen ska kopplas till CPU_OPT, ska ligga under CPU_FAN

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MrSempan:

Hejsan

Jag byggde nyligen ihop en egen dator och vid uppstart märkte jag att min Cpu kylare (Corsair H60 v2) inte lyste upp och verkade inte göra något. Själva fläkten jag har till Corsair H60 v2 blåser på ordentligt och den verkar det inte vara något fel på direkt, men som sagt så lyser inte själva pumpen upp och verkar inte göra något. Processorn (i7 4790k) låg på 67 grader i BIOS. Fläkten har jag kopplat till Sys-Fan och pumpen går till Cpu-Fan, så frågan är har jag kopplat fel eller vad kan det vara för problem? :/

Skrivet av makn:

HAr du kopplat i SATA ström ?

Skrivet av Krokarn:

Enligt Corsairs instruktioner skall kablarna kopplas till valfritt 3 eller 4-pins uttag på moderkortet. Finns ingen medföljande kabel som passar till Sata.

Skrivet av Krokarn:

Sen så lyser inte loggan på H60 som på H80i/H100i.

På vissa av våra andra modeller så behövs en sata-kontakt kopplas in, men på H60 är de endast en kabel från pumpen som ska kopplas in på en ledig fläktkontakt på moderkortet, pumpen på H60 ska inte lysa heller precis som Krokarn skriver.

När du har datorn igång, kan du känna på pumpen om den vibrerar eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Pumpen ska kopplas till CPU_OPT, ska ligga under CPU_FAN

Har testat det också men det verkar inte heller göra något då processorn fortfarande ligger på 60-70 grader inne i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

På vissa av våra andra modeller så behövs en sata-kontakt kopplas in, men på H60 är de endast en kabel från pumpen som ska kopplas in på en ledig fläktkontakt på moderkortet, pumpen på H60 ska inte lysa heller precis som Krokarn skriver.

När du har datorn igång, kan du känna på pumpen om den vibrerar eller inte?

Testade precis och den vibrerar inte ett dugg

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MrSempan:

Testade precis och den vibrerar inte ett dugg

Har du möjligtvis någon adapter så du kan koppla pumpen direkt till en molex eller sata? Kan du testa olika fläktportar på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Har du möjligtvis någon adapter så du kan koppla pumpen direkt till en molex eller sata? Kan du testa olika fläktportar på moderkortet?

Har testat flytta runt i fläktportarna på moderkortet redan men det gav tyvärr inget fungerande resultat, borde kanske lägga till att alla fläktarna fungerar som det ska då också. Har inte heller någon adapter till hands för att kunna testa just nu :/

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MrSempan:

Har testat flytta runt i fläktportarna på moderkortet redan men det gav tyvärr inget fungerande resultat, borde kanske lägga till att alla fläktarna fungerar som det ska då också. Har inte heller någon adapter till hands för att kunna testa just nu :/

Men då verkar det ju vara något skumt med pumpen, jag skulle rekommendera dig att vända dig till butiken du köpte den ifrån först, är pumpen död så går det förstås på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Men då verkar det ju vara något skumt med pumpen, jag skulle rekommendera dig att vända dig till butiken du köpte den ifrån först, är pumpen död så går det förstås på garantin.

Okej, jag får ta o göra så. Tack allihopa för hjälpen

Permalänk
Medlem

Har en H60 med och den lyser inte. Har du satt cpu fan till full speed i biosen?
Har du kollat om du får ngn rpm indikering i HW monitor etc på cpu fan fast det är pumpen och den ändå visar fel?

Jag hade min på cpu fan först men litade inte helt på det så köpte adapter så jag kunde koppla den till en strömsladd direkt från nätaggregatet så den går 100% alltid.

Fått för mig pumparna skall gå 100% alltid och sen fläkten reglera kylningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync